Råd om pensionärshoj

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Planerar att företa mig en resa till Friulien och Dolomiterna i aug-sep och grunnar på en lämplig hoj. Den ska vara tillräckligt bekväm och snabb för dagsetapper på 150 mil. Den ska inte kosta mer än 45.000 kr, helst mindre. Den ska ha skaplig räckvidd. Den ska inte krångla. Den ska gå att ha kul med (inte köra skiten ur) på kurviga vägar. De modeller jag grunnar på är:

Yamaha XJ 900 Diversion
Honda Varadero 1000
Honda 1100 Blackbird
Yamaha TDM 850
Honda VFR 750
BMW R 1100 RS

Faktum är att den första och mossigaste är den jag har fastnat för. De verkar mycket prisvärda, riktigt bekväma, tillräckligt snabba och har ofta packväskor monterade. Vore det ett misstag? Jag är inte orolig för att bli utskrattad. Tacksam för råd från er med egna erfarenheter av långa dagsetapper.

Last edited:
Dagsetapper på 150 mil måste gränsa till sinnessjukdom, du kan inte mena allvar!? Kör man kurviga (= roliga) vägar så är enligt mina erfarenheter från touring i Norge och Skottland dagsetapper på 40-50 mil mer normalt om man vill hinna med att stanna och käka och se på utsikten då och då.

Ska man klämma 150 mil på en dag så kräver det att man går upp innan soluppgång och kör som ett svin med små korta pauser tills sent på kvällen, alternativt ligger på varvstopp på autobahn i 6-7 timmar non-stop. Låter helkul!

Men ok, vill du köra 10 timmar non-stop i 150 km/h eller 5 timmar nonstop i 300 km/h så föreslår jag en Blackbird, den har en väldigt trevlig motor (har iofs bara kört den nakna varianten X11) och funkar säkert bra på autobahn :rolleyes: En Diversion hade jag inte petat på med en tio meters pinne, men det är främst för att den är så ful (jag är orolig för att bli utskrattad).

Dagsetapper på 150 mil måste gränsa till sinnessjukdom, du kan inte mena allvar!? Kör man kurviga (= roliga) vägar så är enligt mina erfarenheter från touring i Norge och Skottland dagsetapper på 40-50 mil mer normalt om man vill hinna med att stanna och käka och se på utsikten då och då.
Stockholm-södra Tyskland innebär ca 150 mil och går utan problem att klämma på en dag. Man börjar köra 04.00, kör över Öresundsbron ca 09.00, iland i Tyskland ca 11.30, Hannover, Kassel, Würzburg och framme i trakterna vid Stuttgart vid 20.00. Somliga dagar gör man till Autobahndagar. Det är härligt! Andra kör man kurviga vägar och avverkar bara 20 mil. Men så var det frågan om de olika alternativens lämplighet...

Bifogat

• autobahn.jpg
    autobahn.jpg
    59.3 KB · Visningar: 228
Ok, vi har väl olika uppfattning om vad som är kul. Jag för min del föredrar att spendera mina MC-semesterdagar på kurviga bergsvägar framför motorvägar, men smaken är ju som baken.

Ett alternativ om man som jag inte gillar motorvägssemester på hoj är att begagna sig av DB Autozug för att ta sig ned till södra Tyskland.

Hursomhelst så är jag övertygad om att en Super Blackbird är den bästa hojen av de du listat för denna typ av semester.

Beakta motorstyrka och storlek på kåpor om du tänker bränna 150 mil autobahn per dag. Tror som föregående talare att av de hojar du listat, så är blackbirden mest lämplig för denna typ av körning.

XJ900 går fetbort. :)

Men har du kikat på en Triumph Sprint ST? De brukar kunna gå att få för den summan pengar, och är ofta utrustade med väskor.

Listar hojarna efter användbarhet
Honda VFR 750 - har alltid sagt att den är det optimal om man blandar kurvigt med ren transport
Honda 1100 Blackbird - Autobanätare som är lite trögsvängd
BMW R 1100 RS - Som gjord för att åka långt på, inte lika mycket kurvmaskin
Honda Varadero 1000 - Bra maskin i sansad fart, vi pratar 110 km/h
Yamaha TDM 850 - 115 km/h känns som 170-180 km/h på en sporthoj
Yamaha XJ 900 Diversion - finns det mer värdelös hoj:D

Begränsad budget

Du har ju inte så mycket att spela med så jag skulle nog fundera vilket skick din blackbird är i för 45.000 och vilket skick du kan få ex. en TDM eller xj900. Du kan lugnt ligga på 140-160 på en xj.
Men den är obehaglig i chassit om du pressar den, den har en gammal dubbel vaggram som motorupphängning.
Bmw är enda vettiga alternativet, för det ändamålet du målar upp.
Bara för att det är en BMW :D

Du kommer inte kunna klippa 150mil om dagen, har du åkt på långtur förut eller högg du bara i med något?

Du kommer inte kunna klippa 150mil om dagen, har du åkt på långtur förut eller högg du bara i med något?
För att det är jobbigare på en mc? Jag har inte kört 150 mil med mc men dock med bil på en dag. Fast dagen efter bör man ta det lugnare... Man blir ju nästan lika trött som om man skulle promenerat sträckan, det njutbara är dock att man känner att man kommer nånstans. En känsla jag njuter av!

/perris

Jag hade köpt den här: http://www.blocket.se/vi/11792389.htm?ca=11_s
Akrapovic och grejer. Man KAN köra bana med den också, om man inte är rädd för ofrivilliga uppställ tack vare Dual-CBS. Man kommer att fila ner skruvskallarna som håller sidokåpan nertill också. Men annars är det en rätt så fet hoj för pengarna.

FFWD är ett vridreglage och sitter på höger styrhalva. Fint på långresor.

Planerar att företa mig en resa till Friulien och Dolomiterna i aug-sep och grunnar på en lämplig hoj. Den ska vara tillräckligt bekväm och snabb för dagsetapper på 150 mil. Den ska inte kosta mer än 45.000 kr, helst mindre. Den ska ha skaplig räckvidd. Den ska inte krångla. Den ska gå att ha kul med (inte köra skiten ur) på kurviga vägar. De modeller jag grunnar på är:

Yamaha XJ 900 Diversion
Honda Varadero 1000
Honda 1100 Blackbird
Yamaha TDM 850
Honda VFR 750
BMW R 1100 RS

Faktum är att den första och mossigaste är den jag har fastnat för. De verkar mycket prisvärda, riktigt bekväma, tillräckligt snabba och har ofta packväskor monterade. Vore det ett misstag? Jag är inte orolig för att bli utskrattad. Tacksam för råd från er med egna erfarenheter av långa dagsetapper.

Var över till grannen igårkväll efter att ha blivit klar i garaget...
Gissa om jag blev förvånad! han hade tjackat en XJ900 (av den äldre varianten) i mint condition!
Jag fick nostalgirysningar, men fakta är att: Yammas 900 med kardan nog är det mest snusförnuftiga köpet i det där gänget du räknar upp.
Viffern troligen den mest allroundiga, och Birden den jag själv hade tagit...
Varadero är bara en tung pladuska, och du skulle hellre köpa en negertwin.
Bimmern har jag goda erfarenheter av men som GS och som S, men får man loss en sån för 45? Troligen FÖR sega för dig, då de har gummibandseffekt utan topp.

Nog funkar 150 mil på en dag. Nån gång skall man ha testat det :)

Stack hem från Nürnberg till Göteborg för 2 veckor sedan vilket blev totalt 135mil och detta under en dag. Kom inte iväg förrens kl 12 på dagen från Nürnberg så inte hemma förrens lite innan 03. Detta med min enstånka Funduro (BMW F650). Den är juhe betydligt klenare och man håller en lägre marschastighet på autobahn än de flesta av hojjarna du nämnt. Körde i ca 130-140 mestadels på autobahn men även perioder i 160.

Tror inte det hade gått snabbare att ta sig hem med min BMW R1100S (inte riktigt att jämföra med RS. RS betydligt bekvämare för touring ) pga man får tanka den betydligt oftare + om man ska hålla hastighetsgränserna med inte mer än lite moms förutom autobahn då. Vilken av de hojjarna du kikar på kommer du längst på en tank? Om inte kanske någon som utmärker sig med ha minst aktionsradie? Topphastigheten är ointressant utan bekväm hög marschhastighet det du bör kika efter ( detta somsagt då du vill åka väldigt långt under en dag och på autobahn). Stort plus om hojjen du kör har hårda packväskor. Nog låter en R1100RS som ett bra alternativ om du får loss en med väskor för den prisklassen vilket inte borde vara ett problem.

Sträckkörningen är inget jag kommer att göra om... men kul att ha testat en gång! Vägen ner till Tyskland var betydligt trevligare. Körde då ca 60 mil om dagen och undvek mestadels autobahn. :tummenupp

Last edited:
Nog funkar 150 mil på en dag. Nån gång skall man ha testat det :)

Stack hem från Nürnberg till Göteborg för 2 veckor sedan vilket blev totalt 135mil och detta under en dag. Kom inte iväg förrens kl 12 på dagen från Nürnberg så inte hemma förrens lite innan 03. Detta med min enstånka Funduro (BMW F650). Den är juhe betydligt klenare och man håller en lägre marschastighet på autobahn än de flesta av hojjarna du nämnt. Körde i ca 130-140 mestadels på autobahn men även perioder i 160.

Tror inte det hade gått snabbare att ta sig hem med min BMW R1100S (inte riktigt att jämföra med RS. RS betydligt bekvämare för touring ) pga man får tanka den betydligt oftare + om man ska hålla hastighetsgränserna med inte mer än lite moms förutom autobahn då. Vilken av de hojjarna du kikar på kommer du längst på en tank? Om inte kanske någon som utmärker sig med ha minst aktionsradie? Topphastigheten är ointressant utan bekväm hög marschhastighet det du bör kika efter ( detta somsagt då du vill åka väldigt långt under en dag och på autobahn). Stort plus om hojjen du kör har hårda packväskor. Nog låter en R1100RS som ett bra alternativ om du får loss en med väskor för den prisklassen vilket inte borde vara ett problem.

Sträckkörningen är inget jag kommer att göra om... men kul att ha testat en gång! Vägen ner till Tyskland var betydligt trevligare. Körde då ca 60 mil om dagen och undvek mestadels autobahn. :tummenupp
Det stämmer verkligen att riktigt långa dagsetapper handlar om att göra så få stopp som möjligt. Jag är nog inte ensam om att ha kört om samma långtradare flera gånger trots att man kört "fort som fan".

Ska kika lite extra på R 1100 RS. :tummenupp

Edit: Denna för 39.000 kr verkar svårslagen då det gäller mest komplett hoj per krona.

Bifogat

• 5257682961.jpg
    5257682961.jpg
    66.6 KB · Visningar: 244
Last edited:
billig och trevlig

Ja, altså jag har funderat mycket, och jag tror egentligen att en Xj900s är det förnuftigaste. Dom är oftast körda lungt, enkla att meka med. Billiga reservdelar, och är billiga att köra med. Försäkring ligger på ca. 3000 helförsäkring helår.

Bmw´n är fin osså. Men dom har ofta gått långt. Även om det är BMW så märks det oxå. Det är väl en smaksak, nämnas bör att packväskorna är större på bmw´n och att det är bättre vägegenskaper. Men motorn är mycket bättre på yamahan om man skulle jämföra dom.

Last edited:
Edit: Denna för 39.000 kr verkar svårslagen då det gäller mest komplett hoj per krona.

Ja herregud ja! Får du den för den pengen MED på bilden samt t.o.m kan pruta ett par tre fyra tusingar så är ju det där kalasbyxa.

Ja, altså jag har funderat mycket, och jag tror egentligen att en Xj900s är det förnuftigaste. Dom är oftast körda lungt, enkla att meka med. Billiga reservdelar, och är billiga att köra med. Försäkring ligger på ca. 3000 helförsäkring helår.

Bmw´n är fin osså. Men dom har ofta gått långt. Även om det är BMW så märks det oxå. Det är väl en smaksak, nämnas bör att packväskorna är större på bmw´n och att det är bättre vägegenskaper. Men motorn är mycket bättre på yamahan om man skulle jämföra dom.

En sammstämmig sammanfattning/komplettering av vad jag skrev i mitt första inlägg ;) :tummenupp

Last edited:
2 alternativ enl mig.
Honda VFR 750.Japansk hoj med karaktär av V twin och rad 4.Allround och kvalite som få hojar.Skulle vilja ha en sån igen.Kan nog bli tröttsam om man pressar längre sträckor.(ägde en sådan under 1 år)
BMW R 1100 RS.Utmärkt tourer kåpa som skyddar och bra motorkaraktär med bra vrid och hyfsad väghållning.(Hyrde en sådan under en weekend)

Ja jag skulle nog satsa på BMW med dom kraven.

Den är troligtvis inte reggad i sverige, men det kostar bara 2000kr att regga och det fixar du lätt själv. Köpte själv min förra hoj oregistrerad av killen. Han är seriös o har hjälpt mången hojbröder att hitta mc till vettig peng under åren..

Vad tror ni om denna?

"Mycket välvårdad Suzuki, nybes. med väskor samt nytt drivpaket. Däck fram och bak ca 400 mil. Motorcykeln har gått 7700 mil. Allt fungerar mycket bra (ny olja och filter). 29.000 kr."

Känns som ett rätt bra val utifrån mina kriterier och budget. Eller?

Bifogat

• 6372138996.jpg
    6372138996.jpg
    69.3 KB · Visningar: 141
Blackbirden fungerar bra om man inte är allt för lång!

Jag är en bit över 1,90 så mina knän slår i kåpan med skrevet 10 cm kvar till tanken...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show