Dessa övergödda 'adventure bikes' inger mest skräckblandad förtjusning än trygghet och framkomlighet. Bara vikten på åbäket och kostnaden i helhet manar till en överdriven försiktighet som sänker äventyrsfaktorn till noll. Man snackar om "packa lätt" och "ta inte med onödigheter" så varför inte börja med att välja lättare hoj, då blir det mindre att baxa upp ur diket när det blir aktuellt.
Dessa övergödda ”adventure bikes” är bara touringhojar med en image.
Kom och köp konserverad gröt. Äventyrsgröt.
Att toura runt har jag inget emot. Grusväg behöver inte vara ett hinder alls. Fast det funkar med en Guldvinge från första generationen till den senaste. Eller ett tungt as som Suzuki GS(!) 1000 G.
Äventyr. Bah! Trams. Mycket säljs med det ordet; elmoped, bussresor och guidade turer i Stockholm osv osv. Jag har inte hela listan.
Så du är en äventyrare. Som dom då?
Jodå, det finns undantag. Äventyrare på hoj. Vanliga och ovanliga hojval. Inte nödvändigtvis ”äventyrshojar”.
Jag har inte sett er definition på äventyr. Har ni någon? Äh, vi gör som dom. Tre tomtar tar färjan till Gotland. ”Mc-äventyr.” ”Här börjar vår resa.” Lägg ut på tuben. ”Hello bjutiful people”. Jag får nästan kväljningar. Blockerar kontot.
Vad är ett äventyr sa du?
När blev en jorden runt-resa på hoj ett äventyr? Efter millenieskiftet? När Facebook slog igenom? GoPro + YouTube blir adventureinfluecer automatiskt.
Ingår strapats i äventyr? ”Vi tältade och frös.” Strapatser och umbäranden.
”Vi fick inte tag i något hotell!” Äventyr?
En personlig utmaning om än så liten. ”Mitt betalkort funkade inte, jag fick sälja min kropp.”
Som jag sagt (ältat) tidigare: allt är redan gjort på alla möjliga typer av fordon och kön.
Hela Adventure-grejen är en köpt livsstil precis som när svenne började köpa HD på 80-talet. Plus tishan, bältet, jackan, kaffemuggen, klubban till bilen, musmattan osv.
Köpa ny hoj, visst. Toura runt, absolut.
Vara ute på mc-äventyr? Eh?
Kanske är det ett äventyr att besöka en massa länder på hoj som Georgien, Laos, Kina m.fl. Länder som jag inte skulle sätta min fot i. Jag är nog för feg, bekväm och ointresserad av andra kulturer.
Jag håller mig till Europa. Jag har Portugal kvar och Grekland. Skippar gärna Albanien och forna Jugoslavien. Ja och länder med vänstertrafik!
Nä jag är ingen äventyrare och har ingen och kommer aldrig att köpa någon ”äventyrshoj”.
Annars är ju Norge det enda land jag behöver.
”Mandomsprovet Nordkap” avstår jag dock med lätthet.
Några gruppresor är helt uteslutet.

Fotokurvan i Stelviopasset. Man ska ha tur i hårnålarna va?
Lite kul med alla som tappar sina hojar och hamnar på YouTube. Tråkigt med hojarna men kul att deras coola image får sig en knäck. Man ska inte bara kunna vinka maniskt, man måste kunna hålla sig upprätt också.
Nu inväntar jag definitionen av äventyr.