Rätt stålomspunna bromsslangar till rätt hoj

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Hejsan!

Förra ägaren av min nuvarande hoj, (honda cbr 1000 rr 08) hade köpt stålomspunna bromsslangar, och nu när jag tittar på dom så står det till honda cbr 1000 rr 2006 på paketet, både fram och bak. Han har väl köpt fel, det är goodridge.

Passar dom till min årsmodell också?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
tror det finns en tråd för honda cbr1000rr 2008 som du kan fråga i.. tror du får mer svar där..


lycka till
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Så länge längden och kopplingarna är lika så funkar det bra att använda vilka bromsslangar som helst. Längden är inte så jätteviktig heller men det underlättar ju om den är så nära originalet som möjligt. Har dock sett en del roliga lösningar med för långa slangar.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Så länge längden och kopplingarna är lika så funkar det bra att använda vilka bromsslangar som helst. Längden är inte så jätteviktig heller men det underlättar ju om den är så nära originalet som möjligt. Har dock sett en del roliga lösningar med för långa slangar.

Grejen är att det verkar som det saknas en slang men jag kanske missar något.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Jaha okej, men då kanske det stämmer. Jag har inte paketen här men om man inte ska dela upp dom i en förgrening utan dra dom direkt till oken så kanske dom passar. Man får väl kolla längden bara?
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Vore gött att veta om dom är kompatibla bara så att man inte gör någon dumdum, jag är inte mekkungen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Stämmer längden är det bara att köra på! Du kan gå in på någon hemsida (Bikebandit.com eller liknande) och jämföra ordernummer mellan 05-08, är det samma vet Du ju att de passar.

Lycka till:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan du inte skruva är montage av stålspunna slangar inget jag hade börjat med...
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Kan du inte skruva är montage av stålspunna slangar inget jag hade börjat med...

Min far är mekkunnig så han brukar sitta på en pall och peka :) Men jag ska kolla om det kan passa och tackar för all hjälp. Alltså jag är inte helt oteknisk, jag kan göra en del men jag vill helst veta om det passar innan jag förstör något :*
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad Boris förmodligen menar, är att det som har med bromsar att göra inte är något man bara rycker på axlarna åt och chansar på att det blev rätt. Om Du själv vill göra jobbet är det upp till Dig att det blir rätt.

Till problemet: Som Lindquist säger har Du en enkel banjobult (en slang) från pumpen ned till ena oket. I det oket finns en längre banjobult för ytterligare en slang till det andra oket med ytterligare en enkel banjobult.

Flytta nu upp den längre banjobulten till pumpen dit Du nu kopplar slangarna till bägge oken.

Det kan vara en PITA att fylla och lufta systemet efter byte, söker Du här på SH hittar Du fiffiga tips om att med spruta fylla slangarna nerifrån. Avsluta med att låta bromsen ligga an över natten (dra in handtaget med bunt- eller gummiband) då det pressar ur luftfickor.

Lycka till:)
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top