Råd till passagerare

Har man en stadigt återkommande passagerare rekommenderar jag att han/hon förljer med på en bankörning. Storbana eller KNIX spelar nog inte så stor roll. Själv har jag bara haft co-pilot på KNIX. Men oj vad kul det var! En ny dimension skulle man kunna säga. Bortsett från att det utvecklade oss båda. Förstår varför en del fastnar för dans, underbart att jobba i harmoni med en annan person. Instruktörerna kom med många nyttiga tips, både till mig och passageraren.

OT:
Skulle aldrig våga åka med mig själv i de nedläggen jag kör. Andra tillfället på Gröndal hon var med var hon ner i asfalten med knäpucken tillsammans med mig. :banana
(Inte för att det behövdes. Hon ville och vem är jag att neka en söt blondin?)
Tillbaka i depån var instruktören och jag överens om att hon har mer stake än alla killar där tillsammans. Nästan litet tråkigt att hon kommer ha egen lapp till sommaren. Bild från vår första körning tillsammans finns i mitt garage.

Som instruktör var det förbannat skoj att ligga bakom och se när ni körde... men också lite med hjärtat i halsgropen i början när man ser nedläggen där båda två sätter knät i backen :gnissla men det såg kontrollerat och bra ut så det var väl bara fortsätta. :)
 
Ett väldigt enkelt tips förutom en hel del andra bra, följ med på vägen och sätt huvudet på den sidan dit man svänger och sitt nära han som kör och håll nerverna i styr och lita på den som kör.

haha kunde inte låta bli och småle när jag läste de där,
 
Bättre o hålla om den som kör och man har då även möjligheten att hålla emot vid en rejäl inbromsning.
Med hålla om hoppas jag du menar hålla *runt* om.

Som förare har jag ingen möjlighet att hålla emot extra tyngd i ryggen utan att hålla emot mot styret, vilket är ett big No No.

Det får inte bli att man riskerar att gå omkull får att man fortplanter inbromsningskrafterna ner i styret.
 
Last edited:
Som instruktör var det förbannat skoj att ligga bakom och se när ni körde... men också lite med hjärtat i halsgropen i början när man ser nedläggen där båda två sätter knät i backen :gnissla men det såg kontrollerat och bra ut så det var väl bara fortsätta. :)

Ja, en sån manöver gör man ju inte med vem som helst. Varken som pilot eller co-pilot. Hade faktiskt själv nästan litet kiss i skinnstället efter det passet. :) Tack för komplimangen om kontroll!
 
Helt väck :(
Fungerar inte ens att söka på
v=tMNsPattntM

Inte nog med att jag kan se klippet, jag kan se det i HD.
Dessutom kan jag se det på andra skärmen medan jag skriver detta :)
Är du säker på att det är klippet som är väck? :7peta
 
Funkar med datorn men inte iphone/ipad.
Skulle visa för tjejen och skrämma henne lite men funka ej.

Mmm, lite märkligt. Jag har en massa filmer där gjorda på exakt samma sätt, filmade med samma kamera och redigerad/exporterad på samma sätt...?!!?
 
Med hålla om hoppas jag du menar hålla *runt* om.

Som förare har jag ingen möjlighet att hålla emot extra tyngd i ryggen utan att hålla emot mot styret, vilket är ett big No No.

Det får inte bli att man riskerar att gå omkull får att man fortplanter inbromsningskrafterna ner i styret.

Håller med helt och hållet. :) Klart jag vill att föraren ska få känna sig 'fri'. Är man osäker så vill man förmodligen hålla om föraren. Men att hålla runt föraren är att föredra. Jag tycker tom att jag har bättre bromsberedskap med händerna mellan föraren och tanken, när om föraren. Enda tillfället jag 'tar' i min förare är vid kraftigare acceleration, för att sitta kvar nära honom utan att sugas bakåt. Nära för mig betyder, nudda eller näst intill nudda, men inte trycka. Jag kan behöva någon cm i marginal vid inbromsning. Med armarna runt honom tycker jag ändå att det är naturligt att följa honom i varje rörelse.

Skulle visa för tjejen och skrämma henne lite men funka ej.

:dummer Vaddå skrämma? Varför vill du skrämma henne? Du är väl inte ihop med henne för att INTE vara med henne? :va :7peta
Och varför skulle hon bli skrämd? Fan, det ser ju skitläckert ut! :D Snacka om utmaning för tuff tjej! :yoparty Vad gör du när hon säger: 'jag vill oxå...'? :7peta
 
Min särbo kom med ett bra påpekande i veckan.

När man kör över gupp eller hålor så känns det mkt värre för passageraren.

Så det gör mer ont och man flyger högre än föraren. Detta i kombination med sämre förankring kan göra saker och ting riktigt otäcka för passageraren.
 
Min särbo kom med ett bra påpekande i veckan.

När man kör över gupp eller hålor så känns det mkt värre för passageraren.

Så det gör mer ont och man flyger högre än föraren. Detta i kombination med sämre förankring kan göra saker och ting riktigt otäcka för passageraren.

Ytterligare en anledning för passageraren att "hänga med" i åkningen snarare än bara passivt åka med. Och jo, jag kan inte annat än hålla med. Det är spännande att levitera...och rätt läskigt att höra barnet säga efter åkturen: Pappa, pappa jag var helt upp i luften...:rolleyes:
 
Eftersom praktik > teori så brukar jag efter föreläsningen ge den nye passageraren en kort försmak, dvs. en kortare runda i blandad fart där passageraren får känna efter vilken sittställning är skönast för dem på raksträckor och i svängar samt hur cykeln beter sig vid olika inbromsningar, accelerationer, och hur min körstil är. Efter det så tar vi ett kort samtal för att stämma av att vi är på samma blad och sen gazzar man iväg. :tummenupp

Kanske kategori common sense på det, men det brukar ge färre obehagliga överraskningar för oss båda när man väl ger sig iväg [på riktigt].
 
Min särbo kom med ett bra påpekande i veckan.

När man kör över gupp eller hålor så känns det mkt värre för passageraren.

Så det gör mer ont och man flyger högre än föraren. Detta i kombination med sämre förankring kan göra saker och ting riktigt otäcka för passageraren.

Ja, man studsar ganska bra där bak. :D Det här är mitt 'knep': när jag ser ojämnheter i vägbanan så spänner jag benmusklerna, så att jag flyttar över så mkt som möjligt av kropsvikten till fötterna. Rumpan är fortfarande kvar på sadeln, men tar inte all belastning. Det gör att mina ben får fjädra och fungera som extra stötdämpare. Visserligen studsar jag ändå lite grann, men betydligt mindre, och rumpan landar på rätt ställe. :)

För att kunna göra den här tungdpunktsförflyttningen så har jag alltid fotpinnen under fotbladet. Principen är den samma som att stå i lättsits (beskivet i MC-boken), men med skillnaden att jag inte står, utan hela tiden har kontakt med sadeln.
 
brukar jag efter föreläsningen ge den nye passageraren en kort försmak, dvs. en kortare runda i blandad fart

Hur många brukar skita ner sig på din kortrunda? ;)

Jag vill att mina passagerare ska känna sig trygga och snackar FÖRST basic.
Sedan när de blir lite varmare i kläderna ökar jag tempot efter några ggr och stämmer av läget lite då och då.

Jag kör aldrig med en passagerare som när jag kör solo.
Om passageraren blir rädd eller tappar förtroendet så lär det bli svårt att få till fler turer.
Jag vet vad jag kommer att hitta på under körning. Passageraren kan bara gissa.
 
Last edited:
Jag vill att mina passagerare ska känna sig trygga och snackar FÖRST basic. Sedan när de blir lite varmare i kläderna ökar jag tempot efter några ggr och stämmer av läget lite då och då.

Om passageraren blir rädd eller tappar förtroendet så lär det bli svårt att få till fler turer.
Jag vet vad jag kommer att hitta på under körning. Passageraren kan bara gissa.

Blir lite avis när jag läser det. Själv fick jag tjata ganska mycket innan jag fick följa med. De instruktioner jag fick var: 'sitt still'. :D

Jag kör aldrig med en passagerare som när jag kör solo.

Det gör inte min man heller. Tyvärr tycker jag, men jag kan förstå det. Det finns två anledningar skulle jag tro. Dels för att våra gemensamma barn inte är så stora, coh då gäller det att hålla nere riskerna. Dels för att det tydligen inte går att hantera hojen på samma sätt med den extra vikten.

Men jag tycker det är jävligt synd. Jag känner mig lite grann som en belastning som hindrar honom från att ha kul... :brinnerup
 
Blir lite avis när jag läser det. Själv fick jag tjata ganska mycket innan jag fick följa med. De instruktioner jag fick var: 'sitt still'. :D



Det gör inte min man heller. Tyvärr tycker jag, men jag kan förstå det. Det finns två anledningar skulle jag tro. Dels för att våra gemensamma barn inte är så stora, coh då gäller det att hålla nere riskerna. Dels för att det tydligen inte går att hantera hojen på samma sätt med den extra vikten.

Men jag tycker det är jävligt synd. Jag känner mig lite grann som en belastning som hindrar honom från att ha kul... :brinnerup
Går visst att hantera en hoj med passagerare, det är bara att lära sig om man nu vill:smasha
 
Hur många brukar skita ner sig på din kortrunda? ;)
Eftersom jag endast brukar ta med förstagångsåkare på en intro-runda så de får känna på hur det känns att sitta på en båge så skulle jag säga de flesta. Tro det el ej, men någon som aldrig åkt MC tidigare och får uppleva bara en hastig 0-90 acceleration och en motorbromsning från liknande fart brukar faktiskt känna ett pirr i magen medans man som van bara rycker på axlarna.

Jag vill att mina passagerare ska känna sig trygga och snackar FÖRST basic.
Precis vad jag skrev, ge praktik efter teori. Det ger båda en chans att stämma av och man kan därefter höja nivån ju varmare de blir i kläderna.

Jag kör aldrig med en passagerare som när jag kör solo.
Det har själv inga problem med så länge passageraren gör vad de ska, dvs. agerar bagage. Jag kör iofs inte som en fjunig dåre i vanliga fall heller så det minskar svårighetsgraden för mig. ;)
 
Last edited:
Eftersom jag endast brukar ta med förstagångsåkare på en intro-runda så de får känna på hur det känns att sitta på en båge så skulle jag säga de flesta. Tro det el ej, men någon som aldrig åkt MC tidigare och får uppleva bara en hastig 0-90 acceleration och en motorbromsning från liknande fart brukar faktiskt känna ett pirr i magen medans man som van bara rycker på axlarna.

Jag märkte i helgen att även de som är vana vid att framföra hojar kan tycka att det är lite nervigt att sitta bakpå, iaf vid acceleration. Iofs hjälper det kanske inte att jag är lite för bred för att kunna hålla runt mig med ställ och sånt på ett bra sätt (tydligen)...
 
Men när jag åkte bak på min hoj när min bror körde (jag har inte kortet men det har han) så jag visste vad som skulle komma för svängar men det är ändå "läskigt" för man kan inte göra något om man sitter bak, utan bara får ta och lita full ut på den som sitter framför en. Och enligt mitt tycke... så tycker jag att svängarna känns värre om man sitter bak, för när jag har övningskört själv är det inte så farligt men när man sitter bak så får jag känslan av att det är en mycket värre lutning än vad det egentligen är... Tänk på det om ni ska köra med en passagerare luta inte för mycket för det är VÄLDIGT läskigt i början om man inte är van.:)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top