Råd tips ang att må dåligt psykiskt!

bonny skrev:
2613567
fast läkarna får ju åka på en del coola konferenser...

På 80-talet var det inte så lätt att få ut en sömntablett, idag är det klart lättare att få ut tyngre grejer utskrivna, läkarna är förskrivningsglada, har varit med om läkarna skriver ut saker fast än man sagt att man inte behöver dom, "jag skriver ut ett bara ifall att".

Utskrivningen av SSRI-tabletter kostar staten en hel del.

Det låter ungefär som om du berättar exakt hur det var för mig.

När han gjorde slut så klev jag inte upp i princip på en vecka, åt ingenting, orkade ingenting och allt kändes så jävla tråkigt och medningslöst. Fick panikattacker när jag bara skrek osv. Alltså i princip exakt vad som hände dig.

Hur jäkla tråkigt och jobbigt det än känns så försök hitta på grejer, tillslut hjälper det, fast det känns jättetråkigt och onödigt. Men jag kom över honom helt och nu finns det en ny pojke i mitt hjärta. Tiden läker =)

Proffesionell hjälp behövs inte, det kommer gå över. Men jag kommer ihåg den känslan, jag tänkte också på det, för man har liksom inget sätt att hantera det som har hänt, eftersom att det enda man kan tänka på är att även om jag försöker hantera det så kommer personen i fråga ändå inte tillbaks. Någonsin!

R2 skrev:
2606848 du slappa mannen
räkna inte med att det blir nått igen
infact, räkna med att det tar slut varje gång du träffar en tjej.
shit, ja har inte ens tänkt tanken med min nuvarande tjej,,, ja vet nog inte va ja skulle ta mig till om de tog slut, för ja har inte ens tänkt dem banorna va de gäller henne å mig....

men väldigt bra att du tog upp det både för Slappot å oss andra. :tummenupp

som Sofiaa skriver, de är normalt men jobbigt.

96% av SH har nog vart i din sitts och jag är hyffsat säker på att alla vill peppa dig och visa dig att de blir bättre, hur lång tid de tar? ja de får ta den tid de tar för dig men när du känner att du har fått ut dina kännslor & agretioner för denna person så är du med på banan igen :)

de får ta den tid de tar.

jag var säkert helt knäckt av mitt ex i 4månader men andra kommer igen på mycker kortare tid.

dock vill ja nog bara tipsa dig om att inte få en anti-brud inställning som jag fick...

ja var inte ens intresserad av brudar i nästan 3år tills en viss tjej verkligen kunde bryta min inställning å de är helt rätt känns de som nu..

iaf vad ja vill komma fram till få inte den här anti-brud inställningen som ja fick utan försök att komma ut på banan så fort som möjligt när du känner att du är klar för det.

en :tummenupp och det blir till slut bra, när de återstår å se.

många vänliga hälsningar
Niclas

P.S.
det bästa är oftast att ha någon att prata med någon som lyssnar, inte berättar va dem har vart med om, att få vara lite ego å prata om sig själv hjälper mycket. D.S.

Last edited:
Slappa skrev:
2605800 Anledningen till att ja startar den här tråden är att ja har mått skit rent psykiskt sen tjejen gjorde slut i Tisdags och är nu rädd att ja måste söka "proffisionell" hjälp.

Första natten efteråt sov ja ingenting alls
Natt nr 2 sov ja knappt nåt alls heller
Natt nr 3 Drömde ja faktiskt om att ja fick träffa tjejen igen och allt blev bra, nig ända natten hitills ja sovit hyfsat
Natt nr 4 Somnade runt 5 och vaknade tidigt=lite sömn

På dom här snart 4 dygnen har ja knappt ätit nånting, ja får inte ner maten utan ja håller snarare på att få upp den istället.

Sedan Onsdag eftermiddag har ja ätit följande:
2 st halva hamburgare
3 Små mackor
1/6 av en lövbiff och lite lite klyftpotatis

Dricka är inget problem men när ja ska äta så tar det stopp och så är maten på väg upp igen.

Så ja har alltså problem med följande:
*Sova
*Äta
*Har även haft hjärtklappning det senaste dygnet
*Får även panikattacker ibland då ja bara faller ihop och gråter, allt känns så meningslöst!
*Behöver ja säga att ja redan rasar i vikt
*Har ingen motivation till nånting, vill göra saker men hittar inte motivationen
*Humöret är toppar och djupa dalar

Vet inte vad ja ska göra riktigt, nån som har tips?

Är rädd att ja håller på att kollapsa totalt snart!

Har en pv konsulent ja tidigare har pratat med men ja får inte tag på henne tyvärr.

Trist .....

men gör sakre som du själv tycker är kul. Har du inte lite singel polare (killar) som du kan hänga med en stor del av tiden? Ut och drick lite bira och snacka av dig lite. Åk och kolla på när VHC får spö av Boro VHC (hehe) meka med hojen, putsa på hojen, Smörj upp skinnstället och tänk på hur grym du kommer vara på MC dagarna nästa sommar, och hur många brudar som ska få veta vem du ÄR haha, Fan det finns ju 3miljarder till brudar som står och väntar.

Dra iväg på en weeken d med polarna och gör sånt som du aldrig kunnat eller fått för bruden, typ sjunga skit falsk kareooke. Dansa på bardisken.

ring upp lite gamla romanser och ha allmänt kul, finns ju så jävla mycket mer att göra än att bara vara tok låst vid samma sak resten av livet köp dig en cross eller vad som. Sit bara inte hemma och deppa ihop UT OCH LEV LIVET

///Micke

Vet hur det känns tror dom flesta gör det.

Försök att vara med polare det hjälper.
Spendera pengar det hjälper också :D
Ta inga piller då måsr du säkert sämre.
Drick inte heller, som det låter är du djup nere och att dricka skulle nog bli förödande.

Tja D :)

Skönt att läsa att det gar at ratt hall. Det gar sakta men det maste det for att du skall hinna ställa om dig. Man tror inte att det allra ondaste skall försvinna när man sitter där o kvider av smärta men det lugnar sig..som allt annat.

Skickar massor av kramar till dig. Har tänkt pa dig och undrat hur det gatt.
Ta det lugnt ett tag
Kram
Shirin

Ps..ang tabletter..det tror jag absolut inte är nödvändigt för nagot sant har..utan mer om man efter en LANG period inte kommer ur detta med antingen panik eller depressiva tankar. Det är fullt normalt att reagera sa här..det kallas sorg. Alla reagrar inte lika hart men manga av oss gor det. Skönt att man kan prata om det da. Kram S

Slappa skrev:
2614581 Du har så rätt, visste inte att du var så ehhh "djup":)

Tack Petter!
ingen orsak, har väl bara träffat dig en gång, men det räckte tydligen.
:)

Det har blivit en diskussion om Zoloft och cipramil och jag skrev att om trådskaparen började få sucide tankar och ångesten börjar kliva över då kan Zoloft eller cipramil hjälpa. Men skrev också att detta är endast ett riktmedel i färden mot ett normalt liv igen. Självklart vet jag om att killen som startat tråden bara känner på livet och att prata om det, röra på sig regelbundet försöka göra det han gjorde innan är den bästa medecinen.

Men jag talar ur egen erfarenhet ut ifrån dessa med. då jag har arbetat med ett X antal patienter med depressioner, skrivit rätt många omvårdnadsplaner och vet vad som funkar. Men självklart när man kommer så långt så man blir inlagd på avd. då har det gått "långt".

Men kan säga till trådskaparen att du måste kämpa med det här, försöka glömma källan och gå tillbaks till jobb, studier eller var du nu gör. Man kan göra sig själv sjuk, tro mig det går. Ångesten är det jobbiga och den kan dämpas med då zoloft som oftast skrivs ut.

Lycka till och ge inte upp.

Har inte mkt mer att tillägga, många har skrivit riktigt bra inlägg, och kan nog inte bidra mer på den punkten. Däremot tänkte jag ge dig ett tips vad du kan göra när du får panikångest. Panikångest är verkligen inte kul, inte någonstans.

För drabbade som lider av ångestattacker förefaller marken under att försvinna, det blir oerhört svårt att tänka klart och den kraftfulla känslan sliter i det inre. Den här lathunden kan dock bli användbar för att häva en annalkande eller plötslig ångestattack. Läs och lär dig den utantill. Kanske kan den för dig bli ett värdefullt verktyg att bemästra ångesten med:

1. Känslorna är helt normala. Det du känner i kroppen är helt
normala, men överdrivna kroppsliga reaktioner. ”Rätt reaktion i
fel situation”.

2. Känslorna är inte skadliga. Reaktionerna är inte det minsta
skadliga eller farliga - men mycket obehagliga. Inget värre
kommer att inträffa. Du kommer inte att svimma, dö eller
"bli galen".

3. Lägg inte på skrämmande tankar. Öka inte din panik genom att
tänka skrämmande tankar om vad som händer dig just nu och
vad detta skulle kunna leda till inom de närmaste minuterna.

4. Andas lugnt. Ge akt på din andning och försök att ta tre-fyra
djupa andetag samtidigt som du tyst och mjukt säger ”lugn” till
dig själv.

5. Beskriv vad som verkligen händer. Beskriv så noggrant som
möjligt för dig själv vad som verkligen händer i din kropp just nu
- inte vad du fruktar händer eller skulle kunna hända.

6. Tillåt dig att KÄNNA det du känner just nu. Tala om för dig själv att du får lov att ha ångest och att du inte behöver skämmas för eller dölja att du just nu har det besvärligt.

7. VÄNTA, så går ångesten över. Vänta ett tag och ge
ångesten/paniken tillfälle att gå över, utan att kämpa emot,
försöka tvinga bort den eller springa ifrån den. Bara acceptera att
du är mycket rädd just nu.

8. Känn hur ångesten minskar. Lägg märke till att när du slutar att öka ångesten/paniken genom skrämmande tankar, så börjar
rädslan försvinna av sig själv.

9. Detta är ett tillfälle att göra framsteg. Kom ihåg att du skall lära dig hur du möter och klarar av din panikreaktion. Just nu har du
ett utmärkt tillfälle att göra framsteg.

10. Tänk på de framsteg du gjort hittills, trots alla svårigheter, och
hur belåten du kommer att vara när du genomfört också detta.

11. Planera vad du skall göra härnäst. Beskriv omgivningen för dig
själv och planera sedan i tankarna vad du skall göra härnäst.

12. Börja om med det du tänkte göra från början. När du känner dig
beredd, så börja om med det du tänkte göra från början och gör
det på ett lugnt och avspänt sätt.

Claires "fyra begrepp"

Den amerikanska författaren och psykiatern Claire Weekes skriver i sin bok "Torgskräck" om de fyra begreppen som en metod för att lösa upp och slutligen häva en pågående ångestattack. Hennes råd till alla oss drabbade av ångest är lätta och också ovärderliga att lära sig utantill:

1. Möt - fly inte
2. Acceptera - spjärna inte emot
3. Driv - spänn dig inte
4. Låt tiden gå - var inte otålig

Enligt Claire Weekes ska man aldrig undvika en ångestattack då den kommer. Det viktiga är att vi som lider av ångest och panik förstår att känslorna som utlöses av tankarna i sig är helt ofarliga och att det går över om man bara har modet att stanna upp och släppa taget. Den dag som den drabbade verkligen vågar tro att ingenting hemskt kan hända under en pågående ångestattack, den dagen är också den första dagen i frigörelsen från sin förlamande ångestproblematik.

Som sagt humöret går upp och ner, jag är ofta så deppig just nu kvällarna/nätter varför är de så?

Har suttit och varit helnere hela kvällen!:gnissla

Efter att ha varit lite blöt i ögat och kollat på bilder från förr (senaste året) så insåg ja att de inte var en bra ide då ja bara blev deppigare av det.

Så kl 01:00 bestämde ja mig för att gå till stan och hem igen, nu kl 02:00 är ja åter hemma igen. Stan är så lugn på natten och luften så speciell.

Slappa skrev:
2615271 Stan är så lugn på natten och luften så speciell.

Kanon att promenera på natten när det är lugnt och stilla:tummenupp

Skulle själv ta en promenad om det inte vore för att jag måste vila så jag kan träna imorgon, ligger på gränsen att bli övertränad, varför uppfann man behovet av vila:va

Last edited:
Reaktiv kris helt normalt slappa antar att du är ung och garanterat kommer detta bli en erfarenhet i framtiden och stärkt kliver du ur det här.
In future we trust :tummenupp

Last edited:
FAN vad less ja är på att må så här!

Trodde det värsta var över och man kunde börja se framåt så kommer ångestattackerna i tät följd.

Slappa skrev:
2619822 FAN vad less ja är på att må så här!

Trodde det värsta var över och man kunde börja se framåt så kommer ångestattackerna i tät följd.

Jag tänker på första tjejen lite då och då än idag några år senare. Kanske inte så roligt att höra men du lär dig hantera det. Sen med tiden så tänker man ju inte så mycket på henne.

Jävla skit de där med tjejer:tungan

Hitta på någon rolig aktivitet och glöm henne. Bygg turbo på motorcykeln:tummenupp

Slappa skrev:
2615271 Efter att ha varit lite blöt i ögat och kollat på bilder från förr (senaste året) så insåg ja att de inte var en bra ide då ja bara blev deppigare av det.

Så kl 01:00 bestämde ja mig för att gå till stan och hem igen, nu kl 02:00 är ja åter hemma igen. Stan är så lugn på natten och luften så speciell.

Ett tips. Kasta/radera bilderna :mattias

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...