Råd om pensionärshoj

Sluta jag dör...
laughing1.gif

Mellan rödljus är sportster faktiskt rätt slagkraftiga jämfört med de bakhjulsbenäga sporthojarna, betänk att ett kvarter är ju bara kanske 100 meter. En duktig förare kan skyffla på så mycket mer i starten med en sportster än med en (ofta potentare) sporthoj utan att sportstern går upp på bakhjulet. Dessutom har sportstern en lätthanterlig och fyllig vridkurva att starta på.

Jag vet att det låter osannolikt, men jag chockade ofta många mycket duktiga sporthojsförare på literhojar de första 50 metrarna även när jag hade "lilla" 1200 snurran i min sportster förr om åren:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2899267&postcount=269

Men jag antar att både jag och den andre sportsterkollegan i tråden är otydliga med att vi omedvetet förutsätter att man skruvat till sin motor lite när man pratar prestande. En HD kör man ju inte i originalkonfiguration i motorn, det är nog bara handlarnas provkörningshojar som är sådana.

Mvh
Jörgen

Så din är trimmad och sånt? Då vill jag gärna testa den.

Min hoj testar bara en mycket liten skara människor :hihi

Men vi kan köra 201 meter mot varann! ;)

Nu ska jag sluta förstöra den hör tråden som ska handla om billiga långfärdshojar. Back to topic.

Mvh
/J
 
Last edited:
Mellan rödljus är sportster faktiskt rätt slagkraftiga jämfört med de bakhjulsbenäga sporthojarna, betänk att ett kvarter är ju bara kanske 100 meter. En duktig förare kan skyffla på så mycket mer i starten med en sportster än med en (ofta potentare) sporthoj utan att sportstern går upp på bakhjulet. Dessutom har sportstern en lätthanterlig och fyllig vridkurva att starta på.

Jag vet att det låter osannolikt, men jag chockade ofta många mycket duktiga sporthojsförare på literhojar de första 50 metrarna även när jag hade "lilla" 1200 snurran i min sportster förr om åren:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2899267&postcount=269

Men jag antar att både jag och den andre sportsterkollegan i tråden är otydliga med att vi omedvetet förutsätter att man skruvat till sin motor lite när man pratar prestande. En HD kör man ju inte i originalkonfiguration i motorn, det är nog bara handlarnas provkörningshojar som är sådana.

Mvh
Jörgen



Min hoj testar bara en mycket liten skara människor :hihi

Men vi kan köra 201 meter mot varann! ;)

Nu ska jag sluta förstöra den hör tråden som ska handla om billiga långfärdshojar. Back to topic.

Mvh
/J
Avslöja inte för mycket om trim, det är ju hela grejen att den skall se så original ut som möjligt, möjligtvis kan man bli avslöjad på ljudet:yoparty
Det finns ju inget roligare än när man kommer upp jämsides med en sporthoj som ser ut som han körtvilse från någon racerbana och som glömt byta om från skinställ med puckar på både kläder och hoj och gasa från honom :D När man ser på riktig racing antingen på tv eller live på en motorbana blir jag imponerad över hur fort det går och skulle antagligen bli varvad efter andra varvet så det är okej men vad man förundras över är att man ser kopior på sådana hojar på stan som ser ut som sina idoler och försöker köra lika dant på vägarna. En lätt ombyggd Sportster hänger faktisk med på landsvägen ganska bra under rimliga förhållande, men vid ett rödljus är det svårt att matcha H-D motorns vrid från stort sett 1000 varv och upp, axet är brutalt mot dom flesta sporthojar som måste hålla uppe varvet med slirande koppling och samtidig fullt jobb med att hålla den nere på bägge hjulen:D
 
Ujuj. Kan inte någon arra ett rejs med en sporthoj i Gbg så att vi slipper höra fler såna här dumheter?
 
Mellan rödljus är sportster faktiskt rätt slagkraftiga jämfört med de bakhjulsbenäga sporthojarna, betänk att ett kvarter är ju bara kanske 100 meter. En duktig förare kan skyffla på så mycket mer i starten med en sportster än med en (ofta potentare) sporthoj utan att sportstern går upp på bakhjulet. Dessutom har sportstern en lätthanterlig och fyllig vridkurva att starta på.

Jag vet att det låter osannolikt, men jag chockade ofta många mycket duktiga sporthojsförare på literhojar de första 50 metrarna även när jag hade "lilla" 1200 snurran i min sportster förr om åren:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2899267&postcount=269

Men jag antar att både jag och den andre sportsterkollegan i tråden är otydliga med att vi omedvetet förutsätter att man skruvat till sin motor lite när man pratar prestande. En HD kör man ju inte i originalkonfiguration i motorn, det är nog bara handlarnas provkörningshojar som är sådana.

Mvh
Jörgen
Jo jag vet att sporthojar knappast är drevade för att vara snabbast vid rödljusen, jag jämförde snarare med andra hojar. Som t.ex min egen.
 
En lätt ombyggd Sportster hänger faktisk med på landsvägen ganska bra under rimliga förhållande, men vid ett rödljus är det svårt att matcha H-D motorns vrid från stort sett 1000 varv och upp, axet är brutalt mot dom flesta sporthojar som måste hålla uppe varvet med slirande koppling och samtidig fullt jobb med att hålla den nere på bägge hjulen:D
Haha, det här var ganska roligt :D

Vill man vara kung vid gatljusen (:rolleyes:) så är det väl bara att smäcka på en "lätt ombygd" sving på valfri sporthoj. Men visst, det är lättare för en noob att komma fort iväg på en hoj med slö motor. Vad kul det låter förresten, att acca allt vad tygen håller i hela femtio meter :D
 
Visst

Vi har förstått grejen; sportstern är världens kungligaste hoj. Den är bara lite missförstådd:
* Vibrerar som en stenkross, jämfört med en sporthoj
* Snabbare än jas gripen
* senaste tekniken
*ingen dussinvara
 
Vi har förstått grejen; sportstern är världens kungligaste hoj. Den är bara lite missförstådd:
* Vibrerar som en stenkross, jämfört med en sporthoj
* Snabbare än jas gripen
* senaste tekniken
*ingen dussinvara


Jag tror att om fler mäniskor hade haft råd att köpa H-D skulle det bara finnas jänke hojar på stan :rolleyes:
 
Jag tror att om fler mäniskor hade haft råd att köpa H-D skulle det bara finnas jänke hojar på stan :rolleyes:
Rent och skärt skitsnack. :fakta

En sprillans ny Yamaha R1 kostar 139900kr. Ett helsystem kanske går på 10000kr, däck för en säsong minst 5000kr och vi ska inte ens tala om vad försäkringen går loss på...



Vid rödljusrace inne i stan ljus-ljus så är effekt ett handikapp. När man körde 125a så hängde man ju av en del bara tackvare att man kunde hålla 9000rpm och bara släppa kopplingen utan att det blev farligt. Iofs så kom ju då större hojar som skjutna ur kanoner då man själv närmade sig 70kmh. :hihi



Rödljusräser? Touringhoj?
gsx1402.jpg

(OBS: inte en 125a, även om man skulle kunna tro det...)
 
Jo jag vet att sporthojar knappast är drevade för att vara snabbast vid rödljusen, jag jämförde snarare med andra hojar. Som t.ex min egen.

Din Vulcan?

Jag tror att om fler mäniskor hade haft råd att köpa H-D skulle det bara finnas jänke hojar på stan :rolleyes:

Det tror jag knappast! :hihi
/J

Rent och skärt skitsnack. :fakta

En sprillans ny Yamaha R1 kostar 139900kr. Ett helsystem kanske går på 10000kr, däck för en säsong minst 5000kr och vi ska inte ens tala om vad försäkringen går loss på...

Men det är långt under vad jag lagt ned bara på motorn i min hoj just denna i vinter. Och då är det bara delar, nästan allt arbete har jag gjort själv. Jag tycker att japanhästar är superbilliga jag! :)

/J

Visst, och sen byter vi på tillbakavägen. Deal?

Jag vill faktiskt inte testa ngn sporthoj, trots mina sporthojsvänners vänliga erbjudanden. :hihi

Känslan är att köra ngt man själv byggt. De som får testa min hoj är tex sådana som varit med under dess tillblivelse i ngn form.

Jag är inte motorcykelkörningsintresserad (som är det normala här), utan motorcykelintresserad ;)

/J

Ujuj. Kan inte någon arra ett rejs med en sporthoj i Gbg så att vi slipper höra fler såna här dumheter?

Ja det borde ni göra! Vi körde på Barkarby i onsdags här i Stockholm, jag körde säkert 15 repor, mest mot sporthojar. Det var 200 meter. Ibland åker jag på stryk i starten, men då är det oftast busor ty de är långa och byggda för strippen som gamla katana. Men en av reporna lyckade jag inte bara ta starten utan höll även undan mot en busa hela vägen. Jag ska ju dock få stryk av en sporthoj ty de har ju 30-40 hästar mer i motorn och en bättre aerodynamik. På 402 meter ska det vara ren tur om jag lyckas hålla mig före mer än halva strippen skulle jag gissa. Denna bild är från i onsdags, där ligger till vänster min lilla till sportster i täten mot literhojar efter att vi rullat ca 50 meter. http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=197784&d=1181823197

Det är en kul liten hoj, som en hotrod, stor amerikansk motor i ett kasst chassie. Inte bra till nåt faktiskt, men kul!:D

(I knew it! Nu har jag sabbat den här tråden som ska handla om billiga långfärdshojar ännu mer! :3freak)

Mvh
J
 
Last edited:
Ja, självklart smiskar den tyngre och trögare långslagiga Sportsters vid rödljusen enligt de anledningar ni dragit upp i tråden tidigare. Jag har provat mot tidigare religiösa tvivlare.

Det är möjligt att det blir en OK hoj om man plöjer ned tiotusentals kronor på motor och väghållning, men en standard Sportster är en skithoj utav rang och allt annat än snabbast vid rödljusen.
 
:krama
Dig blir jag inte klok på! :hihi
Det är en HD-klon i ditt garage och ngn glad plastig RR-snubbe på avataren :va

Jag önskar vi hade dragit för några år sedan när jag hade 1200-snurran i. Du har 66 mm i slag och 1200-sportster har 89X96mm i borr/slag. Det är den kortslagigaste HD-motorn, sporstermotorn stammar ju från rundbane XR750 motorn med sina 4 kammar. Den är därför en tacksam motor att trimma jämfört med din, det är därför den sitter i Buell mfl, samt att alla snabba harley dragbikes i de tyngre klasserna kör sportsterkonfigurerade motorer.

Vulcan vet jag ej om det ens finns några trimdelar till :va
Det är ungefär samma skillnad i slag mellan dina 84X66 mm och mina 4X4" som det är mellan mig och de sporthojar som också har problem i starten jue ;)

Eller är det en 1500 Vulcan du har?
Bore x Stroke: 102 x 90 mm
Displacement: 1,470 cc
Carburetion: Dual Keihin CV 36mm
Transmission: 4-speed, shaft drive
Wheelbase: 63.2 in.
Seat height: 28.3 in.
Fuel capacity: 4.2 gallons
Claimed dry weight: 557 lbs.

Den är ju isf 240 cc större än en 1200 sportster och har bara 6 mm kortare slag? Men den väger ju 253 kg! Hu!


Men jag håller med om att HD ska man inte köpa om man inte har en vision av att göra den personlig på ngt sätt. Det är ju mindre vanligt att folk snickrar på en Vulcan som du har gjort, där är du onekligen annorlunda jämfört med många andra nipponcustom-ägare.

Sportster är ju så enkla att få en bus-look på. Bara att ta bort lite delar i aktern. Min hoj är ju helt original vad avser alla mått, ram, gaffel, tank och yttre geometri. Det som är bytt soms syns utåt är de upplagda supertrapprören, samt HD-flattrackcutsen istället för originalsadeln.
http://rapidshare.com/files/36034448/Baenkningen.wmv



/J



Ja, självklart smiskar den tyngre och trögare långslagiga Sportsters vid rödljusen enligt de anledningar ni dragit upp i tråden tidigare. Jag har provat mot tidigare religiösa tvivlare.

Det är möjligt att det blir en OK hoj om man plöjer ned tiotusentals kronor på motor och väghållning, men en standard Sportster är en skithoj utav rang och allt annat än snabbast vid rödljusen.
 
Last edited:
:krama
Dig blir jag inte klok på! :hihi
Det är en HD-klon i ditt garage och ngn glad plastig RR-snubbe på avataren :va

Jag önskar vi hade dragit för några år sedan när jag hade 1200-snurran i. Du har 66 mm i slag och 1200-sportster har 89X96mm i borr/slag. Det är den kortslagigaste HD-motorn, sporstermotorn stammar ju från rundbane XR750 motorn med sina 4 kammar. Den är därför en tacksam motor att trimma jämfört med din, det är därför den sitter i Buell mfl, samt att alla snabba harley dragbikes i de tyngre klasserna kör sportsterkonfigurerade motorer.

Vulcan vet jag ej om det ens finns några trimdelar till :va
Det är ungefär samma skillnad i slag mellan dina 84X66 mm och mina 4X4" som det är mellan mig och de sporthojar som också har problem i starten jue ;)

Eller är det en 1500 Vulcan du har?
Bore x Stroke: 102 x 90 mm
Displacement: 1,470 cc
Carburetion: Dual Keihin CV 36mm
Transmission: 4-speed, shaft drive
Wheelbase: 63.2 in.
Seat height: 28.3 in.
Fuel capacity: 4.2 gallons
Claimed dry weight: 557 lbs.

Den är ju isf 240 cc större än en 1200 sportster och har bara 6 mm kortare slag? Men den väger ju 253 kg! Hu!


Men jag håller med om att HD ska man inte köpa om man inte har en vision av att göra den personlig på ngt sätt. Det är ju mindre vanligt att folk snickrar på en Vulcan som du har gjort, där är du onekligen annorlunda jämfört med många andra nipponcustom-ägare


/J
Det är inte meningen att du ska förstå...:D Hust nu har jag en hoj som funkar till allt från kurvsmiskning till Skottlandssemestrar. Nästa hoj kan bli en hysteriskt obekväm Ducce, eller en skabbig Le Mans I. Under tiden har jag precis renoverat klart en Bonneville 1963. Allätare med andra ord. Plöjer för stunden igenom äldre årgångar av Bike. Har tagit mig från startnumret 1979 till 1986.

Nej det är ingen 1500, och definitivt inte så antik som den modellen du hittat data för. Dubbla fuggar har de inte haft sedan 95. Det finns inga trimdelar förutom "luft&buller" till min, men det ger dig 15 friska pållar och 20 kg viktbesparing. Sedan jämför vi med en Spruttster med samma behandling, det var trots allt blocket-hojar tråden handlade om från början. Att sedan drag-snubbarna kan borra upp sina till +2 liter är en annan sak. Vi andra köper hojar med överliggande kammar och fyrventilstoppar, så slipper vi borra :)

PS. Den plastiga RR-gubben är Kejsar Biaggi. Titta in i racingforumet så hittar du både mig och honom oftare.:tummenupp

PPS. Eftersom jag är allätare så har jag under lång tid följt ditt eget projekt, full av beundran och respekt.
 
Så du håller på med banracing OCH äger dessutom en Vulcan?
Det var inte vanligt! :tummenupp

Ja vi får fortsätta att vara lyckliga i våra udda hojar här på SH :krama

Tack för berömmet.

Jag är lite impad av "Sportster" som for till alperna på sin trimmade sportster :näsblod

Min Sportster har förvisso har alltid funkat klockrent 1000 mil var sommar, men köra utomlands så har jag hittills tagit min dieselmerca :näsblod.

Nu har det slutat låta från Klarastrandsleden nedanför mitt fönster, bilisterna har hunnit hem till bingolotto! Dags att gå till garaget och plocka ut rödljushojen! ;)

PS
När du kommer till nr 4 av Bike 1989 så är det på s36-37 ett reportage om min rödljus 750 H2 Kawa trepip som jag byggde 87!
DS

Mvh
J


Det är inte meningen att du ska förstå...:D Hust nu har jag en hoj som funkar till allt från kurvsmiskning till Skottlandssemestrar. Nästa hoj kan bli en hysteriskt obekväm Ducce, eller en skabbig Le Mans I. Under tiden har jag precis renoverat klart en Bonneville 1963. Allätare med andra ord. Plöjer för stunden igenom äldre årgångar av Bike. Har tagit mig från startnumret 1979 till 1986.

Nej det är ingen 1500, och definitivt inte så antik som den modellen du hittat data för. Dubbla fuggar har de inte haft sedan 95. Det finns inga trimdelar förutom "luft&buller" till min, men det ger dig 15 friska pållar och 20 kg viktbesparing. Sedan jämför vi med en Spruttster med samma behandling, det var trots allt blocket-hojar tråden handlade om från början. Att sedan drag-snubbarna kan borra upp sina till +2 liter är en annan sak. Vi andra köper hojar med överliggande kammar och fyrventilstoppar, så slipper vi borra :)

PS. Den plastiga RR-gubben är Kejsar Biaggi. Titta in i racingforumet så hittar du både mig och honom oftare.:tummenupp

PPS. Eftersom jag är allätare så har jag under lång tid följt ditt eget projekt, full av beundran och respekt.
 
Last edited:
Var över till grannen igårkväll efter att ha blivit klar i garaget...
Gissa om jag blev förvånad! han hade tjackat en XJ900 (av den äldre varianten) i mint condition!
Jag fick nostalgirysningar, men fakta är att: Yammas 900 med kardan nog är det mest snusförnuftiga köpet i det där gänget du räknar upp.
Viffern troligen den mest allroundiga, och Birden den jag själv hade tagit...
Varadero är bara en tung pladuska, och du skulle hellre köpa en negertwin.
Bimmern har jag goda erfarenheter av men som GS och som S, men får man loss en sån för 45? Troligen FÖR sega för dig, då de har gummibandseffekt utan topp.

Men käre doktor!
Snusförnuftigt, må så vara.. men skulle du stå ut med det plågsamma vinandet från transmissionen? Symaskin var ordet!
Det mer racemässiga vinandet från en VFR är betydligt lättare att leva med i längden.
XJ900 är en förbannat trist motorcykel, den förtjänar inte att omnämnas i samma mening som en VFR överhuvudtaget!
 
Så du håller på med banracing OCH äger dessutom en Vulcan?
Det var inte vanligt! :tummenupp

Ja vi får fortsätta att vara lyckliga i våra udda hojar här på SH :krama

Tack för berömmet.

Jag är lite impad av "Sportster" som for till alperna på sin trimmade sportster :näsblod

Min Sportster har förvisso har alltid funkat klockrent 1000 mil var sommar, men köra utomlands så har jag hittills tagit min dieselmerca :näsblod.

Nu har det slutat låta från Klarastrandsleden nedanför mitt fönster, bilisterna har hunnit hem till bingolotto! Dags att gå till garaget och plocka ut rödljushojen! ;)

PS
När du kommer till nr 4 av Bike 1989 så är det på s36-37 ett reportage om min rödljus 750 H2 Kawa trepip som jag byggde 87!
DS

Mvh
J
Nej, det bidde aldrig något rejsande själv. Dåliga finanser och vänners otäcka klotningar stoppade det en gång i tiden. Men jag är fortfarande hysteriskt intresserad och häckar därför mest i racingforumet. Det finns ett enormt kunskaps- och erfarenhetskapital där.

Jag ska kolla upp det numret senare, de årgångarna finns ute på klubben. Däremot så har jag precis läst om ett projekt där de gjorde en pippigul flattracker av en XS650. Tung nostalgitripp att läsa så gamla tidningar i nyskick. Orginalinlagor som klistermärken och "Den nakna sanningen"-affischen trillar ur när man bläddrar. Reportage från amerikansk super production-racing där en 16-åring vid namn Freddie Spncer sopar mattan med gubbarna...

Ähh, jag ska nog bränna lite gummi själv tror jag...
 
[. Nästa hoj kan bli en hysteriskt obekväm Ducce, eller en skabbig Le Mans I.

sedan 1989 är inte Duccar obekväma, det är en myt.
Varför skall alla Le Mans:er vara skabbiga?
3:an är bäst!!
Jag har haft previlegiet att testa allihop!
 
Nej, det bidde aldrig något rejsande själv. Dåliga finanser och vänners otäcka klotningar stoppade det en gång i tiden. Men jag är fortfarande hysteriskt intresserad och häckar därför mest i racingforumet. Det finns ett enormt kunskaps- och erfarenhetskapital där.

Jag ska kolla upp det numret senare, de årgångarna finns ute på klubben. Däremot så har jag precis läst om ett projekt där de gjorde en pippigul flattracker av en XS650. Tung nostalgitripp att läsa så gamla tidningar i nyskick. Orginalinlagor som klistermärken och "Den nakna sanningen"-affischen trillar ur när man bläddrar. Reportage från amerikansk super production-racing där en 16-åring vid namn Freddie Spncer sopar mattan med gubbarna...

Ähh, jag ska nog bränna lite gummi själv tror jag...

Just det ja! nr 2 1985. Det var faktiskt det numret som redan då tände mig (då 18 år gammal) att en gång bygga en flattrackinspirerad gathoj! Synd bara att det dröjde nästan 20 år! Haha!

Det gör vi!
Hörs
/J
 
[. Nästa hoj kan bli en hysteriskt obekväm Ducce, eller en skabbig Le Mans I.

sedan 1989 är inte Duccar obekväma, det är en myt.
Varför skall alla Le Mans:er vara skabbiga?
3:an är bäst!!
Jag har haft previlegiet att testa allihop!
Jag tänkte mig mer en 900 SS -81 typ. Har precis läst ett test i en gammal tidning och beskrivningen av instrumenteringen och dess kontrollampors fladdrande som "tragisk" lockade mig dessutom.

Tyvärr ser man sällan en Le Mans i gott skick numera.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top