R1 och R6-tråden!

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Pulserande bromsar

Nu blir jag snart knäpp!

Har i flera år haft mer eller mindre problem med pulserande bromsar. Skrev om det här tex:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...R6-tr%E5den!&p=5559052&viewfull=1#post5559052

Det är alltså som att det hugger/tar extra bra på ett ställe på bromsskivan.

Förra året gav jag upp och köpte nya skivor och belägg. Allt blev nästan bra och jag var nöjd. Körde kanske 50 mil.

När jag tar ut hojen för första gången iår är problemet tillbaks :huvet

Dessutom vibrerar hojen i högde hastigheter. Förut var det mer närmre 200km/h. Nu börjar det redan vid 160.

Det jag gjort:
Bytt bromsvätska
Bytt belägg
Bytt skivor
Motionerat kolvarna
Känner inget glapp i varken styrlager eller hjullager


Kvar?

Byta framdäck (känns inte så troligt)
Glapp i styrlagret ändå
Glapp i fjäderbensbussningarna, kan det hända? Dvs att inre benet rör sig i förhållande till yttre
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu blir jag snart knäpp!

Har i flera år haft mer eller mindre problem med pulserande bromsar. Skrev om det här tex:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...R6-tr%E5den!&p=5559052&viewfull=1#post5559052

Det är alltså som att det hugger/tar extra bra på ett ställe på bromsskivan.

Förra året gav jag upp och köpte nya skivor och belägg. Allt blev nästan bra och jag var nöjd. Körde kanske 50 mil.

När jag tar ut hojen för första gången iår är problemet tillbaks :huvet

Dessutom vibrerar hojen i högde hastigheter. Förut var det mer närmre 200km/h. Nu börjar det redan vid 160.


Kvar?

Byta framdäck (känns inte så troligt)

Nu har jag ju ingen aning om HUR det känns, men uteslut inte däcket så fort.

Jag kör ganska mycket bana, och det blir alltid lite "vibrerande" i vissa hastigheter när däcken blir sned- eller "konstigt" slitna. Sen så har jag personligen vant mig, så jag tänker inte så mkt på det.. men börjar man väl störa sig så blir det ju som en konstant nagel i ögat.

Däck eller styrlager gissar jag på iaf.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu har jag ju ingen aning om HUR det känns, men uteslut inte däcket så fort.

Jag kör ganska mycket bana, och det blir alltid lite "vibrerande" i vissa hastigheter när däcken blir sned- eller "konstigt" slitna. Sen så har jag personligen vant mig, så jag tänker inte så mkt på det.. men börjar man väl störa sig så blir det ju som en konstant nagel i ögat.

Däck eller styrlager gissar jag på iaf.

Tjena!

Långsökt, men för att undvika alla eventualiteter: Prova att torka av skivorna med bräkleen eller T-röd, så kan man utesluta att det är nåt fett-aktigt där det inte ska vara. Men om du kör mycket bana så det borde skavas bort ändå.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Nu har jag ju ingen aning om HUR det känns, men uteslut inte däcket så fort.

Jag kör ganska mycket bana, och det blir alltid lite "vibrerande" i vissa hastigheter när däcken blir sned- eller "konstigt" slitna. Sen så har jag personligen vant mig, så jag tänker inte så mkt på det.. men börjar man väl störa sig så blir det ju som en konstant nagel i ögat.

Däck eller styrlager gissar jag på iaf.

Det skumma är ju att det inte känns någonting i ~140, men så fort jag lägger på lite broms så börjar det, i höga hastigheter blir det ju vibrationer, men ända ner till stillastående känns det, precis som att ett ställe på skivan har hög friktion och om inte hugger så nästan.

Förra året blev det temporärt bättre av nya klossar. När det återkom bytte jag skivor och då försvann det nästan helt.

Men visst, får väl byta däcket :gnissla

Hur kollar jag styrlagret? De gånger jag haft den upphissad har jag inte känt några glapp eller ogämnheter i styrutslaget

Tjena!

Långsökt, men för att undvika alla eventualiteter: Prova att torka av skivorna med bräkleen eller T-röd, så kan man utesluta att det är nåt fett-aktigt där det inte ska vara. Men om du kör mycket bana så det borde skavas bort ändå.

De gamla skivorna tvättade jag med både t-röd och aceton utan att det blev någon större skillnad :(

Kör ingen direkt bana utan mest fisåkning på gata. Har flera gånger testat att slita bort det genom hårda inbromsningar och att köra med fullgas och justera hastigheten med bromsen några 100m. Då har det blivit något bättre när bromsarna blivit riktigt varma för att återgå till det normala när de svalnat.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjena!

Långsökt, men för att undvika alla eventualiteter: Prova att torka av skivorna med bräkleen eller T-röd, så kan man utesluta att det är nåt fett-aktigt där det inte ska vara. Men om du kör mycket bana så det borde skavas bort ändå.

Alltså,, jag har inget problem med vibrationer, jag svarade på "Dez" inlägg :tummenupp
 

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
-99 felcod 7500

vilka "hemliga" felcoder har gummans (-99) R1:an?
hade nyligen 8500 som visade sej vara överspänning. -paj ladd regulator satte coden när spänningen blev hög (över 15V)
kända coder är vad jag vet.
3000 = tps
7000 = EXUP
8000 = tankgivare

nyligen fick/visade hojen 7500 i nån minut, nån som vet vad det betyder?
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Nu blir jag snart knäpp!

Har i flera år haft mer eller mindre problem med pulserande bromsar. Skrev om det här tex:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...R6-tr%E5den!&p=5559052&viewfull=1#post5559052

Det är alltså som att det hugger/tar extra bra på ett ställe på bromsskivan.

Förra året gav jag upp och köpte nya skivor och belägg. Allt blev nästan bra och jag var nöjd. Körde kanske 50 mil.

När jag tar ut hojen för första gången iår är problemet tillbaks :huvet

Dessutom vibrerar hojen i högde hastigheter. Förut var det mer närmre 200km/h. Nu börjar det redan vid 160.

Det jag gjort:
Bytt bromsvätska
Bytt belägg
Bytt skivor
Motionerat kolvarna
Känner inget glapp i varken styrlager eller hjullager


Kvar?

Byta framdäck (känns inte så troligt)
Glapp i styrlagret ändå
Glapp i fjäderbensbussningarna, kan det hända? Dvs att inre benet rör sig i förhållande till yttre

1.Jämför slitaget på beläggen, säger rätt mycket om skicket på skivorna.
2. Upp med framhjulet o kontrollera skivorna. Dom kan ju ta skada av dåliga ok eller ojämt slitage.
3. Av med kronan och spänn skruvarna till styrlagret. blir det förbättring är lagret dåligt. blir det inte bättre så gör samma procedur igen o dra åt det enligt rätt moment, det inte bra att spänna åt lagret för hårt då det blir ett större slitage.

Har du funderat på framgaffeln något? dags o byta olja? haft läckage? kanske göra en ordentligt inställning av dom.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hur kollar jag styrlagret? De gånger jag haft den upphissad har jag inte känt några glapp eller ogämnheter i styrutslaget

Kör ingen direkt bana utan mest fisåkning på gata. Har flera gånger testat att slita bort det genom hårda inbromsningar och att köra med fullgas och justera hastigheten med bromsen några 100m. Då har det blivit något bättre när bromsarna blivit riktigt varma för att återgå till det normala när de svalnat.

ett lätt sätt, är att rulla alt. kör i låg hastighet, trycka lätt på frambromsen & med vänster hand/tumme ha den på muttern som sitter på kronan (den stora till centrumpinnen som går igenom styrhuvudet)

då känner du om det är glapp


ang. dina skivor, så låter det som om det är just skivorna det är ngt mysko med.
men det är ju inte billiga prylar vi pratar om

har du ingen i din närhet som har en R1 som kan låna ut sitt kompletta framhjul för att se om det blir ngt bättre ?

alt. är att mäta upp skivorna för att se om dom slår ngt
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Någon fler med crossplane-retta som upplever att den gärna går varm vid stadskörning och är svårstartad då kylfläktarna går?
Jag brukar vanligtvis inte slå av och starta snart igen med fläktarna igång men gjorde det härom dagen och då gick startmotorn knappt runt. Batteriet byttes för ett år sedan.
Den är även svårstartad ibland oavsett om den är varm eller kall, och ibland krävs bara en kort knapptryckning.
 

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
Tja. Ska köpa bromsbelägg till min r1 03 a. När jag tittar på biltema så fyller man i märke och kubik. Sen finns det flera o välja mellan. Passar alla 1000 kubikers eller vadå? Ska ha både fram o bak.
 

SV

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Ort
Svalöv
Hoj
2016 Yamaha MT 10
ja jag har samma problem var på servis hos yamaha helsingborg dom sa att det var normalt med värmen bara problem över 106 gr o fläktarna inte starta. start problem är vanligt på 09 o 10 sen har dom ändrat tror det var täningen eller något kommer inte ihåg men det är vanligt.jag käner skilnad på min 09 o min 12 är lättare att starta men även den har svårt att gå runt ibland. men prata med yamaha dom vet säkert
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
min 09:a har samma problem, körde en runda idag, hamnade bakom en traktor på en smal väl, med ingen möjlighet att köra om, fick stanna då värmen gick upp över 106 grader, var uppe på 115 innan den gick ner & den ville inte starta när fläktarna går.

då har jag ändå haft den på underhållsladdning under en veckas tid.

just cross plane motorn på R1 09-13 är svårtstartade & behöver fullt med kräm
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Så här står det i min handbok (R1 -09) de menar att man inte ska göra nåt innan varningslampan tänds vid 117 grader, då ska man låta cykeln gå på tomgång tills tempen går ner.

Ska själv testa att starta min cykel med fläktarna igång och se om jag har samma problem som Darth väder och Wonderwizard i vilket fall var detta intressant information som jag inte visste innan. Det enda kända felet på dessa motorer som jag visste om är kamkedjesträckaren som rasslar vid uppstart ett par tre sekunder på vissa exemplar.

Någon som vet fler kända brister på denna motor än de två nämnda ?



Kylvätska
temperatur Displayen visar Tillstånd Att göra
Under 39 °C
(Under 103 °F) Meddelandet “Lo” visas. OK. Du kan fortsätta köra.
40–116 °C
(104–242 °F) Temperaturen visas. OK. Du kan fortsätta köra.
Över 117 °C
(Över 243 °F)
Temperaturdisplayen blinkar.
Varningslampan tänds.
Stanna motorcykeln och låt den gå på
tomgång till dess att temperaturen
sjunker.
Om temperaturen inte sjunker måste du
stänga av motorn. (Se sidan 6-41.)
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Min R1 startar när fläktarna är igång.Kan var lite kinkig när den är kall.
Har varit problem fri,så när som ett vatten fylt relä.4100 mil.
Väntar på en BMW K1300s Jubileums.(slut i Sverige)
Kommer att sakna R1:an,Fans ekonomin skulle jag ha den kvar.
11/7 Ska jag till Nürburg Ring,medBMW eler R1,ner ska jag ialla fall:tummenupp
 

Lassvegas

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05
Hej!
Jag behöver akut hjälp.
Bytte batteri i min R1-05 och har laddat det nya batteriet samt installerat det. Vrider på nyckeln och det finns ström, men cykeln startar inte, den drar inte runt, ingenting.
Är det immobilizern eller batteriet tro?

Köpte ett batteri på Biltema: 12V, 6,5AH
Enligt Yamahas manual har originalbatteriet 8,6AH
Kan det bero på detta? Om det är immobilizern, skulle då allt annat hoppa igång (utom just motor+startmotor)??

Varför akut? Jag har en köpare som åker långväga och ska (troligtvis) köpa den av mig imorgon :(
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
6.5 amperetimmar mot 8.6 är såpass stor skillnad så du borde reagerat och inte köpt det. Felet ligger såklart här !.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top