Råd om pensionärshoj

Jag tänkte mig mer en 900 SS -81 typ. Har precis läst ett test i en gammal tidning och beskrivningen av instrumenteringen och dess kontrollampors fladdrande som "tragisk" lockade mig dessutom.

Tyvärr ser man sällan en Le Mans i gott skick numera.

Kamskaftsduccar har charm som bara skogkatter kan jämföras med! En intressant detalj på 79-82 är att laddlampan bara lyser när den laddar.....
 
Att det går att köra på bakhjulet med en sportster är ju okej men att dra upp en Elektra glide är rätt hårigt....

Det går säkert bra utan också men håll med om att de har fyllt packväskorna med blytackor på den där Elektran.....
 
Ja det borde ni göra! Vi körde på Barkarby i onsdags här i Stockholm, jag körde säkert 15 repor, mest mot sporthojar. Det var 200 meter. Ibland åker jag på stryk i starten, men då är det oftast busor ty de är långa och byggda för strippen som gamla katana. Men en av reporna lyckade jag inte bara ta starten utan höll även undan mot en busa hela vägen.

Visst, det är kanske inte så konstigt med tanke på hur mycket stålars du plöjt ned i din hoj. Hur tror du det går för en standard-sportster mot en standard sporthoj?


Jag är lite impad av "Sportster" som for till alperna på sin trimmade sportster :näsblod

Jag är inte ett dugg impad. Jag tog en encylindrig 650 och drog tvärs över hela Asien..... ;)
 
Last edited:
Visst, det är kanske inte så konstigt med tanke på hur mycket stålars du plöjt ned i din hoj. Hur tror du det går för en standard-sportster mot en standard sporthoj?
Min kompis var där på Barkarby och körde lite med sin Sportster 1200 -04. Den hojen fick har Screamin Eagle Kit monterad av Probike innan han hämtade ut den ny. Screamin Eaglekitet innehåller: SE högkompkolvar SE steg2 kam samt HSR 42:a samt likadan supertrapp-rör som jag har. Jag tror att hans hoj syns på de filmer som Helios samt Cyrén tog. Jag hoppas de lägger upp dem.
Visst fick min vän stryk när de korta sporthojarna kunde hålla ned framhjulet och krypa ihop bakom kåpan och toppeffekten börjar bestämma!

Men jag var riktigt förvånad hur många starter min vän hamnade riktigt bra till i! Han hade dessutom aldrig kört riktiga dragrace-starter förut. Han har bara kört sin hoj några hundra mil. Den hojen är ju original vad avser vikten och väger 245 kg då det är den nya gummiupphängda tyngre modellen.

Ett rejs som jag hoppas kom med på filmen är när vi passerar en V-rod på varsin sida. V-rodden segade sig dock förbi min vän efter 100 meter. Jag säger inte att sportster har ngt att hämta mot en sporthoj i acc, då skulle jag ju göra mig löjlig, jag är ju ingenjör. Sportster är ju en tvåventilad luftkyld stötstångsmaskin. Det jag menar är bara att det märks att de små ponnyhojarna är märkligt raska i starten, eller rättare sagt lätta att starta med!
http://www.youtube.com/watch?v=Zlv7LUh7X9Y

Hilsen
J

Jag är inte ett dugg impad. Jag tog en encylindrig 650 och drog tvärs över hela Asien..... ;)

Men du är ju galen å andra sidan ;)
Roligt att vi tycks bo nära varann!

Här är en annan galning, Dave Barr, han använde en Sportster som dessutom fick släpa på sidvagn ena gången.
http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=124

" the same year he set out from Le Conquet, on France’s Atlantic coast, aboard a 1996 Harley-Davidson Sportster 883 equipped with a sidecar. Almost four months after leaving France, Barr arrived at the Pacific port city of Vladivostock, Russia, 9,375 miles east of his starting point. Much of the ride, which was undertaken in winter because the route was plotted to cross hundreds of miles of Russian marshland that could be traversed only when frozen, was made above the Arctic Circle. Guinness World Records recognized the achievement, which Barr recounts in his second book, Riding the Ice, as the first and fastest motorcycle ride across Eurasia.

Guinness awarded a second world mark to Barr in 2002 in recognition of his 10,000-mile Southern Cross ride. At the age of 50, he took a 2002 Sportster 883 equipped with a two-ton winch mounted on the crash bars to the four farthest compass points of Australia, completing the ride in eight weeks despite several major spills that resulted in serious injuries, nearly impassable terrain, and restrictions on reaching the remote points, which are not accessible by roads.

At the easternmost point, Byron Bay, park rangers refused Barr permission to ride to the water’s edge, but allowed him to roll the Sportster down 60 stairs to the Pacific Ocean. At Wilsons Promontory State Park, Barr’s southernmost goal, park personnel refused to allow Barr even to roll the bike to the water, but he kept his record bid in place by unbolting the front wheel and lugging the 32-pound assembly three kilometers down a slippery, bare-rock cliff to the Bass Strait."




/J
 
Last edited:
Jag har 2 hobbys, 1. trimma hojen, 2. köra hojen, samtidigt som jag har den som pendlar hoj till jobbet och det fungerar bra, fast om jag skall vara ärlig börjar den bli lite väl hysterisk som att rida en tjur, När jag var i alperna med hojen var den betydligt mildare trimmad och väldigt behaglig, nu har jag Red shift kammar, kraftigt portade Buell S1 lightning toppar (1340) ventiler, wiseco 11,5 comp kolvar, Twin tec fullt programerbart 3D tändsystem, avstämt screamin eagle stage 2 avgas system, för tillfället kör jag med en moddad orginalförgasare (portad vakum kanal samt komposit trottel) Jag har ett fungerande insprutningsystem som jag höll på med hela förra året som ger ytterligare ett antal hk, ända problemet är att strömmen inte riktigt räcker för bensinpumpen och mega squirt styrkortet, så att jämnföra med en orginal Sportster blir inte rättvist, men vad jag förstått så är väl dom flesta sporthojar moddade på ett eller annat vis med.:tungan
 
Men käre doktor!
Snusförnuftigt, må så vara.. men skulle du stå ut med det plågsamma vinandet från transmissionen? Symaskin var ordet!
Det mer racemässiga vinandet från en VFR är betydligt lättare att leva med i längden.
XJ900 är en förbannat trist motorcykel, den förtjänar inte att omnämnas i samma mening som en VFR överhuvudtaget!

Sant sant...
Vet inte vad som for i mig... :confused:
 
Men det är långt under vad jag lagt ned bara på motorn i min hoj just denna i vinter. Och då är det bara delar, nästan allt arbete har jag gjort själv. Jag tycker att japanhästar är superbilliga jag! :)
Det jag jämförde med var kanske inte en specialbyggd värsting utan snarare en mera original 1200 med "luftåbuller". :)
 
Tyvärr så hade vi inte kvar det numret i arkivet :(

Alla nummer jag är med i blir så sjukt eftertraktade :hihi

Jag kan försöka komma ihåg att scanna numret jag har hemma, det är flera som har bett mig om det, jag kan lägga upp det i byggtråden när jag är klar!

Mina kompisars största behållning av reportaget tycks dock vara att se mig som äppelkindad 18-åring. Det är råa gapflabb var gång :gnissla

/J
 
Det blev denna pensionärshoj. Körde den igår från Malmö till Stockholm på 6 timmar och känner mig faktiskt helnöjd. Dock är den riktigt trött vilket kompenseras av möjligheten att hålla hög medelhastighet.
 

Bifogat

  • DSCF0018_2.jpg
    DSCF0018_2.jpg
    137.5 KB · Visningar: 60
Det blev denna pensionärshoj. Körde den igår från Malmö till Stockholm på 6 timmar och känner mig faktiskt helnöjd. Dock är den riktigt trött vilket kompenseras av möjligheten att hålla hög medelhastighet.

Grattis. Eller nåt... :jisses
Nog för att jag förespråkade en snusförnuftig hoj men nu tog du väl i?! :D
Herrejistanes så präktigt!
Absolut en bra hoj, kanske lite klen ja, men som sagt...
Min vän Benny körde sin på bana. Det ska väl du med göra?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top