R1 och R6-tråden!

Skön du e, man tackar!! Ska kolla med era tips innan :)
Det här är en relativ fråga men jag undrar ungefär hur länge (mång mil) kan man räkna med att en kopppling ska hålla? Om man kör rätt dvs.. Vet att det är svårt men vad har du för erfarenhet?

Inga problem! Det är ju det här R1/R6 tråden är till för, att ge varandra tips & idéer & lära känna likasinnade R-fantaster:)

Ja du, hur länge en koppling håller, det beror ju på många faktorer, te x hur pass frekvent du är i ditt växlande. Men säg "normal" körning som inkluderar fiskörning och lite aktiv körning då & då så bör din koppling hålla omkring 2500-3000 mil utan problem.
 
Inga problem! Det är ju det här R1/R6 tråden är till för, att ge varandra tips & idéer & lära känna likasinnade R-fantaster:)

Ja du, hur länge en koppling håller, det beror ju på många faktorer, te x hur pass frekvent du är i ditt växlande. Men säg "normal" körning som inkluderar fiskörning och lite aktiv körning då & då så bör din koppling hålla omkring 2500-3000 mil utan problem.

Ja det tycker jag med, men ändå kul att fler tänker likadant och är så hjälpsamma :tummenupp
Kunde jag mer skulle jag hjälpa till mer, kommer väll med tiden...

Som jag trodde gällande hållbarheten, beror helt klart på hur man kör.. men innerst inne tro jag fan inte min koppling är slut (hoppas iaf :gnissla )
Blir att åka till yamahacenter direkt på morgonen för att köpa nytt filter och en dunk motul 300v eller annan fin helsyntet och sen prova!

Hur stort spel har du på din koppling?
 
Min bromsvätska bak börjar bli väldigt svart, det betyder att man ska byta den har jag hört:tungan

Nu till frågan jag som inte vet hur man gör, hur gör man?
Är det svårt eller måste man lämna in den, hur lång tid tar det...
aldrig meckat nånting tidigare men är inte främande för att hålla i verktyg...
 
Du behöver inga specialverktyg för att göra detta, mest gott om tålamod då det kan vara lite knöligt att få på kopplingskåpan igen. Men jag tvivlar på att du behöver byta lameller redan.

Dock är det väl värt att nämna att det krävs ett momentskaft som går ner till 5nm. Inte direkt vanligt.

(Om nu momentet är lika som på tidigare modeller, men jag antar att det är nåt liknande)
 
Dock är det väl värt att nämna att det krävs ett momentskaft som går ner till 5nm. Inte direkt vanligt.

(Om nu momentet är lika som på tidigare modeller, men jag antar att det är nåt liknande)

Sant. Jag tog för givet att alla hade det hemma i verktygslådan, själv har jag 2:näsblod ;)
 
hmm ... min momentnyckel börjar vid 40 nm... så allt under drar jag på känn ... bara jag som gör så ?


(bortsett från kamaxelöverfallen på toppen, nu när jag bytte topp förra helgen, då lånade jag faktisk en momentnyckel som klarade det)


så vart kan man köpa en bra/billig som klarar UPP till 50 nm ?
 
Last edited:
Just bra OCH billig brukar inte gå hand i hand när det gäller precisionsvertyg men jag köpte min på mekonomen,kostade en tusing ungefär.

Vet dock ej hur exakt den är men inget problem hitintills på RDn där jag använt den på allt i motorn.

Henrik
 
Just bra OCH billig brukar inte gå hand i hand när det gäller precisionsvertyg men jag köpte min på mekonomen,kostade en tusing ungefär.

Vet dock ej hur exakt den är men inget problem hitintills på RDn där jag använt den på allt i motorn.

Henrik

jag ska sätta på crashpuckar imorgon läste nånstan att det skulle vara 40nånting går detta inte att göra på känn??
 
Nu minns jag än bättre, du var framme hos mig på Gotland ring förra året & ville ha tag i en bromsvätskebehållare efter din krasch.

I alla fall, en R6 03 är nog ingen dum idé, men den är lite mer kompromissad för att passa på gata + att den har första generationens insprutning vilken var lite ryckig ibland. I övrigt kommer du garanterat känna igen dig från din förra R6:a.

Se där, tack för hjälpen då! Fick du pröjs btw? :va Nedrans att man gled av där i favvokurvan ändå hehe. Men en lugn lowside måste väl alla vara med om! Tog kurvan lite högre än vanligt + "att jag hade bara ett varvs uppvärmt däck" som de ändrade till. Borde ju såklart tagit ännu lugnare även fast jag tyckte jag tog det lugnt, just för att vi bara kört ett varv. Men men, man lär sig :) Kraschkåpor är också ett +.

Kanske inte är ngn dum idé. Egentligen trånar jag efter en nyare gixxer 750 men det finns ju inte mycket att välja på. Marknaden är rätt dålig över huvud taget i år. Men många på hoj verkar det ju vara iaf :tummenupp
 
Last edited:
Vad använde ni för hylsor till puckarna? På min högra kraschpuck var hålet mindre än på den vänstra så jag fick fixa snickra ihop ett hemmagjort verktyg för att komma åt.: mad
 
Har suttit o läst det senaste lite i tråden och nu har jag såklart en del frågor som jag skulle vilja ha svar på :va

Vad är det som är dåligt med Castrol GPS? Kör själv med den o har aldrig upplevt nåt problem med den...

Sen så funderar jag på att köpa en Retta, men vet inte riktigt vilken jag vill ha.
Ska man ha 00/01 eller 02/03?
 
Har suttit o läst det senaste lite i tråden och nu har jag såklart en del frågor som jag skulle vilja ha svar på :va

Vad är det som är dåligt med Castrol GPS? Kör själv med den o har aldrig upplevt nåt problem med den...

Sen så funderar jag på att köpa en Retta, men vet inte riktigt vilken jag vill ha.
Ska man ha 00/01 eller 02/03?


Vad som är dåligt med den oljan vet jag inte, men på en tidigare R1-98 jag hade så slirade kopplingen med den oljan. Bytte till Biltema-olja och problemet försvann.
 
Olje byte till shell

Då var man ner till yamaha center i haninge och inhandlade nytt filter, packning och olja. Blev Shell Advance Ultra 10-40w, hoppas den kommer funka finare än castrolen... på yamaha center körde dom med shell och inte castrol iaf, dock del syntet! Var ute på en testspin men det var så blöt ute så det bara sladda och span utav h-vete när man drog på. Så jag vet inte riktigt om sliret är borta men det kändes faktiskt bättre måste jag säga :confused:

Får väll se imorgon när det är lite torrare och man ska till o mappa hojjen hur han beter sig!
 
Har äntligen kapat orginalbaken, blev mycket bra om jag får säga det själv. Satte dit miniblinkers också och biltemas lastoberoende relä funkade perfa.
I helgen har jag avverkat mina 20 första R1-mil, och jag kan inte säga annat att än jag är jävligt nöjd.
 

Bifogat

  • DSC00370liten.jpg
    DSC00370liten.jpg
    44.1 KB · Visningar: 85
  • DSC00369liten.jpg
    DSC00369liten.jpg
    61.5 KB · Visningar: 91
Last edited:
Har suttit o läst det senaste lite i tråden och nu har jag såklart en del frågor som jag skulle vilja ha svar på :va

Vad är det som är dåligt med Castrol GPS? Kör själv med den o har aldrig upplevt nåt problem med den...

Sen så funderar jag på att köpa en Retta, men vet inte riktigt vilken jag vill ha.
Ska man ha 00/01 eller 02/03?

Det är inget som är "dåligt" med Castrol, problemet är att vissa R1 & R6:ors kopplingar inte kommer överens med den oljan då. Vad som händer är att lamellskivorna klibbar samman. Detta beror troligtvis på någon Castrol-specifik tillsats i oljan.

Om du ska ha en R1 00-01 eller 02-03? Vad tillåter din budget?
Har du råd så tycker jag att du ska köpa 02-03 då det är en helt ny hoj, både vad gäller chassie och motor. Största skillnaden är att 02-03 har insprutning.

Dock är det inget "fel" på att köpa en 00-01 heller. Personligen så skulle jag gärna vilja ha en röd/vit -98 i orginalskick då jag tycker dessa är läckra.

Har äntligen kapat orginalbaken, blev mycket bra om jag får säga det själv. Satte dit miniblinkers också och biltemas lastoberoende relä funkade perfa.
I helgen har jag avverkat mina 20 första R1-mil, och jag kan inte säga annat att än jag är jävligt nöjd.

Ser fint ut!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top