R1 och R6-tråden!

Schmit

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha kanske
Tja alla nu har jag en fråga.

Vad säger man om en R6a som är byggd 2006 men utan 2009 ?

Vad går den som ? vad säger försäkringsbolaget ?

Tack på förhand
 

Rundberg88

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Nynäshamn
Hoj
01 Suzuki GSXR 600
Hej gott folk ! Är ny här på sporthoj så ni får ursäkta mig om jag skriver på fel ställe osv.

jag ska nämligen åka och titta på min första hoj nu i veckan och det är en yamaha R6 - 02 som har gått ynka 1600 mil. är det något speciellt jag ska titta efter eller känna på ?

Tacksam för alla svar =)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Samma som alla andra, låst med lösenord för att man inte ska kunna skriva ut den.

Hmm...skumt :-/

Hej gott folk ! Är ny här på sporthoj så ni får ursäkta mig om jag skriver på fel ställe osv.

jag ska nämligen åka och titta på min första hoj nu i veckan och det är en yamaha R6 - 02 som har gått ynka 1600 mil. är det något speciellt jag ska titta efter eller känna på ?

Tacksam för alla svar =)

Du ska kolla om miltalet verkar stämma med övrigt skick. Leta efter tecken på omkullkörningar, bankörd, tävlad om den har fulltecknad servicebok samt känna igenom växellådan ordentligt. Både genom att växla igenom alla växlar stillastående samt växla snabbt igenom under hård acceleration. Hoppar någon växel ur under körning så är det tecken på en sliten växellåda och då oftast 2:a / 3:e växeln.

Lyssna även efter missljud från kamkedjesträckaren. Kolla om drivpaketet är orginal eller utbytt, det kan ge en fingervisning om miltalet stämmer.
 
Last edited:

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
Hej, säkert i fel tråd men ni får ha översyn för en rookie inom hojjar och motorer!

Är i köpetankarna om en R1, modell äldre för att (förhoppningsvis) få ner försäkringen litegranna åtminstone. Hur många mil brukar en R1a klara av egentligen? Finns en hoj på blocket som gått 3600mil. Har hört att det finns en 4000-mils service?? Hittar inget om detta i instruktionsboken? Vart kan man få reda på alla olika serviceintervaller och va de kollar/justerar?

Just den jag kollade upp nu är http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_R1_33368253.htm?ca=8&w=2
Är helt nybörjare så svårt för mig att avgöra om den är i schysst skick osv.. Därför lite frågor här.

Tack på förhand?!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej, säkert i fel tråd men ni får ha översyn för en rookie inom hojjar och motorer!

Är i köpetankarna om en R1, modell äldre för att (förhoppningsvis) få ner försäkringen litegranna åtminstone. Hur många mil brukar en R1a klara av egentligen? Finns en hoj på blocket som gått 3600mil. Har hört att det finns en 4000-mils service?? Hittar inget om detta i instruktionsboken? Vart kan man få reda på alla olika serviceintervaller och va de kollar/justerar?

Just den jag kollade upp nu är http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_R1_33368253.htm?ca=8&w=2
Är helt nybörjare så svårt för mig att avgöra om den är i schysst skick osv.. Därför lite frågor här.

Tack på förhand?!

Är du nybörjare så stay away från moddade cyklar. Detta exemplar är omlackat och då kan man undra varför och på vilka kåpor den nya lacken är lagda. Kan vara allt från finlackad originalcykel till sönderkraschat lik som är nysminkat. Har man inte kompetensen att bedömma detta så håll dig borta....
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hej, säkert i fel tråd men ni får ha översyn för en rookie inom hojjar och motorer!

Är i köpetankarna om en R1, modell äldre för att (förhoppningsvis) få ner försäkringen litegranna åtminstone. Hur många mil brukar en R1a klara av egentligen? Finns en hoj på blocket som gått 3600mil. Har hört att det finns en 4000-mils service?? Hittar inget om detta i instruktionsboken? Vart kan man få reda på alla olika serviceintervaller och va de kollar/justerar?

Just den jag kollade upp nu är http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_R1_33368253.htm?ca=8&w=2
Är helt nybörjare så svårt för mig att avgöra om den är i schysst skick osv.. Därför lite frågor här.

Tack på förhand?!

Jämnför skick på bilden och mil vs pris med min jag har ute här/även på blocket http://www.sporthoj.com/annonser/?id=55093
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
just beställt Akrapovic Y-Pipe från det berömda Ebay.
1300:-
hoppas på lite mer ljud från Akra dämparna då ?
om inte så sparar man vikt och värmeutveckling och en rostig katt ;)

nån som kör med Akra Y-pipe?
det finns hål för Lamda sonden antar jag?
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Lambdasond sitter det ens det på en 05a? Och i min y-pipe har jag då inget lambdahål.... Jag rensade en originalkat jag köpt för 300kr
 

yamaha_R1

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha r1 2008
Har lite frågor som jag hoppas jag an få svar på :) Har en R1 2008 Med Akrapovic slipon och Yrör , tänkte ta bort den sista dämparen som är kvar den går mellan grenröret och y röret, Blir det som ett helsystem då ? Powercommander måste det vara till exakt R1 2008 eller kan man ha från andra modeller ?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Har lite frågor som jag hoppas jag an få svar på :) Har en R1 2008 Med Akrapovic slipon och Yrör , tänkte ta bort den sista dämparen som är kvar den går mellan grenröret och y röret, Blir det som ett helsystem då ? Powercommander måste det vara till exakt R1 2008 eller kan man ha från andra modeller ?

Ett helsystem går hela vägen från toppen och bak till ljuddämparen så svaret är nej!
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Lambdasond sitter det ens det på en 05a? Och i min y-pipe har jag då inget lambdahål.... Jag rensade en originalkat jag köpt för 300kr

har kollat lite och det ska tydligen finnas plugg för Lambdan på Y-pipen
men om det sitter nån Lambda på 05an är en bra fråga,har inte kollat själv än utan antog det då jag läste lite på r1-forum.com
det var en som frågade om just Lambdan
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=230991

annars får man reda på det när man river bort katten ;)
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Behöver hjälp med min Öhlins styrdämpare till min 03:a.

Köpte den beggad här på SH och den hade suttit på en 01 tidigare..

2 grejer jag har utmaningar med:

dels så fäster inte tanken ordentligt utan den går fortfarande pilla upp lite om ni förstår vad jag menar, detta fastän själva dämpar anordningen (triangelliknande) sitter hårt på plats..

det andra är att dämparen slår i styrkronan när jag kör, den ligger liksom vilandes på den till och med, detta fastän jag använder den runda "teflon spacer" som den kallas i instruktionen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
har kollat lite och det ska tydligen finnas plugg för Lambdan på Y-pipen
men om det sitter nån Lambda på 05an är en bra fråga,har inte kollat själv än utan antog det då jag läste lite på r1-forum.com
det var en som frågade om just Lambdan
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=230991

annars får man reda på det när man river bort katten ;)

Det finns Ingela lambdasond på R1 04-06. Den Acra Y-pipa som jag har saknar sådant uttag också.
Ljudmässigt blir det väl en aning basigare med en sådan pipa, men det är inget störande.
 

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Möjligen slirande koppling?

Har märkt av när man ligger och fullgasar ur ettan+ tvåan sen lägger i 3an och ska hålla samma tempo så hugger de till, sen släpper. Händer samma när man gasar upp, drar ner kopplingen och gasar till. varvtal då är runt 7000 varv. vid varm motor. Hojen är en R etta- 99!

Kopplingen som börjar bli dålig?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har märkt av när man ligger och fullgasar ur ettan+ tvåan sen lägger i 3an och ska hålla samma tempo så hugger de till, sen släpper. Händer samma när man gasar upp, drar ner kopplingen och gasar till. varvtal då är runt 7000 varv. vid varm motor. Hojen är en R etta- 99!

Kopplingen som börjar bli dålig?

Ja, jag tycker att det låter som en slirande koppling i kombination med sliten / utsliten kopplingskorg eventuellt. Riv isär & inspektera, glöm dock inte att beställa en ny packning till motorkåpan i så fall!

Det finns Ingela lambdasond på R1 04-06. Den Acra Y-pipa som jag har saknar sådant uttag också.
Ljudmässigt blir det väl en aning basigare med en sådan pipa, men det är inget störande.

Är det inte så att man menar Exup-spjället / givaren då det talas om Lambdan?

Behöver hjälp med min Öhlins styrdämpare till min 03:a.

Köpte den beggad här på SH och den hade suttit på en 01 tidigare..

2 grejer jag har utmaningar med:

dels så fäster inte tanken ordentligt utan den går fortfarande pilla upp lite om ni förstår vad jag menar, detta fastän själva dämpar anordningen (triangelliknande) sitter hårt på plats..

det andra är att dämparen slår i styrkronan när jag kör, den ligger liksom vilandes på den till och med, detta fastän jag använder den runda "teflon spacer" som den kallas i instruktionen.

Dina symptom beror förmodligen på att styrdämparfästet är utformat till 98-01 och avståndet med distansen (spacern) blir således fel till din hoj.

Kontakta Öhlins så kan du köpa rätt distans / fäste!
Att du kan lyfta tanken lite kanske beror på att du antingen har fel skruv eller fel distans mellan tank och ram så att skruven drar i bott utan att ligga an själva tanken?
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top