R1 går varm

El_malo_R1

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2010
Hoj
2000 yamaha r1
Hej undrar om någon kan hjälpa mig hitta Relät till fläkten på min yamaha R1 från 2000. säkringen är hel och fläkten fungerar om jag matar ström direkt men när hojen körs i staden stiger tempen högt o fläkten går alldrig igång.

Hur högt går tempen? Vet att fläkten inte går igång för ens runt 110 grader Celisus beroende lite på modell av motorcykel...

Precis... går den varm (kokar), eller är det du som tycker att det ser varmt ut enligt temp-mätaren?

Min fläkt går igång vid typ 104-105 grader..

Det kan luras det där, hur det exakt är på din årsmodell veta jag ej men på en -04 är det rätt hög temp innan fläkten går på eller det är nån fara.
( jag missade ett halvt kvalpass på Spa Francorchamps en gång pga att jag inte visste detta :huvet )

Läs lilla boken, det ska stå där.

Vilken lilla bok? jag köpte hojen beg och fick inte med så mycket mer än en nyckel o hojen. :S

Vanliga lilla ägarhandboken, men men, har du ingen så kanske nån annan här kan kolla i sin.

Har du skruvat med den nyligen? (som innefattar kylvatten)
Kolla nivån i kylet. (öppna inte när den är varm, iaf inte utan trippelvikt handuk mellan hand och lock.)

nej jag har inte öppnat systemet än vatten nivån är ok mellan min o max jag har bara kollat fläkt och säkring nästa steg är att kolla relät och nästa tempgivaren i kylaren. därför undrade jag om någon viste var de relät sitter.

Nu vet jag inte exakt hur mycket det skiljer mellan 98-99 och 00, men 98-99 finns det inget relä för fläkten, utan bara tempmätaren som sitter i kylarn och agerar brytare också. Värm den i vatten, vid 105C +-3 grader ska du ha kontakt mellan stiften å sen ska det vara kontakt ner till 98C, är det inte det så är den trasig.

Jag köpte haynes boken och där står det att jag ska kolla relät men det står ej vart den är och det står inget om när fläkten ska gå igång

Jag skulle nog börja med att kolla Temp givaren på kylaren. lägg ihop kablarna. Funkar fläkten då så är det temp givaren som e kass. annars e det bara till att leta vidare

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti