R1 -01 vs R1 -02

Generalportion

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hojlös för tillfället
Efter att ha kört CBR600 -02 senaste 2 säsongerna så är det dags att kliva upp till en 1000cc hoj nu tänkte jag.

Om jag fattat det rätt så kom insprutningen -02 på Yamaha R1, stämmer det?

Då undrar jag, ska man satsa på en R1 med insprutningen eller den med fuggar?

Lite för kasst väder för test nu tycker jag tyvärr, så därför frågar jag er som vet :)

Generalportion skrev:
Efter att ha kört CBR600 -02 senaste 2 säsongerna så är det dags att kliva upp till en 1000cc hoj nu tänkte jag.

Lite för kasst väder för test nu tycker jag tyvärr, så därför frågar jag er som vet :)

Tyckte nån sa här för någon dag sen att de rettor från 98-01 är kvickare än rettorna från 02-04, men har ingen aning om det finns någon sanningshalt i det ..

lorkan skrev:
Tyckte nån sa här för någon dag sen att de rettor från 98-01 är kvickare än rettorna från 02-04, men har ingen aning om det finns någon sanningshalt i det ..

Beror nog mer på föraren än hojen!!!

Jag skulle satsa på en -02:a för den är såklart mer uppdaterad än en 01:a.
Insprutningen funkar kanon, samt den är snyggare i designen enl mig :tummenupp

Hade en 02:a säsongen -03 som jag var mycke nöjd med :tummenupp
Synd bara att den körde omkull med mig på :huvet :lol

Last edited:
Generalportion skrev:

borde väl vara bättre klipp me fuggar?
tror ja iaf :tummenupp

Sluggaboy skrev:
borde väl vara bättre klipp me fuggar?
tror ja iaf :tummenupp
ja de undrar jag åxå varför du tror de?
har du någon erfarenhet av insprutning?
va vänlig i så fall å förklara för mej varför de skulle vara mer klipp i fugge en insprutning

Banco skrev:
Därför att mc-express har färdiga turbokit till rettan med förknasare :banana

Jag har såpass mycket självbevarelsedrift kvar att jag inte tänker pula dit turbo på en sporthoj i första taget :)

Undrar också varför det skulle vara mera klipp i en R1 med fuggar än den med insprut?

02an har bättre gasrespons och bättre mellanregister. Toppeffekten är i princip densamma.

Väl fungerande insprut är generellt sett bättre än förgasare. Men fuggar kan man själv meka med utan speciell utrustning. 02:an är uppdaterad i en del avseenden, men inget revolutionerande - båda hojarna är bra cyklar i grunden. Personligen gillar jag utseendet på 01:an bättre och föredrar förgasare just för möjligheten till hemmamekande. En 01:a bör man kunna få för något lägre pris och med billigare försäkring - men det ska man inte ge sig helt hundra på...

Leta efter båda typerna och det exemplar som verkar vara bäst i fråga om skick och pris som du råkar på, tar du.

lorkan skrev:

Har väldigt svårt att tro r198-01 skulle va snabbare o rappare än 04,or :va

Jag hade köpt en lågmilad 01:a. Ser klart grymmare ut än 02:an och är dessutom billigare. :tummenupp

lorkan skrev:
Som sagt så var det någon här inne som sa det, jag själv har ingen aning...

Kan nog va aktuellt tom 03 men 04,a kom den nya modellen, 172 hk och
med trycksatt luftburk 180 enl yamaha. så man kan tyvär inte tro på allt
man läser :)

har sagt det förut och säger det igen.. vi har testat SÅ många gånger att dra med r1or.. 00-01 mot 02-03 och vi har fått samma svar varje gång.. 00-01 går bättre, på bana är det förmodligen inte samma sak.

Enligt MIN erfarenhet går inte 98-01 generellt bättre än 02-03, tvärt om. Min förra R1-03 utan pcIII, KN etc. gick i stort sätt lika, bara lite bättre än 98-01 med helsystem. Så det så :tungan

R1 98-01 går bra mycket bättre än 02-03, desutom har 02-03 så flack gaffel att den nästan klassas som customhoj. förvisso behöver man inte styrdämpare lika mycket som 98-01.

Jag är såld på gammelrettorna, finns inget som slår en förgasar-retta! :tummenupp

FZ1 skrev:
Enligt MIN erfarenhet går inte 98-01 generellt bättre än 02-03, tvärt om. Min förra R1-03 utan pcIII, KN etc. gick i stort sätt lika, bara lite bättre än 98-01 med helsystem. Så det så :tungan

Hur många av de olika har du testat? Det är allmänt känt att 02-03 är lite slöare från fabrik. I första hand har de mycket mindre vrid.

blom skrev:
har sagt det förut och säger det igen.. vi har testat SÅ många gånger att dra med r1or.. 00-01 mot 02-03 och vi har fått samma svar varje gång.. 00-01 går bättre, på bana är det förmodligen inte samma sak.

Der verkar som om det är du och Jag mot rös! :D

Tjoffe skrev:
02an har bättre gasrespons och bättre mellanregister. Toppeffekten är i princip densamma.

NOT! Inget insprut "härmar" en förgasare bra än så länge, och R1 02-03 är nog det äckligaste sprutet Jag testat hitintills. Ni som testat en 02-03 med enbart slipon och jämnför med en 98-01 med helsystem måste tänka på att utan exupen är rettan död fram till 7-8000 varv.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D