Råd till passagerare

Jag är nojjig för att skjutsa har flera som frågat dock har inga av dessa suttit på hoj förut. Är ju ett djävla ansvar om något nu skulle hända. Sen är jag rätt liten (169 cm) så många är större än mig. Har haft dottern bakpå och det funka bra då jag hade BMW:n men på Hyndan tycker jag det är läskigt om hon sitter på bönpallen då hon inte kan hålla om mig.
Nån som har bra tips på vad man ska tänka på som förare?

Lite saker som jag funderar på:
o Skjutsa inte innan du känner dig riktigt säker själv med din hoj och kurvtagning (läs SMC-kurser).
o Se till ha passageraren har rätt utrustning. De råkar oftast värre ut än föraren om ngt händer.
o Även lite gaspådrag är mkt mer än vad ngn upplevt i en bil så kör så mjukt du kan i början.
o Var noga med att passageraren inte flyttar på sig innan de blivit mer vana. Speciellt i låga farter.
o Var noga med hur och när passageraren får stiga av/på så att du är beredd.
o Sätt alltid ner båda fötterna och håll in handbromsen när du stannar/står still om passageraren skulle glömma sig.
o Kör jättemjukt över gupp och gropar.
o Kör med ett minimalt häng inför kurvor. Det förvarnar passageraren om vilket håll du är på väg om de inte kan se vägen.
o Häng inte så mkt. Då tappar passageraren kontakten med dig.
o Var konsekvent i växling och körsätt så att passageraren kan lära sig hur och när det händer saker.
o Lär passageraren hur man får ner tyngden lågt i hojen vid inbromsning och prova några gånger att det känns bra.
o Lär passageraren att luta med och hur de påverkar körningen.
o Kom överens om enkla signaler under körning.
o Gå bankurser tillsammans.
o Skaffa intercom.
o Skaffa inte intercom.
o Ha tålamod.

Last edited:
Jag märkte i helgen att även de som är vana vid att framföra hojar kan tycka att det är lite nervigt att sitta bakpå, iaf vid acceleration. Iofs hjälper det kanske inte att jag är lite för bred för att kunna hålla runt mig med ställ och sånt på ett bra sätt (tydligen)...

Tag med hojen när du ska till Falun, så testar jag gärna hur det är att 'hålla runt dig'. :D Har svårt att tro att du skulle vara för bred... Kan tänka mig andra förklaringar. :7peta

Har haft dottern bakpå och det funka bra då jag hade BMW:n men på Hyndan tycker jag det är läskigt om hon sitter på bönpallen då hon inte kan hålla om mig.

Kollade ditt garage, och din Honda är inte optimal för passagerare. Den typen av bönpall satt jag på i början. Fick vika ihop mig ordentligt, och det kändes i ryggen. Glöm att hålla OM dig. Din passagerare får hålla RUNT dig. Det viktigaste är att passageraren når att ta stöd mot tanken vid inbromsning. Ska tillägga att jag avverkade många mil på en sån bönpall. :)

1 Var noga med att passageraren inte flyttar på sig innan de blivit mer vana. Speciellt i låga farter.
2 Var noga med hur och när passageraren får stiga av/på så att du är beredd.
3 Kör med ett minimalt häng inför kurvor. Det förvarnar passageraren om vilket håll du är på väg om de inte kan se vägen.
4 Häng inte så mkt. Då tappar passageraren kontakten med dig.
5 Lär passageraren hur man får ner tyngden lågt i hojen vid inbromsning och prova några gånger att det känns bra.
6 Lär passageraren att luta med och hur de påverkar körningen.

Några personliga kommentarer till råden:
1. och 6. Som passagerare sitter man still. Det löser det mesta. Man sätter sig noga till rätta före avförd och sedan sitter man still. Dvs. över hojens mittlinje. Passageraren har i princip samma lutning som hojen. Föraren kan inte förutse hur passageraren kommer att luta annars, och det kan bli obehagliga överraskningar för föraren.
2. Om benen räcker till (de gör de för mig) lägger jag bara höger ben över bönpallen när jag ska upp. Annars låna förarens fotpinne. Använd INTE passagerarpinnen när du ska upp. Det blir lätt vingligt då. Håll tyngdpunkten så nära/över hojen som möjligt.
3. och 4. Att hänga på hojen behövs inte vid landsvägskörning. Bättre att båda sitter still, och föraren lägger ner hojen. Funkar utmärkt!
5. Som passagerare har jag händerna lätt knutna, raka handleder, och lägger inre delen av fingrarna mot tanken. Då kan jag väldigt bra och utan ansträning ta emot mig vid en inbromsning. Rak handled gör mig stark! Och mina 'armar' blir något längre = lättare att nå tanken.

Lycka till med att ha passagerare! Själv älskar jag när det lutar i kurvorna. :)

Föraren kan inte förutse hur passageraren kommer att luta annars, och det kan bli obehagliga överraskningar för föraren.
Jag pratar här om vana passagerare som lärt sig hur saker fungerar.
För min del föredrar jag en passagerare som är lite aktiv än en som bara lägger till extra dödvikt till hojen i kurvorna :skrämd

2. Om benen räcker till
Nu nämnde du bara dina egna ben men även föraren måste ha rätt längd. Kan man inte hålla hojen stabilt för att fånga upp små obalanser under på/avstig så bör man kanske inte skjutsa. :crash

3. och 4. Att hänga på hojen behövs inte vid landsvägskörning.
Finns inget tråkigare än att köra rakt fram på landsväg. Där jag kör behövs häng. Annars tar fotpinnarna i ibland. :fakta

Bättre att båda sitter still, och föraren lägger ner hojen. Funkar utmärkt!
Bättre för vem? :va
Jag pratar om hur jag själv föredrar det.

Det bör kanske förtydligas att jag inte avser rövhäng (vilket gör minimal nytta i vilket fall).
Stilla med röven och luta överkroppen.

Last edited:
Går visst att hantera en hoj med passagerare, det är bara att lära sig om man nu vill:smasha

Det är helt rätt men skillnaden mellan med och utan passagerare är inte helt oväsentlig. 30% eller så mer vikt märks! Det blir helt enkelt andra och sämre marginaler med passagerare. Lägg därtill att passageraren i sig är en x-faktor. Visst sjutton går det att åka undan riktigt ordentligt med (hantera) på landsväg med passagerare men vill man? På bana är det väl en femma men på landsväg så gör de ändrade förutsättningarna att åtminstone jag inte tänjer gränserna lika mycket med passagerna. Speciellt inte med barnen bakpå.:rolleyes:

Tag med hojen när du ska till Falun, så testar jag gärna hur det är att 'hålla runt dig'. :D Har svårt att tro att du skulle vara för bred... Kan tänka mig andra förklaringar. :7peta

Jag ska ta hojen till Falun så du får helt enkelt komma ihåg att du ska testa det när jag far förbi, för jag kommer inte komma ihåg. >.< Och jag är rätt bred över ryggen. ;)

En del bortklippt...
Finns inget tråkigare än att köra rakt fram på landsväg. Där jag kör behövs häng. Annars tar fotpinnarna i .
Hmm...du borde kanske endera åka bana eller skaffa något med bättre markfrigång! Jag har en hoj i garaget där det går att få fotpinnar & stöd att ta i utan att ens vara i närheten laglig hastighet...på rätt sida av laglig.
1:a 100mph-varvet på Isle of Man kördes med knäna mot tanken:D

Last edited:
Hmm...du borde kanske endera åka bana eller skaffa något med bättre markfrigång!

Blir markfrigången bättre på bana? :va
Min Pan European jag hade tidigare var öken att ta vissa kurvor snabbt med. FJR:en är bättre.
Och jag skrapar inte fotpinnar i *varje* kurva :7peta

Om det känns bra eller inte avgör min passagerare.

Vill man få bättre kurvtagning så antingen
o sänker man ingångshastigheten
o lär sig ett kurvspår som kräver mindre nedlägg
o skaffar högre bakdämpare/förspänner bakfjädern maximalt
o använder så mkt kurvtagningsteknik som känns bekvämt för passageraren
o kör utan passagerare
o byter till en annan hoj

Blir markfrigången bättre på bana? :va
Min Pan European jag hade tidigare var öken att ta vissa kurvor snabbt med. FJR:en är bättre.
Och jag skrapar inte fotpinnar i *varje* kurva :7peta

Om det känns bra eller inte avgör min passagerare.

Vill man få bättre kurvtagning så antingen
o sänker man ingångshastigheten
o lär sig ett kurvspår som kräver mindre nedlägg
o skaffar högre bakdämpare/förspänner bakfjädern maximalt
o använder så mkt kurvtagningsteknik som känns bekvämt för passageraren
o kör utan passagerare
o byter till en annan hoj

Ingen annan än din passagerare vet förstås...:thumbup:

Jag får väl omformulera mig något...
Åka bana, för att sån körstil kanske är lämpligare där...och den är slätare mindre knölar å sånt att skrapa i. Och konsekvenserna av ett losslyft hjul bli mindre.

Annan hoj, för att din åkstil kanske passar något annat bättre. Fast en till vore väl inte fel.

Att man sen skall/bör/måste justera/ställa in o.s.v alltså optimera hojen som det nu är möjligt utgår jag ifrån.:rolleyes:

Man kan ju sen tänja gränserna för det material som är tillgängligt på olika sätt...men måste man?:confused:

Last edited:
Jag är nojjig för att skjutsa har flera som frågat dock har inga av dessa suttit på hoj förut. Är ju ett djävla ansvar om något....
En hel del bortklippt...
Det mesta i den här tråden är väl värt att läsa och begrunda. Möjligen med undantag för ett och annat av mina inlägga.:rolleyes:
Med tanke på längd...låt passageraren ta ansvar för att komma upp. D.v.s innan du känner dig säker, inga passagerare som inte direkt kan grensla/kliva upp utan hålla i kliva på hojen. Det kan dock vara fiffigt om de tydligt med ett klapp eller två på t.ex din vänsteraxel markerar att de är på väg ombord. Nästa steg är väl kanske att börja med någon inte alltför storvuxen kanske ungefär din längd/vikt och prova uppsittning via fotpinne. O.B.S Inte passagerpinne...den sitter oftast så högt upp att man lätt kan välta hela ekipaget. Alltså uppsittning via förarens fotpinne. Du använder den inte just då i alla fall. Kanske övertydligt men då det är väldigt viktigt att den uppsittande GÖR det in över och på mc och INTE bredvid upp och på. Det sistnämnda kan väldigt lätt i bästa fall bli väldigt läskigt...tja den andra är inte kul alls.
Det kan faktiskt också vara fiffigt att träna avsitting. På ungefär samma sätt. Med tillägget att komma överens om när man sitter av! Det är bra att veta att passageraren inte helt plötsligt bara börjar kliva av...kom överens om situation/signaler så slipper du bli överraskad.
Väsentligast av allt...skynda inte fortare än att du hinner göra fel...:confused:
Det låter mysko...men vad jag menar och den jag för länge sedan först hörde det av menade var: Man skall inte ha så bråttom att när man gör fel -och det gör man- så är omständigheterna bortom ens egen förmåga och kontroll. Om man så vill...Skynda långsamt! Ta det i den takt som känns komfortabel.
Å visst, lycka till! :thumbup:

Last edited:
Jag pratar här om vana passagerare som lärt sig hur saker fungerar.
För min del föredrar jag en passagerare som är lite aktiv än en som bara lägger till extra dödvikt till hojen i kurvorna :skrämd

Ju tyngre passageraren är, desto större roll spelar det vad denne gör!! Jag skjutsade tex. B Compier på bana. Och det var mindre kul!!!:3freak Han är ganska normalstor man = tung jämfört med en tjej. Och som inte följde mig o gjorde som jag ville, utan tog sina egna beslut där bak på hojen!???:dummer Detta resulterade i en instabil hoj som inte gjorde som jag ville:gnissla

Mvh Per

Häng = Rövhäng! :mattias :fakta

Vore intressant vad du menar med 'lite aktiv'...:7peta
Som passagerare hittar jag ALDRIG på något 'eget' där bak. Full uppsikt framåt gör att man måste följa förarens rörelser. Ska jag se genom kurvan, så ser jag ju över hans inre axel, dvs jag MÅSTE luta en aning mer än han.

Vore också intressant vad du menar med van passagerare. Hur många mil, i vilka farter, krävs för att du ska betrakta en passagerare som van? För att dra paralleller till en annan tråd, dubbla skylthastigheten (utom i tätbebyggt samhälle) på länsväg? Inte någon fåning rak riksväg, utan riktig kurvig länsväg. Några hundra mil på bönpallen? Är det en 'van' passagerare? Eller har du högre krav än så? :7peta :lol :lol :lol

Nu är du bara dryg.
Nu går jag och gråter en skvätt ;)

Det är ju väldigt intressant att du kan få "följa förarens rörelser" till att sitta still.
Det är definitivt en aktiv passagerare.

I övrigt anser jag att en van passagerare får man efter exakt 17,5 timmes åkning i 120 på kurviga 70 vägar :fatta :rolleyes

Last edited:
Bra tips om att använda förarens fotpinnar för passageraren.
Skall provas! :tummenupp

Jag har sagt åt mina passagerare att ta tag i min axel, ställa sig rakt upp på sin fotpinne, sedan över sadeln stående och sjunka ner på plats.
Samma vis avstigning. Rakt upp, håll i min axel, för över benet och ner på marken.
Det har funkat OK, men mina passagerare är ganska lätta.

Bra tips om att använda förarens fotpinnar för passageraren.
Skall provas! :tummenupp

Jag har sagt åt mina passagerare att ta tag i min axel, ställa sig rakt upp på sin fotpinne, sedan över sadeln stående och sjunka ner på plats.
Samma vis avstigning. Rakt upp, håll i min axel, för över benet och ner på marken.
Det har funkat OK, men mina passagerare är ganska lätta.

Beroende på hoj kan det bli en avsevärt kortare hävarm med allt det innebär av mindre vridmoment att försöka hålla emot...eller inte:'(
På en och annan äldre hoj så spelar det knappt någon roll. Prova gärna och berätta hur det gick.

I övrigt anser jag att en van passagerare får man efter exakt 17,5 timmes åkning i 120 på kurviga 70 vägar :fatta :rolleyes

:tummenupp Kravet uppfyllt! Med råge.... :banana

Tja, 'sitta still' är ju ett lite flexibelt uttryck. :) Jag sitter still på hästen = följer hästens rörelser.
BTW: Det slog mig en dag när jag var ute och skrittade i skogen, att jag höll händerna still. Dvs. stilla relativt hästens mun. Relativt min egen kropp rörde de sig hela tiden (utan att jag tänkte på det).

'Sitta still' = ? Förmodligen menar jag lika stilla som föraren. Trots allt är jag rädd om livhanken, så man vill ju inte ställa till något som skulle drabba oss båda. :( Jag är beroende av honom, så jag vill ju ge honom bästa möjliga förutsättningar. Det är mycket möjligt, för att inte säga troligt, att det innebär olika saker för olika förare. :) :yoparty

Blir lite avis när jag läser det. Själv fick jag tjata ganska mycket innan jag fick följa med. De instruktioner jag fick var: 'sitt still'. :D

Det gör inte min man heller. Tyvärr tycker jag, men jag kan förstå det. Det finns två anledningar skulle jag tro. Dels för att våra gemensamma barn inte är så stora, coh då gäller det att hålla nere riskerna. Dels för att det tydligen inte går att hantera hojen på samma sätt med den extra vikten.

Men jag tycker det är jävligt synd. Jag känner mig lite grann som en belastning som hindrar honom från att ha kul... :brinnerup

Jag håller med såtillvida att jag inte kör på samma sätt med passagerare. Det kanske till viss del är riskbeteende d.v.s att man kör "lugnare" men största skillnaden är nog att jag försöker köra mjukare, jag motorbromsar i god tid och glider runt istället för att använda bromsarna i lika stor utsträckning och när jag väl gör det så börjar jag bromsa mjukare istället för att gå på maxeffekt direkt. Jag har provat båda stilarna dock och den mjukare uppskattas mer på gata då de slipper spänna sig för att undvika att vi stöter ihop hela tiden.

'Sitta still' = ? Förmodligen menar jag lika stilla som föraren. Trots allt är jag rädd om livhanken, så man vill ju inte ställa till något som skulle drabba oss båda. :( Jag är beroende av honom, så jag vill ju ge honom bästa möjliga förutsättningar. Det är mycket möjligt, för att inte säga troligt, att det innebär olika saker för olika förare. :) :yoparty

Jag kan hantera passagerare som sitter lite snett eller liknande, kan man inte det så har man för små marginaler på allmän väg. Största "no no" som jag präntar in i passagerare är att aldrig, under inga omständigheter, börja flytta på sig i en sväng. När de lyfter rumpan för att sätta sig "lite bekvämare" och fjädringen börjar jobba utan att jag vet riktigt varför är ingen rolig känsla överhuvudtaget....

När de lyfter rumpan för att sätta sig "lite bekvämare" och fjädringen börjar jobba utan att jag vet riktigt varför är ingen rolig känsla överhuvudtaget....
Kom just att tänka på detta också.
Under färd vill passageraren ju ibland gärna sträcka på benen och flytta på fötterna lite när det blir stelt eller sätta sig bekvämare.
- *Gör inte det*. Speciellt inte i en kurva eller under lågfartsmanövrering.

Signalera hellre om en paus istället.
En variant är att sträcka båda benen/vifta med fötterna på *exakt samma sätt samtidigt* på båda sidorna.

Vill man sätta sig bekvämt för att man hamnat snett så hasa inte runt med rumpan. Det är mycket bättre att resa sig till lätt sits *rakt upp*. Flytta sig försiktigt utan att ha kontakt med rumpan mot sadeln och sedan sätta sig *rakt ner*.

Last edited:
Jaoh, jag brukar säga åt de som åker bakpå att när hojen befinner sig i en sväng ska de vara stilla. De får gärna luta lite inåt kurvan om de vill det, men när svängandet börjat ska de inte, under några omständigheter (förutom att de är på väg att ramla av) byta ställning.
Jag menar, man kan ju känna när de ändrar ryggraden på hojen... Börjar de flytta runt flyttar de ju även min linje genom kurvan, vilket jag brukar förklara för dem är väldigt oönskat och en otrevlig upplevelse för både dem och mig, och potentiellt farlig dessutom.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra