råd på vilken hjälm man skall köpa !

Någon som har provat denna?

Kinesisk Shoeikopia?
kostar bara 300:- om man köper 1000st. :lol
hjalmliten.JPG

Shoei blir man döv av !

Köp en komposithjälm - ingen "plast" hjälm... dom bara studsar. (fråga swedie :hihi )

Josafan skrev:
Som ni säkert har sett så har jag också postat en tråd angående hjälmar. Jag är nyfiken på var jag kan hitta en specifik hjälm, Soumy Extreme, eller Spec1R Flower. Den guldiga med massa blommor och skit på. Jag är intresserad av både sverige och usa-webbadresser, jag har redan fått ett tips om gsm motor, så dom skall besökas snarast, men fler tips emottages. :Bugar
de hade den guldiga med blommor på MC-huset i malmö sist jag var där!

R2 skrev:
[---]
Saker att tänka på, INTE plasthjälm, D-ring hakband.
[---]

Varför inte D-ring? :va Har alltid hört att det är bra!?
Förvisso klämdes min "dubbehaka" fast i d-ringarna när jag vurpade en gång så att jag fick ett djupt jack i hakan...
Hade varit intressant att veta vad du menar. De flesta "dyrare racehjälmarna" har ju just D-ring.

I övrigt kan jag bara instämma med tidigare. Snåla inte! Oc prova många hjälmar för att hitta den som passar just dig! :tummenupp

Robban W skrev:
Kolla så det finns såna visir du vill ha till den hjälm modellen innan du köper den. En jobbarpolare köpte en Shoie-hjälm nyss o till den finns det inte svart visir, lite surt.

Det måste vara fel, det finns mörka visir till alla Shoei-hjälmar. Vilken modell var detta? Butiken kan säkert beställa hem.

RacerX skrev:
Varför inte D-ring? :va Har alltid hört att det är bra!?
Förvisso klämdes min "dubbehaka" fast i d-ringarna när jag vurpade en gång så att jag fick ett djupt jack i hakan...
Hade varit intressant att veta vad du menar. De flesta "dyrare racehjälmarna" har ju just D-ring.

I övrigt kan jag bara instämma med tidigare. Snåla inte! Oc prova många hjälmar för att hitta den som passar just dig! :tummenupp
dåligt formulerat av mig man ska absolut ha D-ring...

No1 skrev:
Har både AGV's (samma som Rossis) värsting (hel svart) samt OGK's "David Jeffries replika" i lager vilka är super hjälmar!!!

OGK 5500-5995kr, mitt pris 3300kr.
QUOTE]

Nypris i England £100-£130.

FF4GP går att hitta i europa för <3000

//jaG

brinckis skrev:
Helt rätt.

Tydligen skall Shoei passa dem med ett mer avlångt huvud (skandinaver) och Arai och bl.a. OGK passa dem med ett mer runt huvud.

Vad sedan AGV, Nolan, Suomy, KBC osv passar vet jag ej.

Det bästa är ju att testa själv och se vilken som känns bäst. Men mitt tips är fortfarande att prova här, köp där (USA, Europa).
Fel!
Arai är för folk med ännu mer avlång (oval) skalle än vad Shoei är till för, inte rundare skalle...

Kul att se att folk lyssnar på kunniga säljare.

Själv jobbar jag i en Mc butik. Och även om jag tycker att Arai presenterar bättre hjälmar (i fråga om teknik, matrial val och användbarhet) än konkurenterna, så är passformen på hjälmen det som avgör den största skillnaden för säkerheten. En billig AGV hjälm som sitter bra, skyddar bättre än en Arai hjälm för 8000kr. Och vad som menas med bra ska du diskutera med din lokala mc-butik. För bra är inte samma sak som skönt. Om hjälmen sitter skönt är en senare fråga. Vanligaste felet en hjälmkund gör, är att vilja köpa en för stor hjälm (dom flesta hjälmar sitter skönt om dom är förstora). Vi får övertyga nästa alla kunder om att ta en mindre storlek än vad dom själva vill. Då hjälmen expanderar dom första veckorna, och formas efter huvet. Ett bra sätt att prova vilken hjälm man skall ha är att testa en mindre storlek tills dom olika modellerna slår ut sig själva. hjälmmått är angivna i centimeter, och den hjälm med närmast liknande form som ditt huvud, kommer passa i en mindre storlek än dom andra.
En kund som har Small i Shoei har ofta M i Arai. och då är Arai fel. Samma sak gäller med en kund som har S i Arai har ofta M i Shoei.

Att man inte skall köpa en hjälm i staterna gäller framför allt Arai, som har tre olika marknader och olika skalform för sina hjälmar. (Asien, Europa och Armerika). Det som mer skiljer Arai från konkurenterna är skalstorlekarna. Arai har 5 skalstorlekar för dom flesta av sina hälmar. Dvs en M är ett mediumskall med Medium inrede. Och en small är ett small skall med small indrede.
Medans andra fabrikat har 2-3 olika skalstorlekar där storlekarna har samma skal med mer eller mindre inrede. AGV har ofta ett Medium skall med ett Small inrede till sina Small-hjälmar. Godkännande av en hjälm görs i en given storlek. (Har för mig att det är meduim). och då kan en Large vara ett mediumskall med tunnare inrednining. Ett sätt att få ner priset.

Ett annat argument än säkerhet är hur hjälmen beter sig. Jag bytte i sommras till en ny Arai RX7 Corsair (Ca 7600kr). Desutom gick jag ner i storlek från M till S. (När jag köpte den förra hjälmen viste jag inte vad jag vet nu). En stor skillnad som jag märkt är högfartsbeteende. Jag gasade på lite med min gixxer, till ca 273km/h (Givetvis på en avlyst flygraka :hihi ). Och hjälmen gjorde inte minsta antydan till att vilja vingla, dra i halsremmen eller trycka mot hakan. Även fast jag inte kröp ner under kåpan.

Det var någon som skrev att x-lite hade vunnit ett test i bike. Men det ligger nog i linje men hur mycket dom har annonserat i tidningen. Normal brukar ju Nolans plasthjälm vinna. Och det är nog dom som annonserat överdrivet mest genom åren.

Vad gäller d-ring så finns det inget alternativ. Snabbfästen är inte godkända på dom flesta banor, pga dålig säkerhet. Och dålig säkerhet vill man ju inte ha även i trafiken.

Last edited:
:tummenupp eriksson

och arai testar själv en hjälm ur varje batch, dom ställer högre krav på sig själva än något test.

Jag väljer en skön hjälm som passar skallen.
Hittar jag två eller fler som fungerar går jag efter vikten.

No1 skrev:
Har både AGV's (samma som Rossis) värsting (hel svart) samt OGK's "David Jeffries replika" i lager vilka är super hjälmar!!!

Nypris i butik: AGV 5000-5500kr, mitt pris 3300kr.
OGK 5500-5995kr, mitt pris 3300kr.

Är det något man INTE skall snåla på så är det hjälmar då huvudet är svårt att fixa till efter skada... ;)

Patrik...

Putte du har inte någon annan färg på OGK'n?

Arai NR5 är en hjälm som många handlare borde ha kvar några stycken av. Din för under 4000!

Köp den bästa hjälm du har råd med, det är skallen värd. Jag har en Shoei Z-one som jag tycker är kanon. Inte världens tystaste eller billigaste kanske men passformen och finishen är suverän.

"Tänk också på att Arais visir är optiskt korrekta så bilen som du ser är faktiskt just där du ser den. Det är därför ett visir kostar 600 - 700 spänn"

Många klagar på att Arais visir är dyra. Det är de men samtidigt prisvärda. Inte nog med att de är optiskt slipade, de är mer eller mindre oförstörbara också. De går att vända ut och in på utan problem = inga visir bitar i fejan om man har otur.

Måste fråga en dum fråga då jag inte skaffat mig en hoj än. När ni nämner "tysta" hjälmar. Läcker dessa bara igenom en massa buller/motorljud etc, eller brusar/viner det om dessa hjälmar i höga farter? T.ex då man har fönstret öppet nån cm så brukar det ofta vina då det blåser.
Men hjälmarna borde väl vara såpass lufttäta att de inte påverkas utav det sistnämda, eller?

thopa skrev:
Måste fråga en dum fråga då jag inte skaffat mig en hoj än. När ni nämner "tysta" hjälmar. Läcker dessa bara igenom en massa buller/motorljud etc, eller brusar/viner det om dessa hjälmar i höga farter? T.ex då man har fönstret öppet nån cm så brukar det ofta vina då det blåser.
Men hjälmarna borde väl vara såpass lufttäta att de inte påverkas utav det sistnämda, eller?

Min Suomy Spec1R är inte direkt tyst vid motorvägsfart. Vindbruset blir jobbigt väldigt fort. Har iofs inte provat nån annan hjälm, så jag har inte nåt att jämföra med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT