Räfflor i vägbanan???

Jag har inte haft några bekymmer med räfflorna i mitten eller vid sidam om vägen...
däremot om det skall räfflas i mitten av körbanan!!!! vad blir nästa steg? räffla hela jävla vägen?

Ett förslag till vägverket, förbjud all trafik för privatpersoner! Lagstifta att alla måste använda kollektivtrafik.....o såna goa grejer...
och....sist men inte minst....utvisa alla som har MC
några steg närmare "noll"visionen

Måste väl vara bättre än mitträcken? med frästa spår mellan körfälten

Ja mellan körfälten och på vägrenen, om det inte leder till frostsprängning av asfalten, är OK med mig, dock bara på öde landsvägssträckor då jag vet hur illa det tjuter när tradarna ligger och kör på räfflingen...

Upplys en trött motorcyklist, varför är det inte, ur ett MC-perspektiv, jättebra att de fräser räfflor? Visserligen är det inte så vanligt med ofrivillig sömn när man sitter och ylar på en plastgris, men de flesta av oss kör väl också bil ibland.

/perris

Är du sugen på att prova på att köra i räfflorna under lite mer inspirerad körning också? Då menar jag i en kurva, med nedlägg och antagligen något över gällande hastighetsgränser. Visst, man borde inte vara där räfflorna är men ibland kanske man inte har något val (misstag, skit på vägen, spelar ingen roll...) Jag har aldrig provat själv under ovan nämnda förhållanden, det kanske inte är någon större skillnad på fästet men jag har väldigt svårt att tänka mig det. Som bågeförare vill jag inte ha skiten, som bil- och lastbilschaufför tycker jag att räfflorna sköter sin arbetsuppgift perfekt.
Jag kanske är unik men jag har under 11 års körning inte blivit så trött som bågeförare att jag har behövt räfflorna för att vakna upp...

Jag kanske är unik men jag har under 11 års körning inte blivit så trött som bågeförare att jag har behövt räfflorna för att vakna upp...

Nu är det kanske inte främst motorcyklister som detta gäller..

Till övriga: Ser helle inget problem med att dom räfflar stora (inte roliga) vägar, det är väl snarare väldigt bra! Vem kör båge på stora vägar annat än i nödfall?

Nu är det kanske inte främst motorcyklister som detta gäller..

Till övriga: Ser helle inget problem med att dom räfflar stora (inte roliga) vägar, det är väl snarare väldigt bra! Vem kör båge på stora vägar annat än i nödfall?

Nä, men det är ju precis det jag menar. En del "säkerhetsåtgärder" för alla med fler än två hjul är ju ganska livsfarliga för oss som åker båge. Det hoppades jag skulle gå fram när jag skrev att jag är olika sorters chaufför.
Räfflor finns ju dessutom på mer ställen än stora vägar, där också bågar kan tycka det är underhållande att köra.

Nä, men det är ju precis det jag menar. En del "säkerhetsåtgärder" för alla med fler än två hjul är ju ganska livsfarliga för oss som åker båge. Det hoppades jag skulle gå fram när jag skrev att jag är olika sorters chaufför.
Räfflor finns ju dessutom på mer ställen än stora vägar, där också bågar kan tycka det är underhållande att köra.

Har inte sett något sådant, det var väl bara på prov i Skaulo? Det är ju inte alla prov som går igenom. T.ex så har vi en enda fil genom byn jag bor i, tanken är att alla ska stanna och släppa fram varandra på speciella mötesplatser. funkar INTE bra. Kommer det på roliga vägar så blir jag också anti...

Visst Räfflor är bra !! MELLAN körfält och i VÄGKANT, men definitivt INTE mitt i KÖRFÄLTET !! Missade ni mitt inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3837707&postcount=18 Jag kanske skulle startat en ny tråd :confused:

Hur fan ska man kunna skära/räta ut en kurva om det är fräst 1cm djupa spår mitt i körfältet ???? Tycker det verkar bli lite utrymme att manövrera på, nå nå detta test är ju endast 7,5 km..( Mitt emellan Kiruna och Gällivare. ) och jag kommer definitivt att provköra det ! Kanske inte iår, då det är snö i luften och spåren inte är frästa ännu !! Men om "dom" tycker det är bra så får vi det på "alla" roliga hojvägar... kanske...

Bifogat

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    175.8 KB · Visningar: 75
Verkar dock som att en del som kör hoj vill ha våra vägar till att bli racerbanor istället för säkra motorvägar. Då det finns en brist av banor i landet kan man till viss del förstå problemet. Inga räcken, inga räfflor, helst inga idioter som kör plåtburkar med fyra hjul heller. Dom är ju bara stora hinder när man kommer med knäskrap i en kraftig sväng. Bygg om alla stora motorvägar till banor och kör så det ryker.

blir förvånad av dom motorcyklister som inte ser problemet! krävs ju ingen raketforskare för att inse att även lättare nerlägg i laglig fart kan bli mycket obehagliga om man kör över dessa räfflor! antar att de är tabu att tala om högre fart här men räfflorna är helt klart ett ökat riskmoment!

och vars fäster man blicken och uppmärksamheten? jo förmodligen rakt framför hojen/bilen för att slippa köra på skiten och då missar man lätt älgen hälge som står 100 meter längre fram!
såna saker kommer ju däremot aldrig fram i deras fina statestik...

mail skickat till vv´s ansvarige. råder fler att maila! sån här skit sprids fort om dom får för sig att de är bra! kolla på vajerräckena! :huvet

Jag har då blivit väckt av räfflor en gång jag somnade i tjänsten. Åkte iofs bil den gången men antar att det går o somna på hoj oxå.

Tycker dom är bra

Edit: inte mitt i körbanan då...

Heter det 0-vision så skall det väl vara 0-vision också. Det är väl egentligen ganska fel att göra grejor som är säkra för de flesta utom bågeåkare. Nu har jag som sagt aldrig varit framme för att tappa fästet i räfflorna men jag är övertygad om att det kan hända! Oavsett hur lugnt du kör eller hur stor vägen är så kan en situation uppstå där du kanske är så illa tvungen att ha ett nedlägg över räfflor, om det då uppstår en fara för dig som bågeåkare så kan det väl knappast vara i 0-visionens anda. Det är ju det som är så jävla fel, tycker jag. Med det sagt så kan jag säga att räfflorna har "räddat" mig fler gånger som trafikant än de har "sänkt" mig...

Räfflor mitt i körbanan, det är ju sinnessjukt!

Sådana räfflor finns här på väg 184 i mitten av vägen, dvs för att skilja körfälten åt.

Jag tycker alltid att det är lite obehagligt när man gör en omkörning med hojen och man först ska passera räfflorna när man svänger ut och sedan när man svänger in och gärna har en lite högre fart än när man påbörjade omkörningen.

Även när man sitter i bilen så skakar den till när man kör över räfflorna och det låter onekligen förbaskat mycket när man gör det.

Det skulle inte vara helt fel att jobba med att få folk till att bli bättre förare istället för att försöka förhindra varje tänkbart olycksscenario genom försöka idiotsäkra våra vägar.

Jag har då blivit väckt av räfflor en gång jag somnade i tjänsten. Åkte iofs bil den gången men antar att det går o somna på hoj oxå.

Tycker dom är bra

Edit: inte mitt i körbanan då...

Driver du med oss? somna när man kör hoj?
du kan inte vara seriös? :näsblod
hur lyckas man? :va

Skulle inte bli specielt förvånad om sporthojjar blir förbjudna i sverige, för sverige är ett prakt exempel när det kommer till byrokrati och lagar hit och dit... Patetiskt är vad detta land är. :mattias :hördu :fakta :mattias :mattias :mattias :mattias

blir förvånad av dom motorcyklister som inte ser problemet! krävs ju ingen raketforskare för att inse att även lättare nerlägg i laglig fart kan bli mycket obehagliga om man kör över dessa räfflor! antar att de är tabu att tala om högre fart här men räfflorna är helt klart ett ökat riskmoment!

Vem gör Nerlägg i laglig fart på E10? Jag körde upp till Kiruna igår med Lastbil och höll 90 hela vägen, behövde inte sakta ner en enda gång!

Kan som sagt hålla om att det inte är bra med räfflor mitt i körfältet. Dock är jag helt klart positiv till räfflorna i mitten...

Visst Räfflor är bra !! MELLAN körfält och i VÄGKANT, men definitivt INTE mitt i KÖRFÄLTET !! Missade ni mitt inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3837707&postcount=18 Jag kanske skulle startat en ny tråd :confused:

Hur fan ska man kunna skära/räta ut en kurva om det är fräst 1cm djupa spår mitt i körfältet ???? Tycker det verkar bli lite utrymme att manövrera på, nå nå detta test är ju endast 7,5 km..( Mitt emellan Kiruna och Gällivare. ) och jag kommer definitivt att provköra det ! Kanske inte iår, då det är snö i luften och spåren inte är frästa ännu !! Men om "dom" tycker det är bra så får vi det på "alla" roliga hojvägar... kanske...

Och vem tror ni har hittat på denna "geniala" ide med att fräsa spår precis där MC skall köra enligt VV egna anvisningar om inte VV Region Norr:huvet Här uppe har vi ett gäng kärringar som bestämmer och de kör varken bil eller MC så naturligtvis anser de att det är bra att fräsa sönder vägbanan så MC inte skall kunna köra där på ett säkert sätt. Samma kärring har gått ut i pressen och hävdat att vajerräcken på utsidan av kurvor skyddar motorcyklister, ja.. vad skall man säga om sådana uttalanden:va

Inslag i NK http://www.kuriren.nu/arkiv/2008/09...9283/R%e4fflor-i-mitten-av-k%f6rf%e4lten.aspx

De hävdar även att undermålig väghållning och plogning inte är ett trafiksäkerhetsproblem. Har träffat, mailat och ringt puckona och försökt tala till dem men det gör jag aldrig mer för det var faan i mig de värsta samling puckon jag stött på i mitt liv.

Sedan anser jag att räfflor MELLAN körfält är 1000ggr bättre än vajerräckena men detta har kärringarna inte insett utan E10:an vill de bygga som 1+1 vajerräckesväg med tanken att lgf-fordon skall stanna på parkeringar och släppa förbi bakomvarande karavaner, även detta har Eva Dahlgren (VV direktör region Norr) gått ut med i pressen och detta på en sträcka av 18mil där hon tänker att ingen skall kunna köra om utan att långsamam fordon parkerar, då måste man konstatera att hon är i ENORMT behov av en reality-check:huvet Det känns faktiskt som om dom driver med oss medvetet för så förbaskat dumma i huvet kan bara ingen vara i verkligheten.

Börjar vara dags att vi Norrlänningar även exporterar våra lokala knäppisar på VV tillsammans med lite stålpellets så de får brinna tillsammmans med dessa vid slutdestinationen:D

Last edited:
Nu ska man börja Räffla MITT I KÖRFÄLTET :va .. Vad skall vi säga om detta ???

Är SMC informerade ??

*klipp*
**

Jupp - vi har en "dialog" med båda VV & VTI om detta..

Som flera tycker är dom "små räfflor" mitt på vägen Ok - Vi bjev bjudna att testa dessa för några år sedan innan allt drog på. Funkar Ok, tycker dom flesta inkl. jag.

Sen har vi börjad se dessa mega räfflor bredvid motorväg, ex. E6.
Har pröv åkt på dessa i regn och haft lite bromsövningar.. Jag är bergis på att detta kommer skrämma skiten ur dom flesta motorcyklister. Så älgen lå där vart dessa räfflor ska vara, på en bvild från gårdagens dödsolycka i Skåne - så ibland får man nog bromsa där med MC´n..

Och nu vill man göra / testa dessa mega räfflor mitt i körfältet - jag får istämme med Racerraffe - sanslöst!!
För MC ser jag endast problem om man ska fälja alla direktiv med att köra mitt i körfält, etc., kolla i Racerraffes inlägg - exackt vad jag har mauilad med VV om..

- Vi får hoppas att detta stannar som endast ett försök, som igen gick snett - för man glömde att ta hänsyn till 300.000 MCs som far runt ute i trafiken..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman