R1 och R6-tråden!

Luftfilter, tändstift, bränslefilter ibland om det finns.
Sen inkluderar det säkert (egentligen) efter/kontrolldragning av vissa bultar och muttrar
Gaffeloljan skall ju bytas innan packboxen går
Bromsvätskan skall bytas låångt innan den är svart.....

åsså måste man ju ha senaste sesongens luft i däcken :rofl

leta fram en servicemanual för din årsmodell och kika lite mer specifikt.
Vilken årsmodell gäller det ?


Tack för svaret!
Jag ville nog mest ha ett kvitto på att jag varit en god vårdnadshavare åt mina föredettingar.

Men just det där med efterdragning av "vissa bultar" kan man ju undra vilka bultar det skulle vara... Jaja, inget som fått mina motorer att lämna in i förtid iallafall, det var annat det berodde på.

Det andra du nämner är annars sånt som jag tycker hör till allmän hyfs att byta! Jag körde ju en del bana också, och hade jag kylarpumpsmörjning istf glykol (bytte varje år), och hade koll på övriga vätskor.


Och naturligtvis använder jag endast säsongens luft, gör inte alla det? En viktig fråga, mycket bra att du tog upp ämnet!


Just det ja,
det va väl först och främst ang 99:an jag undrade. Men servicepunkterna/intervallerna kanske inte skiljer så mycket jmf med 06-generationen, trots att de varvar 1400 v/min mer?
 
Last edited:
Hej igen!
jag har en r1 från 98 som växlarna (ettan till tvåan) "slås i" när jag växlar. Dom andra växlarna går finfint! Vad kan detta bero på? Vad kan de kosta att lämna in på en verkstad och få de fixat?
Tack på förhand!
 
Förmodligen är shiftgafflarna krökta i lådan, om du gör jobbet själv kan du plocka ur motorn och vända den upp och ner med tråget för att på så sätt komma åt lådan underifrån.
 
Förmodligen är shiftgafflarna krökta i lådan, om du gör jobbet själv kan du plocka ur motorn och vända den upp och ner med tråget för att på så sätt komma åt lådan underifrån.

Tack för tipset men jag är för feg för att skruva i motor och låda.
Ungefär vad kan det kosta att lämna in och få detta fixat?
 
Hallå! Har ett litet problem! Har en -02 R1 som jag precis gjort ventilkoll på...
Nu när ja ska sätta tillbaka tanken får jag inte på clipset över soppasnabbkopplingen under tanken.... Är det något jag gör fel? Fan är som den inte går hela vägen in... Hör hur den klickar förbi låset men är nån mm för långt bort ändå... Nån som fattar vad jag menar?:crash
 
Vas har nu för soppaförbrukning på era R1'or? Funderar som sagt tidigare på en 04-06.

Som Steffo skriver, ca 0,55 på min -04a. Jag mätte sällan förbrukningen men kollade en sommar då jag var på långsemester och körde mycket autobahn i 140-150km/h med full packning på hojen och fick då 0,55. Givetvis något högre vid körning hemmavid med många gaspådrag men hey, vem köper sporthoj/sportbil för att räkna cl hit och dit? ;)
 
Tjena gubbs! Är det ngn som har en kopplingsvajer till en R1 01:a över som du kan tänka dig atg sälja? Skicka pm till mig isf! Den får gärna vara ny eller nästan väldigt ny:)
 
Någon som har koll på vad det är för skillnad på R6 99-02 och 03-04 vad det gäller övre gaffelkrona?
Jag har fått för mig att det är samma cc mellan (gaffel)benen och även samma offset
43mm ben och 28mm hål för styrstolpe

Eller har jag svamlat till det:va
sitter tändningslåset olika?

//SlowDog
 
Last edited:
Jaha, Yamaha-vänner, då var det kanske dags för mig att efter 6 säsongers trogen tjänst kanske byta märke. Förhoppningsvis inte för alltid men det kanske inte är fel att vidga sina vyer lite. Det handlar om en bavarisk krutdurk som eventuellt blir min nästa vecka. Jag har fått bra inbytespris och allt är frid och fröjd, MEN, kommer saknaden efter kråssplejn-motorns härliga morrande och kvicka varvtalsstegringar bli för stor?! Ingen aning, jag vet bara att det inte är ett lätt beslut. Många tycker säkert; "jamen byt, den där slöa rettan mot en S1000RR, vad är problemet?!". Så enkelt är det dock inte när hjärtat slår hårt för en viss sak men hjärnan irrar iväg i tankarna mot något annat.
Oh well, vad är väl en bal på slottet. Tur jag sitter på jobbet och inte kan hasta iväg och byta in hojen utan får lite tid till funderingar och lite "porrsurfning" i sporthojens värld.
God morgon! :confused:
 
Jaha, Yamaha-vänner, då var det kanske dags för mig att efter 6 säsongers trogen tjänst kanske byta märke. Förhoppningsvis inte för alltid men det kanske inte är fel att vidga sina vyer lite. Det handlar om en bavarisk krutdurk som eventuellt blir min nästa vecka. Jag har fått bra inbytespris och allt är frid och fröjd, MEN, kommer saknaden efter kråssplejn-motorns härliga morrande och kvicka varvtalsstegringar bli för stor?! Ingen aning, jag vet bara att det inte är ett lätt beslut. Många tycker säkert; "jamen byt, den där slöa rettan mot en S1000RR, vad är problemet?!". Så enkelt är det dock inte när hjärtat slår hårt för en viss sak men hjärnan irrar iväg i tankarna mot något annat.
Oh well, vad är väl en bal på slottet. Tur jag sitter på jobbet och inte kan hasta iväg och byta in hojen utan får lite tid till funderingar och lite "porrsurfning" i sporthojens värld.
God morgon! :confused:

Du är inne på rätt spår, aldrig fel att vidga sina vyer.
Har själv kört alla möjliga märken genom åren och det är lika roligt med ny hoj varje gång:)

Lycka till!
 
Jaha, Yamaha-vänner, då var det kanske dags för mig att efter 6 säsongers trogen tjänst kanske byta märke. Förhoppningsvis inte för alltid men det kanske inte är fel att vidga sina vyer lite. Det handlar om en bavarisk krutdurk som eventuellt blir min nästa vecka. Jag har fått bra inbytespris och allt är frid och fröjd, MEN, kommer saknaden efter kråssplejn-motorns härliga morrande och kvicka varvtalsstegringar bli för stor?! Ingen aning, jag vet bara att det inte är ett lätt beslut. Många tycker säkert; "jamen byt, den där slöa rettan mot en S1000RR, vad är problemet?!". Så enkelt är det dock inte när hjärtat slår hårt för en viss sak men hjärnan irrar iväg i tankarna mot något annat.
Oh well, vad är väl en bal på slottet. Tur jag sitter på jobbet och inte kan hasta iväg och byta in hojen utan får lite tid till funderingar och lite "porrsurfning" i sporthojens värld.
God morgon! :confused:

Klart du ska vidga dina vyer ;) Gillar klåssplejn-motor starkt. Fast den drar ju så jämnt hela vägen i registret, så det är svårt att höra om man ligger på 3000v/min eller 12000v/min så det är väldigt lätt att köra 100km/t fortare än vad man tror ;). På bmwn hör man ungefär vart man ligger. Bmw är lite snällare/bättre inställd med lite mjukare gång, medans R1:an ryter till direkt på gott och ont. Jag tycker det är lättare att ha bra gaskontroll i kurvorna med bmwn än med r1:an.


Köp med hjärtat, och skulle du tycka att R1:an var ett bättre val för dig när du har bytt hoj, så går det ju alltid att byta tillbaka :)

Lycka till! /Try
 
Är det någon som är i behov av en blå/vit tank till R6 99-02? Håller på att renovera förrådet och har denna tank som mest är i vägen. Den är i mycket fint skick och helt utan bucklor.

Jag har en polare med bucklig blå r6tank 01a. Vad ska du ha för den??
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top