R1 och R6-tråden!

Halloj igen pojkar och flickor. :)

Undrar lite hastigt om det är någon skillnad på den amerikanska modellen av R1:an och en europeiska. Hört om att det ska vara en annan motor från GM (General Motors) i den.
Priset känns ju lite mysko också då den går på 11 700 $ vilket knappt är 80 000 kronor. Det är ju 60 000 mindre än vad samma modell kostar här i Sverige. Kan detta vara ett bra sätt att spara mycket pengar då frakten från USA knappast kan kosta 60 000 kr. :tungan

Ni som är lite mer insatta kan väl lägga ner en minut eller två på att svara.
Tack så mycket! :tummenupp
 
Halloj igen pojkar och flickor. :)

Undrar lite hastigt om det är någon skillnad på den amerikanska modellen av R1:an och en europeiska. Hört om att det ska vara en annan motor från GM (General Motors) i den.
Priset känns ju lite mysko också då den går på 11 700 $ vilket knappt är 80 000 kronor. Det är ju 60 000 mindre än vad samma modell kostar här i Sverige. Kan detta vara ett bra sätt att spara mycket pengar då frakten från USA knappast kan kosta 60 000 kr. :tungan

Ni som är lite mer insatta kan väl lägga ner en minut eller två på att svara.
Tack så mycket! :tummenupp

General Motors? Är du på riktigt?:)
Nä du, det är samma hojar som i europa och övriga världen. Dock har modellbeteckningen ett "C" med i U.S.A eftersom de har hårdare avgaskrav i Californien.

Priset är heller inte mysko, de kostar ca 70.000 i U.S.A. Men om du gör dig besväret att söka om import från U.S.A till Sverige här på Sporthoj så kommer du ganska snart att inse att det inte lönar sig att ta hem en hoj då frakt, tull & moms och inregistrering tillkommer.
 

Bifogat

  • R1.GIF
    R1.GIF
    28.6 KB · Visningar: 58
  • r12.GIF
    r12.GIF
    13.2 KB · Visningar: 61
Last edited:
Hmm säker på att jag läste för någon månad sedan om en Amerikansk Yamaha försäljare som skulle byta motor för att den skulle bli attraktivare för den Amerikanska kretsen då hojen skulle bli mer "amerikansk".

Var något struntprat om att Jay Leno ville ha en motor från just GM och det var just det som startade hela idéen.

Fast kan ju vara bara struntprat men man blev lite intresserad om det hänt något sedan dess. :)
 
Tjena!
Har några frågor gällande slipons på en r1 -03.

Jag har sett några såna där små slipons som är ungefär hälften så stora som ett vanligt. Finns de att få tag på till min årsmodell och i så fall vart?

Är även lite nyfiken på vart jag kan få tag i ett fäste till mitt slipon som jag använder nu (highpipe). I nuläget sitter det riktigt dåligt fäst med enbart en fjäder som håller den till röret.

Några tips och tricks?

För övrigt så är eventuellt ett Devil slipon med hihghpipe till salu. (med eller utan highpipe :)
 
Du ska ha tre kablar till bakljuset. En som det är spänning på så fort du vrider på nykeln, en som du får spänning på när du bromsar (den du har kopplat in) och en som är till minuspol/jord.

Fan jag får det inte att funka :( ...bromsljudet funkar, vilket betyder att dioderna är ok. Det är ju samma som vanliga lyset. Något är vajsing, men jag orkar inte fippla mer nu.

Du sa minuspool, ska två kablar vara kopplade, å en kabel till ex en karrossdel? Just nu är det 3 kabelskor :S

Suck...

:huvet :huvet :huvet
 
Har du däremot bara två kablar från hojen kan du göra som du själv skrev. Dra minuskabeln som kommer från lyset till nån skruv i bakramen.

Lycka till.
Tack.. Jag har 3 kablar från baklyset, och 3 kablar som jag vet att dom ska kopplas till, svart+gul+blå om jag inte minns fel..men kopplar jag ihop dessa så får jag bara bromslyset att funka :confused:

Vilket är konstigt, för då är det inte paj på dioderna.. Det är ju samma dioder som "baklapma" som "bromsljus".. Dom lyser väl bara starkare när man bromsar?
 
Tack.. Jag har 3 kablar från baklyset, och 3 kablar som jag vet att dom ska kopplas till, svart+gul+blå om jag inte minns fel..men kopplar jag ihop dessa så får jag bara bromslyset att funka :confused:

Vilket är konstigt, för då är det inte paj på dioderna.. Det är ju samma dioder som "baklapma" som "bromsljus".. Dom lyser väl bara starkare när man bromsar?

Näe dioder lyser inte starkare när bromslyset tänds. Däremot tänds det Ljusstarkare dioder. PÅ min diodlampa så sitter det en ring med små dioder som lyser konstant sen när jag bromsar tänds en större diod i mitten. Diodlamporna kan se lite olika ut men principen är det samma.. Kan det va så att du bränt dioden för det vanliga ljuset och bromsdioden är hel?
 
Kan det va så att du bränt dioden för det vanliga ljuset och bromsdioden är hel?

Jag tror inte det, det ser helt och fint ut. Var dessutom förbi mc-varuhuset igår och kolla vad det skulle kosta (1890:-) men dom sa att dom aldrig hört talas om att dioderna pajjat... Troligare var kablage/glapp/säkring enl dom. Men men, jag ska fortsätta pilla lite idag så får man se om skiten går igång :huvet
 
Jag tror inte det, det ser helt och fint ut. Var dessutom förbi mc-varuhuset igår och kolla vad det skulle kosta (1890:-) men dom sa att dom aldrig hört talas om att dioderna pajjat... Troligare var kablage/glapp/säkring enl dom. Men men, jag ska fortsätta pilla lite idag så får man se om skiten går igång :huvet

Anslut jorden direkt till minus på batteriet och sen testar du dom 2 andra kablarna på +,lyser bägge kretsarna så är det inget fel på dioderna och du får leta vidare,annars är det bara att byta.

Henrik
 
Tjena!
Har några frågor gällande slipons på en r1 -03.

Jag har sett några såna där små slipons som är ungefär hälften så stora som ett vanligt. Finns de att få tag på till min årsmodell och i så fall vart?

Är även lite nyfiken på vart jag kan få tag i ett fäste till mitt slipon som jag använder nu (highpipe). I nuläget sitter det riktigt dåligt fäst med enbart en fjäder som håller den till röret.

Några tips och tricks?

För övrigt så är eventuellt ett Devil slipon med hihghpipe till salu. (med eller utan highpipe :)

Jag testar att få lite svar på denna så jag postar igen :=)

Är även nyfiken på om och i så fall hur jag mappar om min hoj när jag hänger på ett helsystem. (Sitter powercommander på)

Är riktigt kass på sånt här och skulle uppskatta hjälp.
 
Näe dioder lyser inte starkare när bromslyset tänds. Däremot tänds det Ljusstarkare dioder. PÅ min diodlampa så sitter det en ring med små dioder som lyser konstant sen när jag bromsar tänds en större diod i mitten. Diodlamporna kan se lite olika ut men principen är det samma.. Kan det va så att du bränt dioden för det vanliga ljuset och bromsdioden är hel?

Haha det visade sig vara en säkring ...fick tips om att kolla ifall positionslaporna lös, "nej det gjorde dom inte" - "ok, byt säkring, positionslamporna går på samma säkring som baklampan..."

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Så, då har jag just avklarat de första 11mil på min R6:a. Nu är den av med oskulden.. (Jag med)...
 
Jag testar att få lite svar på denna så jag postar igen :=)

Är även nyfiken på om och i så fall hur jag mappar om min hoj när jag hänger på ett helsystem. (Sitter powercommander på)

Är riktigt kass på sånt här och skulle uppskatta hjälp.

Skruva på vad du vill ha sen lämnar du in den för mappning hos någon som har tillgång till utrustningen. De kommer bänkköra din hoj och ställa in den optimalt åt dig. Kostar några tusenlappar! :)
 
Har en lite dum fråga sökt lite på forumet men hitta inget direkt svar har en R6 -99 som är lite dum på gashandtaget det går tebax av sig själv men rätt trögt är inge fara men känns som att det ska gå tebax mycket snabbare kan man smörja och i så fall med va? eller är det nåt amn kan skyster på nåt sätt?
 
Sålde du RDn och vad fick du?

Om det inte är för nyfiket.

Henrik

Inga problem! Men det var 2 år sedan jag sålde den :) och då fick jag 25´.
Gav 20´ för den två år innan.

Mvh Jimmy
 
Hojjen står på service nu o ja tänkte ja skulle dreva ner en kugg fram,hur mycke tappar man på topph. o sliter d mer på motor eller nått??:confused:
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top