R1 -98

Finns info i mitt garage samt effekt kurva för dom som vill se. Den hade 250 hk vid 0,94 il ladd förra sommaren. Med den nya set-upen så borde den hamna nånstan runt 300 ärliga bakhjuls hk. Jag bygger inte för att vara snabb på bana...då hade jag köpt en R6, jag bygger för att det är min hobby och för att jag tycker det är kul! Thats it!

Men det vore roligt att prova den på bana..behöver ju inte åka med så högt ladd just då.

Last edited:
Finns info i mitt garage samt effekt kurva för dom som vill se. Den hade 250 hk vid 0,94 il ladd förra sommaren. Med den nya set-upen så borde den hamna nånstan runt 300 ärliga bakhjuls hk. Jag bygger inte för att vara snabb på bana...då hade jag köpt en R6, jag bygger för att det är min hobby och för att jag tycker det är kul! Thats it!

Men det vore roligt att prova den på bana..behöver ju inte åka med så högt ladd just då.

Hur klarar motorn det höga effekt uttaget rent hållbarhetsmässigt? 300 bakhjulshästar är ju fruktansvärt mycket, den borde gå upp på bakhjulet i nästintill alla växlar:gnissla

/D.

Du får vänja dig vid mycket terror av oss som är avis ;)...
Därför vill vi köra ifrån dig på banan, kör du inte ifrån oss på banan så får du höra glåporden ett tag till ;)

På min har jag 155 drivhjulshästar mot original 143 och den har ett Over racing helsystem, dynojet och K-N filter.

Ja hoppsan vilken skillnad det isåfall kan vara. Har bänkat mina två R1ór och orginal någonstans mellan 128/132 på driven, Han som bänkar *Reem racing* här i söderhamn har bänkat en himla massa R1 maskiner av modell 98-01. Ingen har gett mera än 134 på Driven, Låter helt makalöst om du hade 143 Hk, Det är samma hästar som Gsxr 1000 gav -01. Den var en riktig dräpare på effekt,

Tycker att det låter lite skumt, men det var ju isåfall en hyvens R1 du lyckades få tag i, Antagligen ensam om i landet med en r1á av den årsmodellen med 143 Orginal på driven, :tummenupp

Ja hoppsan vilken skillnad det isåfall kan vara. Har bänkat mina två R1ór och orginal någonstans mellan 128/132 på driven, Han som bänkar *Reem racing* här i söderhamn har bänkat en himla massa R1 maskiner av modell 98-01. Ingen har gett mera än 134 på Driven, Låter helt makalöst om du hade 143 Hk, Det är samma hästar som Gsxr 1000 gav -01. Den var en riktig dräpare på effekt,

Tycker att det låter lite skumt, men det var ju isåfall en hyvens R1 du lyckades få tag i, Antagligen ensam om i landet med en r1á av den årsmodellen med 143 Orginal på driven, :tummenupp

Det är många dynojet-tester som visar mysko siffror.
Genom åren har man sett diverse spektakulära hästkrafter på olika hojar...

Läste en engelsk Superbike-tidning tror jag det var för ett år sen där dom hade satt på ett helsystem som gav +25-30 hästar men dom sålde det vidare efter testen för dom ville testa ett nytt system, öh???

Bra helsystem som ger så mycket extra hästar blir man genast skeptisk på: va ....

Inget avgassystem kan ge mer hästar än kraften direkt ur utblåset ur cylindrarna på motorn.

Denna information lugnar mig. Min 01:a bänkades som sagt nyligen till 127 bakhjulshästar (bara slipon) och när man läser alla andras siffror blir man lätt orolig att man fått ett riktigt måndagsexemplar eller har ett stundande ras på g:rolleyes:

I samma bänk vid samma tillfälle fick min kompis 138 bakhjulshästar på en 03:a med slipon och powercommander.

/D.

Hur klarar motorn det höga effekt uttaget rent hållbarhetsmässigt? 300 bakhjulshästar är ju fruktansvärt mycket, den borde gå upp på bakhjulet i nästintill alla växlar:gnissla

/D.

Växellådan är den svaga länken, förra säsongen så gick 4:ans växel åt pipan. Så länge inte motorn spikar så är det ingen fara med kolvar/stakar. Kommer inte ladda så mkt mer än förrut den här säsongen men har en större turbo som levererar mer luft och har lägre mottryck vid samma laddtryck som innan. Jovisst reser den på alla växlar, men det är det som är lite tjusningen:yoparty Om jag får tid så ska det på en lite längre swing, men inte allt för lång för att då sabbar man dom fina vägegenskaperna som rettan har, och det är ju mest bara gata jag åker så det spelar ju stor roll.

Därför vill vi köra ifrån dig på banan, kör du inte ifrån oss på banan så får du höra glåporden ett tag till ;)

Hahaha..ja då..jag börjar bli van:D När var det bankörning sa du?

Last edited:
Det intressanta är väl skillnaden man uppnår. Dvs bänka före modifieringen, skruva dit nya fränprylarna, bänka igen.
Mer intressant att mäta före/efter, mer rättvisande.

Om man skiter i att bänka före, och bara gör det efter mod. så är det ju beroende på hur bromsbänken är kalibrerad hur mycket hp det blir i slutändan

Denna information lugnar mig. Min 01:a bänkades som sagt nyligen till 127 bakhjulshästar (bara slipon) och när man läser alla andras siffror blir man lätt orolig att man fått ett riktigt måndagsexemplar eller har ett stundande ras på g:rolleyes:

I samma bänk vid samma tillfälle fick min kompis 138 bakhjulshästar på en 03:a med slipon och powercommander.

/D.

Jag tycker att 127 Bakhjulshästar är normalt, R1 98-01 ligger inom ramen av dom hästarna och lite uppåt, Måndags exemplar har vi alla isåfall utom våran hoj broder som hade 143 Original, Vilket jag fortfarande anser som väldigt mysko,
Jag var väldigt nöjd när jag bänkade min*Fast min sambo som ska köra den* nuvarande 01á till 133 på baken med ett slipon, K/N Filter och bra inställd i reem racings bänk, I samma bänk så fick vi 160 bakhjuls hästar på min hayabusa -04 *Helt Orginal*, 320 på en turbo busa, Denna bänk Enligt han som äger Reem racing *Med många/många års erfarenhet* väldigt ärlig,

Det är många dynojet-tester som visar mysko siffror.
Genom åren har man sett diverse spektakulära hästkrafter på olika hojar...

Läste en engelsk Superbike-tidning tror jag det var för ett år sen där dom hade satt på ett helsystem som gav +25-30 hästar men dom sålde det vidare efter testen för dom ville testa ett nytt system, öh???

Bra helsystem som ger så mycket extra hästar blir man genast skeptisk på: va ....

Inget avgassystem kan ge mer hästar än kraften direkt ur utblåset ur cylindrarna på motorn.

Håller med dig till 110%.Har själv läst/hört mycket lustiga effekt siffror, Men nu är jag ingen *Vet-allt-om-effekt-kille* Men känner *lite pojkar* som varit med i Mc branchen mycket länge, Lyssnar på dom, ser & lär, Sen har man ju själv haft mc intresse sedan 1990, Då var man 18 år gammal, Så något har man väll snappat upp om Mc och dess effekt *Hoppas jag*

Köpte en R1 -98 ganska billigt i vintras. Den behöver dock lite kärlek och service! Jag har funderat på att köpa helsystem K&N filter och nått Jet kitt till förgasaren.

Kommer jag få ut nått av det eller är det bara bortkastade pengar?
Vad blir effekten i sådana fall? (Vill ju inte ha för högvarvig hoj)

Helt otroligt! Det tar max 10 inlägg innan en tråd har ballat ur. Tänk om folk bara kunde svara på en enkel fråga. Vill ni diskutera turbo på R1 så sök i ett för detta adekvat forum. Killen frågar om helsystem till sin R1.

Ska du köra på gata köp ett slipon. Precis som Peder skriver så är det en minoritet av alla helsystem på marknaden som inte förstör mellanregistret. Och strunta i Dynojetkit, kostar en massa och ger i princip inget på R1:an.

Har en -00:a som ger 143 hk på bakhjulet med helsystem och KN i samma bänk som Peders. Med helt orginal bestyckning.

Helt otroligt! Det tar max 10 inlägg innan en tråd har ballat ur. Tänk om folk bara kunde svara på en enkel fråga. Vill ni diskutera turbo på R1 så sök i ett för detta adekvat forum. Killen frågar om helsystem till sin R1.

Visserligen sant:rolleyes:. Skapade en R1 tråd för någon vecka sedan men den dog ut direkt. Konstigt nog eftersom så många verkar har intresse av en sådan tråd där allt om R1:an tas upp.

D.

På anderstorp lär han ha rätt stor fördel, 1,2km flygraka :)

/D.

Har en film där ett gäng engelsmän testar olika sporthojar. Den r1 98:an bänkas till 122 bakhjulshk. Stora skillnader på bänkar emellan och i vilken "måttenhet" effekten anges som sagt.

Last edited:
Hittade en bänkning här, tyvär så står inte originalkurvan med, men jag skall kolla med R-G om jag kan få en ny utskrift, med bägge kurvorna:tummenupp

Edit: Glömde lägga in kurvan:huvet

Aa-haa !! Det är så man gör.. Rita sina egna kurvor. Vips så har jag också 13 hk mer

:rofl

Hatten av, för den hojen :tummenupp

Här "hemma" gav en original -05 151hk på bakhjulet, -00 med Acrapovic helsystem mm 141hk !

.

Äsch ! Killen för ju svar, tips och ideer på alltifrån slipon, helsystem samt turbo.

Han ville ju veta vad som gav pulver och hur respetive kurvor ser ut:D

35 inlägg, mer eller mindre seriösa, på en kramsfråga som man kan söka fram ett dussin liknande trådar om, är ju inte fy skam !

:tummenupp

/ Micke

Last edited:
Först och främst så vill jagj börja med att säga att jag är ingen händig kille... MEN jag sitter här med mina papper i näven och frågar mig vilken bänk du haft cykeln i?

Följande kommer från REEM RACING i söderhamn.

orginal: R1 -01 127,2 Tourqe: 98,2
R1 -01 efter HögkompsKolvar/Helsystem/portat topp/trattar till förgasarna/Moddad luftburk + K-n filter/ny starkare koppling/ny tändningmodul/ Ca 38,000Kr

152,8HK Tourqe: 108,4

Låter lite skumt med den effekten må jag säga.

På min har jag 155 drivhjulshästar mot original 143 och den har ett Over racing helsystem, dynojet och K-N filter.

Först och främst så vill jagj börja med att säga att jag är ingen händig kille... MEN jag sitter här med mina papper i näven och frågar mig vilken bänk du haft cykeln i?

Följande kommer från REEM RACING i söderhamn.

orginal: R1 -01 127,2 Tourqe: 98,2
R1 -01 efter HögkompsKolvar/Helsystem/portat topp/trattar till förgasarna/Moddad luftburk + K-n filter/ny starkare koppling/ny tändningmodul/ Ca 38,000Kr

152,8HK Tourqe: 108,4

Låter lite skumt med den effekten må jag säga.

Jag plockade fram mina bänkpapper från januari 2007. Har en R1-01:a med endast V&H slipon.

Max hk = 127,05

Max torque = 105,98

Har den inne nu för dynojetning+K&N filter. Får se vad resultatet blir. Det känns dock som om 127 hk på bakhjulet är normala R1-98-01 siffror och att 143 hk är klart utöver det vanliga. En väldigt pålitlig kille i min bekantskapskrets nämnde dock att han haft 2 st R1:or och (99:a & 02) att någon av dessa hade 143 hk på bakhjulet original. De som bänkade den berättade för honom att det var det högsta värde de någonsin sett på en R1:a från den årgången. Kanske finns det undantag fast det verkar väldigt underligt !?

/D.

Absolut, undantag finns ju. fast 140+ låter för underligt :)

Jag plockade fram mina bänkpapper från januari 2007. Har en R1-01:a med endast V&H slipon.

Max hk = 127,05

Max torque = 105,98

Har den inne nu för dynojetning+K&N filter. Får se vad resultatet blir. Det känns dock som om 127 hk på bakhjulet är normala R1-98-01 siffror och att 143 hk är klart utöver det vanliga. En väldigt pålitlig kille i min bekantskapskrets nämnde dock att han haft 2 st R1:or och (99:a & 02) att någon av dessa hade 143 hk på bakhjulet original. De som bänkade den berättade för honom att det var det högsta värde de någonsin sett på en R1:a från den årgången. Kanske finns det undantag fast det verkar väldigt underligt !?

/D.

Skulle vara kul att veta hur mycket effekt som försvinner mellan bakhjul och vevtapp ! T.e.x 150 hk uppgivna orginal kusar på tappen - 10-13% transmitions förlust = 130,5-135 hk . Finns det någon med "kött på benen" som
har någon kunskap om hur mycket "förlust" man skall räkna med från tappen till bakhjul ?

Hehe...vet inte om den är klar tills Maj. Har aldrig kört bana så efter blir jag nog garanterat...sen så finns det fler lägen än fullgas på min cykel så den går faktiskt att köra på bana:tungan

Motardkillar kör ifrån R1 posörer(jag är fireblade posör..) på bana(med el utan turbo) är bara på en lååång raka man med en liters hoj med pulver kan dra ifrån..

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...