R1 och R6-tråden!

Drevet är tokslut. Drev är enkelt att byta, de sitter bara med bultar. Det som folk brukar ha problem med är nitlåset. Om man aldrig gjort det förut är det bästa man kan göra att sätt aihop kedjan med ett vanligt clipslås och sen åka till en MC-verkstad och låta dom montera nitlåset.

Det är ju ingen dum ide att rengöra kedjan lite nogrannare ett par ggr per säsong så den inte kinkar ihop.

Aj, var det så illa. Tänkte köra bandag nu på lördag med den, tror du det är ok med det drevet?

Om någon har drev+kedja till salu för R6-03 pma mig gärna, känner mig inte så sugen att betala 2700 kr för ett nytt drivpaket :näsblod
 
Aj, var det så illa. Tänkte köra bandag nu på lördag med den, tror du det är ok med det drevet?

Om någon har drev+kedja till salu för R6-03 pma mig gärna, känner mig inte så sugen att betala 2700 kr för ett nytt drivpaket :näsblod

2700 lät dyrt. Jag kollade precis på den sida där jag beställde drivpaket nyligen och då kostar R6 -03 1558 riskdaler. Men kan man inte montera själv tillkommer förstås verkstans timpris :)
 
Kolla ebay, brukar vara billigt. Men kolla noga vad du får då det är vanligt att man packar en bra kedja med billiga skitdrev eller tvärtom.
 
Aj, var det så illa. Tänkte köra bandag nu på lördag med den, tror du det är ok med det drevet?

Om någon har drev+kedja till salu för R6-03 pma mig gärna, känner mig inte så sugen att betala 2700 kr för ett nytt drivpaket :näsblod

Kolla addemoto.se annars. Där köpte jag för 1200:-
 
Drevet är tokslut. Drev är enkelt att byta, de sitter bara med bultar. Det som folk brukar ha problem med är nitlåset. Om man aldrig gjort det förut är det bästa man kan göra att sätt aihop kedjan med ett vanligt clipslås och sen åka till en MC-verkstad och låta dom montera nitlåset.

Det är ju ingen dum ide att rengöra kedjan lite nogrannare ett par ggr per säsong så den inte kinkar ihop.

Bara nyfiken, vad grundar du det på att det är "tokslut"?
Det ser lite slitet ut, men inte tokslut i mina ögon. Nu ser man ju iofs bara en del av drevet och kedjan så det är svårt att avgöra med endast en bild.

Mitt råd till ägaren är att rengöra kedja + drev ordentligt och därefter smörja upp kedjan och kontrollera så den rullar lätt och smidigt utan låsta länkar. Beställ därefter ett nytt komplett drivpaket från valfri leverantör. Orginal Yamaha kostar ca 1800kr vill jag minnas.

Glöm ej beställa låsbrickan till främre drevet samt dra moment både på framdrev och på muttrarna på bakdrevet.
 
Nu så!


Har bestämt mig till 90% att det blir storebror av R6:an och R1:an :) Har dessutom hittat precis den modell och färg jag vill ha (http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_R1_MASTE_bort_34172702.htm?ca=21&w=3).

Min fråga är dock: säljaren säljer hojen oservad efter 2000 mil, den har gjort 100-milen men varken 1000- eller 2000-milaren. Dessutom är ena kåpan repig, drivpaketet behöver bytas inom kort och den är obes. Jag är inte supergrym på hojar så jag tänkte ta med mig en kompis som kan lite mer om vi ska åka och kolla på den.

Dock undrar jag om det ens är rimligt att priset ligger där det gör (74000:-) med alla dessa skavanker? Hade absolut kunnat tänka mig hojen för det priset OM den varit servad och besiktigad. Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? :va


EDIT: Hur jobbigt är det att byta från hans raceväxlar till original (eller iaf normal)? :confused:
 
Last edited:
Nu så!


Har bestämt mig till 90% att det blir storebror av R6:an och R1:an :) Har dessutom hittat precis den modell och färg jag vill ha (http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_R1_MASTE_bort_34172702.htm?ca=21&w=3).

Min fråga är dock: säljaren säljer hojen oservad efter 2000 mil, den har gjort 100-milen men varken 1000- eller 2000-milaren. Dessutom är ena kåpan repig, drivpaketet behöver bytas inom kort och den är obes. Jag är inte supergrym på hojar så jag tänkte ta med mig en kompis som kan lite mer om vi ska åka och kolla på den.

Dock undrar jag om det ens är rimligt att priset ligger där det gör (74000:-) med alla dessa skavanker? Hade absolut kunnat tänka mig hojen för det priset OM den varit servad och besiktigad. Vad säger ni? Är jag ute och cyklar? :va


EDIT: Hur jobbigt är det att byta från hans raceväxlar till original (eller iaf normal)? :confused:

Jag känner ägaren till hojen och vet att han inte har kört den mkt alls, han jobbar rätt mkt och som han skriver i annonsen så hinner han sällan köra.
Byta pinnar/växelförare gör man på 10 min.
 
Jag känner ägaren till hojen och vet att han inte har kört den mkt alls, han jobbar rätt mkt och som han skriver i annonsen så hinner han sällan köra.
Byta pinnar/växelförare gör man på 10 min.



Det tvivlar jag inte på :) Men det intressanta för mig är vare sig priset är relevant för hojen. Vad hade ex. en 2000-mils service (lägg till att den inte blivit servad sen 100-milaren), besiktning, nya kåpor samt drivpaket (antar att det byts på servicen?) kostat? Är fortf. extremt sugen på cykeln :gnissla
 
Det tvivlar jag inte på :) Men det intressanta för mig är vare sig priset är relevant för hojen. Vad hade ex. en 2000-mils service (lägg till att den inte blivit servad sen 100-milaren), besiktning, nya kåpor samt drivpaket (antar att det byts på servicen?) kostat? Är fortf. extremt sugen på cykeln :gnissla

Som jämförelse gav jag nyligen 70' för min 06'a som bara hade gått 740 mil och var i perfekt skick och samma färg. Pga service kostnader och avsaknad av full historik samt besiktning hade då jag iaf velat pruta en bra slant på dom där 74'.
 
Som jämförelse gav jag nyligen 70' för min 06'a som bara hade gått 740 mil och var i perfekt skick och samma färg. Pga service kostnader och avsaknad av full historik samt besiktning hade då jag iaf velat pruta en bra slant på dom där 74'.



Tack för svaret! Mjo det var nog lite det jag hade i bakhuvet. Jämförelsevis kan jag ju få en 06'-07' för samma slant med full servicebok, bes. och repfria kåpor :va Men fel färg :brinnerup Försöker att ta reda på vad servicen(arna) och ny kåpa/kåpor kan kosta, inte helt lätt...

Sjukt snygg hoj du har btw ;)
 
Nån som vet vart man får tag på ägarhandboken till en R1 07-08, i ett format som går att skriva ut? Allt jag hittar är en låst PDF..
 
Har lite frågor till alla som kör R6 06 eller nyare och kör mycket bana.

Vad kör ni på för däck. Och vilket däcks tryck?

Har funderat på lite fler krasch puckar. Har de som sitter framtill på ramen. Men tror att det hade varit bra att ha både på hjulaxlarna och baktill på ramen. vad finns det?

Stålspunna slangar fram. Tycker faktiskt fram bromsen är lite si sådär. Känslan är ju ok men skulle vilja ha lite mer "tryck". Vad använder ni? Eller är det helt enkelt så att det kanske hade varit bra med en annan huvudcylinder?

Bakbromsen å andra sidan är ju helt grym! Både ok känsla och bra bett!

Har ni andra tipps på fix, berätta :)
 
Har 2 verkstadshandböcker med sprängskisser och skit till R6-99.

Om nån är sugen så får ni skrika..
 
Har 2 verkstadshandböcker med sprängskisser och skit till R6-99.

Om nån är sugen så får ni skrika..
 
hej nägon som har erfarenhet av mgp slip on på r1 09 jag tänker på värmen mot plasten bak
 
Nyheter
Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Back
Top