R1-frågor: 1. Tickande 2. Elfel 3. Koppling

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Tjo!

Har fått bytt tändstift, sett över kamkedjan, justerat ventilerna och synkat förgasare, samt fått lite skruvar åtdragna, kylarvatten påfyllt osv. Inte mkt mer än o byta olja till en mindre svart sort, och byta bränslefilter, sen är hojen redo för en ny och fräsh sommar. :)

3 frågor har jag dock fortfarande...

1. Det var ett tickande som jag gjort en tråd om innan, som kommer från vänster sida, vilket tickar cirka 10ggr/sek, likt en högljud klocka vid 1000rpm... ökar man varvet, ökar tickandets frekvens och kvantitet om man säger så.
Jag trodde detta var ett ventil eller kamkedje-relaterat problem, men det verkar inte vara så nu. Killen som kollade allt kunde inte direkt lokalisera tickandet, och motorn går ju som den ska, uppträder inte alls konstigt, utan tickar helt enkelt bara... låter alla rettor sådär tickande? Hörde på en annan retta häromdagen, den tickade och lät allmänt rosslig den också, men det verkar alla rettor göra, dock tickade den inte så högt som min. Förslag på vad det kan vara och hur man löser det, eller ska jag bara igga tickandet?

2. När jag vart ute idag så stod min termometer på "LO" helatiden och visade aldrig några grader... efter 4 min eller nåt brukar den iaf visa typ 70 grader, men efter 30 min halvhård körning visade den inte annat än "LO" fortfarande, och sen lade jag även märke till att rpm-nålen hoppade upp och lade sig på typ 10 000 rpm, sen 0, sen 5 osv, hoppade lite, medans jag lugnt och fint körde i typ 50... vad är detta!?

3. Jag hör ett svagt rasslande när jag släpper ut kopplingen, typ ducce-torrkoppling, fast tvärt om, när den är ute dvs, och verkligen inte alls så högt, man måste anstränga sig för att höra det, men ändå, skall det vara så? Vad kan det vara?

Inget av det ovan visar sig rent maskinelt när jag kör, utan motorn går som sagt piggt o grymt, startar direkt, ligger på 1000-1100 rpm på tomgång, växellådan är distinkt och kopplingen funkar som den ska, men det är ändå saker som irriterar.

Hoppas ni kan svara på ovastående frågor, så är ni guld värda. :)

Tickandet från motorn=Ventilspelsjustering NU!! :4skrika

Varvtalsnålen låter som ett jordfel i räknaren= kolla alla kabel anslutningar, hade det på thunderacen,

Rasslandet du hör är nog ingen fara men ventilerna MÅSTE du kolla om den tickar annars blir det dyrt

Last edited:
SvartR1a skrev:
Tickandet från motorn=Ventilspelsjustering NU!! :4skrika
Har fått bytt tändstift, sett över kamkedjan, justerat ventilerna och synkat förgasare, samt fått lite skruvar åtdragna, kylarvatten påfyllt osv. Inte mkt mer än o byta olja till en mindre svart sort, och byta bränslefilter, sen är hojen redo för en ny och fräsh sommar.

Du får en felkod via varvräknaren. Det finns gamla trådar om vad de betyder. Står i verkstadshandboken också. Felet kan ju bero på att du glömt ansluta något (tex motorn till EXUP-ventilen). Är det så att du missat sätta ihop nån kabel så kan det ju förklara att inte temperaturen syns också.

Edit: R1-motorer låter och tickar. Så är det. Jämför med någon annan R1:a så du vet om det är värre än normalt.

R1.orna har väl rätt stora spel i motorns delar(många mil till stora servicen) vilket medför lite mer oljud :va .

Last edited:
Mjo det låter lite högre än på andra.
Kan det vara vevstagslager kanske?

Dea skrev:
Du får en felkod via varvräknaren. Det finns gamla trådar om vad de betyder. Står i verkstadshandboken också. Felet kan ju bero på att du glömt ansluta något (tex motorn till EXUP-ventilen). Är det så att du missat sätta ihop nån kabel så kan det ju förklara att inte temperaturen syns också.

Edit: R1-motorer låter och tickar. Så är det. Jämför med någon annan R1:a så du vet om det är värre än normalt.

Felkoden får man när man slår på tändningen inte under körning.
Ang temp. så hade jag samma fel i sommras, tyckte också att det var skumt att den var på lo hela tiden då jag körde på bana. Visade sig vara kontakten som går in vid kylaren som satt lite löst.

Har också haft samma problem med varvräknare som fått fnatt, i mitt fall var det lite glappkontakt vid batteriet som ordnade fnattet, skit fel men tog lång tid att hitta.....

Tickande har jag ingen aning om.....

hoppas det hjälper lite//erik

Manne skrev:
Ang temp. så hade jag samma fel i sommras, tyckte också att det var skumt att den var på lo hela tiden då jag körde på bana. Visade sig vara kontakten som går in vid kylaren som satt lite löst.

Har också haft samma problem med varvräknare som fått fnatt, i mitt fall var det lite glappkontakt vid batteriet som ordnade fnattet, skit fel men tog lång tid att hitta.....

Tickande har jag ingen aning om.....

hoppas det hjälper lite//erik

Tack, låter som att det bara kan vara lite elglapp och inget konstigare än så. Skall felsöka imorrn.

Bifogar felkoderna som gifar

Bifogat

• felkod_servicemanual_YZFR1_98_Page_1.gif
    felkod_servicemanual_YZFR1_98_Page_1.gif
    59.7 KB · Visningar: 190
  • felkod_servicemanual_YZFR1_98_Page_2.gif
    felkod_servicemanual_YZFR1_98_Page_2.gif
    50.5 KB · Visningar: 184
  • felkod_servicemanual_YZFR1_98_Page_3.gif
    felkod_servicemanual_YZFR1_98_Page_3.gif
    34.5 KB · Visningar: 212
Manne skrev:

Jag har råkat ut för samma sak... För mig blev det även så att hojen ryckte och gick illa.

Manne skrev:

Enlig manualen och de disskussioner kring varför man inte bara kan ta bort EXUP-motorn när man monterar helsystem så har du fel på den punkten.

Skitsamma men på min 99.a så kom felmeddelandet bara innan start inte under gång, var iofs bränsleindikator meddelande.... Finns säkert olika varianter :)

Tackar för tipsen och kartorna...
Nån som vet någonting angående rasslandet och kopplingen där?

min förra r6a hade det där rasslande ljudet du beskriver... kommer bara ibland gärna på tomgång, låter inte alls roligt.. trodde det var ventiler också men då borde det låtit hela tiden. Jag var till yammacenter samt andra butiker och frågade, dom gick ut och lyssnade och givetvis lät hojjen jättefint just då... jag löste problemet genom att sälja hojjen, givetvis berättade jag för ägaren. efter nån månad träffade jag på ägaren på krogen, han berättade att rasslet var kamkedjan som slakade, kamkedjesträckaren hade inte varit vad den en gång var vilket hade resulterat i haveri.. jag beklagade, han sa att det var lugnt för han tar ut delarna på lastbilen... hursomhelst.. kolla upp, kan bli dyrt.

myspinnen skrev:
min förra r6a hade det där rasslande ljudet du beskriver... kommer bara ibland gärna på tomgång, låter inte alls roligt.. trodde det var ventiler också men då borde det låtit hela tiden. Jag var till yammacenter samt andra butiker och frågade, dom gick ut och lyssnade och givetvis lät hojjen jättefint just då... jag löste problemet genom att sälja hojjen, givetvis berättade jag för ägaren. efter nån månad träffade jag på ägaren på krogen, han berättade att rasslet var kamkedjan som slakade, kamkedjesträckaren hade inte varit vad den en gång var vilket hade resulterat i haveri.. jag beklagade, han sa att det var lugnt för han tar ut delarna på lastbilen... hursomhelst.. kolla upp, kan bli dyrt.

Kamkedjan är kollad, det är inte ett rasslande utan ett tickande. Rasslandet jag pratar om, eller skrapandet är kanske ett mer passande ljud, var gällande kopplingen, med det är väl inte det du pratar om?

Det är ventilerna som tickar!!! helt normalt,sämre om det är tyst*brända ventiler*som följd.

Ljudet i lådan är även det normalt,varit lika på min 4r1ór å andra jag lyssnat på.
Det låter när drev mm går runt i lådan,kopplar du ur stannar dreven å det blir tyst.
Du kan använda tjockare olja ..../50 så blir det garanterat bättre.
Lyssnar du när den är kall hör du garanterat inget

YZF-1000-R1 skrev:
Det är ventilerna som tickar!!! helt normalt,sämre om det är tyst*brända ventiler*som följd.

Ljudet i lådan är även det normalt,varit lika på min 4r1ór å andra jag lyssnat på.
Det låter när drev mm går runt i lådan,kopplar du ur stannar dreven å det blir tyst.
Du kan använda tjockare olja ..../50 så blir det garanterat bättre.
Lyssnar du när den är kall hör du garanterat inget

Perfekt! Så det är m.a.o. normalt att den tickar även när ventilerna står rätt till?

Kay skrev:
Perfekt! Så det är m.a.o. normalt att den tickar även när ventilerna står rätt till?

Justerar du dom till min spel blir den säkert tystare men tickandet på vänstra sidan är sjuka på R1,inget å bry sig om.
Det skadar ju inte å kolla ventilspelet så du vet om dom ligger mellan max/min spel.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti