Rättvis Försäkring??????

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Blev helt galen nyss. Ringde en idiot på IF och skulle höra vad de tog för
en hel/helårs försäkring på min Suzuki gsx-r 750 -00. (Född 1984)
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

kraschandburn skrev:
Fick en premie på 59´000 kr. För helvete hojjen är ju för fan 6 år gammal nu. Värd kanske en årspremie. Ska man vara tvungen att köpa en 125cc från tidigt 70-tal eller sluta åka helt. Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?

Det finns ju några alternativ för dig

*Ring ett annat bolag
*Acceptera en vagnskadesjälvrisk på 10000:-
*Kör med halvförsäkring eller trafikförsäkring
*Byt hoj
*Bli äldre :rolleyes:
*Flytta

Lycka till!

Köp en äldre hoj ffs, jag sålde nyss min _nyaste_ hoj jag ägt - en VFR750 -86. Jag är 25 år gammal, och anser fortfarande den hojen du har vara i en klass som är för dyr att försäkra..

Förresten, du påstod ju senast vi snackade att den inte skulle kosta så mycket på dig, vad har ändrat sig?

trafikförsäkra :tummenupp

Ett tips: kolla med Trygghansa och ta halvförsäkring, du bör landa på runt 10k då :tummenupp

min RGV250 91 hade kostat mig 19768kr hel/hel hos Bilsport&MC. När jag sedan skulle få ersättning för hojen vid en trafikolycka sa de att enligt deras värderingslista låg värdet på en RGV250 91 på 14k. :kocko

* Äger en Honda Sp1 -00
* Är 25 år
* Haft körkort i 3 år
* Bor i storstad
* Helför/Helår
* Självrisk 6000:-

Års kostnad 11800 :- :tummenupp :D

TurboJugend skrev:
Det är nog bara att acceptera att man får nöja sig med halvförsäkring.
Eller trafik.... :brinnerup

Den billigaste premie jag kunde få var Tjejförsäkring hos LF hel/hel 8000:-
T.o.m de va för dyrt för mig...

Personligen förstår jag inte hur något bolag vågar försäkra Rikard, har ni sett honom när han är full? ;)

kraschandburn skrev:
Jag bad idioten att dra åt helvete och lade på luren. Har någon tips på hur vi alla sporthojs åkare ska göra med försäkringar?
Nice att skälla ut telefonisten, det är ju säkert hans fel att premien är som den är. :rolleyes:

Tipset är att köpa hoj efter vad man har råd med. :tummenupp

Om du nu absolut skulle ha helförsäkrat så hade väl varit en bra idé att kolla upp ungefär va det skulle kosta innan du köpte hojen. Du kan väl inte varit helt ovetandes om att försäkringar på hojar som din i de flesta fall är jävligt dyra? Nu är man ju så van att höra om dyra premier så dom flesta höjer nog inte ens på ögonbrynen åt din.

Ja det är totalt sjukt.... när jag såg den nya gixxern 600 så ville jag bara ringa för att se hur sjuk premien blev. TH ville ha 15k enbart för trafikförsäkringen.....

* Suzuki gsxr 1000-01
* 30 år, haft mckort i 12 år
* Trygg-hansa
* Bor i småstad
* Halvförsäkring/helår: 2300 kr
* Helförsäkring/helår: 7800 kr

kraschandburn skrev:
96% av det som betalas ut är för personskador, så om nu hojen är 6 år gammal gör den knappast mindre farlig och därmed inte billig att försäkra

CeltaniC skrev:
Ja det är totalt sjukt.... när jag såg den nya gixxern 600 så ville jag bara ringa för att se hur sjuk premien blev. TH ville ha 15k enbart för trafikförsäkringen.....

Ja det är helt sjukt att vem som helst får köra vilken hoj som helst och sen tro att det kostar att par hundra i månaden. :rolleyes:

Inse att någon ska betala kostnaderna för alla gasglada och krokvägskurvuträtares skador . Sjukhusvistelse kostar.....

MangeH skrev:
* Suzuki gsxr 1000-01
* 30 år, haft mckort i 12 år
* Trygg-hansa
* Bor i småstad
* Halvförsäkring/helår: 2300 kr
* Helförsäkring/helår: 7800 kr
jo men trygghansa är ju det absolut i särklass mest värdelösa bolaget att ha att göra med när du råkat ut för skador.
Mig anklagade dom för försäkringsbedrägeri när hon trodde att jag inte hörde, som kompensation för förtalet erbjöds jag biobiljetter. :va
kompisen nekades ersättning vid hojstöld. en annan bekant nekades hyrbil när hans bil pajat i norrlands inland. pga. "det är storhelg" nej våga vägra trygghansa är mitt tips.

crashtestdummy skrev:
jo men trygghansa är ju det absolut i särklass mest värdelösa bolaget att ha att göra med när du råkat ut för skador.
Mig anklagade dom för försäkringsbedrägeri när hon trodde att jag inte hörde, som kompensation för förtalet erbjöds jag biobiljetter. :va
kompisen nekades ersättning vid hojstöld. en annan bekant nekades hyrbil när hans bil pajat i norrlands inland. pga. "det är storhelg" nej våga vägra trygghansa är mitt tips.

Som motsats kan jag då säga at jag fick full ersättning för hojen samt alla utlägg jag hade kvitton på det jag byggt om den för innan olyckan. Den var så kraschad så dom löste in den. Efter en vecka ringde försäkringshandläggaren och fråga de om jag ville behålla hojen så slapp dom hantera hämtningen .... :tummenupp

Gabor skrev:
Ja det är helt sjukt att vem som helst får köra vilken hoj som helst och sen tro att det kostar att par hundra i månaden. :rolleyes:

Inse att någon ska betala kostnaderna för alla gasglada och krokvägskurvuträtares skador . Sjukhusvistelse kostar.....
Ett par hundra i månaden hade jag inte i tanke och kommer aldrig att ha det när det gäller sporthojar. Men 15k för TF!? 15k för halv/hel borde väl ha varit lite mer normalt dyrt, iaf en "rimlig dyr kostnad" men att betala 50k för hel/hel lär ju ingen betala om dom inte är rent av dumma eller skiter pengar.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8