Råd om pensionärshoj

Blackbirden fungerar bra om man inte är allt för lång!

Jag är en bit över 1,90 så mina knän slår i kåpan med skrevet 10 cm kvar till tanken...

Knäutrymmet blir mycket bättre om man sätter dit Buell fotpinnar, de passar med lite mod och det fungerar fortfarande med original fotpinnar senare om man vill.

Håller inte med ett påstånde längre upp att Birden är trögsvängd, original är den kanske inte direkt snabbstyrd men med höjd bakdel och rätt däck svänger den in så snabbt att detta inte längre sätter några gränser för körningen.
 
Man börjar köra 04.00, kör över Öresundsbron ca 09.00,

Jag är rätt skeptisk till den kalkylen faktiskt. Det är inte så enkelt som att sträcka / motorvägsfart = tid. Man tappar tid överallt. Har kört Malmö -> Marocko -> Malmö på 6 dagar i bil med två förare. Snittade 120-130 mil per dygn.

Ville bara flika in min syn på det hela. Det finns några som är hårdare än mig, och är du en av dem kanske du fixar 150 mil om dan. Men är du inte säker på att du klarar det bör du inte bygga hela kalkylen kring det, då kan semestern bli sönderstressad.

Ha en trevlig resa! :tummenupp
 
Vad tror ni om denna?

"Mycket välvårdad Suzuki, nybes. med väskor samt nytt drivpaket. Däck fram och bak ca 400 mil. Motorcykeln har gått 7700 mil. Allt fungerar mycket bra (ny olja och filter). 29.000 kr."

Känns som ett rätt bra val utifrån mina kriterier och budget. Eller?

Helrätt val!

En kille som brukar leda snabba gruppen hade en sån... fjunisarna fnös i sina nya Arlen Ness-ställ (med pressveck) och sina gixxercebeärråhejohåmaskiner.
ALLA blev frånåkta av den maskinen MED packväskor!

Nu tror jag det blir en sådan här!

Helfel val.
Med tanke på dina förhoppningar om dagsetappernas längd samt autobahn så... :död
 
Last edited:
Lite över bydget, men du anar inte vilka kvaliteer den har för långa dagsetapper och högfartstouring.

Av egen erfarenhet kan jag säga att den är inte i närheten av en Guldvinge att hantera, motorn en V4 på 100 hkr som är outslitlig. Bra mycket roligare än en XJ900 eller stånka, fan vet om jag inte haft en sån hellre än den TDM jag hade efter att fått provkört.

Gör sig halvbra på bana (som Suckan ungefär), men marschar lätt 160-180 knyck.

Honda ST1100: http://www.blocket.se/vi/12307478.htm?ca=6_s
 
Jag är rätt skeptisk till den kalkylen faktiskt. Det är inte så enkelt som att sträcka / motorvägsfart = tid. Man tappar tid överallt.
Visst är det en optimistisk kalkyl. Men inte helt orealistisk. Den som startar från Stockholm 04:00 en lördag och ska till Malmö stannar för att tanka två gånger á 15 min för att tillryggalägga de 62 milen. Med en snittfart på 139 km/h när man rullar kör man över Öresundsbron 09:00. Sedan återstår 87 mil att köra tills man vill vara framme ca 20:00. 11 timmar att köra alltså. Vi räknar bort 2 timmar för lunch och diverse stop för tankning etc: 9 timmar. Håller man ett snitt på minst 79 km/h under dessa 12 (Autobahn)timmar har man kört 150 mil när dagen är slut (Mainz). Nemas problemas.

:)

Om du tycker att en Honda Pan European gör sig halvbra på bana undrar man vad du har för referenser. Men jag har övervägt den. Mycket för pengarna. Kanske lite onödigt mycket och i Schwarzwald och Alperna tror jag kanske inte det är så kul med 300 kg.

Tyvärr var den såld. :5sure
 
Last edited:
Nu tror jag det blir en sådan här!
Motorn är i klenaste laget för det du tänkt dig. Jag har själv en Pegaso (samma motor, utom kammen). Den duger gott till det mesta men att ligga över 130 km/h några längre sträckor är inte så kul. Om du insisterar så kan du köpa min. Den är så billig att du får pengar över till packväskor och nytt drivpaket och däck.
 

Bifogat

  • PegasonII.jpg
    PegasonII.jpg
    83.6 KB · Visningar: 69
Motorn är i klenaste laget för det du tänkt dig. Jag har själv en Pegaso (samma motor, utom kammen). Den duger gott till det mesta men att ligga över 130 km/h några längre sträckor är inte så kul. Om du insisterar så kan du köpa min. Den är så billig att du får pengar över till packväskor och nytt drivpaket och däck.
Tack för erbjudandet, men BMW:n är nog ett starkare kort med bekvämare sadel, högre ruta och gissningsvis bättre ergonomi/driftsäkerhet.

Vad gör din Aprilia mindre kul över 130? Vinddraget eller motorn?
 
Tror inte det spelar så stor roll vilken hoj man väljer när man kör så långt till viss gräns. Har haft en Road King som är en riktig långfärds hoj, körde många mil med den under flera år fast aldrig längre en ca 50 mil på en dag. För två år sedan körde jag hem från Zell Am sea (150mil) på en dag och det regnade dom första 70 milen med en 1200 sportster, startade 08:00 och var hemma 01:30 fruktansvärd trött och frusen trots att det var högsommar, från Helsingborg till Göteborg var jag nog en ren trafikfara, men till saken tror jag att jag inte skulle varit ett dugg piggare om jag haft Road Kingen eller annan bekväm hoj. God fysik inklusive väl tränad häck är nog viktigare än hojen när man kör så långt. // Lasse
 
För två år sedan körde jag hem från Zell Am sea (150mil) på en dag och det regnade dom första 70 milen med en 1200 sportster, startade 08:00 och var hemma 01:30...
Vänta nu. Körde du 150 mil på en dag med en HD Sportser. Tillåt mig att tvivla.

:va

Edit: du skulle snudd på kvalificera för "SaddleSore 1000". Med all säkerhet först med en Sportster.

http://www.ironbutt.com

En "kollega" som gjorde det med en Kawasaki 250:

http://www.theyeagergroup.com/ninja_250_ss1000.htm
 

Bifogat

  • harley_davidson_xl1200s_01.jpg
    harley_davidson_xl1200s_01.jpg
    37.1 KB · Visningar: 47
  • IBA SS1000 Certificate.jpg
    IBA SS1000 Certificate.jpg
    106.2 KB · Visningar: 80
Last edited:
Nu undrar jag väldigt varför du tvivlar just på en sportster. Utav 7 hojar varav 5 H-D är sportstern den bästa hoj jag haft, En sådan komentar kan bara komma från någon som aldrig har provat någon längre sträcka. Den är riktig snabb i stan, vågar påstå att den är lika snabb som värsta sporthojen, på landsvägen hänger den med så långt. på motorvägen efter 200 km timman är jag chanslös men hur ofta kör man så fort? Med andra ord en mycket trevlig körglädje hoj. Jo glömde en nackdel, priset 150000 är lite mycket, för det kan man köpa ganska många andra hojar för men knappast någon lika rolig, jag vet.//Lasse

Får tillägga att jag körde inte ensam från Österrike så vittne finns :D
 
Last edited:
Nu undrar jag väldigt varför du tvivlar just på en sportster. Utav 7 hojar varav 5 H-D är sportstern den bästa hoj jag haft, En sådan komentar kan bara komma från någon som aldrig har provat någon längre sträcka. Den är riktig snabb i stan, vågar påstå att den är lika snabb som värsta sporthojen, på landsvägen hänger den med så långt. på motorvägen efter 200 km timman är jag chanslös men hur ofta kör man så fort? Med andra ord en mycket trevlig körglädje hoj. Jo glömde en nackdel, priset 150000 är lite mycket, för det kan man köpa ganska många andra hojar för men knappast någon lika rolig, jag vet.//Lasse

Får tillägga att jag körde inte ensam från Österrike så vittne finns :D
Det räcker med att se siluetten av en Sportster så förstår t.o.m. min faster att det är en ytterst opassande motorcykel att köra 150 mil på en dag med. Att tillbringa 18,5 timmar på motorvägar i sadeln på den måste vara snudd på skadligt för rygg och axlar. Jag tror du bluffar.

:7peta
 
Last edited:
Kom igen nu va!? Kom inte och påstå att sportstern är lämpad för långturer och att den är lika snabb som värsta sporthojen i stan..... Och att det går bra att ligga och trycka i 200 km/h. Tvivlar på att den ens toppar i den hastigheten.

Nu är du dum.

Nu undrar jag väldigt varför du tvivlar just på en sportster. Utav 7 hojar varav 5 H-D är sportstern den bästa hoj jag haft, En sådan komentar kan bara komma från någon som aldrig har provat någon längre sträcka. Den är riktig snabb i stan, vågar påstå att den är lika snabb som värsta sporthojen, på landsvägen hänger den med så långt. på motorvägen efter 200 km timman är jag chanslös men hur ofta kör man så fort? Med andra ord en mycket trevlig körglädje hoj. Jo glömde en nackdel, priset 150000 är lite mycket, för det kan man köpa ganska många andra hojar för men knappast någon lika rolig, jag vet.//Lasse

Får tillägga att jag körde inte ensam från Österrike så vittne finns :D
 
Strax kommer ELLVE att reda ut om o huruvida Vesa överhuvudtaget körde Yamaha FJ 1100 o i så fall gjorde nåt resultat i Superbike....
 
Denna kanske?

http://www.blocket.se/vi/12295417.htm?ca=11_s

7596278400.jpg
 
Måsta säga att det låter som e sjukt ball resa. men jag måste nog instämma med kuritas, tidsplanen verkar lite väl optimistisk. vet inte om du ska åka rödby-puttgarden men antar det.det tar minst en och enhalv timma om du har tur med köerna. sen glömmer du att du om du lyckas kommer till köpenhamn vid 9 = rusningstrafik. Det brukar det alltid vara olyckor på autobahn med som sinkar. så lägg gärna till en dag å kom fram. ps. jag hade valt en blackbird alla dagar i veckan för en så resa ds. lycka till
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top