R1:a + vita kinakåpor = Älgens favorit!

RENAR ÄR ett helvete när man pendlar till jobbet tex. står dom 500m bort och ser en komma så springer dom upp på vägen för att titta. sedan står dom kvar tills man vallar dom åt sidorna med kofångaren.. :död (jag bodde inte i huskvarna när jag hade detta problem..)

När vi åkte upp till dundret för några år sedan så hade ett stim renar slagit läger på vägen. Det löste jag genom att öppna dörren och skälla som en hund, då blev det fart på dem. :tummenupp

Rådjur däremot finns det ju gott om. Det är bara att sikta på mitten och ge fullt:tummenupp:yoparty:)

Hahaha fy fan vad bra. Sikta på mitten!

Det är ju inte bara stora djur som är livsfarliga, fan vad härligt det var att ligga på motorvägen från Växjö mot Varberg när en flock gåsjävlar har fått "clearance for takeoff" precis när jag dundrar förbi i typ 130 ostbågar.

En flög förbi på höger sida av hjälmen och en annan vänster. Det var rena jävla flyguppvisningen på dessa gäss eller vad fan det nu var för något.

Lovar att fåglar av ren illvilja siktar på hojförare...
Inte för inte att Mavericks navigatör i TopGun har callsign "Goose"...

Det är ångest att köra hoj genom skog. Man bara sitter å väntar på att något djur ska hoppa fram. Skönt att man bor i Skåne så man har en chans att se dem innan de hoppar fram. :gnissla

\Masonit

En älg klev ut framför en HD-förare här där jag bor och han kör in i sidan på älgen. HD-föraren dog på fläcken.

Det gör mig nojjig när det inte finns viltstaket,

För att göra dig mer nojig.:D.viltstaket är ingen garanti, jag har sett en skutta över ett viltstaket, vill de verkligen över(om möjligheten finns att ta ansats för dem) så är det INGA problem, men oftast är de lite lata så de väljer en annan väg, mende kan kännas tryggare med viltstaket..

Förra tisdagens runda på mc, passerade jag med fler en kohage, där en kossa står UTANFÖR taggtråden i diket o mumsar, 3 kliv och den hade varit ute på vägen..:skrämd

Det är ångest att köra hoj genom skog. Man bara sitter å väntar på att något djur ska hoppa fram. Skönt att man bor i Skåne så man har en chans att se dem innan de hoppar fram. :gnissla

\Masonit

Många av mina favoritvägar här i närheten är just genom skogspartier.skåne har väl mycket kaniner men oftast kan man hålla sig på hjulen om man inte bromsar på sig eller gör någon dum undanmanöver...

Där finns en typ av visselpipa till MC som lägger en ljudmatta 300 meter runt hojjen och skrämmer djur. Javisst det kanske är lite touringvarning men visslorna är riktigt små, kommer i par, kan monteras väldigt osynligt men måste ha fri luft.

Har försökt att söka lite men kommer inte på varken namnet eller något bra ord att söka på för närvarande. Har sett dom på flertalet just touringhojjar och tror dom säljs från tyskland och enl uppgift ska dom fungera som utlovat. Kanske något för även snabbare hojjar att använda sig av?

arkiverat material från aftonbladet. -"Man klöv ren mitt itu med Goldwing" kommentar: -Åkte hem och putsa av skiten.

Själv fick man en förmodligen död orre mitt på skallen. Hur stor är chansen för det som hände mig. Kör i 110ca ska möta en bil, ca 100 meter till mötet mellan oss så ser jag en fågel som smackar rakt i rutan på bilen...den flyger spikrakt upp som en projektil.
Bilen vingla till då denne säkert blev rädd som fan för det var en ganska saftig pippifågel, jag fokuserade på bilen så han inte kör på mig...Tror ni fan inte fågelfan trillar ner rakt på min skalle...kändes som bli bankad av en slägga. Shit happens, men va fan är oddsen?! :)

För att göra dig mer nojig.:D.viltstaket är ingen garanti, jag har sett en skutta över ett viltstaket, vill de verkligen över(om möjligheten finns att ta ansats för dem) så är det INGA problem, men oftast är de lite lata så de väljer en annan väg, mende kan kännas tryggare med viltstaket..

Förra tisdagens runda på mc, passerade jag med fler en kohage, där en kossa står UTANFÖR taggtråden i diket o mumsar, 3 kliv och den hade varit ute på vägen..:skrämd

Jo tack, har råkadt ut för det många gångger... Dessutom äger vi själva ett antal hästar. Hästar är nog allra farligast för älgar väger mycket sällan över 400-450 kg, hästar väger 650-800 kg.

Jag vet i alla fall 2 ggr där förare dött för att de kört in i hästar häromkring.

I ena fallet hade man redan fångat in hästarna (inte våra hästar) och stod på vägrenen, massor av folk stod och varnade så trafiken körde riktigt sakta, då kom en sporthoj och drog förbi i hög fart trots folks viftande, en av de fångade hästarna blev samtidigt rädd och klev ut i körbanan, föraren slog rakt i en 700 kg massiv vägg och föraren stendog direkt.

Körde mellan en älg och dennes kalv som sprang över vägen för någon sommar sedan, och då gick det kanske 70-80km/h... hade bara nån meter till godo åt både höger och vänster då. Ruskigt skakis efteråt, dom är så jävla stora!

Själv fick man en förmodligen död orre mitt på skallen. Hur stor är chansen för det som hände mig. Kör i 110ca ska möta en bil, ca 100 meter till mötet mellan oss så ser jag en fågel som smackar rakt i rutan på bilen...den flyger spikrakt upp som en projektil.
Bilen vingla till då denne säkert blev rädd som fan för det var en ganska saftig pippifågel, jag fokuserade på bilen så han inte kör på mig...Tror ni fan inte fågelfan trillar ner rakt på min skalle...kändes som bli bankad av en slägga. Shit happens, men va fan är oddsen?! :)

I hög fart är ju t.o.m. en fågel farlig

1.jpg

Tur att det blir lite SMC och bandagar framöver, nu sitter man ju stel som en pinne i trafiken och bara väntar på smällen!

Inget roligt alls att köra just nu. :huvet

I hög fart är ju t.o.m. en fågel farlig

1.jpg

Det gick fort kan jag säga.

Jobbar med bilglas och det sjukaste jag hört/sett var en kund som fått en fågel och en katt(!) i bilrutan samtidigt. En riktigt stor rovfågel som knep en katt vid väggrenen och hade bekymmer med lyftkraften efter fångsten. Smackade in rätt i vindrutan... :D

Rätt osannolikt faktiskt... :)

Där finns en typ av visselpipa till MC som lägger en ljudmatta 300 meter runt hojjen och skrämmer djur. Javisst det kanske är lite touringvarning men visslorna är riktigt små, kommer i par, kan monteras väldigt osynligt men måste ha fri luft.

Har försökt att söka lite men kommer inte på varken namnet eller något bra ord att söka på för närvarande. Har sett dom på flertalet just touringhojjar och tror dom säljs från tyskland och enl uppgift ska dom fungera som utlovat. Kanske något för även snabbare hojjar att använda sig av?

(Edit: Dom SKRÄMMER inga djur, man får vara glad om dom stannar till i diket och "lystrar" till att man kommer åkande istället för att springa rakt ut i vägen. Kan vara skillnaden mellan blod på vägen eller brunt i kallingarna)

Sitter sådana på min R1:a och brukar sitta på alla mina övriga fordon. Tack för påminnelsen, skall klistra fast ett par på Audin imorgon. Rådjuren ute på värmdö brukar så snällt stå still och vänta i diket med spetsade öron åt mitt håll när jag kommer åkande, så jag är övertygad om att dom gör nytta.

Köper mina på jula, kostar 99:- för 2st.

http://www.jula.se/viltvarnare-2-pack-129914

Tejpen man får med brukar vara rätt sunkig så köp till en rulle dubbelhäftande matt-tejp eller en ask fästkuddar.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back