Räkna ut teoretisk toppfart för fordon¿¿

Homo skrev:
2357213 P i kw eller hk?
rho, vilken enhet
v m/s eller km/h
A m2 eller cm2

det kanske inte spelar nån roll dock?

edit: ok

rho=kg/m^3
v=m/s
A=m^2
P=watt (inte kilowatt)

Homo skrev:
2357237 vi försöker oss på ett övningsexempel

P=95kw
Cw=0.75
A=0.65m2
v=X
rho=1.2??
Ff stryker vi

X+0,5*0,75*1,2*0,65*X^3=95000 (stämmer den?)

(Ff*v+0,5*Cw*rho*A*v^3=P)

måste klura lite på det här, ekvationer va ju inte igår direkt

Ja det stämmer nästan. Termen längst till vänster skall bort.

Gör man detta får du en teoretisk toppfart på cirka 68,74m/s (247,5km/h)

Last edited:
är det X(v) längst till höger som ska bort?

Homo skrev:
2357329 är det X(v) längst till höger som ska bort?

Nej till vänster annars stämmer inte ekvationen enhetsmässigt.

Man kan inte ta 2,5häst^0,7kamel och få 1,9 oljefat.

Vad jag menar med att försumma rullmotståndet är att du skall försumma hela den termen i ekvationen, inte bara stryka bort en faktor.:mattias

Last edited:
ok jag menade att det första X:et (det till vänster) va v och inte rullmotståndet (iofs det kanske du med gör?)

Vad jag menar med att försumma rullmotståndet är att du skall försumma hela den termen i ekvationen, inte bara stryka bort en faktor.

hur menar du nu? man ska ta med rullmotståndet men inget värde? försumma?

lr ställ upp ekvationen så (som den ska va) som du räknade ut den då förstår jag enklare

Homo skrev:
2357360 ok jag menade att det första X:et (det till vänster) va v och inte rullmotståndet (iofs det kanske du med gör?)

Vad jag menar med att försumma rullmotståndet är att du skall försumma hela den termen i ekvationen, inte bara stryka bort en faktor.

hur menar du nu? man ska ta med rullmotståndet men inget värde? försumma?

lr ställ upp ekvationen så (som den ska va) som du räknade ut den då förstår jag enklare

Okej så här har jag räknat:

0,5*Cw*rho*A*v^3=P

och mha räknare numeriskt löst ut v till värdet ovan.

Vad jag menar med "enhetsmässigt" är att om du tex skall räkna ut storleken på ett hus så måste du addera ytan av alla rum för att få totalen.

Du kan ju inte säga att ytan är 105 kvm och 5m, (eftersom du i sovrummet bara kunde mäta bredden, så därför "strök" du längden)

Är du med?

Last edited:
tror jag fattar nu :banana fan va nice. tack för hjälpen. det kan komma att bli mer frågor men jag tror inte det

ja är med på enheterna dom ska vara i samma klass så att säga, samma system. tror det va bland det första som stog i mina mekanikböcker

Homo skrev:
2357383 tror jag fattar nu :banana fan va nice. tack för hjälpen. det kan komma att bli mer frågor men jag tror inte det

ja är med på enheterna dom ska vara i samma klass så att säga, samma system. tror det va bland det första som stog i mina mekanikböcker

Bra.
Du kan ju också tänka så här:

Eftersom jag sätter Ff=0 så blir noll multiplicerat med X ändå lika med noll. På så viss försvinner hela termen.

en till grej bara, vikten är den på nåt sätt medräknad i cw värdet eller är vikten (massan antar jag) helt oviktig när man beräknar toppfarten?

Homo skrev:
2357407 en till grej bara, vikten är den på nåt sätt medräknad i cw värdet eller är vikten (massan antar jag) helt oviktig när man beräknar toppfarten?

tänkte till lite extra o kom fram till att vikten bara kan inverka på rullmotståndet. kan ju ha flummat till det dock :näsblod been known to happen

Homo skrev:
2356635 tänkte mer såhär. 300kg klump1 har si o så många hest o vrid, cw värde x i hur hög hastighet skulle man i teorin få upp klump1 i? lr tvärt om vad behövs för en viss hastighet cw häst vrid vikt. tänkte inte på utväxlingar även om man måste räkna på sånt oxo. teoretisk absolut maxhastighet med vissa förutsättningar
Du kan ju alltid kolla när luftmotståndet blir större än kraften. :va men det stämmer ju int heller.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra