R1 04 Blinkers fungerar ej!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Körde till jobbet idag och märkte att mina blinkers har slutat fungera.
Indikatorlampan för blinkers på displayen lyser inte heller.

Om det är en lampa som är trasig så blinkar väl de andra snabbt men fortfarande ska väl indikatorn blinka?

Hur går jag till väga? Någon som kan ge tips om var jag ska börja felsöka? Elgrejorna sitter väl under sadeln?

Som ni förstår av frågorna är jag helt novis på mek så hjälp tas tacksamt emot! :tummenupp
 

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Kolla om det finns en trasig säkring.:tummenupp
 

Merv

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Yamaha R1 -04
Bästa är väl att med en elmätare (vad nu korrekta termen för en elmätare är) kolla om det finns spänning längs kabeln. börja vid förgreningen under cutsen och jobba dig vidare.

innan dess börja med att kolla så inga säkringar glappar som skrevs ovan
 

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Sitter under sadeln eller?
Har aldrig mekat R1... men oftast sitter säkringarna under sadeln eller kutsen. Om du stoppar i en ny säkring och den går sönder igen så är det dags att kolla källan till felet. Inte omöjligt att det är blinkers reläet som boven.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har aldrig mekat R1... men oftast sitter säkringarna under sadeln eller kutsen. Om du stoppar i en ny säkring och den går sönder igen så är det dags att kolla källan till felet. Inte omöjligt att det är blinkers reläet som boven.

Sitter och läser i haynes nu och om ingen blinkers fungerar så ska man kolla relät som om jag fattar rätt är en svart liten låda under sadeln. Går den att öppna eller är det bara att byta?
 

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Sitter och läser i haynes nu och om ingen blinkers fungerar så ska man kolla relät som om jag fattar rätt är en svart liten låda under sadeln. Går den att öppna eller är det bara att byta?

Byta... Men testa att sätta i en ny säkring först. Kan ju trots allt varit fukt som gjort att säkringen har gått.
 

Merv

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Yamaha R1 -04
Sitter och läser i haynes nu och om ingen blinkers fungerar så ska man kolla relät som om jag fattar rätt är en svart liten låda under sadeln. Går den att öppna eller är det bara att byta?

ladda hem service handboken från nätet, där finns allt man behöver veta
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Byta... Men testa att sätta i en ny säkring först. Kan ju trots allt varit fukt som gjort att säkringen har gått.

Okej, testar säkring först sen relä. Sugen på att köpa en multimeter eller vad det heter så borde man kunna mäta var det skiter sig. Blir att dra till c-Olsson eller liknande imorgon.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kurt-Olsson har gjort det igen!

Felet: 10A säkring som gått åt fanders, riktigt bra tänkt Yamaha med en Backupsäkring, annars hade jag fått välja mellan blinkers eller bromsljus imorgon! :tummenupp

Fan vad jag börjar känna mig som ett proffs! Detta har jag nu på min meritlista!

1, Byta kåpor
2, Byta bromsbelägg
3, Installera Tankpad
4, Hitta felaktig säkring + byta

Snart är det motorenovering och turbokonvertering som gäller! hehe

Dagens tips: När nu använder en multimeter, se då till att ta av plasthöljen för mätarna innan ni mäter!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top