Råd tips ang att må dåligt psykiskt!

supergirl skrev:
2605830
...
Om du fortfarande mår lika illa om 3 månader så kanske du ska uppsöka en psykoterapeuft som kan ge dig lite hemska piller men det är inget jag skulle rekommendera.
...

Det skulle jag rekommendera.

Det finns en massa "lycko"-piller som inte är hemska som kan hjälpa en.
Somliga kan ha lite biverkningar men, och det pratas ju en del om de
äts för mycket eller för lite, men om man verkligen behöver dom kan dom
göra stor nytta. En vanlig läkare också kan skriva ut såna.

Fast ta det lite lungt. Ibland bestämmer kroppen sig för att ska må dåligt
ett tag, och då får man vänta tills det går över. Äta, och sova är bra så se
till att kroppen kan göra det när den vill det.

Och att göra minst en kul sak varje dag är bra. Är det inget som är kul
får man göra en sak som borde vara kul.
Gå på bio tex: http://www.youtube.com/watch?v=ZvY11IXibZs

Last edited:
Slappa skrev:
2607517 Massa text.

Tråkigt tråkigt...

Skit i det där med maten, du klarar lätt att inte käka så mycket under ett par veckor, slappna av och käka det du är sugen på.

Pallar du så berätta för arbetskollegor och sånt, det är rätt skönt att ha stöd på jobbet, du blir säkert överraskad över hur förstående alla är. Nästan alla har varit i din sits.

Att du har problem att sova gör inte heller så mycket så länge det inte går ut över ditt jobb eller plugg, gör det det så gå till doktorn och få lite lugnande så sover du mums mums sen!

Som någon skrev, motionera! Varje dag. Minst 30 min. Det är en regel i ditt liv just nu, jag kan inte förstå något som skulle vara viktigare. Motion har en sjukt bra effekt när man mår som du, varför?
Det som händer när du får panikkänslor och hjärtklappning är liknande det som händer när du rör på dig. Pulsen ökar, adrenalinet ökar, MEN kroppen kan ta ut det i musklerna där det behövs i stället för i huvet som bara gör att du mår kass. Spelar ingen roll om du går eller springer eller gymmar men du måste röra dig varje dag, det hjälper sjukt bra. Hjälper dig dessutom att bli hungrig och trött.
Tro mig, träna varje dag och berätta sen om det hjälpte eller inte.

Självklart, utnyttja dina polare så mycket de orkar.

När jag har saker jag ältar om och om igen så brukar jag tänka så här. Okej, nu skiter jag i det men om två timmar så slutar jag jobbet då ska jag inte göra något annat än tänka på det i en hel timme för att sen skita i det ett par timmar till. Brukar funka bra.

Testa att skriva ner och skissa vad du tänker på och vad du kommer fram till.
Sen om två-tre veckor när du kommer må lite lite bättre är det skönt att blicka tillbaka och känna att du är på rätt väg.

Vill du verkligen ha tillbaka henne så give it a try.
Håll dig undan och låt henne vara för sig själv, jag vet att det är skitjobbigt och på gränsen till omöjligt men det kan göra mirakel. Du får inte tillbaka henne oavsett hur mycket du tänker på det.

Om en tjej får ett NEJ i skallen så går det liksom inte att få ur henne det genom att resonera (detta får jag nog äta upp) oavsett vad din motivering är. Hon måste få tid att lugna sig och börja tänka (kan ta tid) innan hon ens kan överväga alternativet.

Vänta två veckor utan någon kontakt och skriv ner ett brev till henne vad du tycker och känner, skicka det på posten (lovar att hon läser det). Är det du som gjort en groda så berätta hur du tänkt lösa det i fortsättningen så att det inte händer igen. En bra tjej lyssnar nog på det. Klart det beror på vad som har hänt.

Tänk på att du bara kan ändra på dig själv!

Även om det känns botten nu så kommer du inte alltid må såhär.

Fråga dej, finns det något som du alltid velat lära dig? Ett nytt språk? Redigera video? Spela datorspel? Då är det dags att engagera dig i det nu...

Tänk att det är din bästa polare som är i samma sits som dig, vad skulle du ge honom för råd? Fundera på det och gör därefter! Det är enklare att råda andra än sig själv!

Det ÄR jobbigt att göra slut, det GÖR ont, så är det bara.

Lycka till...

/Anonym

ps. Det är inte killen i filmen som skrivit inlägget! :D

Återigen tack för alla snälla pm! Många personer som man känner men som man inte visste brydde sig så mycket!

Fredde ja tror du och ja har ungefär samma syn på det hela, försöker sysselsätta mig och göra saker, ang att få tillbaka henne är nog svårare tyvärr, ja har släppt henne nu vill hon komma tillbaka så gör hon de men ja tänker inte tvinga henne.

Psyket är fortfarande upp och ner, ena stunden är ja skitglad och nästa gråter man och önskar att man fick hålla om henne en sista gång, få känna hennes läppar osv

Försöker bita ihop och tänka på våren och hojåkning.

Last edited:
Slappa skrev:
2605800 Anledningen till att ja startar den här tråden är att ja har mått skit ........ henne tyvärr.

Jag tycker att du borde läsa ditt första inlägg och fundera över ditt eget tänkande i sammanhanget. Bara det faktum att du kan lista den senaste veckans förtäring, soving, kanske-symptom osv tyder på att du sitter fast i en våldsam karusell av självömkan. Försök få lite perspektiv på tillvaron och kämpa emot de tankar och beteenden hos dig själv som du mår dåligt av.

Berätta INTE för exxet hur du mår!!! Det är helt irrelevant! Det finns skitmånga killar som öser skit över sina ex som någon sorts bevis på att man är sårad.... Varför då? (jag vet inte om du har gjort det men OM)

Umgås med folk du gillar, undvik att sitta hemma och tyck synd om dig själv, hälsa på någon kompis som bor långt bort över helgen osv osv.

KÄMPA EMOT!!!

Förlåt den krassa tonen men i de tyngsta stunderna bör du tänka "Varför är det så j-a synd om mig egentligen, det är inte som om jag är döende"

Lycka till, det blir bättre.

Slappa skrev:
2612084 Återigen tack för alla snälla pm! Många personer som man känner men som man inte visste brydde sig så mycket!

Fredde ja tror du och ja har ungefär samma syn på det hela, försöker sysselsätta mig och göra saker, ang att få tillbaka henne är nog svårare tyvärr, ja har släppt henne nu vill hon komma tillbaka så gör hon de men ja tänker inte tvinga henne.

Psyket är fortfarande upp och ner, ena stunden är ja skitglad och nästa gråter man och önskar att man fick hålla om henne en sista gång, få känna hennes läppar osv

Försöker bita ihop och tänka på våren och hojåkning.

Blev med slut med tjejen förre veckan. Mår lika pisst. Fyfan speciellt när man vet att hon e kär i en annan med.

Jag bor i närheten, ska vi starta deppklubb, festa loss o leva skiten? :yoparty

Jobbar som skötare inom psykiatrin. Jag har inte läst alla forums inläggen i denna tråden men många svar är ungefär de som rekomenderas till en depression, altså

1. Inte isolera sig
2. Äta flytande om det inte går att äta fast föda.
3. Röra på sig måttligt
4. Undvika källan till depressionen tills du kan hantera det igen

Detta är de grundläggande sakerna du ska göra. Sen om du känner att det inte hjälper, du har fruktansvärd ångest och sucide (självmords) tankar så får du söka dig till ditt lasarett och få en tid akut till en psykiatri läkare på ungdoms psyk.
Du kommer att gå igenom en del tester och blir bedömd. Sen så kommer läkaren skriva ut, antingen Zoloft eller Cipramil. Zoloft och Cipramil är endast riktmedel i färden till att bli bättre, men de kommer dämpa ångesten med god effekt, hjälper ungärfär 80% av fallen.

MVH
Robin

Chrille skrev:
Bla bla självömkan.

Tycker verkligen inte synd om mig själv på det sättet, har bara mått dåligt och vill inget hellre än att saker ska bli som det var innan hon gjorde slut.

Men vi kanske ser olika på självömkan!

Försök inte ens va kompis med henne, drar bara ut på lidandet..

Gjorde slut me min sambo i februari, försökte flera ggr efter vi flyttat isär men funka inte men vi ville båda va kompisar osv, hon träffa en ny kille, jag mådde tokballe hela tiden, lyckades skita i henne i en månad i sommras, o under den tiden lyckades jag komma över henne hyffsat så jag inte mådde så skit, men så börja vi umgås igen o ja, har inte mått så jävla bra direkt.. men nu har jag gett fan i henne i ett par veckor o mår ju inte direkt bra men mår fan så mkt bättre av att inte prata med henne alls än att hålla på o prata med henne var o varannan dag ...

Sömnpiller skaffa jag, men komme fram till att det är bättre att sitta uppe vid datorn hela natten o snacka skit på SH än att ta dem, men tyvärr så får man ju inte hålla på att spamma här på nätterna så det är svårt att fördriva tiden fram till 06-07 på mornarna men de funkar.. :huvet

KGK skrev:
2612665 Dom ska man vara försiktig med, beroende framkallande m.m., de skrivs ut alldeles för lätt idag, likaså sömntabletter.

Cipramil och Zoloft är inte beroendeframkallande, men dom räddar liv.

Sen tycker jag kanske att antidepp-piller är fel kanon att skjuta med mot kriser, men jag blir upprörd när jag hör såntdär.

anja skrev:
2612914 Cipramil och Zoloft är inte beroendeframkallande, men dom räddar liv.

Kan vara så men det är dagens pencilin och skrivs ut utan andra åtgärder, finns rapporter som inte är publicerade ännu.

anja skrev:
Sen tycker jag kanske att antidepp-piller är fel kanon att skjuta med mot kriser, men jag blir upprörd när jag hör såntdär.

Det är inga leksaker.

FASS är snäll och beskriver inte allt.

cipramil

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19921023000083&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Var särskilt försiktig med Cipramil :
Tala om för din läkare om du har andra sjukdomar. Detta gäller speciellt om du lider av:

- leversjukdom
- njursjukdom
- ökad blödningsbenägenhet
- diabetes
- epilepsi
- schizofreni eller annan psykotisk sjukdom samt om du tidigare lidit av mani.

Användning hos barn och ungdomar under 18 år

Cipramil ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år. Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos patienter under 18 år, när de tar läkemedel av denna typ. Trots detta kan Cipramil skrivas ut av läkare till patienter under 18 år, om läkaren anser att detta är lämpligt.

Graviditet
Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådfråga din läkare eller på apoteket innan du påbörjar behandlingen. I graviditeter där läkemedel av samma typ som Cipramil använts fram till förlossningen har följande symtom rapporterats hos barnet i omedelbar anslutning till eller strax efter födseln: svårighet att sova, ryckighet, ihållande gråt, irritabilitet, amningssvårigheter, ökad sömnighet, darrningar, kräkningar, lågt blodsocker, andningssvårigheter, mörkblå eller violett missfärgning av huden, kramper, spända eller förslappade muskler eller svårighet att reglera kroppstemperaturen. Dessa symtom är övergående. Om ditt barn får något av dessa symtom ska du snarast kontakta din läkare eller barnmorska.

FASS - Zoloft

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20010518000090&DocTypeID=7&UserTypeID=2

- om du har någon av följande sjukdomar. Du bör tala om detta för din läkare innan du tar Zoloft.

epilepsi

schizofreni

manodepression

- om du får hög feber, muskelryckningar, förvirring och oro. Händer detta ska du kontakta din läkare, då dessa symtom kan vara tecken på “Serotoninsyndrom”. Enstaka fall har rapporterats hos patienter som behandlats med denna typ av antidepressiva medel (SSRI).

Du bör helst inte dricka alkohol under behandling med Zoloft eftersom det skulle kunna öka risken för vissa biverkningar.

Användning hos barn och ungdomar under 18 år

Zoloft ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år, förutom till patienter med tvångssyndrom. Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos patienter under 18 år, när de tar läkemedel av denna typ.

Vilka läkemedel har givit flest rapporter från läkare runt jorden om abstinenssymtom för den som försökt sluta?

http://www.algonet.se/~rfhlups/UMCutsatt.htm

Last edited:
KGK skrev:
2612972 Kan vara så men det är dagens pencilin och skrivs ut utan andra åtgärder, finns rapporter som inte är publicerade ännu.

Det är inga leksaker.

FASS är snäll och beskriver inte allt.

Jag har läst FASS förr, men tack ändå. :rolleyes:

Utsättningsbesvär är inte det samma som beroende. Det finns SSRI-preparat som ger mer utsättningsbesvär än andra. Zoloft tillhör dom bättre.

Argyle skrev:
2612453 Zoloft och Cipramil är endast riktmedel i färden till att bli bättre, men de kommer dämpa ångesten med god effekt, hjälper ungärfär 80% av fallen.

MVH
Robin
Detta är kvalificerat skitsnack!
SSRI har i de flesta kliniska tester en effekt som inte ligger långt över placeboeffekten, som i detta fall är runt 60%. I ett flertal tester har de t.o.m. sämre effekt än placebo. Fast dem studierna publiceras givetvis inte i Läkartidningen, men eftersom man i USA är tvungen att rapporterta sina intentioner för kliniska tester innan de startar så kan man finna de "nerlagda" undersökningarna i FDA: databas.
(I USA behövs två fristående klinsika studier med "bevisad" effekt för att ett preparat ska godkännas. Bland SSRI var, åtminstone för tre år sedan, Cipramil effektivast, eftersom man hade fått ihop två sådana studier redan efter åtta tester.)
Det finns också stora vetenskapliga tveksamheter p.g.a. de stora skillnader som finns i administreringen av preparaten i en studie och hur de administraras på en normal enhet i Sverige.
Finns en forskare som heter Anckarström, om jag inte minns helt fel, som studerat detta och är kritisk till hur SSRI framställs bl.a. av läkarna.
I Sverige står idag ca. 600.00 på SSRI, vlket är en mångdubbling de senaste tio åren, samtidigt är FLER, inte färre, sjukskrivna för långvariga depressioner.
Dessutom är återfallsrisken relativt stor efter medicinsk behandling av en depression.

fast läkarna får ju åka på en del coola konferenser...

Lite besserwisser och off-topic men jag tror att man ska vara försiktig med att tro att detta är några undermediciner.

Vidare är det ju hur som helst är SSRI inte på något vis indikerat av vad trådskaparen har upplevt. Det han har upplevt har diagnosen: Livet! Det är tufft ibland med det betyder inte att det är psykiatri. Hade varit lite mer oroande om han inte deppade efter ett samlivsbrott.

Undvik piller och elände in i det längsta.

Det strular bara till det i hjärnan. Man blir beroende och tar en "snabbare väg ut". Lita istället på den egna förmågan att läka. Visst gör det ont att bli lämnad kvar och visst gör ett uppbrott ont, men hur man än vrider och vänder det så är det helt enkelt en del av livet. Nåt alla råkar ut för nån gång.

Gör som jag..... Gå i terapi för 17. :tummenupp

Nej piller känns inte riktigt rätt och just nu iaf onödigt.
Fler som blivit "dumpade" och fortfarande drömde om er parter efteråt?

Jag har har drömt om tjejen flera nätter i rad nu, att vi träffas och allt blir bra igen, så tråkigt att vakna ensam och bita i det sura äpplet:gråta

Det där är ju nånting alla pojkar måste gå igenom för att bli en riktig man hehe.

Så från och med nu kommer du bli en bitter sur jävel och hata alla brudar - precis som en man skall vara ;)

Som nån skrev: Vem bryr sig om 100år?

Lider med dig slappa men som du ser är du vare sig den förste eller siste som får hjärtat utslitet ur kroppen och stampat på, det är en del av livet dessvärre.

Dessutom är det helt ok att tycka jävligt synd och sig själv och vara nere på knä -ett tag! Men sen måste du försöka hitta kraften att resa på dig, sträcka på ryggen och inse att hon inte är värd att gå ned sig över. Du är en kanonkille, synd bara för henne att hon är för pantad för att inse det. Men det är hennes loss, inte din. Ta hjälp av vänner och familj. Gör saker som känns bra och du kommer att se att det blr lättare. Kom in vardagen och låt dig inte förlamas av något som du inte kan göra något åt. Lägg kraften på dig själv och det du vill.

Känner du dig fullständigt vilsen så är en samtalsterapeut inte alls dumt. Min sambo och jag hade ett tag stora problem i vårt förhållande pga ett antal samverkande orsaker. Våra samtal, tillsammans och enskilt, med den terapeuten gjorde underverk.

Psykofarmaka tycker jag däremot att du ska hålla dig ifrån så långt som det är möjigt. Det är komplexa kemiska sammansättningar och det är svårt att veta biverkningarna.

Som du skriver under din nick: When the going gets tough, the tough gets going. Lev efter den devisen. Du har en lite uppförsbacke just nu men det blir bättre, tro mig. :) Och när du står på toppen igen och blickar tillbaka ned i mörkret så är du en erfarenhet rikare.

fazerfun skrev:
Som du skriver under din nick: When the going gets tough, the tough gets going. Lev efter den devisen. Du har en lite uppförsbacke just nu men det blir bättre, tro mig. :) Och när du står på toppen igen och blickar tillbaka ned i mörkret så är du en erfarenhet rikare.

Som ja skrev ovan så känns det bättre nu iaf och några piller har ja aldrig tänkt ta, iof drömmer ja om henne om nätterna men de kanske försvinner de med.

Slappa skrev:
2613732 Som ja skrev ovan så känns det bättre nu iaf och några piller har ja aldrig tänkt ta, iof drömmer ja om henne om nätterna men de kanske försvinner de med.
ja drömmarna försvinner,och dyker de tillfälligt upp igen senare så ser du på dom på ett annat sett.
allt går över, hur jävla illa det än är så kommer du se på det i ett helt annat ljus till sist.
och vet du varför?
för ATT du vart med om det, det är så här i livet bara.
och högst troligen är det inte sista gången en tjej försvinner som "poff" ur ditt liv heller.
se det som en träning inför kommande gånger, och faktiskt är ju detta med en flickvän en piss i havet om du tänker på att du ska tackla bortgången och föräldrar, syskon, vännen, barn, eller vad som nu kommer hända i ditt liv.

du fixar detta, låt det ta lite tid, men ta sen ett ordentligt krafttag med att släppa det en bit.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien