råd på vilken hjälm man skall köpa !

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
fast vill helst inte att priset skall vara över 4000:-
:)

nån som har lr vet hur en KBC AR1-WhiteBlueSilver
är att ha på huvudet ?

Last edited:
Hmm Det finns ju hjälmar som kostar under 3000kr. Men saken är den om man åker motorcykel så tycker jag iaf att man ska satsa på en riktig hjälm, Om du vill ha kvar ditt huvud allså :tummenupp Så köp dig en hjälm av hög kvalite! Det kan bli en billig livförsäkring.

M.V.H//TurboTorsk

[blom] skrev:
fats vill helst inte att priset skall vara över 3000:-
:)
Kolla på ava, dom har 50% på hjälmar nu!

Kom på att bike hade ett hjälmtest för inte så länge sen! x-lite kom etta, shoei, arai och kbc kom på delad andraplats, och agv kom sist. Om du nu ville veta...

Last edited:
Jag har både provat och ägt många många hjälmar i mitt liv och ska jag rekommendera ett märke så säger jag utan tvekan KBC.
Inredningen sitter som gjutet på huvudet och jag har aldrig någonsin provat en hjälm som är så skön att ha på sig.
Och den snygga designen skadar ju inte.

Utan att göra för mycket reklam så vill jag starkt rekommendera denna om du letar efter en snygg, säker och skön hjälm:
KBC VR-1 M16 Silver-Combat

KalleNorton skrev:
Kolla på ava, dom har 50% på hjälmar nu!

Kom på att bike hade ett hjälmtest för inte så länge sen! x-lite kom etta, shoei, arai och kbc kom på delad andraplats, och agv kom sist. Om du nu ville veta...
jo jag vet :D jag har tidningen

Hjälmar måste provas då olika personer har olika huvudform. Jag provade massvis med Shoei-hjälmar av diverse modeller, men ingen av dem satt bra på mig. Tryckte på en Arai och den satt som gjutet. Så traska ner i butiken och tryck på dig några krukor och känn efter.

Har en Arai Condor, kostade runt 3 600.
Sitter gott som fan. Tänk också på att Arais visir är optiskt korrekta så bilen som du ser är faktiskt just där du ser den. Det är därför ett visir kostar 600 - 700 spänn.
Provade också en massa Shoei men dom passade inte mitt huvud alls, testade även AGV.

Håller med övriga, snåla inte på hjälm eller ryggskydd, det är inte lätt att laga huvudet eller ryggen om det går åt he- te.

TERMINATOR skrev:
du har ju RAID:en oxå för under 3000 spänn

Japp! :tummenupp
Har en sådan och den sitter toppen bra på mig varje fall. Har testat några olika, men Shoei är den som passar till mitt huve bäst.. :rolleyes:
För övrigt är jag nöjd med den; inte för tung, lätt spänne, tyst och tät visir med många bra lägen.

Kan väl få lov påminna, om att just Raid blev testvinnare 2004 :tungan

Som någon/några sagt innan. Testa så många olika hjälmar du bara kan.
Jag testade nog dom flesta innan jag drog på mig en shoei RAID. Satt som gjuten på min skalle. X-lite och Arai satt inte alls bra. Klämde på vissa ställen och satt löst på andra. Köper helt klart en Shoei igen.
Har dessutom (tyvärr) fått testa hållbarheten också. Den funkade kanon :tummenupp
Är inte dummare nu än jag var innan :hihi

bestäm hur mycket pengar det är värt att slippa ligga på nevrokirurgen.
välj den hjälm som sitter bäst på dig.
Håll dig till Arai, Shoei, Agv, (i den ordningen om dom passar lika bra)
Saker att tänka på, INTE plasthjälm, D-ring hakband.

sen dubblar du vad du har råd med och köper en RX7 corsair.. :tungan

jag beställde en OGK (kevlar, kolfiber) hjälm från USA. Den fick jag betala 2300 kr för och den hade då ett listpris på 6000 kr här hemma i svedala. Sitter grymt skönt, är snygg, och väldigt ovanlig (tre sålda i sverige). Jag hade tur att den passade för jag hade inte provat den innan men annars är det ett tips. Prova här beställ där.

Kolla så det finns såna visir du vill ha till den hjälm modellen innan du köper den. En jobbarpolare köpte en Shoie-hjälm nyss o till den finns det inte svart visir, lite surt.

Som ni säkert har sett så har jag också postat en tråd angående hjälmar. Jag är nyfiken på var jag kan hitta en specifik hjälm, Soumy Extreme, eller Spec1R Flower. Den guldiga med massa blommor och skit på. Jag är intresserad av både sverige och usa-webbadresser, jag har redan fått ett tips om gsm motor, så dom skall besökas snarast, men fler tips emottages. :Bugar

TERMINATOR skrev:
du har ju RAID:en oxå för under 3000 spänn

Jag hade en Shoei Raid hjälm innan jag klottade. Köpte sedan Shoeis Z-One, hur grym som helst. Mycket bättre stoppning och ventilation...

Kolla www.touring.se Dom har alltid bra rea priser...

Ett generellt råd som gäller alla fabrikat och modeller är att jämföra olika färgsättningar. En hjälm för 5000:- med superfräck graffiti-lack kan ofta kosta 3-4000:- i helsvart utförande. Det finns alltså pengar att spara, alternativt kan man gå upp ett steg i komfort/kvalitet/säkerhet för samma pengar om man klarar sig utan ett epileptiskt kaleidoskop på huvudet. :tummenupp

Last edited:
Att bara säga ett märke på hjälm som rekomendation är ju galet.
Ta dig till en MC-handlare och säg att du vill ha den hjälm som sitter och skyddar bäst för ca 3000 kr.
Själv kör jag med Shoei Z-One som sitter perfekt på min skalle. Men det betyder ju inget för dig som antagligen har andra mått på svålen.

Lycka till med ditt hjälmköp.

pidda skrev:
Att bara säga ett märke på hjälm som rekomendation är ju galet.
Helt rätt.

Tydligen skall Shoei passa dem med ett mer avlångt huvud (skandinaver) och Arai och bl.a. OGK passa dem med ett mer runt huvud.

Vad sedan AGV, Nolan, Suomy, KBC osv passar vet jag ej.

Det bästa är ju att testa själv och se vilken som känns bäst. Men mitt tips är fortfarande att prova här, köp där (USA, Europa).

brinckis skrev:
jag beställde en OGK (kevlar, kolfiber) hjälm från USA. Den fick jag betala 2300 kr för och den hade då ett listpris på 6000 kr här hemma i svedala. Sitter grymt skönt, är snygg, och väldigt ovanlig (tre sålda i sverige). Jag hade tur att den passade för jag hade inte provat den innan men annars är det ett tips. Prova här beställ där.

Har för mig att jag hört att man inte ska köpa hjälmar som är sålda på den amerikanska marknaden. De har tydligen en annan form på huvudet en oss europeér. Men om den passade så var det ju inget problem i detta fall... :tummenupp

EDIT: Glömde att jag skulle tipsa om Shoei XR-1000 också. Klockren hjälm som jag personligen testat :fatta! :huvet och den funkade utan anmärkning. Nu har jag skaffat en med Diabolic-lack och spegelvisir som jag tänkte försöka undvika att krashtesta. En klarlackad går väl på 3600:- ungefär.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...