R1 07/08 vs GSX1000R K7 vs S1000RR vs RC8R/RSV1000 köpa hoj och försäkring

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Jag funderade också mellan dom hojarna du skrivit ner, men s1000rr blev det självklara valet när jag kollat upp försäkringar. R1 kostade inte under 70k om året när bmw kostar 25. Dom extra pengarna man lägger ut på den tjänar man lätt ihop på försäkring.

Ja, jag står mellan R 07-08 med krasjkåpor + halvförsäkrad(prisfråga) eller S1000RR helförsäkrad. Har du köpt s1000rr?

Jag tycker man ska ägna en tanke på vad som händer med cykelns värde den dag då plötsligt försäkringsbolagen gör en helvändning när det gäller premierna det har hänt förr och kommer att hända igen.
Tittar man bakåt så har premieklasser, märkesförsäkringar och annat kunna ändrats ganska snabbt.
Jag mistänker att en S1000RR inte kommer att kunna kosta mindre än vilken annan jämförbar sportcykel som helst om några år. Möjligen att förstaköparen kan få en sänkt premie, men sen blir det dyrt.
Enda sättet att få låga premier är att förarna håller sig från olyckor som fordonsgrupp.

Ja det är ju faktisk lite konstigt att S1000RR skall vara så mycket billigare, men det är väl kanske för att BMW sin stastistik är bra på sporthoj fronten, + elektroniska hjälpsystem.
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Jag har inte haft min cykel försäkrad sen jag fick den i höstas, men nu väckes frågan om vad det kommer att kosta.
Så under förmiddagen har jag själv och via Insplanet kollat runt bland bolagen.
Jag tänkte mig en halvförsäkring/helår på min 6 år gamla cykel.
Priserna varierade från 10226kr till att man inte överhuvudtaget ville försäkra den.
För att återgå till hur det är att åka sporthoj när man är 190cm så är R1 04-06 "bekvämaste" R1 modellerna, har provat alla. Aprilian som jag hade tidigare funkade också bra. Är du sugen på Suzukin så råder jag dig att provköra innan, jag satt riktigt illa på den, fast den går som faan.
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
För att återgå till hur det är att åka sporthoj när man är 190cm så är R1 04-06 "bekvämaste" R1 modellerna, har provat alla. Aprilian som jag hade tidigare funkade också bra. Är du sugen på Suzukin så råder jag dig att provköra innan, jag satt riktigt illa på den, fast den går som faan.

Jag har räknat på R1 07/08, det får jag ned till CA 10.000 "helår" med avst.bar försäkring och 7 mnd halvförsäkrad. Inte heltokigt.

Menar du att det är stor skillnad på 04-06 VS 07/08?
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Det ska ju inte vara några större skillnader, men jag upplevde 07àn som lite mindre och att den föll brantare i kurvorna, misstänker att det kan vara min längd och vikt 190/107 inte heller dämpningen var väl perfekt anpassad.
06 känndes bättre för mig och förövrigt är den snyggast vilket är nog så viktigt när det gäller hoj köp :)
Provkör själv de olika modellerna är nog det bästa du kan göra när du valt ut några objekt.
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Det ska ju inte vara några större skillnader, men jag upplevde 07àn som lite mindre och att den föll brantare i kurvorna, misstänker att det kan vara min längd och vikt 190/107 inte heller dämpningen var väl perfekt anpassad.
06 känndes bättre för mig och förövrigt är den snyggast vilket är nog så viktigt när det gäller hoj köp :)
Provkör själv de olika modellerna är nog det bästa du kan göra när du valt ut några objekt.

Ja provkörning är ju det bästa

Gillar att svingen är 20mm längre på 07/08. Sen kanske däcken var olika på hojarna.. 50 vs 55 profil eventeult.

Tack för info :)
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kan man få vara med att sponsra en sån grej? Bjuder på fika på Rosen om du lovar att, med fullt nedlägg och minst 6000-7000 rpm på tvåan, tveklöst vrida rullen i botten för att "drifta" dig genom fotokurvan :lol

Ingår Rosenhills räkmacka i fikaerbjudandet? För då e jag lite sugen att prova....
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Ingår Rosenhills räkmacka i fikaerbjudandet? För då e jag lite sugen att prova....

Vi kan dra några repor när min nya är inkörd och ostrypt :) Vore kul som bara den! Fast ska nog förbi dig och ställa in dämparna först!

/Try
 

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Ort
Oslo
Hoj
R108
Tack till alla som svarade

Det blev en Yamaha R1 08, svart. Blev såld på hojen efter provturen, ett bra pris spikade köpet.
Försäkringen landar på 11k i året, då kör jag april - okt, halvförsäkrad.

Ses ute på vägarna!
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Bra val tror jag! :tummenupp

Kollade själv för skoj skull vad S1000RR med If märkesförsäkring skulle kosta och det är ingen skillnad för mig i varje fall mot Länsförsäkringar. Dessutom är ju inte märkesförsäkringen avställningsbar så även om månadskostnaden är lägre blir det ju högre kostnad om man räknar på hela året. Därför kör jag Länsförsäkringars avställningsbara försäkring :)
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
RC8R har också märkesförsäkring och en lite speciell sådan. Du skaffar dig en trafikförsäkring från valfritt bolag en tar du en tillsägsförsäkring på 6600kr/år eller 9900kr/år beroende på om hojen är 2år gammal eller inte.

Nu kommer jag inte ihåg namnet på bolaget men det vet KTM återförsäljarna
 

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr
Ja, jag står mellan R 07-08 med krasjkåpor + halvförsäkrad(prisfråga) eller S1000RR helförsäkrad. Har du köpt s1000rr?



Ja det är ju faktisk lite konstigt att S1000RR skall vara så mycket billigare, men det är väl kanske för att BMW sin stastistik är bra på sporthoj fronten, + elektroniska hjälpsystem.


Ja jag köpte en, egentligen var jag intresserad av en r6a eftersom det var mer lagom för mig. Jag tog kortet sent förra säsongen och det är vad jag har kört. Men till och med den kostade överdrivet mycket i försäkring, så det fick bli en s1000rr med 1500 mil erfarenhet på hoj! :yoparty
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Köp dig en GSXR 1000, köp en gammal GSXR 750 från -91, klassikerförsäkra... ha på plåtarna på din nya GIXX! Vips, så har du en helförsäkrad literklubba för 1800 kr i månaden. Enda alternativet tyvärr :(

Och för er som inte fattade så skojade jag :)
 
Last edited:

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Borås
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Ja kompisen köpte ju en S1000RR förra hösten, då kostade märkesförsäkringen runt 20k hel / hel. Nu i år har de höjt till 24k. Och jag tror tyvärr det kommer gå upp mer, de får mer statistik på den cykeln osv.

Ingen sporthoj är billig att köra tyvärr :( Märkesförsäkringarna blir jag med skrämd av pga 25k i självrisk, det är för mkt pengar ifall något skulle råka hända! Bästa alternativet är väl egentligen att köpa en lite äldre sporthoj, Suzukis märkes försäkring blir ju ruskigt billig om hojen är mer än 10 år. Nu tycker jag personligen inte att en k1 eller k2 är så snygga, men nästa år är k3 10 år gamla, och de är ändå rätt snygga. Det betyder på mig som är 28år en försäkring på ca 6-7000kr för hel / hel och en självrisk på 5000kr istället för 25tusen kronor.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top