R1 och R6-tråden!

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
En tjej som har köpt den också?

Det jag inte förstår är hur de kan komma undan med detta. Folk säger att polisen inte prioriterar detta. Det är ju sjuka summor de lurar till sig. Säg att 10 personer blir lurade av den där jevla åsnan, vi snackar hundratusentals kronor!

Förstår inte vad du menar..?
Vadå lurad..? Polisen..?

En brutta köper min hoj, vad e det som e fel med det..?
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Hej alla R1 ägare!

Jag har en 05:a som slirar så inni h-vete på kopplingen när jag gasar speciellt vid 5-6k. Har inte varit så här mycket tidigare, kör med castrol gps från förra ägaren och jag vet vad denna olja har för rykte. Jag har tänkt att byta olja, men problemet är nu att den ska in på bänkning+mappning ¨på måndag och då är inte det här så bra gissar jag!!?
Vll byta olja och filter idag men verkar som om dom säljer filter har stängt. Hinner hojen bli bra om det är oljan dvs till dagen efter bytet eller tar det längre tid??
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej alla R1 ägare!

Jag har en 05:a som slirar så inni h-vete på kopplingen när jag gasar speciellt vid 5-6k. Har inte varit så här mycket tidigare, kör med castrol gps från förra ägaren och jag vet vad denna olja har för rykte. Jag har tänkt att byta olja, men problemet är nu att den ska in på bänkning+mappning ¨på måndag och då är inte det här så bra gissar jag!!?
Vll byta olja och filter idag men verkar som om dom säljer filter har stängt. Hinner hojen bli bra om det är oljan dvs till dagen efter bytet eller tar det längre tid??

Är oljefiltret relativt nybytt så är det bara att byta olja till annan typ. Jag är säker på att det är Castrol-oljan som ställer till detta problem för dig.

Vänta med bänkningen tills du har fått bort detta problemet är mitt råd.

Förstår inte vad du menar..?
Vadå lurad..? Polisen..?

En brutta köper min hoj, vad e det som e fel med det..?

Jag tror att Gellio har massuppfittat ditt inlägg & blandat ihop det med inläggen om den suspekta R1 annonsen...:)

tack för svaren X-up :tummenupp

om man sätter på dom andra insatserna måste man byta y-röret eller kan man anv sig av den som finns.

Jag fick med ett par valtermoto rampuckar till min r1 -05
och undrar vart man ska sätta i dom?

blir mycket frågor nu....:)

Nej du behöver inte byta Y-röret. Du kan gott köra med orginal.
Rampuckarna ska du fästa i respektive sidas motorfäste. Dessa ska sedan dras med 48Nm.
 
Last edited:

Pakko

Havre moped funkar oxå
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki
Slip-on

Nån som vet om slip-on från R1 -07 passar på R1 -06 :va
Har dock för mej att det inte gör det.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur upplever man en R1 98 mot en R6a 00 tro? På bana och gata.

Vänligen
Jonathan

Jag har ganska stor erfarenhet av båda modellerna och årtalen.
R1:an upplever jag som tyngre, klumpigare och längre samt med sämre bromsverkan. Bra med effekt som räcker till.

R6:an är lätthanterlig, smidig, kort & kompakt, betydligt bättre bromsverkan även om bromsarna är helt identiska som på storebror R1:an.

På bana är R6:an roligare chassiemässigt, men R1:an är roligae effektmässigt.
Dock upplever jag R1:an som lugnare på banan än R6:an som kan vara lite väl nervös i fjädringen.

På gata är det ingen större skillnad, inte ens vid aktiv körning. Betydligt mer växlingar med R6:an bara.

Du har ju haft en R6:a av just den modellen om jag inte minns fel så den vet du säkert hur den uppträder.

Nån som vet om slip-on från R1 -07 passar på R1 -06 :va
Har dock för mej att det inte gör det.

Nix, inte ens i närheten av att passa.
 
Last edited:

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Är oljefiltret relativt nybytt så är det bara att byta olja till annan typ. Jag är säker på att det är Castrol-oljan som ställer till detta problem för dig.

Vänta med bänkningen tills du har fått bort detta problemet är mitt råd.


Filter+olja är bytt för 300mil sen.. Prövade att ge kopplingen lite mer spel och det blev bättre men inte helt 100 kändes det som :huvet
Blir att byta olja+filter känns det som, jobbigt dock att jag bokat tid på måndag morgon och har redan bokat om en gång för det snöade!?
Får väll se vad man gör, kanske byter olja och filter imorgon och hoppas det blir bättre på en gång :gnissla

Tack för svaret
 

Pakko

Havre moped funkar oxå
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki
Nix, inte ens i närheten av att passa.[/QUOTE]


Tänkte nästan de.. men så stor skillnad e där väl ändå inte ? dom har ju grymt lika bakdelar... förutom lampa etc...
 

NickNock

über
Gick med
24 Jul 2006
Ort
jönköping
Hoj
CBR 929, R1 -04
Filter+olja är bytt för 300mil sen.. Prövade att ge kopplingen lite mer spel och det blev bättre men inte helt 100 kändes det som :huvet
Blir att byta olja+filter känns det som, jobbigt dock att jag bokat tid på måndag morgon och har redan bokat om en gång för det snöade!?
Får väll se vad man gör, kanske byter olja och filter imorgon och hoppas det blir bättre på en gång :gnissla

Tack för svaret

Testa att torka av alla lameller och lägg på en tunn film med olja igen, funkade klockrent för mig:tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ok, ska kolla på saken.. är det dyrt om jag skulle skaffa nya lameller och behöver jag några speciella verktyg för att ta isär koppling?

En komplett sats med lameller, stålskivor & ny packning Yamaha Orginal får du ge ca 2000kr för. Övriga märken ligger i den prisklassen också.

Du behöver inga specialverktyg för att göra detta, mest gott om tålamod då det kan vara lite knöligt att få på kopplingskåpan igen. Men jag tvivlar på att du behöver byta lameller redan.

Vore jag dig så skulle jag köpa en dunk med ny olja + ett nytt filter.
Kör sedan några mil med detta och se hur det verkar, skulle det fortfarande slira så häll ur oljan & fyll på ny olja, först därefter skulle jag fundera på att byta lamellerna.
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
En komplett sats med lameller, stålskivor & ny packning Yamaha Orginal får du ge ca 2000kr för. Övriga märken ligger i den prisklassen också.

Du behöver inga specialverktyg för att göra detta, mest gott om tålamod då det kan vara lite knöligt att få på kopplingskåpan igen. Men jag tvivlar på att du behöver byta lameller redan.

Vore jag dig så skulle jag köpa en dunk med ny olja + ett nytt filter.
Kör sedan några mil med detta och se hur det verkar, skulle det fortfarande slira så häll ur oljan & fyll på ny olja, först därefter skulle jag fundera på att byta lamellerna.

Mmm låter vettigt, får börja där och se vad som händer! Hoppas det är bra väder imorgon så jag kan byta o köra lite :)
 

NickNock

über
Gick med
24 Jul 2006
Ort
jönköping
Hoj
CBR 929, R1 -04
Ok, ska kolla på saken.. är det dyrt om jag skulle skaffa nya lameller och behöver jag några speciella verktyg för att ta isär koppling?

Du behöver inte köpa nya, dom har förmodligen bara klibbat ihop. Torka rent dom och lägg på en tunn film med olja. Quakerstate mineral olja 20w50 rekomenderade Yamaha-verkstaden till mig. Det tog 5 minuter att riva isär och 2 timmar att plocka ihop skiten för mig som är en medelsvensson på mek:tungan
Om du inte tycker det är kul att skruva går det säkert på 5års-garantin tror jag...
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jag har ganska stor erfarenhet av båda modellerna och årtalen.
R1:an upplever jag som tyngre, klumpigare och längre samt med sämre bromsverkan. Bra med effekt som räcker till.

R6:an är lätthanterlig, smidig, kort & kompakt, betydligt bättre bromsverkan även om bromsarna är helt identiska som på storebror R1:an.

På bana är R6:an roligare chassiemässigt, men R1:an är roligae effektmässigt.
Dock upplever jag R1:an som lugnare på banan än R6:an som kan vara lite väl nervös i fjädringen.

På gata är det ingen större skillnad, inte ens vid aktiv körning. Betydligt mer växlingar med R6:an bara.

Du har ju haft en R6:a av just den modellen om jag inte minns fel så den vet du säkert hur den uppträder.



Nix, inte ens i närheten av att passa.

Yes du minns rätt. Tycker att R6an gjorde sig väldigt bra på bana förutom raksträckorna :rolleyes: Bromsarna blev betydligt bättre efter att dr.bike luftat dem! På gatan var det lite lite tryck ibland när man lärde känna hojen bättre.

Vad tror du om en R6 03a då? Den har ju iaf insprut.

Mvh
Jonathan
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Yes du minns rätt. Tycker att R6an gjorde sig väldigt bra på bana förutom raksträckorna :rolleyes: Bromsarna blev betydligt bättre efter att dr.bike luftat dem! På gatan var det lite lite tryck ibland när man lärde känna hojen bättre.

Vad tror du om en R6 03a då? Den har ju iaf insprut.

Mvh
Jonathan

Nu minns jag än bättre, du var framme hos mig på Gotland ring förra året & ville ha tag i en bromsvätskebehållare efter din krasch.

I alla fall, en R6 03 är nog ingen dum idé, men den är lite mer kompromissad för att passa på gata + att den har första generationens insprutning vilken var lite ryckig ibland. I övrigt kommer du garanterat känna igen dig från din förra R6:a.
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Du behöver inte köpa nya, dom har förmodligen bara klibbat ihop. Torka rent dom och lägg på en tunn film med olja. Quakerstate mineral olja 20w50 rekomenderade Yamaha-verkstaden till mig. Det tog 5 minuter att riva isär och 2 timmar att plocka ihop skiten för mig som är en medelsvensson på mek:tungan
Om du inte tycker det är kul att skruva går det säkert på 5års-garantin tror jag...

Menar du att dom rekomenderade mineral oljan till att smörja på lamellerna eller att ha i motorn? Tänkte köra helsyntet nämligen...
Frågan är om det går på garanti då koppling räknas som förbrukningsvara tyvärr.. Anyway blir väll att mecka lite imorgon :näsblod
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
OM, du skulle behöva byta lamellerna, så hittade jag en komplett uppsättning från USA på eBAY åt dig :)

Länk till sidan

Totalpris inklusive frakt till Sverige = 1.341kr!
Oslagbart billigt för orginal-delar.

Skön du e, man tackar!! Ska kolla med era tips innan :)
Det här är en relativ fråga men jag undrar ungefär hur länge (mång mil) kan man räkna med att en kopppling ska hålla? Om man kör rätt dvs.. Vet att det är svårt men vad har du för erfarenhet?
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top