Räkna ut teoretisk toppfart för fordon¿¿

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
vad behöver man veta? hk antar jag. vikt? cw-värde? vridmoment? nåt mer?

hur ser formeln ut om man nu har det man behöver?
 
det kan ju inte riktigt ersätta matematiska formler om man säger så
 
Homo skrev:
2356198 det kan ju inte riktigt ersätta matematiska formler om man säger så


Du måste väll veta utväxlingen på hojen. Eller använda energiprincipen om du vet hur mycket energi du har vid toppfart.
 
jag vet inte, det är därför jag frågar :näsblod
 
Ta reda på utväxlingen mellan vev och växellåda (hjärnsläp, minns inte vad det heter) utväxlingen på högsta växeln och sen utväxlingen på drevningen. Sägtex att du får 10:1 så snurrar motorn 10 varv när bakhjulet snurrat 1 (inte realistiskt, men lät räknat.) Sen tar man omkretsen på hjulet. tex 2 meter. Då tar du motor varvet (säg 7000) gånger 60 (Så det blir per timme) delat på 10 gånger omkretsen i kilometer (0,002)

dvs.

7000*60/10*0,002=84 km/h

Men det här tar inte med varken luftmostånd eller slir. Så det är totalt ointresant. En tävlingscyklist kan komma upp i 240 kmh teoretisk toppfart.
 
tänkte mer såhär. 300kg klump1 har si o så många hest o vrid, cw värde x i hur hög hastighet skulle man i teorin få upp klump1 i? lr tvärt om vad behövs för en viss hastighet cw häst vrid vikt. tänkte inte på utväxlingar även om man måste räkna på sånt oxo. teoretisk absolut maxhastighet med vissa förutsättningar
 
Du behöver veta hur mycket effekt du kan få ut och vilket motstånd som genereras vid varje given hastighet.

Luftmotståndet är en konstant gånger kvadraten av hastigheten.

Rullmotstånd vet jag inte riktigt hur man räknar på - inte mitt område.

Effekten på bakdäcket får du ur en dynokörning, räkna om så varvet motsvarar högsta växeln. I teorin kan det gå snabbare på lägre växlar, men det borde inte vara så vanligt idag.

När du ligger på maxfart är

effekten på bakdäcket - (Luftmotstånd + rullmotstånd)*hastigheten = 0 (1)

eller

P - (D_luft + D_rull)*V = 0,

där D_luft = k*V^2

För att kunna komma dit utan att ta hjälp av en nerförsbacke måste

Effekten på bakdäcket - (Luftmotstånd + rullmotstånd)*hastigheten > 0 (2)

gälla för alla hastigheter under den hastigheten. M a o är den teoretiska maxhastigheten på platt mark den lägsta hastighet som uppfyller villkoret (1).

Mvh,
/Fredrik
 
En avstickare. Vad har en R1 04-06 för teoretisk topfart? (med orginaldrevning)
 
har läst lite nu...

du måste veta effekt på slangen. luftmoståndscoefficient (cw lr Cd som dom använder i usa (samma), frontarea, och CdA (cw x Area) och rullmotstånd. och vikt med tror jag. jag vet fortfarande inte hur man räknar på det dock
 
Homo skrev:
2356188 vad behöver man veta? hk antar jag. vikt? cw-värde? vridmoment? nåt mer?

hur ser formeln ut om man nu har det man behöver?

Uttrycket ser ut som följer:

Ff*v+0,5*Cw*rho*A*v^3=P


Ff=rullmotståndet

rho= densiteten för den fluid du tänker köra i, tex luft (konstant)
A=ekipagets projicerade frontalarea (konstant)
v=farten
Cw= luftmotståndskoefficienten (konstant)
P=effekten på bakhjulet

P kan också tecknas= Fe*v

Du kan ju stryka rullmotståndet ur ekvationen om du vill eftersom det är försumbart i högre hastigheter.

ps glöm inte SI-enheter ds
 
Last edited:
Homo skrev:
2357100 har läst lite nu...

du måste veta effekt på slangen. luftmoståndscoefficient (cw lr Cd som dom använder i usa (samma), frontarea, och CdA (cw x Area) och rullmotstånd. och vikt med tror jag. jag vet fortfarande inte hur man räknar på det dock

Eftersom A, Cw och rho är konstanter kan man baka ihop dem.

Frågan är bara varför då?

Jo därför man kan bestämma den bromsande kraften experimentellt.

Någon som kommer ihåg impulslagen?

F*(t1-t0)=m*(v1-v0)

Gör så här:

Ta hojen och kör i en lämplig hastighet, ju högre desto mindre inblandning från rullmotståndet.

Kör i konstant fart. Dra in kopplingen och "rulla fritt" låt hastigheten minska ett lämpligt intervall och mät tiden det tog.

Lös därefter ut F ur utrycket ovan och lös sedan ut konstanterna A, rho och Cw*0,5 och sätt in i detta uttryck.

0,5*Cw*rho*A=F/v^2 (använd här tex medelfarten av v1 och v0)


Du kan sedan använda högerledet i den allra första ekvationen till att lösa ut Vmax om du känner P vill säga.

Vmax=(P/(0,5*Cw*rho*A))^(1/3)

Fler frågor?
 
Last edited:
ujujuj. känns som jag får öppna mina mekanikböcker.. ^ betyder upphöjt va? vad är en SI-enhet är det dom bokstäverna (dom du har förklarat)? vilken densitet har luft vid marknivå?
 
[ ujujuj. känns som jag får öppna mina mekanikböcker.. ^ betyder upphöjt va?

Rätt

vad är en SI-enhet är det dom bokstäverna (dom du har förklarat)?
SI-enheter är baserade på vårt metriska system. Tex så är hästkraft ingen sådan, däremot watt. Hastighet anger du i "meter per sekund".

vilken densitet har luft vid marknivå?

cirka 1,2kg/m^3 vid 20 grader celsius.
 
Last edited:
P i kw eller hk?
rho, vilken enhet
v m/s eller km/h
A m2 eller cm2

det kanske inte spelar nån roll dock?

edit: ok
 
vi försöker oss på ett övningsexempel

P=95kw
Cw=0.75
A=0.65m2
v=X
rho=1.2??
Ff stryker vi

X+0,5*0,75*1,2*0,65*X^3=95000 (stämmer den?)

(Ff*v+0,5*Cw*rho*A*v^3=P)

måste klura lite på det här, ekvationer va ju inte igår direkt
 
Det fattas något i din ekvation - variablerna som tar hänsyn till skitnödighet och hemlängtan ;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top