R1 och R6-tråden!

Tja alla nu har jag en fråga.

Vad säger man om en R6a som är byggd 2006 men utan 2009 ?

Vad går den som ? vad säger försäkringsbolaget ?

Tack på förhand
 
Hej gott folk ! Är ny här på sporthoj så ni får ursäkta mig om jag skriver på fel ställe osv.

jag ska nämligen åka och titta på min första hoj nu i veckan och det är en yamaha R6 - 02 som har gått ynka 1600 mil. är det något speciellt jag ska titta efter eller känna på ?

Tacksam för alla svar =)
 
Samma som alla andra, låst med lösenord för att man inte ska kunna skriva ut den.

Hmm...skumt :-/

Hej gott folk ! Är ny här på sporthoj så ni får ursäkta mig om jag skriver på fel ställe osv.

jag ska nämligen åka och titta på min första hoj nu i veckan och det är en yamaha R6 - 02 som har gått ynka 1600 mil. är det något speciellt jag ska titta efter eller känna på ?

Tacksam för alla svar =)

Du ska kolla om miltalet verkar stämma med övrigt skick. Leta efter tecken på omkullkörningar, bankörd, tävlad om den har fulltecknad servicebok samt känna igenom växellådan ordentligt. Både genom att växla igenom alla växlar stillastående samt växla snabbt igenom under hård acceleration. Hoppar någon växel ur under körning så är det tecken på en sliten växellåda och då oftast 2:a / 3:e växeln.

Lyssna även efter missljud från kamkedjesträckaren. Kolla om drivpaketet är orginal eller utbytt, det kan ge en fingervisning om miltalet stämmer.
 
Last edited:
Hej, säkert i fel tråd men ni får ha översyn för en rookie inom hojjar och motorer!

Är i köpetankarna om en R1, modell äldre för att (förhoppningsvis) få ner försäkringen litegranna åtminstone. Hur många mil brukar en R1a klara av egentligen? Finns en hoj på blocket som gått 3600mil. Har hört att det finns en 4000-mils service?? Hittar inget om detta i instruktionsboken? Vart kan man få reda på alla olika serviceintervaller och va de kollar/justerar?

Just den jag kollade upp nu är http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_R1_33368253.htm?ca=8&w=2
Är helt nybörjare så svårt för mig att avgöra om den är i schysst skick osv.. Därför lite frågor här.

Tack på förhand?!
 
Hej, säkert i fel tråd men ni får ha översyn för en rookie inom hojjar och motorer!

Är i köpetankarna om en R1, modell äldre för att (förhoppningsvis) få ner försäkringen litegranna åtminstone. Hur många mil brukar en R1a klara av egentligen? Finns en hoj på blocket som gått 3600mil. Har hört att det finns en 4000-mils service?? Hittar inget om detta i instruktionsboken? Vart kan man få reda på alla olika serviceintervaller och va de kollar/justerar?

Just den jag kollade upp nu är http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_R1_33368253.htm?ca=8&w=2
Är helt nybörjare så svårt för mig att avgöra om den är i schysst skick osv.. Därför lite frågor här.

Tack på förhand?!

Är du nybörjare så stay away från moddade cyklar. Detta exemplar är omlackat och då kan man undra varför och på vilka kåpor den nya lacken är lagda. Kan vara allt från finlackad originalcykel till sönderkraschat lik som är nysminkat. Har man inte kompetensen att bedömma detta så håll dig borta....
 
Hej, säkert i fel tråd men ni får ha översyn för en rookie inom hojjar och motorer!

Är i köpetankarna om en R1, modell äldre för att (förhoppningsvis) få ner försäkringen litegranna åtminstone. Hur många mil brukar en R1a klara av egentligen? Finns en hoj på blocket som gått 3600mil. Har hört att det finns en 4000-mils service?? Hittar inget om detta i instruktionsboken? Vart kan man få reda på alla olika serviceintervaller och va de kollar/justerar?

Just den jag kollade upp nu är http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_R1_33368253.htm?ca=8&w=2
Är helt nybörjare så svårt för mig att avgöra om den är i schysst skick osv.. Därför lite frågor här.

Tack på förhand?!

Jämnför skick på bilden och mil vs pris med min jag har ute här/även på blocket http://www.sporthoj.com/annonser/?id=55093
 
just beställt Akrapovic Y-Pipe från det berömda Ebay.
1300:-
hoppas på lite mer ljud från Akra dämparna då ?
om inte så sparar man vikt och värmeutveckling och en rostig katt ;)

nån som kör med Akra Y-pipe?
det finns hål för Lamda sonden antar jag?
 
Last edited:
Lambdasond sitter det ens det på en 05a? Och i min y-pipe har jag då inget lambdahål.... Jag rensade en originalkat jag köpt för 300kr
 
Har lite frågor som jag hoppas jag an få svar på :) Har en R1 2008 Med Akrapovic slipon och Yrör , tänkte ta bort den sista dämparen som är kvar den går mellan grenröret och y röret, Blir det som ett helsystem då ? Powercommander måste det vara till exakt R1 2008 eller kan man ha från andra modeller ?
 
Har lite frågor som jag hoppas jag an få svar på :) Har en R1 2008 Med Akrapovic slipon och Yrör , tänkte ta bort den sista dämparen som är kvar den går mellan grenröret och y röret, Blir det som ett helsystem då ? Powercommander måste det vara till exakt R1 2008 eller kan man ha från andra modeller ?

Ett helsystem går hela vägen från toppen och bak till ljuddämparen så svaret är nej!
 
Lambdasond sitter det ens det på en 05a? Och i min y-pipe har jag då inget lambdahål.... Jag rensade en originalkat jag köpt för 300kr

har kollat lite och det ska tydligen finnas plugg för Lambdan på Y-pipen
men om det sitter nån Lambda på 05an är en bra fråga,har inte kollat själv än utan antog det då jag läste lite på r1-forum.com
det var en som frågade om just Lambdan
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=230991

annars får man reda på det när man river bort katten ;)
 
Behöver hjälp med min Öhlins styrdämpare till min 03:a.

Köpte den beggad här på SH och den hade suttit på en 01 tidigare..

2 grejer jag har utmaningar med:

dels så fäster inte tanken ordentligt utan den går fortfarande pilla upp lite om ni förstår vad jag menar, detta fastän själva dämpar anordningen (triangelliknande) sitter hårt på plats..

det andra är att dämparen slår i styrkronan när jag kör, den ligger liksom vilandes på den till och med, detta fastän jag använder den runda "teflon spacer" som den kallas i instruktionen.
 
har kollat lite och det ska tydligen finnas plugg för Lambdan på Y-pipen
men om det sitter nån Lambda på 05an är en bra fråga,har inte kollat själv än utan antog det då jag läste lite på r1-forum.com
det var en som frågade om just Lambdan
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=230991

annars får man reda på det när man river bort katten ;)

Det finns Ingela lambdasond på R1 04-06. Den Acra Y-pipa som jag har saknar sådant uttag också.
Ljudmässigt blir det väl en aning basigare med en sådan pipa, men det är inget störande.
 
Möjligen slirande koppling?

Har märkt av när man ligger och fullgasar ur ettan+ tvåan sen lägger i 3an och ska hålla samma tempo så hugger de till, sen släpper. Händer samma när man gasar upp, drar ner kopplingen och gasar till. varvtal då är runt 7000 varv. vid varm motor. Hojen är en R etta- 99!

Kopplingen som börjar bli dålig?
 
Har märkt av när man ligger och fullgasar ur ettan+ tvåan sen lägger i 3an och ska hålla samma tempo så hugger de till, sen släpper. Händer samma när man gasar upp, drar ner kopplingen och gasar till. varvtal då är runt 7000 varv. vid varm motor. Hojen är en R etta- 99!

Kopplingen som börjar bli dålig?

Ja, jag tycker att det låter som en slirande koppling i kombination med sliten / utsliten kopplingskorg eventuellt. Riv isär & inspektera, glöm dock inte att beställa en ny packning till motorkåpan i så fall!

Det finns Ingela lambdasond på R1 04-06. Den Acra Y-pipa som jag har saknar sådant uttag också.
Ljudmässigt blir det väl en aning basigare med en sådan pipa, men det är inget störande.

Är det inte så att man menar Exup-spjället / givaren då det talas om Lambdan?

Behöver hjälp med min Öhlins styrdämpare till min 03:a.

Köpte den beggad här på SH och den hade suttit på en 01 tidigare..

2 grejer jag har utmaningar med:

dels så fäster inte tanken ordentligt utan den går fortfarande pilla upp lite om ni förstår vad jag menar, detta fastän själva dämpar anordningen (triangelliknande) sitter hårt på plats..

det andra är att dämparen slår i styrkronan när jag kör, den ligger liksom vilandes på den till och med, detta fastän jag använder den runda "teflon spacer" som den kallas i instruktionen.

Dina symptom beror förmodligen på att styrdämparfästet är utformat till 98-01 och avståndet med distansen (spacern) blir således fel till din hoj.

Kontakta Öhlins så kan du köpa rätt distans / fäste!
Att du kan lyfta tanken lite kanske beror på att du antingen har fel skruv eller fel distans mellan tank och ram så att skruven drar i bott utan att ligga an själva tanken?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top