råd på vilken hjälm man skall köpa !

thopa skrev:
Måste fråga en dum fråga då jag inte skaffat mig en hoj än. När ni nämner "tysta" hjälmar. Läcker dessa bara igenom en massa buller/motorljud etc, eller brusar/viner det om dessa hjälmar i höga farter? T.ex då man har fönstret öppet nån cm så brukar det ofta vina då det blåser.
Men hjälmarna borde väl vara såpass lufttäta att de inte påverkas utav det sistnämda, eller?
Min gamla Shoei RXR brusar det som fan i...
Det är alltså vindbruset som är det som stör i en hjälm, motorljudet stör aldrig...:)
På något sätt så letar sig vinden upp i hjälmen till örat, särskillt på vänster sida trots att hjälmen sitter som gjuten... Tror att det är en skarv i innermaterialet där luften kan leta sig in upp till örat på min hjälm...
Nu har jag köpt mig en Arari Condor som satt om möjligt ännu bättre på min skalle, det ska bli intressant i vår att testa den map vindbrus...

EDIT:
Hjälmen har inget öra utan det var mitt öra som befinner sig i hjälmen jag menade... :)
Lite konstig mening där men jag orkar inte formulera om den...

Tack Neb och raukroland, det var väll i stort sett det jag ville få svar på.

Har en XR1000 på beställning från USA, dock testat den i swe. Men bruset ska nog inte vara någon fara för mig i sommar då jag kommer vara rookie och inte våga mig på de farter som framkallar bruset :)

thopa skrev:
Tack Neb och raukroland, det var väll i stort sett det jag ville få svar på.

Har en XR1000 på beställning från USA, dock testat den i swe. Men bruset ska nog inte vara någon fara för mig i sommar då jag kommer vara rookie och inte våga mig på de farter som framkallar bruset :)
Det tar inte många sekunder innan du är uppe i farter som framkallar vindbrus även om du är rookie... :)
Min brusar som fan även i hastigheter som är lagliga...
Som en del har sagt tidigare, sitter den tight så ska det inte brusa särskillt mycket om det inte finns konstruktionsfel, typ skarvar som kan leda vindupp till öronen som i min hjälm...
Lycka till med hjälmen nu. :tummenupp

Har tittat i en del kataloger men blir bara förvirrad när de beskriver vad hjälmarna är gjorda av. Någon som kan hjälpa mig att något förklara skillnaden, vad man absolut INTE ska välja och varför (kanske finns det en tråd om detta redan?) Nedan följer några exempel på vad jag hittade vad det står i beskrivningen för olika hjälmar.

Shoei: AIM (Advanced Integrated Matrix) carbon eller multifiber
X-801 (x-lite by Nolan): carbon, kevlar och glasfiber
Nolan: polycarbonat eller kompositfiber (kevlar, kural och glasfiber)
AGV: multifiber eller glasfiber
Lazer: I.M.A.C (kompositmaterial)
Arai: komposit, superlaminat eller superfiber

Många av ovanstående material säger inte mig nåt, t.ex. I.M.A.C, superfiber eller multifiber men jag misstänker att många på forumet vet mycket om detta. Jag vet ingenting, vilket iofs är sorgligt men det är aldrig för sent att lära..................... :)

fazerfun skrev:
Köp den bästa hjälm du har råd med, det är skallen värd. Jag har en Shoei Z-one som jag tycker är kanon. Inte världens tystaste eller billigaste kanske men passformen och finishen är suverän.

Jag har precis skaffat "samma" hjälm, sitter som gjuten på min skalle.. älskar den ;) Finns till bra priser nu, kostade väl runt 5500:- ifjol, men den är minst en tusenlapp billigare just nu på vissa ställen (t ex touring.se).

Ok, sorry skulle ha sökt på tidigare trådar först, har gjort det nu och i alla fall tyckt mig förstå att plasthjälmar ska man inte välja, glasfiber eller någon form av kompositmaterial (jag förmodar att kompositmaterial är ett material sammansatt av flera olika grundmaterial, eller...?) är att rekommendera. Men min tidigare fråga kvarstår något dvs om man kunde få lite info om skillnaden mellan de olika material som jag hittade då jag kollade i olika kataloger.

KBC hjälmar som jag har provat har varit ganska tunga vs andra fabrikat.
Jag höll på att ramla omkull när jag provade dessa. :tungan

Last edited:
Undvik plast dvs polycarbonat, även känt som Lexanplast! Det är kanske bra till mobiltelefoner, kaffebryggare och borrmaskiner, men jag rekommenderar verkligen inte hjälmar gjutna i detta material.(T ex Nolan, KBC). Jag har vurpat i en Nolan en gång och gör aldrig om det! Vurpar i en Nolan alltså... :smasha

thopa skrev:
Är det inte så att formen på hjälmen skiljer sig i usa jämfört med europa, tror att hjälmarna är lite rundare i usa och lite smalare i europa.
(alltså invändigt)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...