R1 och R6-tråden!

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Ja, jag tycker att det låter som en slirande koppling i kombination med sliten / utsliten kopplingskorg eventuellt. Riv isär & inspektera, glöm dock inte att beställa en ny packning till motorkåpan i så fall!



Är det inte så att man menar Exup-spjället / givaren då det talas om Lambdan?



Dina symptom beror förmodligen på att styrdämparfästet är utformat till 98-01 och avståndet med distansen (spacern) blir således fel till din hoj.

Kontakta Öhlins så kan du köpa rätt distans / fäste!
Att du kan lyfta tanken lite kanske beror på att du antingen har fel skruv eller fel distans mellan tank och ram så att skruven drar i bott utan att ligga an själva tanken?

Hur märker man om kopplingskorgen är sliten? Hack i lamell lägena? Behöver man byta kopplings plattorna samtidigt som lamellerna eller kan man mäta upp dom, eller räcker det med att se att dom inte "glansiga"? Har ytterligare en fråga, kan detta vara en orsak till varför jag tycker hojen små hackar när man krypkör?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur märker man om kopplingskorgen är sliten? Hack i lamell lägena? Behöver man byta kopplings plattorna samtidigt som lamellerna eller kan man mäta upp dom, eller räcker det med att se att dom inte "glansiga"? Har ytterligare en fråga, kan detta vara en orsak till varför jag tycker hojen små hackar när man krypkör?

Man ser märken i den om det har huggt, lamellskivorna får du kontrollera och se så de ser hela & fina ut samt mäta tjockleken på antingen hela paketet eller på varje skiva. Vill minnas att varje lamellskiva ska ligga mellan 1.9-2.0 i tjocklek. Är de under 1.9 så är det bytesdags.

Om du plockar isär lamellerna så var noga med att inte blanda ihop dem utan håll dem i rätt ordning!
 

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Man ser märken i den om det har huggt, lamellskivorna får du kontrollera och se så de ser hela & fina ut samt mäta tjockleken på antingen hela paketet eller på varje skiva. Vill minnas att varje lamellskiva ska ligga mellan 1.9-2.0 i tjocklek. Är de under 1.9 så är det bytesdags.

Om du plockar isär lamellerna så var noga med att inte blanda ihop dem utan håll dem i rätt ordning!

Vad jag får fram är 2.9-3.1 mm (mini:2.8) på lamellerna men inge mått på skivor utan vara en max skevhet på 0.1mm!?

Ang rätt ordning antar jag bara gäller om jag ska montera på samma lameller igen ? gäller det även lamellskivorna i rätt ordning? Koppingskorgen skall man inte behöva plocka bort för att kunna känna om de är hugg i spåren som jag förstår!? Känner mig rätt noob ang koppling på hojar =P bilar har man inga ploblem med.
Bra att låta de nya lamellerna ligga ca: 1 timme i nya olja antar jag!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vad jag får fram är 2.9-3.1 mm (mini:2.8) på lamellerna men inge mått på skivor utan vara en max skevhet på 0.1mm!?

Ang rätt ordning antar jag bara gäller om jag ska montera på samma lameller igen ? gäller det även lamellskivorna i rätt ordning? Koppingskorgen skall man inte behöva plocka bort för att kunna känna om de är hugg i spåren som jag förstår!? Känner mig rätt noob ang koppling på hojar =P bilar har man inga ploblem med.
Bra att låta de nya lamellerna ligga ca: 1 timme i nya olja antar jag!

Så mycket rätt mindes jag:glömdet
Mått på stålskivorna är oväsentligt då de inte slits på samma sätt som lamellerna. Däremot så kan de slå sig (Warped) av värmeutvecklingen och det kan man se om man kollar planheten på te x en planskiva. Är skivan kraftigt blånerad så kan det vara läge på att kolla detta.

Ordningen på lamellpaketet behöver du mycket riktigt endast ha koll på om du tänkt återmontera det.

Kopplingskorgen kan du inspektera i godan ro så snart du fått ur hela lamellpaketet. Ska du lossa kopplingskorgen krävs det ett specialverktyg för att lossa den inre skivan och bulten som håller samman det hela. Specialverktyget går att tillverka på egen hand men finns annars givetvis hos en Yamaha ÅF.

Slutligen är det som du skriver helt korrekt att lägga nya lameller i oljebad innan montering för att undvika torrfriktion med risk för onödigt slitage.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
man är inte med i Matchen tydligen ;)

LED LAMPOR PÅ HJULEN?

bytte bakdäck idag och ser att det sitter nån glasbehållare på ventilen?
nej det är en lampa säger däcksbytaren.

tydligen så ska det se rätt coolt ut när dom lyser vid mörker?
nu lyckades jag ha sönder skiten.

så frågan är: vart får man tag på LED lampor till ventilerna på hjulen?
får väl köpa larvet igen då :)
 

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
Slipon R1 -98

Någon här som kan rekommendera en slipon som låter gott men ändå går igenom på besiktningen?
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Hej!
Har en R1'a -03 som jag är nöjd med förutom bromsarna som jag tycker är okänsliga och med halvdant bett. Ska byta olja och funderar på att byta till stålspunna slangar samtidigt. Någon som har gjort detta och kan ge betyg på effekten av det?
Krävs det större investering för att vara nöjd med banåkningen.
Har tidigare åkt cykel med Tokico (stavning?) från -99 som var ljusår bättre framför allt rent känslomässigt.

Tacksam för svar.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
man är inte med i Matchen tydligen ;)

LED LAMPOR PÅ HJULEN?

bytte bakdäck idag och ser att det sitter nån glasbehållare på ventilen?
nej det är en lampa säger däcksbytaren.

tydligen så ska det se rätt coolt ut när dom lyser vid mörker?
nu lyckades jag ha sönder skiten.

så frågan är: vart får man tag på LED lampor till ventilerna på hjulen?
får väl köpa larvet igen då :)

Nej för f-n! Ta bort skiten, det där är styling som hör till bilar möjligtvis. På en hoj ser det enbart löjligt ut ( i mitt tycke).

Någon här som kan rekommendera en slipon som låter gott men ändå går igenom på besiktningen?

Akrapovic mullrar dovt & gott men ganska tyst!
De brukar klara sig genom besiktningen i den modellen som är till din hoj.
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Japp ledlampor i hjulen pysslar vi inte med här i R1/R6 tråden sånt sysslar posörerna med i Gixxertråden ! Om du absolut vill se cool ut i mörkret rekommenderar jag dig till att köpa knäpuckar med titanskruvar i så kan du åka o skrapa knä i mörkret o så blir det som tomtebloss efter dig istället MYCKET coolare ! ! !
 

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
Tack, då ska jag beställa ett sådant..






Nej för f-n! Ta bort skiten, det där är styling som hör till bilar möjligtvis. På en hoj ser det enbart löjligt ut ( i mitt tycke).



Akrapovic mullrar dovt & gott men ganska tyst!
De brukar klara sig genom besiktningen i den modellen som är till din hoj.
 

Sl33py

Ett hjul är bättre än två.
Gick med
2 Jan 2009
Ort
I fönstret med döda blommor
Hoj
Fireblade -06, CR250R -02
Har lite delar till en r6 99-02 om någon är intresserad.

* Svart/röktonat dubblebubble
* Original avgas(besiktnigsdämp)
* Infällda fram ledblinker med spegel glas

Skicka pm om du är sugen på nåt av dom :banana
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Skramlar lite från mina bromsbelägg fram på min R1 -06.
Ska man verkligen kunna rucka på beläggen i höjdled (inte sidled)? För trycker jag på nedre delen av metallblecket så rör sig beläggen några millimeter och fjädrar sen tillbaka till ursprungsposition med ett litet duns, och därav "skramlet".

Hojen har gått 400 mil; beläggen är, alltså vad jag antar, original och har gods så det räcker kvar och fungerar ypperligt. Kan det helt enkelt vara så att det inte har fastnat tillräckligt med skit i oket än eller är beläggen för små på något konstigt vis?
 
Last edited:

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
Tänke skaffa R1a. Va tror ni om denna hoj? http://www.blocket.se/jamtland/Yamaha_R1_33066985.htm?ca=8&w=3
Väldigt fin färgsättning enligt mitt tycke. Frågan är bara om det är originalfärg, eller omlackat? Fanns färgen som original? Han säger att det är originalkåpor.

Något annat att anmärka om? Det var ett par små repor på kåpan, men inget som verkar synas direkt.. Priset är jag kluven om.

Hmm. snart kanske vi syns ute på vägarna :)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Tänke skaffa R1a. Va tror ni om denna hoj? http://www.blocket.se/jamtland/Yamaha_R1_33066985.htm?ca=8&w=3
Väldigt fin färgsättning enligt mitt tycke. Frågan är bara om det är originalfärg, eller omlackat? Fanns färgen som original? Han säger att det är originalkåpor.

Något annat att anmärka om? Det var ett par små repor på kåpan, men inget som verkar synas direkt.. Priset är jag kluven om.

Hmm. snart kanske vi syns ute på vägarna :)

Ser fin ut men känns dyr!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top