Räfflor i vägbanan???

Jupp - vi har en "dialog" med båda VV & VTI om detta..

Som flera tycker är dom "små räfflor" mitt på vägen Ok - Vi bjev bjudna att testa dessa för några år sedan innan allt drog på. Funkar Ok, tycker dom flesta inkl. jag.

Sen har vi börjad se dessa mega räfflor bredvid motorväg, ex. E6.
Har pröv åkt på dessa i regn och haft lite bromsövningar.. Jag är bergis på att detta kommer skrämma skiten ur dom flesta motorcyklister. Så älgen lå där vart dessa räfflor ska vara, på en bvild från gårdagens dödsolycka i Skåne - så ibland får man nog bromsa där med MC´n..

Och nu vill man göra / testa dessa mega räfflor mitt i körfältet - jag får istämme med Racerraffe - sanslöst!!
För MC ser jag endast problem om man ska fälja alla direktiv med att köra mitt i körfält, etc., kolla i Racerraffes inlägg - exackt vad jag har mauilad med VV om..

- Vi får hoppas att detta stannar som endast ett försök, som igen gick snett - för man glömde att ta hänsyn till 300.000 MCs som far runt ute i trafiken..

Snälla Jesper kan inte du och kanske Niklas göra ett besök uppe hos VV region Norr och framföra era åsikter direkt till dessa galenpannor innan jag och mina polare i HA åker dit:rolleyes:

Vem gör Nerlägg i laglig fart på E10? Jag körde upp till Kiruna igår med Lastbil och höll 90 hela vägen, behövde inte sakta ner en enda gång!

Kan som sagt hålla om att det inte är bra med räfflor mitt i körfältet. Dock är jag helt klart positiv till räfflorna i mitten...

nä inte lägger man så mycket i kurvorna med lastbil förstås...

men om du hade läst mer än halva mitt inlägg så kanske du hade märkt att jag även skrev att om nu vägverket tycker att det här är en smart idé så kommer dom att skära räfflor runt hela jävla sverige! även vägar som man "lägger ner" i 90 km/h. för vi kör ju alla i 90 eller hur! även med hoj å inte bara med lastbil...

Är det därför VV vill att mc ska ligga lite till höger om mitten numera?

Tjejen fick förklarat för sig på trafikskolan i somras att det inte var mitten som gällde längre utan lite till höger istället,förklaras ju av detta.

Henrik

Tjejen fick förklarat för sig på trafikskolan i somras att det inte var mitten som gällde längre utan lite till höger istället,förklaras ju av detta.

Henrik

Tidigare gällde 1% av vägens bredd till höger om en tänkt mittlinje(känner inte till att detta har ändrats!?) och följer man detta mått lär man alltid köra på räfflingen, har i alla fall mailat till lokala blaskan nu och bett dem göra ett reportage om detta och samtidigt tala med SMC och vad de tycker om detta påfund:D

När jag lär upp nya hojåkare för KK så kör vi enligt VV direktiv men jag säger alltid att det oftast är bättre att ligga lite till vänster om denna tänkta mittlinje (och korrigera läget till mitten vid möten)då det ger en större säkerhet mot att man blir tagen för att vara en moped av bilar som kanske hittar på att köra ut framför en och denna placering ger samtidigt större marginaler från att köra i diket om man missbedömmer farten i en vänsterkurva. Det ligger även ofta grus längre ut på vägars ytterkanter vilket man kan hamna i om man ligger till höger om mittlinjen samtidigt som man svänger i en vänsterkurva då hjulen riskerar att komma ut i detta grus, egentligen ren logik men de facto helt okänt hos VV.

Last edited:
Driver du med oss? somna när man kör hoj?
du kan inte vara seriös? :näsblod
hur lyckas man? :va

Skulle inte bli specielt förvånad om sporthojjar blir förbjudna i sverige, för sverige är ett prakt exempel när det kommer till byrokrati och lagar hit och dit... Patetiskt är vad detta land är. :mattias :hördu :fakta :mattias :mattias :mattias :mattias

Är väl inte allt för ovanligt att passagerare somnar bakpå,då borde det inte vara omöjligt att piloten gör det heller.

Är väl inte allt för ovanligt att passagerare somnar bakpå,då borde det inte vara omöjligt att piloten gör det heller.

har lyckats nickat till ett par gånger på motorväg suger då man såvit dåligt:huvet
men motorväg suger en då :D

Last edited:
nä inte lägger man så mycket i kurvorna med lastbil förstås...

men om du hade läst mer än halva mitt inlägg så kanske du hade märkt att jag även skrev att om nu vägverket tycker att det här är en smart idé så kommer dom att skära räfflor runt hela jävla sverige! även vägar som man "lägger ner" i 90 km/h. för vi kör ju alla i 90 eller hur! även med hoj å inte bara med lastbil...

Jag läste hela. Jag menade bara att det man inte lägger ner någonstans mellan Töre och Kiruna i laglig fart (100 km/h). håller fortfarande med om att räfflor mitt i körfältet är en dålig idé.

Henrik
2003 så sa de iaf att det var spåret för bilarnas inre hjulpar som man skulle hålla sig i på 70+ väg. 50 och nedåt så var det mitten. Kanske skiljer mellan olika skolor?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT