Rätt stålomspunna bromsslangar till rätt hoj

Ah, tack för korrigeringen Hoztic, det var ju det där med tugga tuggummi och promenera...:) Inlägget korrigerat, ha en god kväll!

Flytta upp den längre banjobulten till bromspumpen dit han ska koppla bägge slangarna menar du? :)

Ville bara följa upp och säga att det var busenkelt att byta bromsslangar, jag behövde inte byta några banjobultar, alla bultar som behövdes medföljde i kitet. tog ungefär en timme :). Det blev stor skillnad i känslan på bromsarna och bakbromsen tar mycket bättre.

Tack för alla tips! :)

Har läst inläggen. Om jag är en mc-åkare som kör en massa mil varje säsong men ingen banåkare med min XJ 900 Diversion. Varför skall jag byta till stålomspunna slangar. Jag vet att det kan bli materialutmattning på original gummislang, men tjänar jag något mer på att byta. Gör noggrann koll inför varje säsong, byter bromsolja mm

Har läst inläggen. Om jag är en mc-åkare som kör en massa mil varje säsong men ingen banåkare med min XJ 900 Diversion. Varför skall jag byta till stålomspunna slangar. Jag vet att det kan bli materialutmattning på original gummislang, men tjänar jag något mer på att byta. Gör noggrann koll inför varje säsong, byter bromsolja mm

Du kommer att fatta när du bytt....

Efter ett par år så blir slangarna lite mjukare och du kan få en svampig känsla i handtaget.
Nya slangar brukar vara stålomspunna eftersom de flexar mycket mindre och ger en stummare känsla.

Jag gillar känslan i mina originalslangar men kommer nog byta till stålomspunna eftersom de antagligen är billigare än nya oem från kawasaki.

Varför vill man ha två slangar från pumpen till varsitt ok ?

Hela grejen är väl att man vill ha ett så styvt system som möjligt och då måste kortast möjliga total slanglängd vara bäst. En slang ner till rörlig del av gaffeln och sen en till varje ok torde ge minsta totala slanglängd.

En slang från bromspump ner till ena oket (det högra) och sen en annan slang därifrån över till vänstra oket hamnar nog rätt nära det optimala.

Dessutom slipper man en slang uppe vid styret/lyset.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back