Rätt hoj för ändamålet

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag tittade på äventyrare (?) på Youtube och konstaterade att det gör livet lättare om man väljer rätt redskap för det man vill göra.
Lite för asfaltsinriktad cykel på grus med en förare som inte känner sig säker

Behändigare cykel med förare som är van vid underlaget

Det är absolut inte menat att hacka på Lasse utan mer att diskutera skillnaden.

Helt riktigt. I mitt fall så är ju den typen av vägar inget jag vill köra. Vanliga grusvägar är inget problem, men branta sönderregnade vägar, med djupa fåror är inget för mig. Skulle ha vänt i tid, men det är lätt att vara efterklok.

Vi gjorde en studie på det här för flera år sedan för att svara på frågan hur många hojar man man ska ha i garaget. Den gamla formeln är 1+N vilket vi tyckte var luddigt så vi räknade ut att det ideala antalet är 11, då täcker vi alla behov.

Det svåra blir dels att välja vilken hoj man ska ta för en viss resa och som förlängning på problemet hur man ska få med sig alla 11 beroende på hur resan utvecklas. Det kan dock vara problem att få med sig alla 11, även på en GS...

Helt riktigt. I mitt fall så är ju den typen av vägar inget jag vill köra. Vanliga grusvägar är inget problem, men branta sönderregnade vägar, med djupa fåror är inget för mig. Skulle ha vänt i tid, men det är lätt att vara efterklok.
Det hördes en bra bit innan att du inte trivdes med situationen. Det var bra att det bara var hastighet i sidled när det väl gick snett.

Som Nathan säger är topbox vikt på fel ställe.

Vi gjorde en studie på det här för flera år sedan för att svara på frågan hur många hojar man man ska ha i garaget. Den gamla formeln är 1+N vilket vi tyckte var luddigt så vi räknade ut att det ideala antalet är 11, då täcker vi alla behov.

Det svåra blir dels att välja vilken hoj man ska ta för en viss resa och som förlängning på problemet hur man ska få med sig alla 11 beroende på hur resan utvecklas. Det kan dock vara problem att få med sig alla 11, även på en GS...
Vill även flika in med att om man ska klara sig på 11 hojar, då måste man vara disciplinerad i sina beslut.
Jag har inte klarat av att ta dessa svåra beslut, så trots att siffran 11 är överskriden....så måste jag fortfarande komplettera pusslet.
Men...jag försöker verkligen att göra mitt bästa. 🤷‍♀️

Jag skulle föreslå att man skaffar en hoj som från början är ritad med terräng i åtanke och sedan anpassar den till sitt avsedda ändamål. Då slipper man överraskningar som kylvätskereservoaren längst fram under motorn (Triumph 400 scrambler), eller oljefiltret och sump placerad underst i motorn, avgasrör underst utsatt för stockar, stenar och andra hårdheter.

Dessa övergödda 'adventure bikes' inger mest skräckblandad förtjusning än trygghet och framkomlighet. Bara vikten på åbäket och kostnaden i helhet manar till en överdriven försiktighet som sänker äventyrsfaktorn till noll. Man snackar om "packa lätt" och "ta inte med onödigheter" så varför inte börja med att välja lättare hoj, då blir det mindre att baxa upp ur diket när det blir aktuellt.

Sen kan man vara akademiker eller utländsk bärplockare, se hojen som "a blank canvas", som Harley brukar omnämnas, och gör den till din på ditt eget vis med hur mycket, eller hur lite tingel och tech-pynt du anser dig behöva ute i vildmarken. Jag brukar ha med nån liten flaska med dricka, mitt larmlås för moped, en tandpetare och ett plåster. Sen är jag ju inte borta över natten heller utan kryper hem efter skymningen till värmen och pussarna .. 😁

Aldrig ha en hoj som man inte orkar plocka upp själv, så tänker jag iaf. FD Multstrada ägare som tappade den i tid och otid.

Jag skulle föreslå att man skaffar en hoj som från början är ritad med terräng i åtanke och sedan anpassar den till sitt avsedda ändamål. Då slipper man överraskningar som kylvätskereservoaren längst fram under motorn (Triumph 400 scrambler), eller oljefiltret och sump placerad underst i motorn, avgasrör underst utsatt för stockar, stenar och andra hårdheter.

Dessa övergödda 'adventure bikes' inger mest skräckblandad förtjusning än trygghet och framkomlighet. Bara vikten på åbäket och kostnaden i helhet manar till en överdriven försiktighet som sänker äventyrsfaktorn till noll. Man snackar om "packa lätt" och "ta inte med onödigheter" så varför inte börja med att välja lättare hoj, då blir det mindre att baxa upp ur diket när det blir aktuellt.

Sen kan man vara akademiker eller utländsk bärplockare, se hojen som "a blank canvas", som Harley brukar omnämnas, och gör den till din på ditt eget vis med hur mycket, eller hur lite tingel och tech-pynt du anser dig behöva ute i vildmarken. Jag brukar ha med nån liten flaska med dricka, mitt larmlås för moped, en tandpetare och ett plåster. Sen är jag ju inte borta över natten heller utan kryper hem efter skymningen till värmen och pussarna .. 😁
Det handlar mest om design och utseende. 95% av alla adventure mc körs aldrig på annat än asfalt.

Dessa övergödda ”adventure bikes” är bara touringhojar med en image.

Kom och köp konserverad gröt. Äventyrsgröt.

Att toura runt har jag inget emot. Grusväg behöver inte vara ett hinder alls. Fast det funkar med en Guldvinge från första generationen till den senaste. Eller ett tungt as som Suzuki GS(!) 1000 G.

Äventyr. Bah! Trams. Mycket säljs med det ordet; elmoped, bussresor och guidade turer i Stockholm osv osv. Jag har inte hela listan.
Så du är en äventyrare. Som dom då?

Jodå, det finns undantag. Äventyrare på hoj. Vanliga och ovanliga hojval. Inte nödvändigtvis ”äventyrshojar”.
Jag har inte sett er definition på äventyr. Har ni någon? Äh, vi gör som dom. Tre tomtar tar färjan till Gotland. ”Mc-äventyr.” ”Här börjar vår resa.” Lägg ut på tuben. ”Hello bjutiful people”. Jag får nästan kväljningar. Blockerar kontot.

Vad är ett äventyr sa du?

När blev en jorden runt-resa på hoj ett äventyr? Efter millenieskiftet? När Facebook slog igenom? GoPro + YouTube blir adventureinfluecer automatiskt.

Ingår strapats i äventyr? ”Vi tältade och frös.” Strapatser och umbäranden.
”Vi fick inte tag i något hotell!” Äventyr?
En personlig utmaning om än så liten. ”Mitt betalkort funkade inte, jag fick sälja min kropp.”

Som jag sagt (ältat) tidigare: allt är redan gjort på alla möjliga typer av fordon och kön.

Hela Adventure-grejen är en köpt livsstil precis som när svenne började köpa HD på 80-talet. Plus tishan, bältet, jackan, kaffemuggen, klubban till bilen, musmattan osv.

Köpa ny hoj, visst. Toura runt, absolut.
Vara ute på mc-äventyr? Eh?

Kanske är det ett äventyr att besöka en massa länder på hoj som Georgien, Laos, Kina m.fl. Länder som jag inte skulle sätta min fot i. Jag är nog för feg, bekväm och ointresserad av andra kulturer.
Jag håller mig till Europa. Jag har Portugal kvar och Grekland. Skippar gärna Albanien och forna Jugoslavien. Ja och länder med vänstertrafik!
Nä jag är ingen äventyrare och har ingen och kommer aldrig att köpa någon ”äventyrshoj”.

Annars är ju Norge det enda land jag behöver.
”Mandomsprovet Nordkap” avstår jag dock med lätthet.

Några gruppresor är helt uteslutet.

IMG_3683.jpeg
Fotokurvan i Stelviopasset. Man ska ha tur i hårnålarna va?

Lite kul med alla som tappar sina hojar och hamnar på YouTube. Tråkigt med hojarna men kul att deras coola image får sig en knäck. Man ska inte bara kunna vinka maniskt, man måste kunna hålla sig upprätt också.

Nu inväntar jag definitionen av äventyr.

För mig är äventyrscykel bara ett sätt att enkelt förklara vilken typ av motorcykel jag menar. Det är ett fordon på två hjul som är bekvämt att åka på och inte enbart är gjort för att hålla jämn hög fart. De touringcyklar jag kört har varit extremt ovilliga att byta riktning och känts allmänt klumpiga.

Så här långt har jag inte behövt lyfta någon av mina motorcyklar från liggande och det gör mig inget om det fortsätter så.

Vad ett äventyr är får jag svårt att svara på. Sen huset uppfanns ser jag ingen anledning att bo i tält eller nåt vindskydd. Jag ska ingenstans där det inte finns bebyggelse.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage