Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Guldvingen jag tog upp...Om du tycker att en Honda Pan European gör sig halvbra på bana undrar man vad du har för referenser.
Det som avgör hur tröttande en 1500 km lång resa på MC blir är ju enbart hur bekvämt man sitter och hur mycket skydd man får för vinden.Jag tror fortfarande inte det spelar jätte stor roll vilken hoj man har om man pratar tung hoj med vrid när man skall långt.
För två år sedan körde jag hem från Zell Am sea (150mil) på en dag och det regnade dom första 70 milen med en 1200 sportster, startade 08:00 och var hemma 01:30 // Lasse
Hur fan räknar du?Fantastiskt, det ger en snitthastighet på 270 km/h.
Nu börjar det osa mytomani och brända kretsar ur lögndetektorn. Vore Valmers här och läste skulle han inte vara nådig....bakhjulet lyfter och man kör med lätt ställ i hårnålarna...
"If you don´t understand I can´t explain it to you."Jag förstår fortfarande inte vitsen med att klämma så många mil under en och samma dag...
Ungefär som rattfylla, det förstår jag heller inte.
"If you don´t understand I can´t explain it to you."
Knappast. Jag känner ett helt gäng jänkare som gjort multipla SaddlSore 1000 på nakna Harleys. Det har säkert gjorts hundratals gånger på Sportsters. Det är inga problem att marscha 140-150 på den eller liknande hojar på Autobahn. Dock är det en kvalificerad skithoj så fort det börjar svänga. Troligen det sämsta skit jag kört när det gäller att smiska kurvor.
Edit: du skulle snudd på kvalificera för "SaddleSore 1000". Med all säkerhet först med en Sportster.
Du kan inte finnas på riktigt. Eller så har du aldrig någonsin provat en annan hoj. En 45 år gammal orenoverad Bonneville är rena drömmen i jämförelse med en ditt blytunga skakbräde i i kurvorna. För att inte tala om hur mycket bättre de antika på Bonnien trumbromsarna är......vibrerar ganska behaglit bara...
...grym balans...
...bakhjulet lyfter och man kör med lätt ställ i hårnålarna...
En ST1100 skulle lätt vara mitt förstahandsval om jag skulle köra de dagsetapper du ska göra. Välbalanserad och lättsvängd trots tyngden. Tveksamt val som banhoj dock.Om du tycker att en Honda Pan European gör sig halvbra på bana undrar man vad du har för referenser. Men jag har övervägt den. Mycket för pengarna. Kanske lite onödigt mycket och i Schwarzwald och Alperna tror jag kanske inte det är så kul med 300 kg.
Det finns tusentals saker som man inte förstår eller håller med om. Men vad har rattfylla och långa motorvägsintervaller gemensamt?Ungefär som rattfylla, det förstår jag heller inte.
Ursäkta men jag tror du har fått det om bakfoten. 1998 körde jag och en kompis till Frankrike, jag på en Kawasaki ZZR600 och han på en Sportster 1200. Efter Malmö var vi vi tvugna att börja turas om med att baxa HD'n för min kompis orkade inte köra den längre och jag förstår varför.Nu undrar jag väldigt varför du tvivlar just på en sportster. Utav 7 hojar varav 5 H-D är sportstern den bästa hoj jag haft, En sådan komentar kan bara komma från någon som aldrig har provat någon längre sträcka. Den är riktig snabb i stan, vågar påstå att den är lika snabb som värsta sporthojen, på landsvägen hänger den med så långt. på motorvägen efter 200 km timman är jag chanslös men hur ofta kör man så fort? Med andra ord en mycket trevlig körglädje hoj. Jo glömde en nackdel, priset 150000 är lite mycket, för det kan man köpa ganska många andra hojar för men knappast någon lika rolig, jag vet.//Lasse
Får tillägga att jag körde inte ensam från Österrike så vittne finns![]()
Byt ut XJ:n i listan mot denna:
http://www.blocket.se/vi/11236248.htm?ca=23_10_s
Har alltid tyckt den haft härlig karaktär, ...& till på köpet har den vunnit SuperBike-SM en gång (eller om det var tvåa) med Vesa Kultalahti i sadeln.
KULT !
En sån ville man ha en gång i tiden... *drömmer*
Fina hojar! Men 1200:an var väl lite "mer" touringanpassad än 1100:an som ju ansågs real sporty för sin tid?
15-20 timmars nonstopkörning på mc gör dig antagligen i slutändan till en lika skarp förare som någon som druckit några starköl.Det finns tusentals saker som man inte förstår eller håller med om. Men vad har rattfylla och långa motorvägsintervaller gemensamt?
Det kan jag förstå mycket väl, 98 var sportsten helt kass men som tur är har det hänt lite dom sista åren, 04 kom den gummi upphängda motorn som långt om mycket är en Buell motor sen har jag gjort en den moddifieringar med motor, andra kammar, hög komp kolvar, programerbart tändsystem, portade toppar mm. numera är det en helt annan hoj som är väldigt bekväm och rolig.![]()
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |