Rättigheter kring privata filmer

Tror inte att det är något brott eftersom hon har gått med på att filmats och fotats. De är ju filmaren som äger rättigheterna till filmen/bilderna om den filmade/fotade är med på det.! har ja för mig. klart du ska slänga upp de det är de minsta du kan göra !

ft skrev:
Kanske för att hon i så fall måste erkänna att det hon sumpade - för det var hon som sumpade det - var något bra?

Visst blev du blåst, men du är vinnaren. Idag är du utan henne och hon utan dig. Ta det som en drivkraft att höja dig själv ännu mer över hennes nivå. Tänk på att medan du bara blivit av med en otrogen tjej så har hon blivit av med dig, oavsett om hon ser det så eller inte. Vems är egentligen den stora förlusten?

Mitt råd är: Låt henne förstå att du har filmerna. Bränn ner dem och skicka till henne. Prata sedan aldrig med henne igen utan låt henne ha det under huvudkudden varje kväll att de finns och att hon inte har kontroll över dem. Gör inget med dem, lägg dem bara i en låda och ta fram för att skratta åt.

Gör sedan något för dig själv. Ta den energi du slängt på henne och förbättra dig med. Träna, plugga, bli bättre på något, se till att lyckas på jobbet och fixa löneförhöjning. Hon blev av med dig. Du har chansen att göra ditt liv bättre - samtidigt som du ser till att du gör hennes förlust större. Sen ser du till att hitta en tjej som förtjänar dig nästa gång.

Kaka söker maka. Jag har funnit att de i bekantskapskretsen som är notoriskt otrogna även hittar notoriskt otrogna partners. Återigen, vilka är förlorarna?

De får gärna leka den leken själva, själv är jag glad att jag slipper dem. Att det sedan kan bli en och annan dyr minnesbeta längs vägen är kanske tyvärr något man får räkna med. Du har just fått en, lär och gå vidare.

Tack, du å MattE har fått mig å tänka till, MattE adda mig på msn för att stoppa mig från att göra något dumt! Å de gör ju du med!
Du har rätt i allt du skriver!
Jag har heller aldrig någonsin vart otrogen, det Har hon, å att ha den stämplen är inget man kan vara stolt över! Hon fattar nog de till slut...

EDIT: Den första raden du skrev.. De kan vara så? Eller jag skulle nog gärna hoppas på det, men hon skulle nog aldrig själv erkänna...

Carpe me skrev:
Rätt säker på att det faller inom "sexuella trakasserier", är mera säker på att du får betala skadestånd på omkring 80´ifall du åker fast för att ha uppsåtligt spridit nakenfilmer på henne.

Stod om ett liknande fall i aftonbladet förut, men det var det en kompis till paret som spred ut en film inom en vänkretts.

Så, näe låt henne inte röra dina slantar . Men det kan ju hända att din dator blev hackad :argpådato
Jo, nu när du säger det! Jag läste den artikeln också! Den är väl iofs väldigt gammal men lagen är ju densamm! Det här är ingen bra ide, ja vet! De kommer inte ut... Men, nyss funderade jag ärligt på att skicka ut dem!!

Min dator är hacker proof! hoppas ja iaf..

Last edited:
Nej, du får inte lägga ut bilder eller film med någon annan på om inte personen i fråga är med på det. Det strider mot PUL.

saltvatten skrev:
Nej, du får inte lägga ut bilder eller film med någon annan på om inte personen i fråga är med på det. Det strider mot PUL.
Det är väl på sätt å vis bra, jag har lugnat ner mig sen jag posta de första.. Jag har lyssnat på många som skrivit här! Grejerna kommer inte ut!

Men nog fasen ska hon få veta att jag har kvar dem!

saltvatten skrev:
Bara om det står namn på personen. Annars är det knappast brottsligt, då skulle ju t.ex nyheterna aldrig kunna filma gator och torg där man ser folk, och sända det sen.

Hade jag varit dig så hade filmerna redan legat på internet för längesen, men jag tror inte du kommer göra det, isf så hade du redan gjort det istället för att fråga här på "moralismens högkvarter".

Edit: såg att du bestämt dig, fastnade i en lång msnkonversation medans jag skrev detta.

Last edited:
FUBAR skrev:
Bara om det står namn på personen. Annars är det knappast brottsligt, då skulle ju t.ex nyheterna aldrig kunna filma gator och torg där man ser folk, och sända det sen.

Hade jag varit dig så hade filmerna redan legat på internet för längesen, men jag tror inte du kommer göra det, isf så hade du redan gjort det istället för att fråga här på "moralismens högkvarter".

Alltså.. nej.
Du får inte ta kort på mig och sedan publicera dessa på internet utan att min tillåtelse.
Eller i detta fallet den där two tajmande hoe:en.

FUBAR skrev:

Jodå det går bra för om man inte filmar en eller ett par specifika personer så är det tillåtet. Har sen filmen eller bilderna nyhetsvärde så går det ännu bättre.

@Pogo

Släng upp två plattskärmar på bygdegården eller nått där du visar "gymnastikfilmerna" och kallar det en konstnärlig installation så slipper du rätta dig efter PUL

http://www.datainspektionen.se/pdf/faktablad/personuppgifter_och_internet.pdf

;) Blue

Ok, jag vettefan, jag bara ville att han skulle slänga upp filmerna. Har lite ont om runkmaterial just nu, e hon snygg va vavavavaava?

pogo skrev:
Jag har heller aldrig någonsin vart otrogen, det Har hon, å att ha den stämplen är inget man kan vara stolt över! Hon fattar nog de till slut...
Var inte allt för säker på det. Hon är säkert sån att hon rättfärdigar allt för sig själv. Alltså har hon inte varit otrogen och begått något fel, det är du som gjort något fel så att hon var tvungen att vara otrogen.

Men skit i det, skit i henne och gå vidare med livet.

Gör det inte, sånt här kan bita dig i baken rätt hårt.

Bryt med henne helt och förträng henne. :död

annars så kan du väl bara sudda ansiktet. Kanske blir lagligt då eller jag vet då inte.

pogo skrev:
Grejerna kommer inte ut!

Vad försöker du vinna, Årets Glädjedödare 2005?

Hur kan man först fresta sina medmänniskor med förstklassig osedd privatporr, för att sen bara ångra sig?

Du borde bannas.

:mad:

Vaektra skrev:
Du lär ju ångra dig om din nya tjej hittar filmerna på nätet, har du tänkt på det.

Lägg inte upp bilderna!

Sköt om dig och, nytt år nya tag :)

Han ska lägga upp det för att såra henne, det förutsätter väl att hon får se att dom ligger ute på nätet.

pogo skrev:
Sant... Men vem vill se sin flickvän pippa nån annan? Iofs, han ska inte behöva sota för de här! HON ska...

Blir så arg så de bubblar i mig...

En liten undran...du har inte funderat på varför hon eventuelt var otrogen ?

DU, det kanske berodde på dDIG att du inte tog hand om henne som en man ska göra med sin kvinna ???

Det är ALDRIG en persons fel i ett förhållande att det går fel...

Ransakning, se tillbaks vad du gjorde innan hon dumpade dig innan du gjör det du INTE ska göra.

Ge dig lite till tåls.....det är inte killens fel att hon gjorde slut med dig.
Det du tänkte göra går ut över honom, han kanske inte kommer att gilla det du gör. Du vet inte vem han är och vad han kan vara kapabel till att göra.

han kan vara en som skyddar sin kvinna, går över lik för att det inte ska finnas något som stör deras förhållande. SÅÅÅ..??

Om du fortf. vill jävlas med henne så kanske det räcker med att säga att du redan har lagt ut grejjerna på nätet. Det borde ju svida lika hårt som om du eg. gör det och sen säger det till henne. Ska du sen göra de ännu värre så ber du nån gemensam bekant nämna detta för henne.

Om nu detta är mer rätt eller fel vet jag inte. Vet inte heller var hon har gjort. Men du kanske kan få genom lite hämnd utan att göra nåt olagligt. Mer än att ljuga då :gnissla

Gabor skrev:
Det är ALDRIG en persons fel i ett förhållande att det går fel...
Bullshit!
Det är väl knappast båda i ett förhållande som är otrogna, när ena partnern knullar i fel säng?
Du menar att folk med dålig moral aldrig har gängat fel om dom bara hade haft en bra partner?
Sen kan det ligga nåt i det du skriver. Men att använda ordet aldrig, och med stora bokstäver, no no no.
Att vara otrogen är alltid fel. Är man inte nöjd med situationen får man säga upp sin prenumeration innan man går o skaffar sig lösnummer. Det är väl ändå basic 1.0 i relationsteori? :kocko

Last edited:
Kan säga direkt att detta faller under Förtal. Det är inte första gången som ett par spelar in en egentillverkad film med naket innehåll, och vips när det tar slut så skall den ena parten offentliggöra materialet. Finns ett rättsfall där en f.d. pojkvän spred naket material på sin ex-flickvän. Om jag minns rätt fälldes han för grovt förtal och fick betala ett högt (nåja) skadestånd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman