Råkade välta motorcykeln

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Sedan jag i förskaffade min gsx 8s har jag skruvat o fixat till sen så den faller mig bättre i smaken. IDAG när jag skulle flytta den lägger jag ned fotstöd och vänder mig om. Krash, hojen välter omkull och kåpan spricker. Spritt ny hoj, med trasig kåpa. Min fråga är, är det någon som vet ifall försäkringen täcker den kåpan i dess utförande eller är det original som gäller? När jag köpte hojen var den dekalkittad från butik. Jag hittar ingenstans man bara kan köpa dekalerna. Lite surt ifall de inte byter ut till samma som sitter nu.
 

Bifogat

  • 1000014850.jpg
    1000014850.jpg
    2.6 MB · Visningar: 97
  • 1000014851.jpg
    1000014851.jpg
    2.3 MB · Visningar: 98

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Spontant säger jag att det borde en verkstad kunna lösa i samverkan med bolaget. Om du har helförsäkring, vill säga.

Med det sagt så hade jag inte gjort ärende av det till bolaget om det inte skulle kosta som en påse knark att köpa delar själv och skruva dit när man får tid. (Har senaste 10 åren haft patinerade hojar som blivit finare under vintervilan för att sen brukas sönder under säsongen.)
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Spontant säger jag att det borde en verkstad kunna lösa i samverkan med bolaget. Om du har helförsäkring, vill säga.

Med det sagt så hade jag inte gjort ärende av det till bolaget om det inte skulle kosta som en påse knark att köpa delar själv och skruva dit när man får tid. (Har senaste 10 åren haft patinerade hojar som blivit finare under vintervilan för att sen brukas sönder under säsongen.)
Jag har helförsäkring med självrisk på 1500kr. Tror nästan det blir billigare o anmäla ärendet och hoppas att verkstaden kan lösa det.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Gjorde detsamma med min första hoj. Parkeringsvälte (med mitt ben emellan eftersom jag försökte rädda läget) precis framför kön till Marstrandsfärjan en solig julidag. Några åskådare applåderade.

Sedan dess monterar jag alltid kraschpuckar. Men kolla som sagt upp vad nya delar kostar innan du anmäler. Sannolikt får du förhöjd självrisk om du utnyttjar försäkringen.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Sedan jag i förskaffade min gsx 8s har jag skruvat o fixat till sen så den faller mig bättre i smaken. IDAG när jag skulle flytta den lägger jag ned fotstöd och vänder mig om. Krash, hojen välter omkull och kåpan spricker. Spritt ny hoj, med trasig kåpa. Min fråga är, är det någon som vet ifall försäkringen täcker den kåpan i dess utförande eller är det original som gäller? När jag köpte hojen var den dekalkittad från butik. Jag hittar ingenstans man bara kan köpa dekalerna. Lite surt ifall de inte byter ut till samma som sitter nu.
Åhh neej ! 😪 jag lider med dig
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Fan vad surt! Jag bävar inför den dag som jag tappar min.
Men med det sagt så kunde det vara betydligt värre. Det kunde ha hänt i 90 knyck med dig på.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har helförsäkring med självrisk på 1500kr. Tror nästan det blir billigare o anmäla ärendet och hoppas att verkstaden kan lösa det.
Visst, 1500 är inga pengar i jämförelse med vad plast kan kosta. (Själv har jag 6000 i vagnskadesjälvrisk) Nu ser det ju inte ut som om hojen är okörbar heller. Så i bästa fall kan du få skadan besiktigad och köra under tiden verkstaden inte fått delarna. Att ställa hojen på en verkstad under längre tid under säsongen och vackra dagar i sadeln är surt.

Som sagt, puckar är bra. Det är det första jag skruvar dit. Kostar som en självrisk och kan rädda från vecko- eller månadsvis väntan på verkstaden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Surt men nu är hojen invigd och du kan börja använda den på allvar!

Det där fixar du när du säljer den.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Gjorde detsamma med min första hoj. Parkeringsvälte (med mitt ben emellan eftersom jag försökte rädda läget) precis framför kön till Marstrandsfärjan en solig julidag. Några åskådare applåderade.

Sedan dess monterar jag alltid kraschpuckar. Men kolla som sagt upp vad nya delar kostar innan du anmäler. Sannolikt får du förhöjd självrisk om du utnyttjar försäkringen.
Vad är det för sinnesslöa individer som håller på så? :mad:
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Se där du har lyckats med Sveriges vanligaste motorcykelolycka! Köp ny kåpa eller anmäl till f-bolag, betala självrisk och låt verkstaden lösa problemet.

Kanske Bike MC-demontering har en kåpa? Värt att kolla ju!
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Sedan jag i förskaffade min gsx 8s har jag skruvat o fixat till sen så den faller mig bättre i smaken. IDAG när jag skulle flytta den lägger jag ned fotstöd och vänder mig om. Krash, hojen välter omkull och kåpan spricker. Spritt ny hoj, med trasig kåpa. Min fråga är, är det någon som vet ifall försäkringen täcker den kåpan i dess utförande eller är det original som gäller? När jag köpte hojen var den dekalkittad från butik. Jag hittar ingenstans man bara kan köpa dekalerna. Lite surt ifall de inte byter ut till samma som sitter nu.
⚠️ Gjort samma/lika som dig... Fick för mig och stillastående att jag lagt i siddostödet och "ramlade". Kastade in foten för hojen skull och idag "men" av det och även lite andra klotningar i foten. "Shit happends" på två hjul.

✅️ Ser att du har fått svar från andra och detta också så gör det nu med de råden som blir bäst för dig! Glad för din skull att det inte blev värre än det. Jupp, jäkla tråkigt men det lär du kasta dig bakom dig framöver. Tack för ordet🙂
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det där har vi alla gjort, ta´t på försäkringen.
Hur gick det med styrände, kopplingsgrepp och backspegel?
Syna noga och låt verkstan fixa rubbet, du kommer att tappa den fler gånger, upp med hakan, det är bara plast, inte ett brutet ben :tummenupp
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Vad är det för sinnesslöa individer som håller på så? :mad:
Ja det sved. Tyvärr hade jag raka rör på hojen, tyckte det var ballt på den tiden. Så jag gjorde inte precis nån diskret entré när jag dundrade in, för att sen ligga och sprattla på marken bredvid hojen.
Aja, livet går vidare - men sen dess alltid kraschpuckar som sagt
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Tack för alla bra svar gänget!
Jag har anmält skadan nu och ska besiktiga hos Din Mc. Allt annat på hojen klarade sig, styrändspegeln blev lite skev men lyckades bända tillbaka den. Liten repa på motorblocket också men inget jätte allvarligt. Blir bara besviken på mig själv som inte var försiktigare.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top