R1 och R6-tråden!

Tjena killar , regbesiktade min mc precis, gick inte genom pga postionsljuset fram var gult, de skulle vara vitt, och att dem inte visste totalvikten, han ville ha intyg på totalvikt, var kan jag hitta detta?
vet någon vad för lampa det är till postionsljus fram på r6 2007.


MVH
 
Skramlar lite från mina bromsbelägg fram på min R1 -06.
Ska man verkligen kunna rucka på beläggen i höjdled (inte sidled)? För trycker jag på nedre delen av metallblecket så rör sig beläggen några millimeter och fjädrar sen tillbaka till ursprungsposition med ett litet duns, och därav "skramlet".

Hojen har gått 400 mil; beläggen är, alltså vad jag antar, original och har gods så det räcker kvar och fungerar ypperligt. Kan det helt enkelt vara så att det inte har fastnat tillräckligt med skit i oket än eller är beläggen för små på något konstigt vis?

Hade samma på min "skrammel" minns dock inte om dom gick att rucka på åt nått särskillt håll men jag tog loss pinnarna och metalbläcket som sitter där o böjde till det lite extra o monterade tillbaka allt med bra resultat !
 
Ventiljustering

Precis införskaffat min kära R1:a. Säljaren som jag köpte den utav påpekade att det snart är dags att göra en ventiljustering. Måste alltså lämna in den med andra ord.

Hojen har gått 4500 mil. Jag brukar leva efter "if it's aint broken, why fix it?"

MEN, har alltid varit noga med service på alla mina motorfordon, frågan är dock, om det inte tickar måste det justeras? Eller är det för sent om det börjar ticka och det blir dyrare??
 
LÄmna in den för ventiljustering. Det ska göras vid 4000 mil (iallafall på min), och är dumt att hoppa över. Det är inte alltid det tickar om ventilerna står fel. Det tickar bara om spelet är för stort. Om sätena börjar slitas och spelet istället är för litet så tickar det inget alls, men du kan riskera motorhaveri.
 
BillyTheBiker skrev:
Tänke skaffa R1a. Va tror ni om denna hoj? http://www.blocket.se/jamtland/Yamah...5.htm?ca=8&w=3
Väldigt fin färgsättning enligt mitt tycke. Frågan är bara om det är originalfärg, eller omlackat? Fanns färgen som original? Han säger att det är originalkåpor.

Något annat att anmärka om? Det var ett par små repor på kåpan, men inget som verkar synas direkt.. Priset är jag kluven om.

Hmm. snart kanske vi syns ute på vägarna

Den ser väl helt ok ut!
Färgsättningen är original så vitt jag vet, jag hade en 02a innan o dom bytte bara plats på dom vita och svarta kåporna mellan 02 och 03.
Priset tycker jag också är ok, om det är bra skick. Jag sålde min 02a med 2950 mil på mätaren för 49".
Dock så ljuger han om en sak, nämligen servicen, det ska vara en service vid 3000 mil. Dock en liten sådan, men kostar säkert 2-3k.
 
Ok, ska göra det. Vad kostade detta kalaset dig??




LÄmna in den för ventiljustering. Det ska göras vid 4000 mil (iallafall på min), och är dumt att hoppa över. Det är inte alltid det tickar om ventilerna står fel. Det tickar bara om spelet är för stort. Om sätena börjar slitas och spelet istället är för litet så tickar det inget alls, men du kan riskera motorhaveri.
 
Makish skrev:
Ok, ska göra det. Vad kostade detta kalaset dig??

Det brukar vara en ganska dyr operation.
Jag ringde o kollade prisuppgift på kawasakis motsvarande stora service, som på min hoj kommer redan vid 2400 mil :gnissla
Den skulle iaf gå på 8000-9000 hos en auktoriserad kawasaki-verkstad.
Räkna med nåt liknande för din.
 
Ooh, det lät saftigt.. :näsblod
Men jag antar att det bara är att lämna in, betala och se glad ut...:rolleyes:


Det brukar vara en ganska dyr operation.
Jag ringde o kollade prisuppgift på kawasakis motsvarande stora service, som på min hoj kommer redan vid 2400 mil :gnissla
Den skulle iaf gå på 8000-9000 hos en auktoriserad kawasaki-verkstad.
Räkna med nåt liknande för din.
 
Borde finnas rejsputtar som kan hjälpa dig med ljusteringen alt ring runt till flera olika verkstäder o jämför priset... Jag vet att mascotmotor i nässjö har humana priser och även om dom ligger 30mil ifrån dig så är dom 3k billigare är det ju värt en lite tur eller hur?
 
seriös bänkfirma runt sörmland
vad rekomenderas?

måste kolla upp vad K&N filter med slip-on/Y-pipe ger i prestanda på en R1-05
ska köpa powercommander framöver
 
Last edited:
seriös bänkfirma runt sörmland
vad rekomenderas?

måste kolla upp vad K&N filter med slip-on/Y-pipe ger i prestanda på en R1-05
ska köpa powercommander framöver

I snitt brukar den setup:en ge 3-7Hk är min erfarenhet, men kolla med en Dynojet-certifierad firma, de har säkert bänkningsresultat från din årsmodell sparat.

Återförsäljare hittar du på Dynojets hemsida.
 
Kollade oljan när jag köpte hojen i våras och efter ha kört några bandagar hade oljenivån inte rört sig.
Har kört några bandagar till sen dess och när jag körde hem från jobbet idag upptäckte jag plötsligt att oljelampan blinkade konstant och stannade då och kontrollerade (efter 2-3 minuter) och såg att nivån var precis ovanför minimumstrecket.

Smög försiktigt hem och när jag kollade igen efter 1h var nivån uppe vid 80% av max.

Något fel?

Fråga 2: Jag har hört att man inte ska fylla bromsolja till max då expansionskärlet ska ha svårt att få plats med all olja när den blivit varm till följd att kolvarna trycks ut. Sant eller falskt?

Passar på att meddela att det var varningslampan som var känslig och problemet försvann efter oljepåfyllning (Surprise! :tungan)

Nästa problem: Hur justerar man givaren till bromshandtaget att tändas senare? (R6-01)
Mitt bromsljus tänds tydligen titt som tätt mitt på rakan eller ut ur kurvor så de som ligger bakom blir lite nervösa på bandagar.
 
I snitt brukar den setup:en ge 3-7Hk är min erfarenhet,

nej 17hp ger det ju! ;)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=244077

så vad tror du?

Edit: mer troligt att man tappar 10hp med annat filter och slip-on utan optimering med powercommander.
sen att man känar runt 7 hp mer än stock med optimering låter troligt.
inte en sportmössa att man kan käna 17hp från en original optimerad rad 4a med enbart bättre flöde.
det skulle teknikerna på Yamaha redan ha luskat ut.
 
Last edited:
En fråga från en teknisk idiot...

.... var - exakt - hittar jag givaren till hastighetsmätaren på en -00 R1 och hur ser jag om den är "dålig"?
 
Ooh, det lät saftigt.. :näsblod
Men jag antar att det bara är att lämna in, betala och se glad ut...:rolleyes:

En KONTROLL är det som skall göras, man mäter avstånd mellan kamaxelnock och "tryckare".
Denna kontroll är ganska enkel att göra själv om man har skruvat något, "bara" att plocka kåpor så att man kommer åt ventilkåpan på motorn och lyfta denna med. Den är det bladmått och snurra motorn lite bara :)

Farbror Haynes kan hjälpa dig spara in några tusingar...
:tummenupp

Nästa problem: Hur justerar man givaren till bromshandtaget att tändas senare? (R6-01)
Mitt bromsljus tänds tydligen titt som tätt mitt på rakan eller ut ur kurvor så de som ligger bakom blir lite nervösa på bandagar.


Börja med att koppla bort bakre kontakten först, dvs den till bakbromsen. Kan ju vara den som glappar lite när bromspedalen "hoppar" lite i banans ojämnheter....
 
Jo klart man har skruvat lite, men oftast gör man dom enkla sakerna själv. Kollade med Mc-Varuhuset och dom skulle ha 4000:- billigare skulle det bli om jag rev ner kåpor och tank själv som jag ska göra då den ska lackas om också. Kan vara värt att lämna in och få garanti på arbetet också.




En KONTROLL är det som skall göras, man mäter avstånd mellan kamaxelnock och "tryckare".
Denna kontroll är ganska enkel att göra själv om man har skruvat något, "bara" att plocka kåpor så att man kommer åt ventilkåpan på motorn och lyfta denna med. Den är det bladmått och snurra motorn lite bara :)

Farbror Haynes kan hjälpa dig spara in några tusingar...
:tummenupp




Börja med att koppla bort bakre kontakten först, dvs den till bakbromsen. Kan ju vara den som glappar lite när bromspedalen "hoppar" lite i banans ojämnheter....
 
tjena alla! har regbesiktat min mc men den gick inte igenom pga totalvikt och postionslyset var gult istället för vitt.. men jag undrar om jag kan sätta in mitt helsystem igen utan att de kollar upp det? gör de efterkontroll på allt eller bara på felen? för vill gärna ha mitt fullsystem på.

MVH
 
tjena alla! har regbesiktat min mc men den gick inte igenom pga totalvikt och postionslyset var gult istället för vitt.. men jag undrar om jag kan sätta in mitt helsystem igen utan att de kollar upp det? gör de efterkontroll på allt eller bara på felen? för vill gärna ha mitt fullsystem på.

MVH

Om Reg.besiktningen inte gick igenom så lär de kolla allt igen vid nästa reg.besiktning. Det är inte som en vanlig besiktning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top