R1 -98

K-mo

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
CBR 954 RR -03
Köpte en R1 -98 ganska billigt i vintras. Den behöver dock lite kärlek och service! Jag har funderat på att köpa helsystem K&N filter och nått Jet kitt till förgasaren.

Kommer jag få ut nått av det eller är det bara bortkastade pengar?
Vad blir effekten i sådana fall? (Vill ju inte ha för högvarvig hoj)

Känns som R1:or har org effekt som räcker gott o väl till oss dödliga. Ett slip-on för ljudet kanske inte skadar, men orka med kn o fuggeprylar, känns en smula överkurs i mina ögon iaf.

Köpte en R1 -98 ganska billigt i vintras. Den behöver dock lite kärlek och service! Jag har funderat på att köpa helsystem K&N filter och nått Jet kitt till förgasaren.

Med ett helsystem kan du få ut ca 10-13 hk till.
Du behöver förmodligen ett dynojet-kit, eller ett liknande kit, (sök i teknikforumet för mer info om alternativ) för att kunna bestycka den på bästa sätt.

Ett KN filter, eller något annat märke, slinker ofta med av bara farten. Dock har det förekommit att KN filter och dynojet inte trivs ihop..

Du får värdera kostnaderna för systemet, filter och kit samt bänkning och bestyckning, mot vad du tycker att det ger... :va

Ofta får man också en jämn och fin kurva, men det har R1:an ofta redan från början

Själv skulle jag satsa de kulorna på andra options, men var och en agerar utifrån sina egna intressen och förutsättningar :tummenupp

Lycka till !

/ M

Känns som R1:or har org effekt som räcker gott o väl till oss dödliga. Ett slip-on för ljudet kanske inte skadar, men orka med kn o fuggeprylar, känns en smula överkurs i mina ögon iaf.

Min R1-01 är just nu inne på YC och får sig en Dynojetning samt ett K&N filter. Det hela går väl på ca 6000 sek och logiken i det hela är extremt bristfällig. Den går som tusan redan i originalskick och att lägga dessa pengar för att få maximalt 10 hk till är rena skämtet. MEN det känns ändå rätt att göra:va

Vad ett helsystem ger kan tydligen ingen svara på, har ställt denna frågan förr. Vi kan väl gissa att du får ca 15 hk till totalt sett vilket innebär 165 hk på veven. Bara en gissning för att trigga igång ett svar från någon som verkligen vet.

/D.

Hittade detta från en annons på Blocket. Kan det vara sanning kanske?

Har ett helsystem att sälja som passar till R6:an. Systemet har aldrig suttit på denna hoj utan en likadan. Detta system har Akrakrökar med Laser motogp slip-on! Direkt ur kartong gav denna kombination 10 friska bakhjulshästar och med rätt mappning hela 17 bakhjulshästar!!! Behöver jag skriva att ljudet är grymt! :-) Helsystemet är bara använt ca 100 mil.

Last edited:
..med rätt mappning hela 17 bakhjulshästar!!! [/I]

Det låter lite väl optimistiskt..:va

Dock ska man ha klart för sig att det skiljer från bänk till bänk, vilka siffror man får.

Det är också en hel massa faktorer som spelar in - alltifrån bakdäck, olja, osv, osv..

Det kan även skilja så mycket som 5 hk mellan olika individer..

Det bästa är att jämföra med sig själv :rolleyes:

/ M

På min har jag 155 drivhjulshästar mot original 143 och den har ett Over racing helsystem, dynojet och K-N filter.

Det låter lite väl optimistiskt..:va

Dock ska man ha klart för sig att det skiljer från bänk till bänk, vilka siffror man får.

Det är också en hel massa faktorer som spelar in - alltifrån bakdäck, olja, osv, osv..

Det kan även skilja så mycket som 5 hk mellan olika individer..

Det bästa är att jämföra med sig själv :rolleyes:

/ M

Min hade "bara" 127 bakhjulshästar original med slipon. Får se vad K&N filtret och dynojetningen gör. Samma bänk samma förutsättningar i övrigt.

/D.

143 original ? :4skrika

Nåväl, vilket som, så verkar det iallafall som en ökning på..... 12 hk :fakta

/ Micke

Det stämmer! Kan säga att min motor är inget Måndagsex, Mikael Hägerströms fd ERF R1/02 med andra kammar pc3a portad/planad topp och Acra helsystem lämnade lika mycket. När vi bänkade min blev vi så förvånade att vi var tvungna att köra en annan hoj som var bänkad innan, för att kolla så att det inte va fel på bänken:) Ingen annan R1a från 98 till 03 har varit i närheten utav dom som har bänkats hos R-G:)

Har du märkt någon skillnad i vridet... & blir den högvarvig?

Om man tittar på kurvorna original mot helsystem, så tappar den ytterst lite vid 6000 varv, inget man känner när man kör. Men jag kan rekomendera att du köper ett slipon, för jag har sett skrämande kurvor på andra helsystem.
För behåller man exup:en så behåller man oftast mellanregistret, vilket jag prioriterar högre än toppeffekt.

Last edited:
Samma som tråden handlar om, om det hjälper:tungan

Då funkade dynojet riktigt bra på din hoj som gjorde att du kom en bit över orginaleffekten på slangen än vad det var i motorn orginal.

D finns inga genvägar om man vill ha hästkrafter...d finns bara TURBO!

Du får suga av oss allihopa om du inte hänger med och kör bana i maj :D
Du borde ju köra ifrån oss allihopa, eller...

Last edited:
Hehe...vet inte om den är klar tills Maj. Har aldrig kört bana så efter blir jag nog garanterat...sen så finns det fler lägen än fullgas på min cykel så den går faktiskt att köra på bana:tungan

Hehe...vet inte om den är klar tills Maj. Har aldrig kört bana så efter blir jag nog garanterat...sen så finns det fler lägen än fullgas på min cykel så den går faktiskt att köra på bana:tungan

Bankörningen fixar du nog snabbt men en cm extra på Ditt gashandtag=fullgas;) blir en skön highsider eller avåkning, hehe

Då funkade dynojet riktigt bra på din hoj som gjorde att du kom en bit över orginaleffekten på slangen än vad det var i motorn orginal.

Du får suga av oss allihopa om du inte hänger med och kör bana i maj :D
Du borde ju köra ifrån oss allihopa, eller...

Hittade en bänkning här, tyvär så står inte originalkurvan med, men jag skall kolla med R-G om jag kan få en ny utskrift, med bägge kurvorna:tummenupp

Edit: Glömde lägga in kurvan:huvet

Bifogat

• r1.jpg
    r1.jpg
    81.2 KB · Visningar: 174
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!