Räkna växlar?

Räknar du växlar?

• Antal röstningar
    0

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har på sistone komme på att det var kanske lite dumt att sluta räkna växlar när man var liten nu då det händer att man petar i ettan när man misslyckas lite... Ivartfall, hur gör ni som tävlar?

Jag räknar, iaf till en början. När man har lagt en massa varv på en bana med samma drevning går det automatiskt.

Ni som åker på hojjar som RSV Mille, SP1/2, TL1000R, Ducati osv - Hur gör ni?

Jag gjorde på samma sätt medans jag åkte "liten motor mycke effekt" men det blev svårare när jag började åka på husan där man vill utnyttja hela registret! Lätt att man stressa om man misslyckas (för att få extraknuff tänker man) å lyckas få i ettan, vilket är aldeles för låg och ger lite problem att växla mellan 1/2 också... (om inte annat känns det illa mot lådan) Sen hör det ju till saken att man vill dumpa två växlar för att slajda också... :tummenupp

alla hojar skulle ha som min gam gsx där växel stog i ett litet fönster..kika där så fort man tappa bort sig...jag räknar lite på min motard..dom 1a växlarna...på sportisen tror jag att jag räkna bättre :va

Jag räknar alltid i början av passet på en ny bana, behåller jag samma utväxling så går det av sig själv, värre är det att växla mellan gathojsväxling och räcerväxling, då är det lätt hänt att ettan går i när man ville ha i trean :död

Jo jag räknar oxo ibörjan på en ny bana. Sen vet man ju vilken växel som ska i och då går det automatiskt.

Jag räknar inte, utan gör det på känsla. Visst händer det att det blir fel, men inte efter att man har lagt några varv...

Tja, ettan kör man ändå aldrig på så det kvittar ju. Problemet för mig är att jag lyssnar på andra vilka växlar man "ska" köra på. Och det har sällan stämmt med min fart/utväxling. Så jag har legat på 1/2 växel för lågt (det gör det omöjligt att köra snabbare) eller en halv för mycket.
Man kanske ska lära sig dreva efter sin egen fart.

Ingen som provat en sån där "växelräknare"..

Med en display som visar hela tiden vilken växel som ligger i.

Undrar lite ifall det är nått att ha.

Lite olika, men jag brukar räkna nerväxlingar.
Fast ibland skulle man väl vilja ha en markering att 6'an ligger i, eftersom man letar efter 7'an ibland...

Jag kommer fan inte ihåg, men nog går jag på känsla. Sparkar man ner växlarna känner man ju när motorvarvet ligger "rätt" för att ta kurvan framför.
Iom man kör varv på varv så går det ju automatiskt.

Chris Ash skrev:
Jag kommer fan inte ihåg, men nog går jag på känsla. Sparkar man ner växlarna känner man ju när motorvarvet ligger "rätt" för att ta kurvan framför.
Iom man kör varv på varv så går det ju automatiskt.

Anledningen till att jag räknar ner är för att "känslan" sa att det det gick för fort för tvåan exempelvis, och så la man i ettan så gick det för sakta..
Nu räknar jag istället till den växel det bör vara, och sen gäller det bara att hålla farten för att ha varvet uppe..

jag kollar varvmætaren, har bonkat in ett mønster i mitt huvud så jag vet alltid vilken væxel jag har :tummenupp

men jag kør inte bana, dær har man antagligen inte tid o kolla vilken siffra varvmætaren står på...

oFFkeFF skrev:
Anledningen till att jag räknar ner är för att "känslan" sa att det det gick för fort för tvåan exempelvis, och så la man i ettan så gick det för sakta..
Nu räknar jag istället till den växel det bör vara, och sen gäller det bara att hålla farten för att ha varvet uppe..

Det är sant, ibland är det "det ska fan gå att åka på trean här" och då måste man räkna istället.

Efter några varv på bana så behöver du inte räkna växlarna, det går på känsla. När du vet vilken växel som behövs på vilka delar av banan så märker du direkt om det blir fel...fast ibland räknar jag vid nedväxlingar vid hårda inbromsningar...

På vägen däremot händer det dock att jag petar i "7:an" ibland... :)

När man ligger på Anderstorps raka på 6:an nära varvstoppet (det går som bekant fort då) och skall få ner farten till 2:an då brukar jag räkna, för varken 1:an eller 3:an är så lyckad, har provat :huvet

Jag räknar alltid hur många jag växlar ner, har ett märke i asfalten var jag ska börja växla ner, när jag växlar upp är det mer på känsla men ibland räknar jag...

Jag räknar alltid hur många jag går ner, men problemet är ju att man inte alltid vet vilken växel man ligger på från början :P Känsla går bra men det känns som om det inte går fortast, får jag en kanonutgång ur kurvan har jag en växel högre innan jag ska växla ner å då blire problem! Eller åker man efter någon händer det att man växlar för att få ett längre register å åka på och då blir det fel igen. Var aldrig speciellt svårt att välja rätt växel när man åker R6 eller hojjar med liknande karaktär på större banor, men när det blir tajtare banor och längre register blev det svårare! Man får kortare tid att fundera...

En annan fördel (som jag ser det då) att veta vilken växel man ligger på (säkert) är ju att man kan köra efter samma "mall" och prova sig fram på träningarna utan att behöva göra sjuhundra varv :D. "Är det bättre att köra på trean här eller inte?"

Tilläggas bör väl att jag är nybörjare på banan, i sommar var min första riktiga "träningssommar".

Jag räknar nog inte för det mesta. I bland blir det fel och då brukar jag inte komma in i rätt växelrytm förrän efter rakan igen.

Jag tävlar ju inte dårå men när jag kör på bana så kör jag med öronen. Alltså räknar inte växlarna och tittar inte på varvräknaren utan hör på varven då det är dags att växla åt endera hållet. Men det går ju åt helvete ibland .... och jag är rätt långsam också :)

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa