R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har en lite dum fråga sökt lite på forumet men hitta inget direkt svar har en R6 -99 som är lite dum på gashandtaget det går tebax av sig själv men rätt trögt är inge fara men känns som att det ska gå tebax mycket snabbare kan man smörja och i så fall med va? eller är det nåt amn kan skyster på nåt sätt?

Troligtvis beror det på en "torr" vajer. Det finns ett speciellt verktyg som du kopplar mellan höljet & vajern. Sedan tar du en vanlig smörjkanna med motorolja & sprutar tills det rinner ur andra änden av vajern.
 

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Ort
Linköping
Hoj
690 smc -10
Tjo! har beställt en PCIIIa och ett KN filter nu. Bara nytt helsystem kvar. Vad skulle ni sätta på min hoj? Vill gärna att det låter nice men också är fin kvallite och ger några hästar. Har läst många gammla trådar men alla tycker olika. Endel skriker yoshimura och andra skrattar när man tar det ordet med yamaha i samma mening. Tycker laser x-treme och M4 låter bra. Slipper gärna importera dock. Ge mej nu lite tips! :)

Sen undrar jag hur det här är att montera själv som lekman? PCIIIa+KN filter+Helsystemet. Bör jag lämna in det eller är det lätt? :va
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
4000 mila service

Hej!

Någon som vet vad som exakt gäller vid 4000 mila servicen?

Ventiljustering vet jag.

Någon som har något schema? Gärna på svenska!

Tacksam för svar!
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
någon som vet vad man skall begära för en R1 98 blå kanonfräsch med miniblinkers nyare undertail helt nya däck sitter inte ens på hojen än 6000 mil på mätaren motorn gått 2000 mil bra drivpakt allt e i bra skick. En jobbar kompis som vill köpa :)
 

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Ort
Någonstans
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
någon som vet vad man skall begära för en R1 98 blå kanonfräsch med miniblinkers nyare undertail helt nya däck sitter inte ens på hojen än 6000 mil på mätaren motorn gått 2000 mil bra drivpakt allt e i bra skick. En jobbar kompis som vill köpa :)

45000
 

Mapa

Mapa
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Johanneshov
Hoj
CBR1000RR -06
Tjena!
Har några frågor gällande slipons på en r1 -03.

Jag har sett några såna där små slipons som är ungefär hälften så stora som ett vanligt. Finns de att få tag på till min årsmodell och i så fall vart?

Är även lite nyfiken på vart jag kan få tag i ett fäste till mitt slipon som jag använder nu (highpipe). I nuläget sitter det riktigt dåligt fäst med enbart en fjäder som håller den till röret.

Några tips och tricks?

För övrigt så är eventuellt ett Devil slipon med hihghpipe till salu. (med eller utan highpipe :)



Tjena.

Vad det gäller slipon så kan du antingen kolla in Mivv GP pipan, finns att köpa i annonserna till vänster :)

El så kan du kolla in Racefit Growler systemet.. Grymt!

Båda är korta system..

Lycka till..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Haha det visade sig vara en säkring ...fick tips om att kolla ifall positionslaporna lös, "nej det gjorde dom inte" - "ok, byt säkring, positionslamporna går på samma säkring som baklampan..."

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Hmmm,säkringar brukar vara steg ett i hemmaelmek! :)

Henrik

Inga problem! Men det var 2 år sedan jag sålde den :) och då fick jag 25´.
Gav 20´ för den två år innan.

Mvh Jimmy

Ok,ligger lite i dom tankarna själv men är kluven.

Kostar ju nästan inget att ha men är ju lite synd att den inte får rulla så mycket tycker jag,kanske skulle lämna över till någon som använder den lite mer än en 100mil om året.

Ja ja,får se efter besiktningen i sommar,får ta ett beslut då.

Henrik
 
Last edited:

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Haha det visade sig vara en säkring ...fick tips om att kolla ifall positionslaporna lös, "nej det gjorde dom inte" - "ok, byt säkring, positionslamporna går på samma säkring som baklampan..."

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Va millen inge bra???Hur många hojar snittar du per sommar :D
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej!

Någon som vet vad som exakt gäller vid 4000 mila servicen?

Ventiljustering vet jag.

Någon som har något schema? Gärna på svenska!

Tacksam för svar!

Läs sidan 6-3 till 6-7 i manualen som du finner här:

Manual R6 -03

Tjo! har beställt en PCIIIa och ett KN filter nu. Bara nytt helsystem kvar. Vad skulle ni sätta på min hoj? Vill gärna att det låter nice men också är fin kvallite och ger några hästar. Har läst många gammla trådar men alla tycker olika. Endel skriker yoshimura och andra skrattar när man tar det ordet med yamaha i samma mening. Tycker laser x-treme och M4 låter bra. Slipper gärna importera dock. Ge mej nu lite tips! :)

Sen undrar jag hur det här är att montera själv som lekman? PCIIIa+KN filter+Helsystemet. Bör jag lämna in det eller är det lätt? :va

Jag tycker Graves slip-on är riktigt nice. Men som helsystem säger jag Akrapovic. Helsystemet monterar du själv på en dag. PCIII:an skulle jag inte göra själv, men jag kan inte ett dugg om elektronik iofs:)

KN filtret fixar du också.
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tjo! Ge mej nu lite tips! :)

Sen undrar jag hur det här är att montera själv som lekman? PCIIIa+KN filter+Helsystemet. Bör jag lämna in det eller är det lätt? :va

Tror jag skrivit det förut men kan rekomendera Yoshi..

Du kan montera allt själv om du inte har tummen i r***n :tungan och du kan även tanka över en färdig mapp från dynojets hemsida som är till din hojmodell, som funkar bra att köra på. Dock bör man mappa hojen i bänk för bästa resultat, men behöver väl inte göras omgående, detta är ju däremot inget man pysslar med själv om man inte är en naturbegåvning :)

Robban
 

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Ort
Linköping
Hoj
690 smc -10
Läs sidan 6-3 till 6-7 i manualen som du finner här:

Manual R6 -03



Jag tycker Graves slip-on är riktigt nice. Men som helsystem säger jag Akrapovic. Helsystemet monterar du själv på en dag. PCIII:an skulle jag inte göra själv, men jag kan inte ett dugg om elektronik iofs:)

KN filtret fixar du också.

Ook.. på beviks trodde dom jag skulle fixa allt själv.. får se om jag försöker mej på PCIIIan... har ju trotts allt gått el :)
Hur låter acra då? Ska kolla om beviks kan ta hem dom. Tack för svaret!

Edit: Ett akrasystem kostar ju multum! mellan 15-20papp.. galet.
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Morsning korsnig och god morgon.
Jag ska iväg och köra BKK nästa helg och tänkte att jag ska spänna dämparen lite, den känns lite väl svampig som det är nu, ser ut att vara ställd på det absolut lösaste, vilket är en aning för löst för 100kg Hinkas.
Hur många hack tror ni jag ska spänna?
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Morsning korsnig och god morgon.
Jag ska iväg och köra BKK nästa helg och tänkte att jag ska spänna dämparen lite, den känns lite väl svampig som det är nu, ser ut att vara ställd på det absolut lösaste, vilket är en aning för löst för 100kg Hinkas.
Hur många hack tror ni jag ska spänna?

Jag har en -07 och väger ca 110kg, jag kör på standard inställningen och det har funkat bra för inspirerad landsvägskörning.

Har du manualen kvar? Börja isåfall att ställa fjädringen i standardläge både fram och bak.
Kan inte så mycket om fjädringsinställning men kan tänka att för oss tungviktare så kan det vara ok att bak ställa upp fjädern ett hack och dämpningen 2 lägen, kanske ett läge på returen.
Fram 2 lägen upp på dämpningen.

Men bäst är nog om du kan få ett svar från X-UP, han verkar ha koll på detta. :)
 

Bjorken#232#

Hoochi mama
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Skåne
Hoj
R6 07 Räser
Koppling slirar

När jag gasar på i 2:an slirar kopplingen och vidare i 3:an osv.Har justerat vajern både vid kopplingshandtaget och nere vid kopplingskorgen(tror det heter så) men får ingen skillnad.Kan det vara så att lamellorna är slitna eller vad tror ni? Hojen är en R6 07 och har gått 450 mil.Är inte speciellt buskörd.Kan tilläggas att jag precis bytt olja och filter.Oljan jag bytte till är Castrol R4.Kan det ha med detta o göra? Vill gärna ha lite synpunkter på detta!

Tack
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
När jag gasar på i 2:an slirar kopplingen och vidare i 3:an osv.Har justerat vajern både vid kopplingshandtaget och nere vid kopplingskorgen(tror det heter så) men får ingen skillnad.Kan det vara så att lamellorna är slitna eller vad tror ni? Hojen är en R6 07 och har gått 450 mil.Är inte speciellt buskörd.Kan tilläggas att jag precis bytt olja och filter.Oljan jag bytte till är Castrol R4.Kan det ha med detta o göra? Vill gärna ha lite synpunkter på detta!

Tack

Jag är så gott som övertygad om att det är oljan som är boven i dramat.
Byt olja + filter så ska problemet försvinna. Yamaha-lådor gillar ofta inte Castrol-olja. Glöm inte justera tillbaka vajern!

Med så få mil så blir inte lamellerna slitna.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag har en -07 och väger ca 110kg, jag kör på standard inställningen och det har funkat bra för inspirerad landsvägskörning.

Har du manualen kvar? Börja isåfall att ställa fjädringen i standardläge både fram och bak.
Kan inte så mycket om fjädringsinställning men kan tänka att för oss tungviktare så kan det vara ok att bak ställa upp fjädern ett hack och dämpningen 2 lägen, kanske ett läge på returen.
Fram 2 lägen upp på dämpningen.

Men bäst är nog om du kan få ett svar från X-UP, han verkar ha koll på detta. :)

Fjädringinställning är inte det lättaste! Men som du nämnde, utgå alltid från standarinställningen, ändra sedan en sak i taget och max 2 klick åt gången. Detta ska man ju helst göra med tillgång till en bana så att man verkligen kan känna hur de olika inställningarna påverkar.

Fjädringsinställningen påverkar ju även fästet & däckslitaget så det vill till att inte ställa det helt fel.

Men som sagt, utgå från standardinställning på kompressionen, returen och förspänningen. Provkör.

Ändra kompressionen 2 klick medurs. Provkör.
Ändra returen 2 klick medurs. Provkör.
Ändra förspänningen 2 klick medurs. Provkör.

Nu kan du ta ställning till om det är bra, för snabb retur, för mycket kompression eller förspänning. Ändra sedan max 2 klick antingen medurs eller moturs på någon av komp, retur eller förspänning.

I detta fallet skulle jag börja med att dra åt returen ett par klick & se om det blir bättre.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top