Rätt hoj för ändamålet

Ett äventyr är väl när man är en bit utanför sin komfortzon och testar nya saker, nya problem eller nya lösningar? Går allt som på räls och helt utan utmaningar så kunde man väl lika gärna ha tagit bussen istället för böket med en hoj?

Ett äventyr är väl när man är en bit utanför sin komfortzon och testar nya saker, nya problem eller nya lösningar? Går allt som på räls och helt utan utmaningar så kunde man väl lika gärna ha tagit bussen istället för böket med en hoj?
Nåt i den stilen. Sen har vi alla varierande äventyrsbehov, jag gillar ut med hojen till okända platser, inte nödvändigtvis farliga men ändå lite kusliga så att jag känner visst obehag. Gärna gamla grustag, stenbrott, skogsvägar, övergivna järnvägsstationer, nerlagda industrier typ avverkningsplatser där man kanske får se älg eller annat vilt för att känna att jag lever.

Andra kanske nöjer sig med att ta bilen / bussen ut i nåt av dom många naturreservaten, plocka bär eller svamp, kanske simma i nån vacker sjö mm. Vi har väldigt olika behov av att utsätta oss för "äventyr", vad som för vissa är en tillräcklig upplevelse kan trigga våldsamma DAMP-attacker hos mig vilket kan resultera i att jag kör straffsparkar på kottar och småstenar eller boxas med träden, i värsta fall kan jag börja förstå omgivningen ur grävlingens perspektiv.

Äventyr i vårkylan, med "rätt hoj". Här vid en av Sörmlands många fina sjöar på min endurohoj (EXCF 450) som med lätthet slank av asfaltsvägen in på småstigarna, som faktiskt leder ända ner till vattnet.

IMG_7761.JPG

Hade det varit varmare kunde jag ställa hojen mot nåt träd och bara hoppa i. Den varmaste tiden på sommaren brukar jag köra i jeans och tröja så det blir väldigt enkelt att skifta mellan rulla och simma, och sen rulla igen. Jag har faktiskt tänkt på att köra ett 'hoj+sim safari' en sommar där jag kör till flera sjöar just för att simma lite i varje.

Men sånt funkar bäst med lättare hojar som har utökad framkomlighet, dvs egenskapen att ta sig fram över smärre hinder. Min Harley hade inte klarat det. Den hade jag fått ställa på parkeringen en bra bit bort och sedan gå. Men med denna hojen kan jag ta mig fram på småstigar, över rötter och stenar, upp och ner för branter, jämna klippor, där vi normalt tar oss fram till fots utan att behöva klättra eller gå uppför trappor (nerför trappor rullar den utmärkt). Tror hojen kvalar in under kategorin dual-sport, just "enduro" är väl en mer detaljerad benämning.

Äventyr i vårkylan, med "rätt hoj". Här vid en av Sörmlands många fina sjöar på min endurohoj (EXCF 450) som med lätthet slank av asfaltsvägen in på småstigarna, som faktiskt leder ända ner till vattnet.

View attachment 527420

Hade det varit varmare kunde jag ställa hojen mot nåt träd och bara hoppa i. Den varmaste tiden på sommaren brukar jag köra i jeans och tröja så det blir väldigt enkelt att skifta mellan rulla och simma, och sen rulla igen. Jag har faktiskt tänkt på att köra ett 'hoj+sim safari' en sommar där jag kör till flera sjöar just för att simma lite i varje.

Men sånt funkar bäst med lättare hojar som har utökad framkomlighet, dvs egenskapen att ta sig fram över smärre hinder. Min Harley hade inte klarat det. Den hade jag fått ställa på parkeringen en bra bit bort och sedan gå. Men med denna hojen kan jag ta mig fram på småstigar, över rötter och stenar, upp och ner för branter, jämna klippor, där vi normalt tar oss fram till fots utan att behöva klättra eller gå uppför trappor (nerför trappor rullar den utmärkt). Tror hojen kvalar in under kategorin dual-sport, just "enduro" är väl en mer detaljerad benämning.
'hoj+sim safari' Låter som en utmärkt idé, alltid kul med ”uppdrag” när man åker cykel. Får bli åtminstone en sådan vända i sommar 👍

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back