R1 -98

Peformance Bikes testade för en massa år sen en R1 med slipon, dynojet och filter. och jämförde den med en som var totalt original, fast med uppdaterad fjädring, i en del alldagliga användartester.

Tydligen gav detta bara runt 3hk effektökning jämfört med original (uppenbarligen är originalburken mycket välavstämd så det är nog sant att det tog 10 Japaner 10 veckor för att ta fram den) så dom tyckte man skulle lägga pengarna på chassibitar istället, eftersom det skulle göra att man faktiskt kunde köra snabbare överlag men allra helst på bana där varvtiderna skulle bli mycket bättre med bättre chassi än med typ 2% effektökning. Hojen blev mycket mindre sjukligt galen och elak med bättre fjädring så man kunde använda mer än bara pyttelite av effekten.

Vilket faktiskt är väldigt rimligt...

Må vara ett jättetrådlyft men frågan passar bra här.
Köpe mig en gammal r1 -98 i somras och blev lite fundersam då jag läste denna tråden. Sitter helsystem och kn-filter och fick med bänkpapper som visade på 144hp @ (något varvtal) och 104nm @ någonstans.
Frågan blir då, är detta bakhjulshästar eller annat? Hur kan jag se i papprena vart effekten är uppmätt?

R1 09 orginal 141,14 hp Torque 95,23.
Med Yoshimura halvsystem,K&N filter,PCV-5 148,14hp Torque 97,55.
Bänkad på Bike Port Hudik.

Det är helt meningslöst att "kitta" en hoj, möjligen mappa om och fullflödessystem men det ger mycket lite hk i verkligheten. Däremot får man ju den effektkurvan man vill ha.

Jag har t.ex bänkpapper på 163hk på min gammelretta... nog för motorn är öppnad men jag tror inte en chans i världen på att det är korrekta siffror.

En bild på mitt projekt..

Bifogat

• retta.jpg
    retta.jpg
    254.5 KB · Visningar: 76
Det är troligen bakhjulshästar. Sen säger ju inte siffrorna egentligen nån sanning då det skiljer en del mellan olika bänkar. Det viktigaste är hur kurvorna ser ut.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing