Råd om pensionärshoj

Eller denna.

7719721098.jpg

http://www.blocket.se/vi/10197259.htm?ca=11_s

Om du tycker att en Honda Pan European gör sig halvbra på bana undrar man vad du har för referenser.
Guldvingen jag tog upp... :tungan

Men inte är den nån lättviktare, dock löjligt välbalanserad.

Annars tycker jag att ett annat mycket vettigt tips börjar florera: BMW 1100GS.

Har aldrig påstått att det är den ultimata långfärdshojen heller, skrev ju att jag var så trött att jag nog var en trafikfara dom sista 30 milen. Klart om man är lite vindkänslig och behöver hjälp av kåpor kanske det blir lite bekvämare och det hjälper ju vridmoment svaga motorer med. men det är väldigt mycket fördommar här. Jag tror fortfarande inte det spelar jätte stor roll vilken hoj man har om man pratar tung hoj med vrid när man skall långt. 120km är strax över 3000 gummiupphängda varv, växlar man ner till 3 an så drar den till 180, 4 ans växel har jag kört lite över 200 i 30 sekunder kanske sen sitter man inte kvar så vad den toppar på 5an har jag ingen aning om. Är det någon som vågar testa så är han välkommen (bor i GBG)

Jag tror fortfarande inte det spelar jätte stor roll vilken hoj man har om man pratar tung hoj med vrid när man skall långt.
Det som avgör hur tröttande en 1500 km lång resa på MC blir är ju enbart hur bekvämt man sitter och hur mycket skydd man får för vinden.

Det räcker med 15 timmar i sadeln under ett dygn för att köra 150 mil. Då krävs ett snitt på 100 km/h när man rullar. Det klarar man till och med om man kör en BMW C1 (se bild). Den sitter man dessutom bara på och får ingen tröttande fartvind.

Vridmoment har knappast någon betydelse alls när man ska köra långt på motorväg. Väl uppe i marschfart krävs ju minimalt med vrid för att upprätthålla denna.

En Sportster saknar helt vindskydd och vibrerar som satan jämfört med i stort sett alla japanska och europoeiska motorcyklar. Torde vara ett av de sämsta val man kan göra för att köra motorväg. Därför tycker jag din bedrift snuddar vid det osannolika.

Bifogat

• 97bmw_c1.jpg
    97bmw_c1.jpg
    31.4 KB · Visningar: 49
En Sportster saknar helt vindskydd och vibrerar som satan jämfört med i stort sett alla japanska och europoeiska motorcyklar. Torde vara ett av de sämsta val man kan göra för att köra motorväg. Därför tycker jag din bedrift snuddar vid det osannolika.

Från 04 är motorerna gummi upphängda så det vibrerar ganska behaglit bara, en H-D skall ha lite vibbar, Kan hålla med om att det är vindskyddet som avgör bekvämligheten men vridet har stor betydelse, det sitter en skruv under gashantaget på H-D som låser gasen och tack vare vridet spelar det ingen roll om det går upp eller ner och hojen har grym balans mycket tack vare stora hjul ( mycket gyro) så man sitter och hänger på fart vinden och har det ganska behagligt faktiskt. I morgon kan jag lägga upp ett par bilder när jag är på Grossglockner och kör i på slinger vägarna där, det var så djävla roligt att när jag varit uppe på toppen ock kört ner igen vände jag och körde ner på andra sidan passet och vände tillbaks igen. Har tyvär inga bilder på nerfärden då bakhjulet lyfter och man kör med lätt ställ i hårnålarna. grymt många hojar kör där och förr i tiden kördes det tävlingar där. Nästa sommar skall jag och ett par H-D åkare köra till Normandie så det blir många mil då med, i år skall jag till Pomoski i polen kör via Berlin, vet ej hur långt det blir men jag kör det på en dag. så nog fan går det köra långt med en sportster tro inget annat .:)

ehhhe

Så du menar på fullt allvar att killen skall köpa sig en sportster för att smiska autobahn för 150 loppor?

Alltså på riktigt?

På allvar?
Lixom från hjärtat, utan ironi?

För två år sedan körde jag hem från Zell Am sea (150mil) på en dag och det regnade dom första 70 milen med en 1200 sportster, startade 08:00 och var hemma 01:30 // Lasse

Fantastiskt, det ger en snitthastighet på 270 km/h. Och det på en hoj med 70/80 hk som har en egentlig toppfart på 180 enligt mc-pressen.

Respekt! :yoparty

Jag förstår fortfarande inte vitsen med att klämma så många mil under en och samma dag, särskilt inte med tanke på vilken trafikfara man är efter att ha suttit oavbrutet på en motorcykel i 15-17 timmar och marschat, snacka om avtrubbat reaktionssinne och trötthetssymptom. Varför inte röka braj och ta ett par-tio starkbira när ni drar ut på MC-semester också?

Fantastiskt, det ger en snitthastighet på 270 km/h.
Hur fan räknar du?

08:00-01:30 = 17h30min

Snitthastighet = 1 500 / 17.5 = 85.7 km/h

Last edited:
...bakhjulet lyfter och man kör med lätt ställ i hårnålarna...
Nu börjar det osa mytomani och brända kretsar ur lögndetektorn. Vore Valmers här och läste skulle han inte vara nådig.

:)

Jag förstår fortfarande inte vitsen med att klämma så många mil under en och samma dag...
"If you don´t understand I can´t explain it to you."

Last edited:

Edit: du skulle snudd på kvalificera för "SaddleSore 1000". Med all säkerhet först med en Sportster.
Knappast. Jag känner ett helt gäng jänkare som gjort multipla SaddlSore 1000 på nakna Harleys. Det har säkert gjorts hundratals gånger på Sportsters. Det är inga problem att marscha 140-150 på den eller liknande hojar på Autobahn. Dock är det en kvalificerad skithoj så fort det börjar svänga. Troligen det sämsta skit jag kört när det gäller att smiska kurvor.

De låsningsfria bromsarna som varit standard på HD sedan 1903 är nog det största problemet på Autobahn :rolleyes:

...vibrerar ganska behaglit bara...
...grym balans...
...bakhjulet lyfter och man kör med lätt ställ i hårnålarna...
Du kan inte finnas på riktigt. Eller så har du aldrig någonsin provat en annan hoj. En 45 år gammal orenoverad Bonneville är rena drömmen i jämförelse med en ditt blytunga skakbräde i i kurvorna. För att inte tala om hur mycket bättre de antika på Bonnien trumbromsarna är...

Om du tycker att en Honda Pan European gör sig halvbra på bana undrar man vad du har för referenser. Men jag har övervägt den. Mycket för pengarna. Kanske lite onödigt mycket och i Schwarzwald och Alperna tror jag kanske inte det är så kul med 300 kg.
En ST1100 skulle lätt vara mitt förstahandsval om jag skulle köra de dagsetapper du ska göra. Välbalanserad och lättsvängd trots tyngden. Tveksamt val som banhoj dock.

Last edited:
Leta efter en hoj med stor motor och flera cylindrar. Vibrationer kan ju vara lite småmysigt, men inte flera timmar i sträck.

Hojar jag skulle hålla utkik efter:
Yamaha TDM 850/900
Suzuki V-Strom 1000
Suzuki Bandit 1200
Honda VFR 750
Kawasaki ZZR1100
Honda Blackbird

Bubblare:
Suzuki GSX750F
Suzuki RF900
Ducati ST2?

Stånkor och små twinnar går alltså bort.

En Yamaha XJ skulle jag inte ens ta i med tång. Den är driftsäker och billig, men i övrigt så är den skit.

Last edited:
Nu undrar jag väldigt varför du tvivlar just på en sportster. Utav 7 hojar varav 5 H-D är sportstern den bästa hoj jag haft, En sådan komentar kan bara komma från någon som aldrig har provat någon längre sträcka. Den är riktig snabb i stan, vågar påstå att den är lika snabb som värsta sporthojen, på landsvägen hänger den med så långt. på motorvägen efter 200 km timman är jag chanslös men hur ofta kör man så fort? Med andra ord en mycket trevlig körglädje hoj. Jo glömde en nackdel, priset 150000 är lite mycket, för det kan man köpa ganska många andra hojar för men knappast någon lika rolig, jag vet.//Lasse

Får tillägga att jag körde inte ensam från Österrike så vittne finns :D
Ursäkta men jag tror du har fått det om bakfoten. 1998 körde jag och en kompis till Frankrike, jag på en Kawasaki ZZR600 och han på en Sportster 1200. Efter Malmö var vi vi tvugna att börja turas om med att baxa HD'n för min kompis orkade inte köra den längre och jag förstår varför.

Efter att ha bytt fram och tillbaka mellan ZZR'n och Sportstern under flera timmeslånga pass stod det klart att Sportstern gör sig bäst på garageuppfarten och som glidsläde på glest trafikerade landsvägar upp till 70 km/h. Det mest allvarliga var de urusla bromsarna som var i klass med en tungt lastad lastbil med släp och det oanvändbara backspeglarna. Upp till 95 km/h var det uthärdligt med vind och skakningar, upp till 115 började det bli rent tröttsamt och vid 125 gick den absoluta gränsen, där kunde man bara ligga under kortare stunder, typ vid omkörningar.

Den dåliga sittställningen, fjädringen och skakningarna gav mig till slut ryggont. ZZR'en var en helt annan maskin. I jmförelse var den tyst, snabb och mjuk. Den trivdes bäst i att ligga på sexan runt 140 på Autobahn, ville man köra om klickade man ner två växlar och vred på gasen så kom det en flock hästar och drog upp en till marschfart i ytterfilen på nolltid. Det var vanskligt att göra omkörningar med HD'n. Backspeglarna skakade så att det inte gick att se något i dem, sen fick man bara hoppas att man inte skulle bli tvungen att behöva bromsa.

I jämförelse med valfri japansk motorcykel producerad de senaste 15 åren är Sportstern en Dinosaurie som gör bäst i att stanna hemma i garaget om man ska ut på långtur.

Ursäkta men jag tror du har fått det om bakfoten. 1998 körde jag och en kompis till Frankrike, jag på en Kawasaki ZZR600 och han på en Sportster 1200. Efter Malmö var vi vi tvugna att börja turas om med att baxa HD'n för min kompis orkade inte köra den längre och jag förstår varför.

Det kan jag förstå mycket väl, 98 var sportsten helt kass men som tur är har det hänt lite dom sista åren, 04 kom den gummi upphängda motorn som långt om mycket är en Buell motor sen har jag gjort en den moddifieringar med motor, andra kammar, hög komp kolvar, programerbart tändsystem, portade toppar mm. numera är det en helt annan hoj som är väldigt bekväm och rolig.:tummenupp

Byt ut XJ:n i listan mot denna:
http://www.blocket.se/vi/11236248.htm?ca=23_10_s

Har alltid tyckt den haft härlig karaktär, ...& till på köpet har den vunnit SuperBike-SM en gång (eller om det var tvåa) med Vesa Kultalahti i sadeln.

KULT !

En sån ville man ha en gång i tiden... *drömmer*
Fina hojar! Men 1200:an var väl lite "mer" touringanpassad än 1100:an som ju ansågs real sporty för sin tid?

Vill du åka med stil Nyteknik, och plåga dig litegrann (som sportstermannen) kan du ju alltid köpa min Dominator!
Garanterat bättre komfort iaf. Kanske inte SÅ hög marshfart dock...

En sån ville man ha en gång i tiden... *drömmer*
Fina hojar! Men 1200:an var väl lite "mer" touringanpassad än 1100:an som ju ansågs real sporty för sin tid?

Japp, jag körde en FJ1200 200mil (Kitzbuhl-Nynäshamn) på ca 25tim för ett antal år sedan. Kommer nog inte att göra om det, men det gick riktigt bra.

Det finns tusentals saker som man inte förstår eller håller med om. Men vad har rattfylla och långa motorvägsintervaller gemensamt?
15-20 timmars nonstopkörning på mc gör dig antagligen i slutändan till en lika skarp förare som någon som druckit några starköl.

Det kan jag förstå mycket väl, 98 var sportsten helt kass men som tur är har det hänt lite dom sista åren, 04 kom den gummi upphängda motorn som långt om mycket är en Buell motor sen har jag gjort en den moddifieringar med motor, andra kammar, hög komp kolvar, programerbart tändsystem, portade toppar mm. numera är det en helt annan hoj som är väldigt bekväm och rolig.:tummenupp

Jomenvisst. Sammtidigt som man hårdtrimmade motorn och klämde ur ytterligare 4 Nm så lyckades man höja vikten med +20 kg...

Du får det att låta som om det är en helt ny hoj, det är det inte. Personligen hade jag hellre Europatourat på en Virago 250 än en Spruttster.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show