R1 och R6-tråden!

Med risk för att upprepa mig och provocera; kan det bero på att R1 -09 är så jävla ful?

Hehehe, säkert en bidragande orsak, men den största orsaken är nog konjunkturen i stort som fått folk att hålla igen på inköpen skulle jag tro:)

Hej. Tänkte byta olja på min R6:08 idag eller imorgon. Hade behövt hjälp med att veta hur hårt jag ska spänna oljemuttern och om det finns att köpa verktygen på biltema?

Oljepluggen skall dras med 43Nm. Tänk på att du även behöver en ny bricka. Kollat bakåt i tråden för artikelnummer. Denna bricka skyddar mot om du skulle råka dra för hårt till viss del och kostar endast några kronor hos Yamaha.

För att dra oljepluggen behöver du förutom rätt storlek på hylsan en momentnyckel. Sådan finns att köpa på Biltema te x för ca 500kr.
 
Last edited:
Köpte en R6 -05 för ett litet tag sen. Omkullkörd till bra pris. Men nu kliar jag mig i huvet...
Har bytt antennen (sensorn) till startspärren. Enligt bike behöver inget programmeras om så länge inte ecu byts, men hojen startar inte. Startmotorn går runt, däremot går inte brännslepumpen, inte ens ett litet hostande får jag...
Nån som vet hur immobilizern funkar och vad som kan vara fel?
 
Vad ingår mer i 4000-mila servicen på en R1 -03 utöver ventiljustering?

Är det inget annat "avancerat" så har man ju ett bra vinterpyssel. Borde komma upp i runt 4000 mil till vintern.
 
Last edited:
hej hej.
jag har en r6-06 med devil helsystem i titan.
hittar inga db killer till den, hittar bara universal.
hur ska en sådan sitta i hålet? ska de vara så att de passar precis.
för universal är 30mm i diameter på de grövsta. och hålet på devil burken är ju 60mm, om ni vet var man kan köpa en db killer till mitt system, eller om de inte spela så stor roll hur den sitter i utgångshålet.
mvh martin
 
immobilizer

Köpte en R6 -05 för ett litet tag sen. Omkullkörd till bra pris. Men nu kliar jag mig i huvet...
Har bytt antennen (sensorn) till startspärren. Enligt bike behöver inget programmeras om så länge inte ecu byts, men hojen startar inte. Startmotorn går runt, däremot går inte brännslepumpen, inte ens ett litet hostande får jag...
Nån som vet hur immobilizern funkar och vad som kan vara fel?

Vet du att det var sensorn som var trasig från början? Ja , sensorn ger signal till ECU från nyckeln. Rätt kod annars ingen bränsle. Det finns olika system men det vanligaste på bil (bilmek) är att spridarna inte öppnar. Kolla signal på pumpen . Annars är det nog så att man måste koppla upp sig på ECU iaf. Det är inte någon sk rolloverventil som stänger bränslet vid omkullkörning som bråkar? Fram med multimetern o mät.
 
Pegan skrev:
Nix, det räcker med att lossa bromsoken för att byta bromsbelägg.

Är du verkligen helt säker på det?
På en R1 -04 vet jag att det räcker med att lossa oket.
Men på min så tycker jag att fälgen sitter i vägen för att jag ska kunna få bort bromsoket helt så att jag kommer åt att byta beläggen.... :va
 
Är du verkligen helt säker på det?
På en R1 -04 vet jag att det räcker med att lossa oket.
Men på min så tycker jag att fälgen sitter i vägen för att jag ska kunna få bort bromsoket helt så att jag kommer åt att byta beläggen.... :va

Det går utmärkt att lirka ut oken. Har bytt på min utan att ta lös hjulet, när du väl släppt på oken kommer du att se hur du får ut dem.
 
Vet du att det var sensorn som var trasig från början? Ja , sensorn ger signal till ECU från nyckeln. Rätt kod annars ingen bränsle. Det finns olika system men det vanligaste på bil (bilmek) är att spridarna inte öppnar. Kolla signal på pumpen . Annars är det nog så att man måste koppla upp sig på ECU iaf. Det är inte någon sk rolloverventil som stänger bränslet vid omkullkörning som bråkar? Fram med multimetern o mät.

Antennen var söndersliten, så den var definitivt trasig. Pumpen får ingen signal. Rolloverventil ska väl alla nyare maskiner ha. Den får jag lokalisera och mäta i så fall.
Tack
 
Antennen var söndersliten, så den var definitivt trasig. Pumpen får ingen signal. Rolloverventil ska väl alla nyare maskiner ha. Den får jag lokalisera och mäta i så fall.
Tack

Antennen/Immobilizern känner chippet i nyckeln och låser den koden vid första gången du sätter i Röd nyckel. Samma sak mot ECU'n.
Det låter som att du har samma problem som jag nyligen löst.

PM'a mig vad det står på Immon och skicka en bild på hur trasig den är. (ge mig en epost). Så ska jag se om du kan slippa köpa nytt för 31.495:- (priset jag fick för att verkstaden skulle lösa mitt problem, + arbete).

Dal-Mausen
 
Antennen/Immobilizern känner chippet i nyckeln och låser den koden vid första gången du sätter i Röd nyckel. Samma sak mot ECU'n.
Det låter som att du har samma problem som jag nyligen löst.

PM'a mig vad det står på Immon och skicka en bild på hur trasig den är. (ge mig en epost). Så ska jag se om du kan slippa köpa nytt för 31.495:- (priset jag fick för att verkstaden skulle lösa mitt problem, + arbete).

Dal-Mausen
Antennen jag satt dit är enbegagnad från annan cykel och ser iaf hel ut. Ecu:n är original som satt i. Vad menar du med "står på immon"? Menar du på antennen, eller nåt meddelande på instrumenteringen? Jag får ingen felkod, det är lite lustigt tycker jag. Men lampan för immon fortsätter blinka efter att jag satt i nyckeln...kanske släckt någon sekund eller två.
Dudat@spray.se

mvh Fredrik
 
Antennen jag satt dit är enbegagnad från annan cykel och ser iaf hel ut. Ecu:n är original som satt i. Vad menar du med "står på immon"? Menar du på antennen, eller nåt meddelande på instrumenteringen? Jag får ingen felkod, det är lite lustigt tycker jag. Men lampan för immon fortsätter blinka efter att jag satt i nyckeln...kanske släckt någon sekund eller två.
mvh Fredrik

En begagnad fungerar inte. Den är låst till den nyckeln som hör till den hoj den satt på från början. En ny måste du tyvärr ha. Försökte själv med en några beggade men tji fick jag.
Läs av blinkningarna på dioden så får vi fram felkoden.
Hur blinkar den utan nyckel i?
Hur blinkar den med tändning på?
Blinkfrekvensen kan vara ca: 0,5 sek och 1,0 sek med uppehåll mellan cyklerna. Kommer det ex ett uppehåll efter 6 st blink? Har inte manualen framför mig nu men går att leta efter.
Räkna dessa så vet vi mer.

Dal-Mausen
 
yamaha r6 2006 reservdelar

någon som vet en länk till en pdf - fil med yamaha r6 2006 orginal reservdelar där pris finns med?
 
Vilka delar behöver du?

Dal-Mausen

*fram och bak fälg
*tank
*ljuddämpare
*tail RAM
*baklampa
*tailkåpa över och undersida
*enkel kutz
*bultar till bakram 4st
*höger fotpinne
*bromsok fram, vänster
*kopplingshandtag
*lyktkåpa höger och vänster
*instrument panel
*kåpglas
*sadel
*magkåpa, höger
*sidospegel, höger
*huggers
*en fyrkantig sak som sitter innan insuget
*metal fäste till lyktkåporna
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top