R1 och R6-tråden!

Underbar tråd!
Köpte en retta idag! Skulle behöva hjälp med några saker bara:
Vet någon om det är h4 eller h7 kopplingar på den. Ska konvertera till xenon ljus. Det är årsmodell -07

Nästa fundering:
Är det någon som vet någon som säljer ett bakljus kit med inbyggda blinkers. Hittade en återförsäljare på blocket men dom tar 1500 för det, känns rätt saftigt.

Ha de gött alla så syns vi på vägarna!
 
Underbar tråd!
Köpte en retta idag! Skulle behöva hjälp med några saker bara:
Vet någon om det är h4 eller h7 kopplingar på den. Ska konvertera till xenon ljus. Det är årsmodell -07

Nästa fundering:
Är det någon som vet någon som säljer ett bakljus kit med inbyggda blinkers. Hittade en återförsäljare på blocket men dom tar 1500 för det, känns rätt saftigt.

Ha de gött alla så syns vi på vägarna!

Goffen har ju redan svarat på din första fråga så jag svarar på din andra.

Köp direkt från www.clearalternatives.com
Jag har köpt därifrån till båda mina hojar & fick ge knappt 1500kr för båda lamporna inklusive frakt från USA.
 
Mitt halvljus är H7 i alla fall så det är det säkert på din med.

Underbart, då är det bara till att beställa =)

Goffen har ju redan svarat på din första fråga så jag svarar på din andra.

Köp direkt från www.clearalternatives.com
Jag har köpt därifrån till båda mina hojar & fick ge knappt 1500kr för båda lamporna inklusive frakt från USA.

Tack för tipset, det blir till att beställa när lönen kommer =)
 
Last edited:
Jag orkar inte leta igenom 481 sidor :rolleyes:, så jag frågar istället:).
När man ändå klotade i förra veckan och plockade med bågen, så beslutades att byta det mesta och göra en stor service innan nästa bankörning (om man hinner få ihop den). Det jag upptäckte var att mina tändstift är lite vita och det tyder ju på att den gör lite magert. Det är absolut inte jätteilla, men har kommit nu när man höjt tempot. Motortempen har också höjts under säsongen och därför har termostaten plockats ur då jag uteslutande kör bana just nu.
Det jag dock tror är att det hamnat skit i bränslepumpen då jag oftast tankar via dunk på bana. Men om jag inte minns helt jäkla fel så är den hermetiskt tillsluten och svårare att ta sig in i än riksbanken. Stämmer detta eller är det bara att plocka ur den nu när tanken ändå ligger på golvet. Alternativet är ju att försöka hitta en ny, men den är väl som vanligt med Yamahaprylar svindyr.

Så frågan blir ju om det sitter ett filter där inne, eller är det bara att plocka isär och göra rent.

PS. Kunde ju plockat fram Haynes-manualen som jag har, men den ligger illa till bakom en ful K6á:D DS.
 
Jag orkar inte leta igenom 481 sidor :rolleyes:, så jag frågar istället:).
När man ändå klotade i förra veckan och plockade med bågen, så beslutades att byta det mesta och göra en stor service innan nästa bankörning (om man hinner få ihop den). Det jag upptäckte var att mina tändstift är lite vita och det tyder ju på att den gör lite magert. Det är absolut inte jätteilla, men har kommit nu när man höjt tempot. Motortempen har också höjts under säsongen och därför har termostaten plockats ur då jag uteslutande kör bana just nu.
Det jag dock tror är att det hamnat skit i bränslepumpen då jag oftast tankar via dunk på bana. Men om jag inte minns helt jäkla fel så är den hermetiskt tillsluten och svårare att ta sig in i än riksbanken. Stämmer detta eller är det bara att plocka ur den nu när tanken ändå ligger på golvet. Alternativet är ju att försöka hitta en ny, men den är väl som vanligt med Yamahaprylar svindyr.

Så frågan blir ju om det sitter ett filter där inne, eller är det bara att plocka isär och göra rent.

PS. Kunde ju plockat fram Haynes-manualen som jag har, men den ligger illa till bakom en ful K6á:D DS.

Jag har en bränslepump till R1 04-06 i förrådet om du skulle behöva en :tummenupp
 
Jag orkar inte leta igenom 481 sidor :rolleyes:, så jag frågar istället:).
När man ändå klotade i förra veckan och plockade med bågen, så beslutades att byta det mesta och göra en stor service innan nästa bankörning (om man hinner få ihop den). Det jag upptäckte var att mina tändstift är lite vita och det tyder ju på att den gör lite magert. Det är absolut inte jätteilla, men har kommit nu när man höjt tempot. Motortempen har också höjts under säsongen och därför har termostaten plockats ur då jag uteslutande kör bana just nu.
Det jag dock tror är att det hamnat skit i bränslepumpen då jag oftast tankar via dunk på bana. Men om jag inte minns helt jäkla fel så är den hermetiskt tillsluten och svårare att ta sig in i än riksbanken. Stämmer detta eller är det bara att plocka ur den nu när tanken ändå ligger på golvet. Alternativet är ju att försöka hitta en ny, men den är väl som vanligt med Yamahaprylar svindyr.

Så frågan blir ju om det sitter ett filter där inne, eller är det bara att plocka isär och göra rent.

PS. Kunde ju plockat fram Haynes-manualen som jag har, men den ligger illa till bakom en ful K6á:D DS.



Hej!

Bränslefiltret sitter mycket riktigt i bränslepumpen och det är inte meningen att man ska kunna öppna den. :)
Bränslepumpen är en stor plasthistoria som är svindyr! (Nr 24 på bilden).

Det är inte svårt att lossa den, men det är ganska knicksigt att få ur den ur tanken (om du vill ha ut hela pumpen). Det är en liten plastpigg som sticker ut som man måste böja in för att få ut pumpen.

Vid återmontering, glöm inte att beställa en ny packning till tanken (Nr 30), använd INTE den gamla hur fin den än ser ut. Jag kan lova att du inte vill riskera att bränsle läcker ut och hamnar på en het motor.....

Kontrollera så att alla slangar är hela och utan sprickor samt att de är rena invändigt. I servicemanualen står det beskrivet hur du går till väga för att kontrollera så att flödet i slangarna är korrekt.

Skulle det inte vara rätt flöde så är det troligtvis bränslefiltret som är täppt. Då är det bara att slanta upp och investera i en ny bränslepump då det som sagt inte är meningen att man ska kunna öppna bränslepumpen för att komma åt bränslefiltret. (Men det kanske går ändå? :) )

Angående stiftens färg. Har du helsystem, rensat Y-rör, PCIII?
 

Bifogat

  • partimage.gif
    partimage.gif
    27.6 KB · Visningar: 91
Hej!

Bränslefiltret sitter mycket riktigt i bränslepumpen och det är inte meningen att man ska kunna öppna den. :)
Bränslepumpen är en stor plasthistoria som är svindyr! (Nr 24 på bilden).

Det är inte svårt att lossa den, men det är ganska knicksigt att få ur den ur tanken (om du vill ha ut hela pumpen). Det är en liten plastpigg som sticker ut som man måste böja in för att få ut pumpen.

Vid återmontering, glöm inte att beställa en ny packning till tanken (Nr 30), använd INTE den gamla hur fin den än ser ut. Jag kan lova att du inte vill riskera att bränsle läcker ut och hamnar på en het motor.....

Kontrollera så att alla slangar är hela och utan sprickor samt att de är rena invändigt. I servicemanualen står det beskrivet hur du går till väga för att kontrollera så att flödet i slangarna är korrekt.

Skulle det inte vara rätt flöde så är det troligtvis bränslefiltret som är täppt. Då är det bara att slanta upp och investera i en ny bränslepump då det som sagt inte är meningen att man ska kunna öppna bränslepumpen för att komma åt bränslefiltret. (Men det kanske går ändå? :) )

Angående stiftens färg. Har du helsystem, rensat Y-rör, PCIII?

Jag visste väl att det var en gud som du som kunde svara på frågan. Jag har tagit ur bränslepumpen tidigare, så jag vet hur knixigt det är :rolleyes: (idiotkonstruktion). Och då var det som jag trodde att man inte kunde byta det där filtret (hur fan tänkte dom där???:confused:). Man kan ju tycka att det är något som var person vill kunna byta. Men jag skall kolla om det går ändå eller finns något annat sätt.

Angående stiftens färg så har jag rensat Y-rör och PCIII. Jag har varit inne på att det kan vara något av det som också rör till det. När jag köpte hojen så tyckte jag att det var fel programvara som var inlagd. Laddade därför ner en som stämde bättre med det som satt på (originalsystem med rensat Y-rör). Sedan har jag under sommaren najat upp avgasventil i öppet läge då den strulade på Gotland. Kan det vara en grej som också påverkar?

Jag har en bränslepump till R1 04-06 i förrådet om du skulle behöva en :tummenupp

Suveränt. Jag återkommer om jag inte lyckas lösa problemet på annat sätt.:tummenupp
 
Last edited:
Är det någon av er gurus som vet om det finns att köpa backspeglar med inbyggda blinkers passandes i orginalfästena på en Yamaha R1:a model 07-08!?
 
Jag kan inte svara, men undrar varför man vill ha det?
Värsta böket på en bandag att ha backspeglarna vikta bakåt, eller än värre att montera bort dem med kablar och allt, och i mina ögon är det inte direkt snyggt.
Månne är det bra ur trafiksäkerhetssynpunkt så att mötande förare ser att man svänger, men jag väljer att låta mötande bilar köra förbi innan jag svänger iallafall (enligt trafikreflerna).
 
Är det någon av er gurus som vet om det finns att köpa backspeglar med inbyggda blinkers passandes i orginalfästena på en Yamaha R1:a model 07-08!?

jag har 2 st olika universal uppsättningar till salu... (NYA OANVÄNDA)

en med e-märkning från louis.de
och en annan utan märkning.

den sorten utan märkning tyckte jag var snyggast och hade sådana på min gamla R6:a innan den marksynades...

passade i mina orginal-hål, borrade dock ett extra för kabeln.
det är avlånga hål till fästet, anpassningsbara helt enkelt

Bild 1:
org vs ny probmontering (ej louis)
Bild 2:
ny monterad (ej louis)
Bild 3:
ny monterad (ej louis)
Bild 4:
backspegel från louis.de med E-märkning

PM:a mig om du är vill hjälpa mig bli av med en uppsättning :)


Jag kan inte svara, men undrar varför man vill ha det?
.

1:
Snyggt
2:
Du syns MKT bättre, det är DITT LIV

På bandag, tejpa, eller montera av, eller vik bak/fram

tyckte att dem satt skitbra på min hoj :)
 

Bifogat

  • 20100607054.jpg
    20100607054.jpg
    227.7 KB · Visningar: 131
  • 20100607060.jpg
    20100607060.jpg
    229.8 KB · Visningar: 142
  • 20100616071.jpg
    20100616071.jpg
    246.2 KB · Visningar: 122
  • 10028322_860_FR_07.JPG
    10028322_860_FR_07.JPG
    3.6 KB · Visningar: 553
Last edited:
Nästan rätt, du glömde enheten ju! :)
15m*Kg (150NM).

Alltså 150 NM är rätt moment för bakre hjulaxeln. (M24).
För främre axeln är det 91NM (M14).

Allt enligt serviceboken för 2007-2008.

Ja, jag tänkte väl att när han sa 15 så var han helt ute och cyklade om han menade Nm. Jag tänkte inte på att kolla i servicemanualen av ren lathet, men då vet jag. 150 Nm it is!:)
 
Tack för svar på frågan.

Men ska nog prova köpa och se om det går att modda Hondas (CBR1000RR 08>) orginal backspeglar med blinkers.
 
Helsystem

Någon som vet om det går att montera ett helsystem från en R1 00a på en R1 03a???
 
Någon som vet om det går att montera ett helsystem från en R1 00a på en R1 03a???

Nej, helt annan rördragning och vad jag TROR olika inpassning i grenrören.

Får du det att passa vid grenrören så är det "bara" att bocka till själva avgasrördelen så passar det med -00:ans upphängning.

Jag har själv framgångsrikt provat detta. Fast med en 02:as avgassystem till en R1 98.
 
Tjenare igen. Jag hoppas få hjälp att svara på en ganska enkel fråga.
ag har nu ägt min R1:a i nästan två säsonger. När jag köpte den hade den rullat 42 mil och var således i princip oanvänd, så allt skruvande med den har jag gjort själv (förutom service på Yamaha-firmor vid 100 mil och 1000 mil).
Redan när jag köpte hojen förra sommaren noterade jag att det var lite på gränsen med kylvätska i expansionskärlet. Det var precis på den nedre strecket. Men eftersom hojen var ny så tänkte jag att så skulle det säkert vara. Nivån låg lågt, men konstant förra sommaren när jag mest myskörde och lärde känna hojen.

I år så har jag kört 4 bandagar och på slutet laddat ganska hårt jämfört med förra året. Nu efter Gelleråsen sist så noterade jag att kylvätskenivån är på botten. Som jag ser det så finns det ett par tre möjliga orsaker till detta:

1, Firman där jag servade hojen sist har hällt i lite för lite kylvätska (om de ens bytte vilket jag inte vet)
2, Hojen läcker kylvätska någonstans som jag inte kan se. Jag har inga vita beläggningar någonstans (som det blir när glykolvatten dunstar), inga droppar under hojen när den går och vid oljebyte så ser oljan ut som den ska (inte grumlig).
3, När man kör hårt så kan det på något sätt dunsta kylvätska. Är det möjligt?

Så det jag behöver hjälp med är svar på frågan om det kan dunsta kylvätska när man kör hårt varma sommardagar (typ på Gotland ring i somras där det var 30+ i skuggan).
Kan det vara så att det läcker internt i motorn utan att oljan grumlas? I så fall antar jag att det måste ske rakt in i förbränningsrummen, men min erfarenhet säger mig att om det läcker där så kommer det snarare att skjutas ut kompression i kylaren och man får en massa luft i systemet med översvämmande expansionkärls sopm följd.

Hilfe!
 
Tjenare igen. Jag hoppas få hjälp att svara på en ganska enkel fråga.
ag har nu ägt min R1:a i nästan två säsonger. När jag köpte den hade den rullat 42 mil och var således i princip oanvänd, så allt skruvande med den har jag gjort själv (förutom service på Yamaha-firmor vid 100 mil och 1000 mil).
Redan när jag köpte hojen förra sommaren noterade jag att det var lite på gränsen med kylvätska i expansionskärlet. Det var precis på den nedre strecket. Men eftersom hojen var ny så tänkte jag att så skulle det säkert vara. Nivån låg lågt, men konstant förra sommaren när jag mest myskörde och lärde känna hojen.

I år så har jag kört 4 bandagar och på slutet laddat ganska hårt jämfört med förra året. Nu efter Gelleråsen sist så noterade jag att kylvätskenivån är på botten. Som jag ser det så finns det ett par tre möjliga orsaker till detta:

1, Firman där jag servade hojen sist har hällt i lite för lite kylvätska (om de ens bytte vilket jag inte vet)
2, Hojen läcker kylvätska någonstans som jag inte kan se. Jag har inga vita beläggningar någonstans (som det blir när glykolvatten dunstar), inga droppar under hojen när den går och vid oljebyte så ser oljan ut som den ska (inte grumlig).
3, När man kör hårt så kan det på något sätt dunsta kylvätska. Är det möjligt?

Så det jag behöver hjälp med är svar på frågan om det kan dunsta kylvätska när man kör hårt varma sommardagar (typ på Gotland ring i somras där det var 30+ i skuggan).
Kan det vara så att det läcker internt i motorn utan att oljan grumlas? I så fall antar jag att det måste ske rakt in i förbränningsrummen, men min erfarenhet säger mig att om det läcker där så kommer det snarare att skjutas ut kompression i kylaren och man får en massa luft i systemet med översvämmande expansionkärls sopm följd.

Hilfe!

Trycket i kylsystemet kan trycka undan lite vätska så att det ser ut att vara mindre än det är pga att slangar utvidgar sig lite. Alt kan det vara så att firman som sålde hojjen ny inte fyllde upp den till exakt rätt nivå? Va det den som köptes ny på mascot i nässjö?
 
Stämmer bra att den kommer från Mascot.
Det har ju alltid varit lite låg nivå, men den är markant lägre nu än förra året. Nu är det i princip torrt i expansionskärlet.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top