Råkade välta motorcykeln

Vad är det för försäkringsbolag som har 1500:- i självrisk på vagnskada?

I övrigt stämmer jag in i kören, bara att ta det på försäkringen. När min Aprilia välte omkull på parkeringen pga mjuk asfalt så hade jag 6000:- i självrisk. Sved en aning och sedan dess har jag alltid sett till att ha ett underlägg under stödet om det finns minsta lilla risk att asfalten kommer ge med sig.
 
Åh fan?!
Undrar vad jag gjort för att bli särbehandlad?

1711362364629.png


Undrar om det är en sån där sak som kan variera beroende på om man prioriterar en låg årspremie eller låg självrisk?

*Edit: Japp, jag har tydligen aktivt valt en dyrare självrisk för att spara ett par hundringar om året. Känns knappast värt det så jag vette fan hur jag tänkte där egentligen.
 
Last edited:
Ingen aning.
Jag kanske inte lämnar in hojen för att den har fått sig en liten "medalj"?
Men, nej, vet inte vad det baseras på, det är ju även valbart till viss mån.

Svedea_1.png
 
När jag tappade min cb250 -82 (ungarna skulle provsitta den...) syntes ingen skillnad. Den var lika rostig, ful och sprucken som innan fallet.
Cool story. :tummenupp

Är det alltså du som samlat på dig alla CB250 och drivit upp priserna på marknaden? Kunde man gett sig fan på.
 
Lämnade in den idag, det var lite mer skador än det jag såg. Jag har Svedeas märkesförsäkring 🙂. Kommer behövas massa nya delar så blir bäst att lämna in cykeln och hoppas den blir färdig innan säsongen börjar. Även bett de montera puckar så jag slipper huvudvärken ifall den åker i backen igen.
 
Åh fan?!
Undrar vad jag gjort för att bli särbehandlad?

View attachment 496596


Undrar om det är en sån där sak som kan variera beroende på om man prioriterar en låg årspremie eller låg självrisk?

*Edit: Japp, jag har tydligen aktivt valt en dyrare självrisk för att spara ett par hundringar om året. Känns knappast värt det så jag vette fan hur jag tänkte där egentligen.
Det är ju en fråga om att göra en uppskattning om hur ofta man kommer använda försäkringen och vilket som är bäst val ekonomiskt. Om man inte använder försäkringar ofta så är det ju bättre med en högre självrisk.
 
Det är ju en fråga om att göra en uppskattning om hur ofta man kommer använda försäkringen och vilket som är bäst val ekonomiskt. Om man inte använder försäkringar ofta så är det ju bättre med en högre självrisk.
Jo, det är väl förmodligen så jag resonerat. Men med tanke på att jag behöver gå skadefri i ca 10 år innan jag går jämnt upp så känns det som om det kunde kvitta.

Men det är klart, ska man räkna kronor och ören så kan man såklart också ifrågasätta rimligheten att jag har hojen helförsäkrad året runt när jag bara snittat ca 100 mil / säsong de senaste tre åren. Det bästa är nog att inte fundera så jäkla mycket.
 
Cool story. :tummenupp

Är det alltså du som samlat på dig alla CB250 och drivit upp priserna på marknaden? Kunde man gett sig fan på.


Vilken tur att jag då hunnit lägga beslag på tre stycken av dessa eftertraktade hojar. Till alla originaltalibaners stora förskräckelse har jag ju redan vanhedrat en med kompressor och den andra på gång att förstöras med turbo😉

Jag visste väl att någon skulle bli imponerad.

Nej. Av någon anledning så verkar just gamla cb250 ha undgått samlarnas intresse.

Som ägare av tre stycken CB250N är jag väl kanske inte direkt förvånad att det inte finns nåt större intresse för dessa hojar.


Förövrigt tråkigt med hojen som ramlat, hoppas det löser dig på bästa sätt.
 
Vilken tur att jag då hunnit lägga beslag på tre stycken av dessa eftertraktade hojar. Till alla originaltalibaners stora förskräckelse har jag ju redan vanhedrat en med kompressor och den andra på gång att förstöras med turbo😉
Helt rätt hoj att bygga om och experimentera med. Det finns inte så mycket att bevara för framtiden. Det är absolut ingen dålig motorcykel, det är mer att den saknar det där lilla extra som framkallar habegäret.
Som ägare av tre stycken CB250N är jag väl kanske inte direkt förvånad att det inte finns nåt större intresse för dessa hojar.


Förövrigt tråkigt med hojen som ramlat, hoppas det löser dig på bästa sätt.
Inga problem, den blev snarast snyggare av fallet. Den tidigare sneda framskärmen ser nu rak ut igen.
 
Såg att du fått besked om att det var lite andra skador. Vad mer vad det som dom ansågs behövdes bytas?
 
Herregud! Plastraketkillarna är inte kloka.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top