Tjo!
Har fått bytt tändstift, sett över kamkedjan, justerat ventilerna och synkat förgasare, samt fått lite skruvar åtdragna, kylarvatten påfyllt osv. Inte mkt mer än o byta olja till en mindre svart sort, och byta bränslefilter, sen är hojen redo för en ny och fräsh sommar.
3 frågor har jag dock fortfarande...
1. Det var ett tickande som jag gjort en tråd om innan, som kommer från vänster sida, vilket tickar cirka 10ggr/sek, likt en högljud klocka vid 1000rpm... ökar man varvet, ökar tickandets frekvens och kvantitet om man säger så.
Jag trodde detta var ett ventil eller kamkedje-relaterat problem, men det verkar inte vara så nu. Killen som kollade allt kunde inte direkt lokalisera tickandet, och motorn går ju som den ska, uppträder inte alls konstigt, utan tickar helt enkelt bara... låter alla rettor sådär tickande? Hörde på en annan retta häromdagen, den tickade och lät allmänt rosslig den också, men det verkar alla rettor göra, dock tickade den inte så högt som min. Förslag på vad det kan vara och hur man löser det, eller ska jag bara igga tickandet?
2. När jag vart ute idag så stod min termometer på "LO" helatiden och visade aldrig några grader... efter 4 min eller nåt brukar den iaf visa typ 70 grader, men efter 30 min halvhård körning visade den inte annat än "LO" fortfarande, och sen lade jag även märke till att rpm-nålen hoppade upp och lade sig på typ 10 000 rpm, sen 0, sen 5 osv, hoppade lite, medans jag lugnt och fint körde i typ 50... vad är detta!?
3. Jag hör ett svagt rasslande när jag släpper ut kopplingen, typ ducce-torrkoppling, fast tvärt om, när den är ute dvs, och verkligen inte alls så högt, man måste anstränga sig för att höra det, men ändå, skall det vara så? Vad kan det vara?
Inget av det ovan visar sig rent maskinelt när jag kör, utan motorn går som sagt piggt o grymt, startar direkt, ligger på 1000-1100 rpm på tomgång, växellådan är distinkt och kopplingen funkar som den ska, men det är ändå saker som irriterar.
Hoppas ni kan svara på ovastående frågor, så är ni guld värda.
Har fått bytt tändstift, sett över kamkedjan, justerat ventilerna och synkat förgasare, samt fått lite skruvar åtdragna, kylarvatten påfyllt osv. Inte mkt mer än o byta olja till en mindre svart sort, och byta bränslefilter, sen är hojen redo för en ny och fräsh sommar.

3 frågor har jag dock fortfarande...
1. Det var ett tickande som jag gjort en tråd om innan, som kommer från vänster sida, vilket tickar cirka 10ggr/sek, likt en högljud klocka vid 1000rpm... ökar man varvet, ökar tickandets frekvens och kvantitet om man säger så.
Jag trodde detta var ett ventil eller kamkedje-relaterat problem, men det verkar inte vara så nu. Killen som kollade allt kunde inte direkt lokalisera tickandet, och motorn går ju som den ska, uppträder inte alls konstigt, utan tickar helt enkelt bara... låter alla rettor sådär tickande? Hörde på en annan retta häromdagen, den tickade och lät allmänt rosslig den också, men det verkar alla rettor göra, dock tickade den inte så högt som min. Förslag på vad det kan vara och hur man löser det, eller ska jag bara igga tickandet?
2. När jag vart ute idag så stod min termometer på "LO" helatiden och visade aldrig några grader... efter 4 min eller nåt brukar den iaf visa typ 70 grader, men efter 30 min halvhård körning visade den inte annat än "LO" fortfarande, och sen lade jag även märke till att rpm-nålen hoppade upp och lade sig på typ 10 000 rpm, sen 0, sen 5 osv, hoppade lite, medans jag lugnt och fint körde i typ 50... vad är detta!?
3. Jag hör ett svagt rasslande när jag släpper ut kopplingen, typ ducce-torrkoppling, fast tvärt om, när den är ute dvs, och verkligen inte alls så högt, man måste anstränga sig för att höra det, men ändå, skall det vara så? Vad kan det vara?
Inget av det ovan visar sig rent maskinelt när jag kör, utan motorn går som sagt piggt o grymt, startar direkt, ligger på 1000-1100 rpm på tomgång, växellådan är distinkt och kopplingen funkar som den ska, men det är ändå saker som irriterar.
Hoppas ni kan svara på ovastående frågor, så är ni guld värda.
